لوگونومی
دسته بندی : فتوشاپ | منتشر شده در تاریخ : 1401/04/23

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

بخش Camera Raw فتوشاپ (Photoshop) در حقیقت یکی از قسمت هایی است که بیشتر برای اصلاح رنگ و نور تصویر به صورت حرفه ای برای عکاس ها تعبیه شده است و به دو روش قابل دسترسی است.

 

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

 

اما در ابتدا باید بدانید که Camera Raw دقیقا چه چیزی است؟

Raw یعنی خام، Camera Raw یعنی تصویری که از دوربین خارج می شود و به صورت خام مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالا شما هم بدانید زمانی که از بخشی عکاسی می کنیم در آن با استفاده از قابلیت لنز دوربین به کمک نوری که از یک محیط گرفته می شود عکاسی می شود و این نور مربوطه از لنز عبور میکند. البته باید بدانید که لنز می تواند تایپ های مختلفی داشته باشد که این تایپ ها هر کدام کاربرد خود را دارد.
به طور کلی پس از آن عکس مربوطه به بخشی به نام Sensor برخورد میکند از Sensor هم عبور میکند و به Processor می رسد. سپس بعد از پردازش و تفکیک رنگ ها بر اساس RGB پردازش می شود و به صورت JPEG به صورت فایل پیکسلی به ما تحویل داده می شود‌.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اما Raw در کجا قرار می گیرد؟

در حقیقت Raw قبل از Processor قرار می گیرد و رنگ و نور را شما می توانید در ابتدا اصلاح کنید و سپس پردازش کنید و در نهایت به صورت یک فایل جلوه ی خروجی تحویل بگیرید.

دسترسی به انواع فرمت های RAW تصویر در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

در ابتدا وارد نرم افزار فتوشاپ (Photoshop)  که می شوید می توانید با کلیک کردن بر روی Ctrl+O گزینه ی All  Formats را مشاهده کنید و در واقع در این قسمت می توانید تمام فایل فرمت هایی که توسط فتوشاپ (Photoshop) میتواند باز شود را مشاهده کنید.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اگر دقت کنید دو نوع فایل فرمت هستند که بیشترین بخش را به آن ها اختصاص میدهند. یکی از آن ها بخش Video هست که هر گونه فایل فرمت مربوط به فایل تصویری متحرک است در این قسمت میتواند باز شود. فایل فرمت دیگر Camera Raw است که طولانی تر است.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

در حقیقت دوربین های مختلف که شرکت های مختلفی آن ها را تولید می کنند فایل فرمت های اختصاصی خودشان را دارند، مثلا فرمت CRW, MEF, خود فرمت Raw و فرمت DNG که مخصوص دوربین های نیکون است می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
در نتیجه می توان گفت که با کمک این فایل فرمت ها شما می توانید عکس هایی که تهیه می کنید را در فتوشاپ (Photoshop) به سرانجام برسانید البته دقت کنید که لزوما همه ی عکس ها دقیقا در Camera Raw گرفته نمی شود.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

زمانی که فتوشاپ (Photoshop) نصب می شود Camera Raw هم همراه با Creative Cloud نصب می شود که البته آپدیت های مربوط به خودش را نیز دارد. آپدیت آخر را اگر نصب داشته باشید در فتوشاپ (Photoshop) بدون هیچ مشکلی میتوانید عکس ها را باز کنید.
برای مثال وقتی عکسی را در Bridge باز می کنید، به صورت اتوماتیک این عکس در محیط Camera Raw باز می شود. یعنی قبل از اینکه وارد فتوشاپ (Photoshop) بشود در ابتدا بر روی این  پلتفرم باز می شود که ما بتوانیم در این قسمت از آن استفاده کنیم.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

بخش های مختلف Camera Raw

پس از اینکه عکس را در Bridge باز کردید و وارد Camera Raw شدید، در این بخش می توانید تصویر را می نی مایز (minimize) و ماکسیمایز (maximize) کنید، همچنبن می توانید دسترسی به قسمت Preferences Camera Raw داشته باشید که در واقع با استفاده از این بخش می توانید کارهای مختلفی انجام بدهید.
در بخش دیگری نیز شما می توانید به صورت قبل و بعد هر تغییراتی که به وجود بیارید را مشاهده کنید.
نکته ی جالب دیگر این است که اگر دیتایی بر روی Camera Raw باقی بماند شما می توانید با گرفتن دکمه ی alt و reset کردن آن، در واقع عکس را reset کنید.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

تغییر Histogram در Camera Raw

در قسمت بالای صفحه می توانید Histogram را ببینید. جالب است بدانید که بر روی نمودار Histogram در خود نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) هیچ کاری نمی توانید انجام دهید اما در این قسمت می توانید دقیقا میزان تیرگی و روشنایی تصویر رو به صورت مستقیم و حتی دستی تنظیم کنید.

اما اسلایدرهای آن کجاست؟

در واقع اسلایدرها در قسمت زیرین آن قرار می‌گیرند.در بخش basic وقتی که زیر مجموعه های آن را باز میکنید حالت های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اصلاح white balance

اولین نکته ای که مشاهده می کنید قسمت white balance است که در واقع یک قطره چکان دارد که این قطره چکان وقتی که شما بر روی هر قسمت از تصویر کلیک کنید، دقیقا رنگ مخالف را نشان خواهد داد.
برای مثال وقتی بر روی تصویری که رنگ قرمز دارد کلیک می کنید به رنگ مخالف آن یعنی آبی تبدیل می شود و یا اگر دوباره بر روی قسمت رنگ آبی تیره کلیک کنید دوباره به قرمز تبدیل می شود.
به طور کلی شما می توانید با white balance به طور اتوماتیک تنظیم white balance را انجام دهید به این معنی که این قسمت می تواند تصویر را daylight کند و یا اینکه cloudy یا همان حالت ابر گونه تبدیل کند و یا Shade کند که بر اساس تیرگی ها است و یا اینکه بر اساس Transition و بر اساس Tungsten یعنی مخالف رنگ ها همان طور که اشاره کردیم قرمز را به آبی تبدیل می کرد را انجام دهد و سپس بر اساس Fluorescent و بر اساس Flash، نور spot گرفته شود یا در قسمت custom به صورت دستی خود شما  نور را تنظیم کنید.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اصلاح Exposure در Camera Raw

اما در مورد قسمت بعدی که Exposure قرار می گیرد، در واقع Exposure میزان نوردهی که بر اساس رنگ های خاکستری است را زیاد و یا کم می کند.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اصلاح Contrast

بخش بعدی که Contrast است و می توانید این حالت را نیز کم و یا زیاد کنید. در حقیقت می توانید حالت Highlights ، Shadows تیرگی ها، Whites روشنایی ها را را کم و زیاد کنید، که details خیلی زیادی را به ما می دهد به ویژه اگر که تصاویر در حالت ۳۲ یا ۱۶ bit گرفته شده باشند عمق رنگ را کاملا در دسترس شما قرار میدهند.
بخش دیگری به نام Whites و Black نیز اضافه می شود که البته با Highlights و Shadows ها تفاوت دارند.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اصلاح Texture

بخش دیگر Texture است که میزان بافت را بیشتر می کند به این معنی که اگر بر روی تصویر زوم کنید بافت صورت را با وضوح بالاتری مشاهده می کنید.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

در حقیقت اگر Texture کم شود تصویر حالت Blur گونه ای به خودش میگیرد و اگر Texture را بیشتر کنید کاملا بافت صورت را مشخص می کند.
فیلتر Texture جدیدا به Camera Raw اضافه شده و قبلا Clarity این کارها را انجام می داد به این منظور Clarity را اگر زیاد کنید می توانید detail بیشتری را مشاهده کنید و اگر کم کنید بافت را از بین خواهد برد.
پس شما با کمک Texture و Clarity می توانید جزئیات بیشتری را در تصویر مشاهده کنید.

اصلاح dehaze در Camera Raw

بخش دیگر که dehaze است می تواند در تصاویری که هاله ی سفیدی به صورت غبار روی آنها دیده می شود را بر طرف کند. در حالت Vibrance فام رنگ کم و زیاد می شود که البته هیچوقت به صفر نمی رسد و شما باز هم می توانید رنگ را مشاهده کنید و با Saturation غلظت رنگ قابل دیدن است.
بخش دیگری وجود دارد به نام Curve که شما با کمک بخش های مختلف آن روی Hisrogram تاثیر داشته باشید Highlights, lights, Darks, Shadows.در قسمت بعدی Detail می توانید با Sharpe کردن تصویر به صورت ثانویه detail بیشتری ایجاد کنید.
همان طور که مشاهده می کنید تصویر سمت چپ، حالت خیلی غبار گونه ای دارد حالتی که انگار یک صفحه ی سفید بر روی آن قرار گرفته است. شما در قسمت basic وقتی که به قسمت dehaze رجوع می کنید میتونید این غبار را بیشتر کنید و ببینید که کدام ناحیه روشن تر است و یا اینکه غبار را کلا کم کنید. وقتی که غبار کم می شود شما به واقعیت وجودی همان تصویر دست پیدا می کنید.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

سپس می توانید با استفاده از Texture و یا با استفاده از clarity شارپ کردن بیشتر تصویر را در دستور کار قرار دهید و سپس با Exposure نور را کم و زیاد کنید و تصویر را از آن حالت اولیه خارج کنید و حالت بهتری به آن بدهید.
در قسمت dehaze میتوانید حالت قبل و بعد یا همان Before, After را مشاهده کنید و حتی می توانید دیتا را مشاهده کنید که مثلا این عکس با ۴۰dk گرفته شده است و آیا دیتایی دارد که به درد ما بخورد یا خیر.

اصلاح Color mixer

در حالت Color mixer شما می توانید بر اساس همه ی رنگ ها، رنگ تصویر را کنترل کنید. 
برای مثال اگر یک رنگ در تصویر بیشتر باشد، رنگ مربوطه را کمتر و یا بیشترش کنید و به عنوان مثال یک مقدار سمت و سوی رنگ را مثلا به سمت آبی تر شدن یا قرمز تر شدن ببرید.
همچنین این نکته را بدانید که در این قسمت Hue رنگ است و Saturation همان غلظت است.
در قسمت Saturation غلظت رنگ را می توانید کم و یا زیاد کنید برای مثال در تصویر زیر، رنگ زرد را کاملا کم می کنیم، این بخش با قسمت های دیگر متفاوت است و رنگ را کاملا می توان متعادل کرد.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اصلاح color grading در Camera Raw

قسمت color grading بخش بسیار مهمی است و برای کارهای مختلفی استفاده می شود. در حقیقت شما بر اساس Midtones, shadows و Highlights می توانید راهکارهای مختلفی را پیدا کنید که نور تصویر را به صورت کاملا طبیعی و بر اساس غلظتش و خود رنگ بر اساس سه پارامتر در این قسمت تغییر بدهید.
همچنین در این قسمت اسلایدرهایی وجود دارد که با این اسلایدرها به صورت کلی می توانید تصویر را کاملا کنترل کنید.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اصلاح Optics

قسمت Optics شامل حالت های Geometry و Effects و Calibration و Fx است. 

اصلاح زاویه در Camera Raw

برای اصلاح زاویه ی تصویری که مشاهده می کنید یک مقدار اصلاح زاویه ی در خطای لنز دوربین را لازم دارد‌.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اگر وارد قسمت Optics شوید، میتوانید از این بخش دسته بندی  این که دوربین چه نوعی بوده است و از چه مدلی استفاده شده است و یا چه حالت هایی در آن استفاده شده‌ است را بیابید.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

در واقع Vignette تیرگی دور تا دور تصویر است، یا Defringe آن قسمت هایی که در تصویر بر روی بخش های مختلف همانند این پیکسل هایی که در این‌ گوشه ها میبینید Defringe رو کمتر و بیشتر کنیم که حالت purple روی لبه ها تاثیر میگذارد، که یا شبیه رنگ آسمان و یا شبیه بدنه ی خود ساختمان بشود.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اما در مورد قسمت Geometry داستان یک مقدار فرق میکند.در حالت Geometry طبق چیزی که مشاهده می کنید اگر تصویر را در حالت اتوماتیک قرار دهید حالت قبل و بعد را میتوانید مشاهده کنید.
با زدن گزینه A، خود پلتفرم به طور اتوماتیک تشخیص می دهد که کدام زوایای ساختمان باید به صورت صاف تبدیل شود.
به صورت دستی نیز می توانید در حالت Vertical عمودی یا حالت افقی Horizontal تصویر را اصلاح زاویه کنید و برای از بین بردن قسمت های خالی می توانید از Scale استفاده کنید.
با Offset x می توانید به سمت چپ یا راست، با Offset y به سمت بالا یا پایین حرکت دهید و در نهایت اگر قصد داشتید که دوباره به حالت اولیه ی خود بازگردد بر روی Reset Geometry کلیک کنید که به این صورت به حالت اولیه باز خواهد گشت.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

اگر قصد داشتید به صورت اتوماتیک همه ی این‌ کارها را انجام دهید مشکلی وجود ندارد،  در حالی که حالت level: apply only level correction فقط به صورت افقی بر روی تصویر تاثیر میگذارد و در حالت عمودی خطوط عمودی را کاملا صاف میکند و البته تصویر نیاز دارد که یک مقدار یا با Content یا با تمهیدات دیگری مثل Scale بزرگترش کنیم تا قسمت های از دست رفته را نبینیم.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

بخش دیگری وجود دارد که میتواند مثل گرید، level را به صورت Horizontal و Vertical همزمان اعمال کند که این هم ممکن است برای تصویر deform هایی را به وجود آورد البته شما می توانید این تغییرات را به صورت دستی نیز اعمال کنید.
برای مثال همان طور که می بینید با کشیدن یک خط و یا دو خط یا بیشتر بر روی زوایای کج این ساختمان می توانم این تاثیر گذاری را به این شکل اعمال کنم، البته حتی خط سومی را نیز میتوانیم در وسط آن قرار دهیم.
البته تغییراتی را که با دست اعمال می کنیم در واقع همان هایی هستند که به صورت اتوماتیک نیز اعمال می شوند.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

وقتی که شما کارهای تصویر را در camera raw انجام دادید و میخواهید آن را در خود برنامه فتوشاپ (Photoshop) باز کنید میتوانید با Ctrl و کلیک بر روی Open تصویر را به صورت small داشته باشید، پردازش انجام می شود و تصویر به صورت ثانویه در همین قسمت به شما تحویل داده می شود.

اما در مورد تصاویری که ممکن است به صورت DNG یا Raw نباشند در آن صورت چه اتفاقی می افتد؟

در این گونه تصاویر چون فرمت JPG هست و به صورت Raw عکاسی نشده است شما می توانید با استفاده از فیلترها اینکار را بکنید و یک ارزش افزوده هم دارید.

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

برای این کار، باید وارد قسمت Camera filter شوید و فیلتر را بر روی عکسی که Raw نیست اعمال بکنید.
طبیعتا همانند عکس های DNG نمی شود بر روی آن ها کاری کرد ولی همان Feature ها را در این قسمت نیز دارد که به صورت Basic اگر بخواییم تصویر را اصلاح رنگ و نور کنیم از طریق Saturation یا Vibrance یا با هر کدام از این بخش ها که با  Exposure میشه اینکار را کرد

آشنایی با Camera Raw در برنامه فتوشاپ (Photoshop)

برای مشاهده مثال های بیشتر در خصوص نحوه کار با فیچرهای camera raw می توانید ویدئوی آموزشی آن را از لینک زیر دانلود کنید:
دریافت ویدئوی آموزشی camera raw از سایت لوگونومی

تگ های مرتبط :