لوگونومی
دسته بندی : فتوشاپ | منتشر شده در تاریخ : 1400/07/01

آموزش برنامه لوگو ساز فتوشاپ: روش ساخت لوگو، ایده و مزایا

آموزش برنامه لوگو ساز فتوشاپ یکی از مهم ترین موضوعات دنیای هنر است که امروزه توجه بسیاری به آن شده است.
برای درک بهتر می توانید مقاله "طراحی لوگو در فتوشاپ را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید" را مطالعه و یا با مشاهده ویدئوهای آموزش برنامه فتوشاپ در سایت لوگونومی با دید بازتری به خواندن مفاهیم زیر بپردازید.

لوگو چیست؟

لوگو یک نشانه‌ی گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها طراحی شود.
این نشانه گرافیکی به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و هم‌چنین کسب وکارهای کوچک استفاده می‌شود تا از این طریق نوع خدمات، اهداف و محصولشان را سریع‌تر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت، شما میتوانید به راحتی در یاد بمانید.

ایده طراحی لوگو

قبل از طراحی هر لوگو، بهترین برنامه لوگو را باید مد نظربگیرید تا بتواند اهداف شما را براورده سازد. باور کنید یا نه، لوگوی شما تنها پیام رسان غیر تصویری است که برند شما را با مخاطبین تان مرتبط می کند. شش قانون اساسی برای طراحی لوگو عبارتند از:

1. سازگاری

از سازگاری مخاطبین با لوگو و مارک خود اطمینان حاصل نمایید. مردم با نگاه به لوگو میتوانند به سادگی با خدمات، کیفیت و محصولات شما اشنا شوند. هرگز در هنگام طراحی یک لوگوی بیش از اندازه انرا شلوغ نکنید. 

2. به خاطر سپردن آسان

در هنگام طراحی لوگوی خود به این موضوع دقت کنید و تا حد امکان لوگو را جذاب طراحی نمایید. به طور معمولی، همه ما حافظه کوتاه مدت داریم. در مسئله لوگوها، قرار دادن اطلاعات بسیار، کاربردی نیست.

3. لوگو قابل تشخیص

لوگویی منحصر به فرد طراحی کنید. این موضوع ضروریست تا مخاطب به راحتی شمارا به یاد بیاورد. قابل تشخیص بودن یک لوگو برای مشتریان، نشان دهنده هنر طراحان شماست.

4. لوگو باید نزدیک به هدف باشد

در هنگام طراحی لوگو به موضوع نزدیک بودن آن به نوع کسب و کار خود توجه کنید. از گرافیک های مشابه و محبوب، برای لوگو خود استفاده کنید. از گرافیک های انتزاعی برای طراحی استفاده نکنید.

5. اثبات خود با لوگو

در طراحی لوگو، به گونه ای عمل کنید که مشتری به راحتی به شما اعتماد کند. به لوگوی رقبای خود توجه کنید، شما از آنها بهتر هستید؟ مشتری آنها بیشتر است یا شما؟

6. حس تازه

به مشتریان خود حس به دست اوردن چیز تازه را القا کنید. یک داستان معنا دار در پشت لوگوی شما تاثیر قابل توجی بر کاربران شما میگذارد. 
اگر در هنگام طراحی لوگو به این شش عامل توجه کنید، به راحتی میتوانید توجه های زیادی را به خود جلب کنید.

ساخت لوگو با فتوشاپ

آموزش ساخت لوگو با برنامه فتوشاپ موضوع گسترده ای است اما ساده ترین روش آن به این صورت است، ابتدا برنامه فتوشاپ را باز کنید و روی دکمه Create New کلیک کنید، یا با فشردن کلید های کیبورد [Ctrl]+N یک لایه جدید بسازید. 
نام پروژه طراحی لوگو را همراه با عرض (width) و ارتفاع (height) صفحه تعیین کنید (اگر در این قسمت ها مشکلی دارید به تصویر پایین نگاه کنید که مراحل بصورت تصویری شماره گذاری شده است همه چیز بسیار ساده است).

1. ساخت لایه پس زمینه

در ساخت لایه پس زمینه معمولا عرض و ارتفاع را 1000px تعیین میکنیم اما شما لازم نیست خودتان را به هیچ اندازه محدود کنید، هر اندازه ای که شما برای طراحی راحت تر هستید پیشنهاد ماست. به علاوه، در این مرحله باید رنگ پس زمینه (background color) را نیز انتخاب کنید.

2. افزودن شعار و موضوع خود

لایه ی جدید را به ترتیب : [Layer]>[New]>[Layer…] بسازید، یا از میانبر ترکیبی [Ctrl] + [Shift] + N روی کیبورد استفاده کنید. ابزار متن فتوشاپ را از سمت چپ انتخاب و شعار خود را تایپ کنید، سپس رنگ فونت و سبک آن فراموش نشود.
برنامه فتوشاپ گزینه های پیشرفته ای برای متن در اختیار ما قرار می دهد که می توانید آنها را در بخش Advanced پیدا کنید. برای تغییر مکان متن می توانید کلمه V بزرگ را روی لایه متن فشار دهید و محل قرارگیری متن را تغییر دهید (همچنین می توانید با انتخاب لایه متن و تکان دادن موس محل قرار گیری متن را تغییر دهید).
حال روی لایه متن لوگو کلیک راست کنید و به قسمت Blending Options … بروید تا به صفحه Layer Style برسید. 

3. افزودن تصویر لوگو

برای تصویر لوگو میتوانیم هر شکلی را انتخاب کنید، فراموش نکنید، تصویر لوگو باید مربوط به کسب و کار شما باشد.(برای تصویر لوگو میتوانید از گوگل نیز کمک بگیرید). از کلیدهای [Ctrl]+O برای باز کردن تصویر مربوطه استفاده کنید.
کلید W را فشار دهید تا ابزار انتخاب جادویی برای شما انتخاب شود سپس تصویر مورد نظر روی صفحه را با این ابزارک انتخاب کنید و بعد روی لایه تصویر کلیک راست کنید و گزینه Layer via Copy را از منو انتخاب کنید. این عمل لایه‌ای جدید را برای شما میسازد به نام Layer 1 آن را بکشید به بخش لایه ها در فایل قبلی (فایل اصلی طراحی لوگو). 

4. ویرایش کلی طراحی لوگو

سایز متن لوگو را با استفاده از یک فونت بزرگتر تغییر دهید. می توانید از میانبر کیبوردی V برای تغییر محل قرار گیری هر شیء روی بوم یا پس زمینه‌اتان استفاده کنید. محل قرار تصویر و متن لوگو را روی بوم تغییر دهید تا زمانی که عالی به نظر بیایند.

5. خروجی لوگو

به منوی [Quick Export as PNG]<[File] بروید یا کلیدهای ترکیبی [Alt] +[Shift] + [Ctrl] + W را روی کیبورد فشار دهید.
نکته مفید: اگر زمانی که در حال کار با برنامه فتوشاپ بودید، کاری را ناخواسته یا مرحله ای را اشتباه رفته اید، فقط کلید های [Ctrl] + [Alt] + Z را فشار دهید تا نتیجه به حالت سابق بازگردد.
این مراحل، در طراحی یک لوگوی ساده و مناسب با برنامه طراحی لوگو فتوشاپ به شما کمک میکند به علاوه، با مراجعه به مقاله "آموزش طراحی لوگو با برنامه لوگوساز حرفه ای" با برنامه های مختلف طراحی لوگو میتوانید آشنا شوید.

 

آموزش برنامه لوگو ساز فتوشاپ: روش ساخت لوگو، ایده و مزایا

طراحی نوشته

ساخت لوگو با هر نوع برنامه لوگو نوعی طراحی است. بنابراین، هدف اصلی شما در این کار باید ایجاد لوگویی باشد که کاربران شما به راحتی آنرا بشناسند و کیفیت بالای طراحی باعث شود تا مشتری با محتوای محصولات شما به راحتی آشنا شود.
برای اینکه بتوانید این کیفیت را برای مشتریان خود به ارمغان اورید ابتدا باید کاربران خود را راضی به همکاری بهتر و گسترده تری کنید. داشتن یک سرپرست برای پروژه های مهم در راحتی روند کسب و کار شما بسیار کمک کننده است.
طراحی نوشته، در وضوح و کیفیت لوگوی شما تاثیر میگذارد، شروع این مرحله سخت خواهد شد اگر ندانید هدفتان چیست. اما، برای نتیجه عالی به کیفیت و وضوح بالایی نیاز دارید تا به کسب و کارتان کمک شود.
تیم های طراحی، اغلب برای طراحی لوگو از نرم افزار های متفاوتی مانند ایلاستریتور استفاده میکنند. دنیای برنامه های لوگو و طراحی بسیار گسترده است. اگر طراحی با برنامه فتوشاپ شما را به نتیجه دلخواه نرساند می توانید برنامه لوگو ایلوستریتور استفاده کنید که آموزش های ویدئویی آن در سایت لوگونومی نیز قرار گرفته است.

لینک دوره های آموزش ویدئویی ایلوستریتور

مزایا طراحی با برنامه لوگو ساز حرفه ای

1. لوگو توسط مخاطب با یک نگاه درک می شود

برداشت اول، می تواند برای تجارت شما سازنده یا مخرب باشد، لوگوی شما چهره شرکت شما است و همانطور که میدانید، “شما فقط یکبار فرصت ایجاد احساس خوب در اولین نگاه را دارید.“
آیا می خواهید نام تجاری خود را به جای یک طرح چشم نواز به صورت ساده بیان کنید؟ آیا نمی خواهید این اولین چیزی باشد که مشتریان بالقوه می بینند؟
یک لوگو روشی عالی برای تأثیرگذاری بر مشتریان بالقوه شما از ابتدا است. در ابتدا داشتن یک آرم خوب در مورد شغل شما چیزهای زیادی می گوید.

2. شناخته می شوید

یک لوگوی تجاری باید در چاپ های کوچک و بزرگ به راحتی قابل تشخیص باشد.
لوگوی شما باید طراحی منحصر به فرد داشته باشد و نباید با لوگوی مشاغل دیگر رقابت کند. شما نمی خواهید یک برنامه تبلیغاتی را با لوگویی انجام دهید که ممکن است مشتریان با آرم مارک تجاری دیگر اشتباه بگیرند و باید بدانید که داشتن یک لوگو همانند یک مارک تجاری دیگر می تواند تجارت جدید شما را با مشکلات قانونی مواجه کند.
آرم های محبوب، بدون توجه به پیام و مطالب اطراف آن، در سراسر جهان شناخته شده اند.

3. لوگوی حرفه ای وفاداری به برند را تقویت می کند

جدا از تقویت برند، لوگوی شما می تواند ابزاری مؤثر برای پرورش وفاداری به برند باشد. در صورتی که مصرف کنندگان به کسب و کار شما توجه کنند، لوگوی شما می تواند از نظر فکری و فیزیکی مصرف کنندگان را درگیر کسب و کار شما بکند.
براساس برند شما، امکان توزیع کالاهای تبلیغاتی یا کالاهایی وجود دارد که لوگوی شما را نمایش می دهد. بسیاری از کسب و کارها، قلم و تی شرت هایی را که لوگوی آنها بر روی آن چاپ شده را رایگان می دهند. این کار نه تنها می تواند برای به دست آوردن مشتریان جدید مفید باشد، بلکه می تواند راهی شگفت انگیز برای قدردانی و ایجاد وفاداری به برند شما باشد.

4. اعتماد ایجاد می کنید

شما می توانید با لوگویی که ارتباط مثبتی با آنها برقرار می کند، بین مشتریان خود اعتماد ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر مشتری مورد نظر شما یک جوان باشد، لوگوی شما نباید مانند فروش آن به بزرگسالان باشد.
حتی فونت استفاده شده در لوگوی شما باید متناسب با سن مخاطبین انتخاب شود. همین مورد در مورد انتخاب رنگ شما صدق می کند. آبی باعث تقویت اعتماد می شود. رنگ زرد بیش از حد ممکن است باعث اضطراب مشتریان شود.
برانگیختن احساسات توسط رنگ، یک علم است و باعث می شود مشتریان حتی قبل از صحبت با شما، نسبت به تجارت شما احساس خوبی داشته باشند.

5. دلیلی بر حرفه ای بودن شما می شود

هیچ تجارت واقعی و بدون لوگو وجود ندارد. حقیقت موضوع این است که اگرچه لوگوها جزء اندکی از فعالیت های روزانه تجارت شما را تشکیل می دهند، اما آنها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
در جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم، مصرف کنندگان انتظارات خاصی دارند. آنها تصور می کنند که یک تجارت معتبر و حرفه ای باید دارای یک لوگوی برجسته باشد.
با طراحی لوگوی حرفه ای، شما به طور خودکار نسبت به رقبایی که طراحی خود را به شکلی عجولانه و غیر حرفه ای طراحی کرده اند، متمایز می شوید.

جمع بندی

اگرچه، شروع یک کسب و کار به موارد متعددی بستگی دارد اما هیچ گاه از طراحی یک لوگو منحصر به فرد و مناسب کسب و کار خود غافل نشوید. مشتریان شما، ابتدا لوگو شمارا مشاهده میکنند پس برای ساخت آن از یک برنامه لوگو ساز حرفه ای مثل فتوشاپ یا ایلوستریتور استفاده کنید.

منابع

https://www.designevo.com/blog/make-logo-in-ps-without-ps-tutorial.html