لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/06/12

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید

آموزش ساخت لوگو حرفه ای به طراحان لوگو شرکتها و سازمان ها کمک می کند تا یک لوگوی موثر و جذاب را بر اساس نیازهای مشتریان شان و نوع بازاریابی برند آنها طراحی کنند. در صورتی که طراحی لوگو به صورت حرفه ای انجام نگیرد می تواند چهره برند را در ذهن مخاطب تخریب کرده و اثر معکوسی در بازاریابی برند داشته باشد.
در آموزش ساخت لوگوی حرفه ای شما را با مهمترین روشهای خلق و طراحی لوگو حرفه‌ای آشنا می کنیم تا بتوانید از ایده های ساده خود، طرحی جذاب، خلاقانه و تاثیرگذار دست پیدا کنید.

برای ساخت لوگو حرفه ای به طور کلی باید مراحل زیر را کنید

1.کشیدن چند طرح اولیه و و نوآورانه روی کاغذ برای شروع طراحی لوگو حرفه‌ای

طراحان غیرحرفه‌ای لوگو معمولا به جای اینکه از کشیدن چند طرح اولیه روی کاغذ شروع کنند به سرعت سراغ کامپیوتر می روند و انتظار دارند که یک لوگو حرفه ای خلق کنند، در صورتی که در اغلب مواقع این امر امکان ناپذیر است. پیش از این که بتوانید ساخت لوگو حرفه ای را آغاز کنید حتماً باید جنبه های مختلفی از برند را در نظر گرفته و با توجه به مفاهیم و پیامی که قرار است به مخاطبین برسد، طرح‌های مختلفی را روی کاغذ ترسیم کنید.
بنابراین برای شروع طراحی لوگو حرفه ای یک قلم و کاغذ آماده کنید. سپس درباره مفاهیم و احساساتی که قصد دارید با طراحی لوگو حرفه ای خود به مخاطب منتقل کنید، به درستی فکر کنید.

آیا شرکت شما در زمینه تکنولوژی های پیشرفته فعالیت دارد؟
یا یک سازمان دولتی و وابسته به امور خیریه است؟
لوگوی شما باید از چه نوعی باشد؟
آیا قصد دارید لوگو‌تایپ حل کنید یا یک لوگوی امبلم بسازید؟

با در نظر گرفتن این نکات در ذهنتان چند ایده را به سادگی روی کاغذ رسم کنید. به این فکر نکنید که شکل تان کامل و بی نقص باشد چون ما فقط می خواهید از آنها برای ساخت لوگو حرفه ای ایده بگیریم.
پس از اینکه چند طرح ترسیم کردید برخی از آنها را که به نظرتان ارتباطی با مفهوم مورد نظر شما را ندارند، حذف کنید. در این مرحله میتوانید ایده خود را به کامپیوتر منتقل کنید.

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید


اگر در حال طراحی لوگو حرفه ای برای مشتری خود هستید به این نکته توجه کنید که ممکن است هیچ کدام از ایده های شما مورد پسند او نباشد. پس قبل از اینکه ایده خود را وارد نرم افزار های طراحی لوگو کنید، نظر مشتری را بپرسید. به این ترتیب، در زمان و هزینه هر دو طرف صرفه جویی خواهد شد.

2. نرم افزار ساخت لوگو مناسب را انتخاب کنید

نرم افزارهای بسیار زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید طرح گرافیکی خود را ویرایش کرده و به شکل یک لوگو حرفه ای در بیاورید. در سال‌های اخیر نرم افزارهایی مانند فوتوشاپ، کورل ایلوستریتور و برخی از نرم افزارهای ساخت لوگو رایگان در اندروید مثل لوگو میکر کاربرد بیشتری پیدا کرده اند.
با بهترین نرم افزار ساخت لوگو در اندروید آشنا شوید
بهترین نرم افزار طراحی لوگو مواردی هستند که بتوانید در آن ها یک فایل وکتور از طراحی خود ایجاد کنید چون در صورتی که فایل شما فقط به صورت رستار ذخیره شود، تغییر سایز فایل روی کیفیت لوگو تاثیر خواهد گذاشت.

از بهترین نرم افزار های طراحی لوگو که امکان ذخیره سازی فایل به صورت وکتور را به شما می دهند می توان موارد زیر را نام برد.
• Adobe Illustrator
• Lineform
• FreeHand
• Corel Draw
• Inkscape

3. وارد کردن طرح اولیه به نرم افزار ساخت لوگو

برای وارد کردن طرح اولیه خود در نرم افزار هم می توانید آن را با ابزارهای نرم افزار ترسیم کنید و هم می توانید از ویژگی هایی مثل اسکن تصاویر در ایلاستریتور استفاده کنید و با عکس گرفتن از روی لوگویی که ترسیم کرده‌اید مستقیماً آن را وارد نرم افزار نمایید.

آموزش طراحی لوگو یا ایلوستریتور

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید


4. انتخاب رنگ و فونت مناسب برای ساخت لوگو حرفه ای

مهم ترین بخش آموزش ساخت لوگو حرفه ای، انتخاب رنگ و فونت مناسب برای ساخت لوگو است. زمانی که تصمیم میگیرید هر کدام از اجزاء لوگو را که پیش از این با طرح سیاه و سفید روی کاغذ کشیده بودید به رنگ خاصی در بیاورید باید با روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو آشنا باشید.

پس از اینکه اجزاء مختلف لوگو را رنگی کردید و از لحاظ ظاهری و معنایی به نتیجه مطلوب خود رسیدید، فراموش نکنید که باید ورژن سیاه و سفید لوگو را نیز بررسی کنید تا مثل ورژن رنگی، خوانا و واضح باشد. چون در برخی موارد که مجبورید لوگوی خود را چاپ کنید، فقط باید از ورژن سیاه و سفید استفاده کنید.

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید


انتخاب تایپوگرافی یا فونت نیز مرحله بسیار مهمی از آموزش ساخت لوگو حرفه ای را تشکیل می دهد. طراحان لوگو غیر حرفه ای از فونت های قدیمی روی لوگوهایی که با طراحی جدید ترسیم شده‌اند، استفاده می‌کنند که اصلاً همخوانی مناسبی ندارد.
اگر قرار است در لوگوی خود از یک نوشتار کوتاه استفاده کنید حتماً فونت های مختلف از انواع سریف، سنس سریف، دستنویس و غیره را امتحان کنید تا به این نتیجه برسید که کدام نوع مناسب تر است. به این نکته نیز دقت داشته باشید که اگر در نهایت فونت مناسب خود را یافتید و قصد داشتید نظر شخص دیگری را در خصوص آن بپرسید حتماً باید فایل را به صورت وکتور برای او ارسال کنید. این مسئله به خصوص برای طراحان که قصد دارند نظر مشتریانشان را جویا شوند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید

 

زمانی که فایل خود را به صورت وکتور برای شخص دیگری می فرستید حتی اگر فونت انتخابی شما در سیستم کامپیوتر آن شخص نصب نشده باشد؛ در ظاهر لوگو هیچ تغییری ایجاد نشده و به همان شکل نمایش داده می شود.

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید

 

ساخت لوگو حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

Paul Rand یکی از مشهورترین طراحان لوگو در جهان گفته است:"لوگو مثل پرچم یا امضای یک شرکت در نظر گرفته می شود. لوگوی یک برند تصویری است که آن شرکت یا پیام مربوط به آن را به مخاطب منتقل می کند پس باید به صورت نمادین، معنا و مفهوم این برند را در یک نگاه منتقل کند."
پل برند کتاب مشهوری دارد به نام "Design, Form & Chao"  که در آن به نکات مهمی برای آموزش ساخت لوگو حرفه ای پرداخته است.
طبق آموزش ساخت لوگو حرفه ای در کتاب پاول رند، ۵ نکته زیر باید به عنوان اصول طراحی لوگو حرفه ای در نظر گرفته شود:

• ساده بودن
• به یاد ماندنی بودن
• بدون زمان بودن
• پرکاربرد بودن
• مناسب بودن

همانطور که اشاره کردیم یک لوگوی حرفه ای باید خاص، مناسب، کاربردی، ساده و از لحاظ ظاهری جذاب باشد و بتواند پیام مورد نظر برند را به خوبی منتقل کند. رعایت این اصول برای ساخت لوگو حرفه ای ضروری هستند؛ بنابراین هر کدام از آنها را به تفصیل شرح میدهیم:

• ساده بودن لوگو

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید

 

ساده سازی طراحی لوگو موجب می شود که طرح آن به راحتی قابل تشخیص بوده و از طرفی به یادماندنی و پرکاربرد باشد. مهمترین ویژگی لوگو های حرفه ای مثل لوگو نایک منحصر به فرد بودن، متمایز بودن و در عین حال ساده بودن آن است.
لوگوهای ساده به راحتی در ذهن مخاطب نقش می بندند و در نتیجه مخاطب به راحتی می تواند آنها را به یاد بیاورد. ساده بودن لوگو به معنای نامفهوم بودن یا غیر قابل تشخیص بودن آن نیست بلکه لوگو باید در عین سادگی، بهترین ارتباط را با مخاطب برقرار کرده و پیام برند را به او برساند.
لوگوهای حرفه ای آنقدر ساده طراحی می‌شوند که بتوان آنها در تبلیغات مختلف و بازاریابی های متنوع به یک شکل استفاده کرد، بدون اینکه نیازی به تغییر یا حذف بخشی از آن باشد. به این ترتیب برندسازی با لوگو حرفه ای به راحتی انجام میگیرد.

• به یاد ماندنی بودن

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید

 

به یاد ماندنی بودن از دیگر اصول آموزش ساخت لوگو حرفه‌ای است. طراحی لوگو حرفه ای باید به نحوی انجام گیرد که مخاطب به راحتی و در هر شرایطی آن را به خاطر بیاورد. به یاد ماندنی بودن لوگو تا حد زیادی به انتخاب نمادی که در آن به کار برده می‌شود، بستگی دارد. در حقیقت این که طراح لوگو چطور بتواند مفاهیم برند را در یک نماد خلاصه کرده و به بهترین شکل ممکن نمایش دهد، لوگو را به یادماندنی خواهد کرد. برای انتخاب و طراحی آیکون لوگو نباید ساده بودن فراموش شود. در عین حال لوگو حرفه ای باید قابل تشخیص، متمایز و به یاد ماندنی باشد.

• بدون زمان بودن

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید

 

بدون زمان بودن طراحی لوگو نکته دیگری است که باید در ساخت لوگو حرفه ای در نظر گرفته شود. منظور از بدون زمان بودن لوگو چیست؟ در حقیقت لوگو باید در تمام ادوار مختلف به شکل یکسان در ذهن مخاطب باقی بماند. شما برند خودتان را برای یک فعالیت بلندمدت تاسیس کرده‌اید. آیا شما به این فکر کرده اید که قصد دارید شرکت تان به مدت ۱۰ سال، ۲۰ سال یا ۵۰ سال به فعالیت خود ادامه بدهد؟
مطمئنا خیر شما در نظر دارید که سالیان سال برندتان را گسترش بدهید و حتی نسل به نسل آن را منتقل کنید. پس طراحی لوگو حرفه ای برای برند شما باید به نحوی انجام گیرد که بدون زمان باشد و طی ادوار مختلف بتوان با تغییرات کوچکی در شکل آن، باز طراحی لوگو را انجام داد، بدون اینکه به ساختار اصلی آن خللی وارد شود و بتوان لوگو را به راحتی به روز کرد.

• پرکاربرد بودن لوگو

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید

 

پرکاربرد بودن لوگو به این معناست که باید بتوان از لوگوی طراحی شده در پلتفرم ها و فضاهای تبلیغاتی و بازاریابی مختلف چه به صورت چاپی و چه به صورت مجازی به راحتی استفاده کرد. به همین علت ساخت لوگو حرفه ای باید حتماً به فرمت وکتور انجام گیرد تا با تغییر سایز، کیفیت خود را از دست ندهد. برای اینکه پرکاربرد بودن لوگو حفظ شود حین آموزش ساخت لوگو حرفه ای باید این سوالات در نظر گرفته شود:

• آیا لوگو به صورت تک رنگ قابل تشخیص است؟
• آیا لوگو با سایه های روشن و تیره به وضوح دیده می شود؟
• آیا لوگو در سایز های بسیار کوچک به عنوان مثال فیوآیکون یا در سایزهای بزرگ روی بیلبورد به راحتی قابل تشخیص است؟

یکی از روش هایی که در ساخت لوگو حرفه ای به شما کمک می کند تا پرکاربرد بودن لوگو را در نظر، طراحی آن به صورت سیاه و سفید است. به این ترتیب شما می‌توانید روی شکل و آیکون لوگوی خود به خوبی مانور بدهید و به نحوی آن را طراحی کنید که در هر فضایی به خوبی دیده شده و متمایز باشد. نکته دیگر این است که هرچه شما رنگ بیشتری در طراحی لوگو خود به کار ببرید، هزینه چاپ آن در تبلیغات مختلف گران‌تر بوده و در طولانی مدت هزینه بیشتری را به کسب و کار شما تحمیل می کند.
طراحان حرفه ای لوگو ابتدا آن را به صورت سیاه و سفید طراحی می کنند و سپس در صورتی که مشتری تمایل به اضافه کردن رنگ به طراحی لوگو داشته باشد با توجه به روانشناسی رنگ ها برای ساخت لوگو، ساده‌ترین رنگ را برای اضافه کردن به آن انتخاب می کنند.

• مناسب بودن لوگو

 

آموزش ساخت لوگو حرفه ای و نکاتی که باید در طراحی لوگو حرفه ای رعایت کنید

 

برای ساخت لوگو حرفه ای تمام عناصر و اجزا باید به درستی انتخاب شوند. مناسب بودن لوگو به این معناست که طراحی لوگو باید با برند همخوانی داشته باشد و مخاطبینی را که هدف اصلی برند هستند، درگیر کند.
به عنوان مثال طراحی لوگو برای یک اسباب بازی فروشی باید به نحوی باشد که بچه‌ها جذب آن شوند بنابراین معمولاً این نوع الگو ها به صورت چند رنگ و با حروف دست نویس طراحی می‌شوند. در صورتی که لوگوی یک شرکت حقوقی باید بسیار شکیل و معمولاً سیاه و سفید باشد تا نشان دهنده اعتبار برند بوده و مخاطبین خاص خود را جذب کند.

جمع بندی

در آموزش ساخت لوگو حرفه ای با مهمترین اصول طراحی لوگو و نکاتی که باید هنگام طراحی لوگو حرفه ای در نظر بگیرید، آشنا شدید. علاوه بر اینکه نحوه طراحی لوگو، انتخاب نرم افزار مناسب و آشنایی با روانشناسی رنگ ها و فونت ها در ساخت لوگو حرفه ای اهمیت بسیار زیادی دارد باید عوامل مختلفی مثل ساده بودن، مناسب بودن و پرکاربرد بودن را در ساخت لوگو حرفه ای در نظر بگیرید.