لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/02/20

آموزش طراحی لوگو اسم: با روانشناسی فونت بیشتر آشنا شوید!

در شروع یک کسب و کار جدید باید نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهید. از انتخاب یک بازار سود ده گرفته تا گرفتن مجوز هایی برای تولید و ارائه محصولات و همکاری با شرکای تجاری برای توسعه تجارت خود. اما مهمترین نکته ای که پس از انتخاب نام برند تان باید درنظر بگیرید؛ تمرکز روی استراتژی بازاریابی و برندسازی است. طراحی لوگو و آشنایی با روانشناسی فونت برای بازاریابی و برندسازی حرفه ای جایگاه ویژه ای دارد. اگر قصد دارید با نام برند خود؛ لوگوی شرکت تان را طراحی کنید؛ " آموزش طراحی لوگو اسم: با روانشناسی فونت بیشتر آشنا شوید!" برای شما مفید است چون می توانید خودتان با طراحی لوگو در شروع کسب و کار، در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنید.

نقش هویت برند در طراحی لوگو اسم

هویت برند یکی از مهمترین جنبه ها برای برند سازی و تقویت اعتبار برند است. شرکت هایی که تصویر بسیار قوی در ذهن مخاطب ایجاد می کنند می تواند ارتباط بهتری با مخاطب هدف برقرار کرده و فروش خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند. به علاوه مستقل بودن و هویت برند با توجه به ارزش ها و ایده‌هایی که برای آن برند در نظر گرفته می شود؛ به تیم تبلیغات و بازاریابی کمک می کند تا تصویر واضح و روشنی را به مخاطب منتقل کند. یکی از تصاویری که در ذهن مخاطب باقی می ماند؛ لوگو شرکت است. بنابراین طراحی لوگو اسم باید مطابق با هویت برند انجام گیرد. نقش هویت برند در طراحی اسم لوگو با انتخاب رنگ، هیپوگرافی فونت و هر آنچه که لوگو شرکت را به مخاطب معرفی می کند؛ برجسته تر خواهد شد. اگر با روانشناسی فونت بیشتر آشنا شوید؛ طراحی لوگو اسم تاثیرگذارتری خواهید داشت.

مزایای طراحی لوگو اسم

از مزایای طراحی لوگو اسم برای شرکت هایی که در ابتدای شروع کسب و کار خود قرار دارند این است که به راحتی می توانند نام برند خود را با چاپ لوگو در تبلیغات مختلف مانند سربرگها، کارت های ویزیت، تقویم ها و غیره در ذهن مخاطب ماندگار کنند.
مزایای طراحی لوگو اسم برای شرکت های بزرگ که هزینه گزافی را برای توسعه هویت برند خود و رساندن پیام به مخاطب پرداخت می کنند؛ کاملا آشکار است. آنها می دانند که نام برند های مشهور به خوبی در ذهن مخاطب جا افتاده است و بیننده پس از مشاهده لوگو اسم برند روی هر محصول و خدماتی به سمت آن جذب می شود.

آموزش طراحی لوگو اسم: با روانشناسی فونت

• مرحله اول: انتخاب نرم افزار طراحی لوگو اسم

در مرحله اول برای آموزش طراحی لوگو اسم فارسی یا انگلیسی نیاز به ابزار طراحی گرافیکی داریم. اگر با نرم افزار های طراحی لوگو رایگان یا لوگو ساز آنلاین آشنایی ندارید می توانید مقاله " آشنایی با ابزارها و نرم افزار های طراحی لوگو " را مطالعه کنید. با استفاده از ابزارهای طراحی گرافیکی موجود در در برنامه های طراحی لوگو بدون صرف هزینه زیادی، قادر خواهید بود طراحی لوگو اسم را بر اساس برند خود انجام دهید. چند نرم افزار طراحی لوگو اسم فارسی در وب سایت زیر معرفی شده‌اند:
https://cafebazaar.ir/app/ir.wave.logomaker

• مرحله دوم: وارد کردن نام برند در نرم افزار طراحی لوگو

برای وارد کردن نام برند در نرم افزار طراحی لوگو ابتدا باید تصمیم بگیرید که قصد دارید لوگو اسم فارسی طراحی کنید یا انگلیسی. البته با توجه به اینکه برنامه های لوگو سازی آنلاین، طراحی لوگو رایگان در اختیار شما قرار می دهد؛ می توانید هر دو نمونه لوگو اسم فارسی یا انگلیسی را طراحی کرده و بهترین را انتخاب نمایید. معمولا هنگام وارد کردن نام برند خود در نرم افزار طراحی لوگو رایگان، صنعتی که در آن کار می کنید از شما سوال می شود و با انتخاب حوزه کاری خود محدوده گسترده‌ای از انواع فونت ها با سبک های مختلف در اختیار شما قرار می گیرد.

• مرحله سوم: انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو اسم

برای طراحی لوگو اسم، رنگ و فونت باید درکنار یکدیگر هارمونی مناسبی داشته باشند تا بتوانند ارزش و هویت برند را به مخاطب منتقل کنند. حتی اگر طراحی رنگ و آیکون لوگو با پیام برند شما منطبق باشد اما فونت نامناسبی را انتخاب کنید؛ اعتبار شرکتتان زیرسوال می رود. هر نوع فونت احساسات مختلفی را در مخاطب بر می انگیزد؛ به همین علت رو انشناسی فونت ها برای طراحی لوگو اسم اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

آموزش طراحی لوگو اسم - با روانشناسی فونت بیشتر آشنا شوید!

 

1.روانشناسی فونت برای طراحی لوگو اسم:

 روانشناسی فونت لوگو سریف (Serif)

فونت های سریف به سبک سنتی و کلاسیک مشهورند؛ بنابراین برای شرکت های باسابقه مناسبترند. فونت سریف حس اعتماد و مسئولیت پذیری را به مخاطب منتقل می کند. بهترین کاربرد فونت سریف در موقعیت های رسمی و برای شرکت هایی ایده آل است که می خواهند آگاهی از برند خود را بالا ببرند و ماهیت قابل اعتماد بودن کسب و کار خود را نشان دهند. انواع مختلف فونت سریف مانند Times New Roman ، Georgia و Garamond برای شرکت‌های مالی، دانشگاه ها، انتشارات و سازمان های رسانه ای بسیار مناسب است.

 روانشناسی فونت لوگو اسلب سریف (Slab serif)

فونت اسلب سریف (Slab serif) زیرمجموعه ای از فونت سریف شناخته می شود و طراحی حروف آن نیز تقریبا شبیه سریف به نظر می رسد اما بخش های اسلب خاصی در آن وجود دارد. این نوع فونت نیز نشان دهنده استحکام و اعتماد به نفس است و هویت برند را به خوبی بولد می کند.
معمولا فونت های اسلب سریف، برای شرکت هایی که قصد دارند روی بازار با یک تفکر خلاقانه یا محصول نوآورانه تاثیر بگذراند؛ ایده ال است. از این نوع فونت برای صنایع خوروسازی و برندهای مرتبط با تکنولوژی که قصد اعتمادسازی برای محصولات مدرن خود را دارند؛ استفاده می شود. مشهورترین فونت های اسلب سریف شامل Courier ، RockwellوMuseo است.

 روانشناسی فونت لوگو سنس سریف (Sans serif)

فونت های سنس سریف (Sans serif) با طرحی ساده نشان دهنده پیامی رک و راست و صمیمی در لوگو هستند. معمولاً از این فونت برای برندهایی که قصد نشان دادن صداقت و همدردی را دارند؛ استفاده می شود. مولفه های نمایشی یا تزیینی در این فونت مشاهده نمی‌شود و پیام برند در عین سادگی بسیار جذاب به چشم مخاطب می آید. ماهیت ساده و تاثیر گذار فونت های سنس سریف انتخاب مناسبی برای برند هایی است که می خواهند پیام "شفاف بودن" را در طراحی لوگو اسم خود بگنجانند. معمولاً برند های طراحی لباس و برندهایی که آینده نگر هستند؛ فونت سنس سریف را به کار می برند. مهم ترین فونت های سنس سریف مانند Arial، Century Gothic و Helvetica در طراحی لوگو اسم به کار می رود.

 روانشناسی فونت لوگو نوشتاری یا دست خطی (Script)

فونت های دست خطی معمولاً برای برند هایی که مخاطبین آنها افراد احساسی مانند زنان و کودکان هستند؛ مناسب ترند. برندهایی که دوست دارند ارتباط صمیمی تری با مخاطب خود برقرار کنند؛ از فونت اسکریپت استفاده می کنند. طراحی لوگو اسم با فونت های اسکریپت احساسات مخاطب را هدف قرار می‌دهد. این فونت ها برای برند های مجازی ایده آل اند. البته باید با احتیاط از این نوع فونت استفاده کرد. هنر و خلاقیت در طراحی این فونت ها حرف اول را می زند. به علت طراحی خاص هر حرف در این فونت، برخی از حروف به راحتی در یک متن کامل قابل تشخیص نیستند؛ بنابراین برای طراحی لوگو اسم با فونت اسکریپت شاید مجبور شوید چند فونت مانند Lucida Script، Lobster و Zapfino را با هم ترکیب کنید.

 روانشناسی فونت لوگو مدرن

فونت لوگو مدرن در طراحی لوگو برخلاف نامش از حدود قرن هجدهم مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع فونت در عین سادگی بسیار شکیل است و تضادهای حروف نازک و ضخیم در کلماتی که با این حروف نوشته می‌شود؛ به وضوح قابل مشاهده است. زمانی که در طراحی لوگو اسم از فونت مدرن استفاده می کنید؛ حس هوشمندی، جامع بودن و داشتن سبک خاص را به مخاطب منتقل خواهید کرد.
در طراحی لوگو اسم با فونت مدرن حتماً به خوانا بودن نام برند خود توجه کنید. شاید در ظاهر لوگو طراحی شده جذاب و به نظر بیننده متفاوت برسد اما اگر نتواند نام برند شما را در لوگو تشخیص دهد؛ بازاریابی و برندسازی شما نتیجه لازم را نخواهد داشت. پرکاربردترین فونت های مدرن در طراحی لوگو اسم شامل Matchbook, Politica و Klavika می شوند.

 روانشناسی فونت لوگو نمایشی

در نهایت اگر به دنبال طراحی لوگو اسم متفاوتی هستید که به جای نمایش مستقیم نام برند شما از آن الهام گرفته باشد و یک لوگوی تزیینی و نمایشی مورد نظر شماست می توانید از فونت های نمایشی استفاده کنید. حروف این فونت ها به طور خاص طراحی شده اند و از حالت نرمال خارج اند. تفاوت این فونت ها نشان دهنده شخصیت متفاوت تجارت شما خواهد بود که معمولاً احساسات بیشتری را در مخاطب برمی‌انگیزد. بنابراین انتخاب این نوع فونت نیاز به آگاهی و دانش بیشتری در طراحی لوگو دارد.
فونت های تزیینی و نمایشی برای طراحی لوگو اسم برند ها و موسسات هنری مثل صنایع آرایشی و بهداشتی، گالری ها، سالن های نمایش و تئاتر و غیره مناسبند. فونت های Bombing، Gigi و Jokerman از جمله فونت های پرکاربرد این سبک هستند.

• مرحله چهارم: انتخاب رنگ برای طراحی لوگو اسم

انتخاب رنگ در طراحی لوگو اسم از دیگر مشخصات مهمی است که روی درک بیننده از نام برند تاثیر می گذارد. ترکیب رنگ و فونت انتخاب شده برای لوگو اسم باید همگام با استراتژی های بازاریابی و برندسازی کسب و کار شما انتخاب شود. رنگ لوگو اسم در برقراری ارتباط با مخاطب تاثیر بسیار زیادی دارند و به شما کمک می کنند پیام دلخواه خود را به مخاطبین هدفتان برسانید.
انتخاب صحیح رنگ همچنین در خوانا بودن حروف هر نوع فونت تاثیر گذار است و به شناسایی لوگو اسم شرکت شما توسط مخاطب کمک می کند. رنگ های مختلف، احساسات متفاوتی را در بیننده برمی‌انگیزد. بنابراین برای انتخاب رنگ ابتدا باید محدوده مخاطبین هدف خود را تعیین کنید. سن و شغل مخاطبین تان را باید در انتخاب رنگ لوگو در نظر بگیرید. خودتان را جای بیننده قرار دهید و تصور کنید که رنگی که انتخاب کرده اید همراه با سبک فونت دلخواهتان چه احساساتی را به او منتقل می‌کند.
از رنگ لوگو شاد و تند معمولاً برای مخاطبین جوان و شغل هایی که فعالیت زیادی در آن وجود دارد؛ استفاده می شود. طراحی لوگو اسم با رنگ های تیره و کلاسیک نیز برای مخاطبین میانسال و شرکتهایی که خدمات و محصولاتی را برای افرادی با شغل های با پرستیژ بالا ارائه می دهند؛ مناسب تر است.

بررسی مشهورترین نمونه های طراحی لوگو اسم

• لوگو آی بی ام (IBM)

لوگو IBM یکی از مشهورترین لوگوهای با سبک نوشتاری است که کاملا نشان دهنده حرفه ای بودن و با قدمت بودن برند آی بی ام میباشد. لوگوی IBM که براساس مخفف اسم این شرکت طراحی شده، تصویر قوی و ماندگاری را از نام این شرکت و محصولاتی که در صنعت تکنولوژی ارائه می دهد؛ در طول سال‌های متمادی در ذهن مخاطب به جای گذاشته است.

• لوگوی کوکاکولا (Coca-Cola)

کوکاکولا از فونت دست خط “Spenserian Script” برای طراحی لوگو اسم خود استفاده کرده و فقط یک نوع فونت را در این طراحی به کار برده است. چون مخاطبین هدف شرکت کوکاکولا تقریباً تمام اقشار جامعه هستند و خوراکی و نوشیدنی جزو صنایع تفریحی به شمار می آیند؛ لوگو آنها باید احساس هیجان و شادی را به مخاطب منتقل کند. طراحی فونت کوکاکولا به سبک دست خط انتخاب شده است که با شخصیت و پیام برند یعنی شادی، عشق و مشارکت کاملا سازگار است.

جمع بندی

طراحی لوگو اسم نقش بسیار مهمی در طراحی لوگوهای برند های مختلف ایفا می کند. برندهای جدید که قصد دارند تاثیر مثبتی از هویت و پیام برند خود روی مخاطب بگذارند با انتخاب فونت و رنگ مناسب، لوگو اسم تاثیرگذاری طراحی می‌کنند و برای برندسازی و بازاریابی تبلیغات متعددی از آن بهره می برند. طراحی لوگو اسم برای شرکت هایی که قصد بازطراحی لوگو برند خود را دارند نیز یک انتخاب ایده آل است چون میتوانند نام برند خود را با لوگوی قبلی ترکیب کرده و آن را به روز کنند تا با نیازهای جدید مشتریان خود و توسعه استراتژی های بازاریابی شان همخوانی داشته باشد.
برای خلق لوگو اسم حرفه ای باید با روانشناسی فونت ها و رنگ لوگو و همچنین تاثیری که روی مخاطب می‌گذارند و احساسی که به او القا می کند؛ آشنا باشید. طراحی لوگو اسم می تواند با بکار گیری محدوده گسترده‌ای از فونت های متنوع و رنگ های جذاب، مفهوم و پیام برند شما را به درستی به مخاطب هدف برساند.