لوگونومی
دسته بندی : فتوشاپ | منتشر شده در تاریخ : 1400/12/17

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

در این پست که ویدیو آموزشی اختصاصی آن با تدریس استاد عیوض زاده در وب سایت لوگونومی قرار گرفته، به معرفی دو فرمان برای اصلاح رنگ و نور به نام Levels & Curves می پردازیم. این دو فرمان به طور مستقیم به Histogram مرتبط هستند و با اطلاعاتی که Histogram به شما می دهد می توانید توسط Levels و Curves رنگ و نور عکس را اصلاح کنید.

 

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ


همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید در پنل Levels با استفاده از اسلاید های خطی، به بخش های مختلف Histogram دسترسی داریم. اگر برای خواندن هیستوگرام نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با مشاهده فیلم آموزشی Histogram اطلاعات مربوطه را دریافت کنید.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

اصلاحات رنگ و نور در پنل Levels بر اساس طیف سنجی روی تصویر انجام شود به عبارتی طبق روشن ترین و تیره ترین بخش تصویر که ما به عنوان Black Point و White Point می شناسیم، صورت می گیرد.
برای مثال در تصویری که مشاهده می کنید یک عکس قدیمی است که اگر بخواهیم رنگ و نور آن را با Levels & Curves اصلاح کنیم و به حالت درستی نمایش بدهیم خیلی مهم است که ابتدا مشخص کنیم با چه مد رنگی مواجه هستیم.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در مد رنگ RGB

وقتی به Histogram مراجعه می‌کنیم، رنگ ها در حالت RGB نمایش داده میشود.
اگر هیستوگرام تصویر بالا را در حالت Colors بگذارید چون تصویر اطلاعات رنگ زیادی ندارد نمی تواند رنگ ها را نمایش بدهد فقط به صورت کانال های مجزا از هم دیگر ما 3 رنگ را مشاهده می کنیم.
برای اصلاح این تصویر با استفاده از روش های قدیمی یا جدید باید Black Point و White Point تصویر یعنی روشن ترین نقطه و تیره ترین نقطه تصویر را مشخص کنیم.

مشخص کردن نقطه Black Point و White Point

در روش قدیمی، برای مشخص کردن نقطه Black Point و White Point مراحل زیر را طی می کنیم:
 از روی این لایه Background ، ۲ بار کپی می گیریم، نام یکی را White Point و دومی را Black Point می گذاریم.
به مسیر زیر می رویم :

Image > Adjustments > Threshold 

Histogram را  به ما نشان می‌دهد اما تفاوت آن این است که رنگ های خاکستری را کلا به صفر رسانده و در تصویر فقط رنگ سیاه و سفید را می بینیم. 
می دانیم در Histogram سمت چپ، منطقه رنگ‌های تیره ما است پس اگر اسلایدر را به سمت چپ بیاوریم، آخرین نقطه ای که از رنگ مشکی باقی می ماند، تیره ترین نقطه تصویر ما است.
زمانیکه یک نقطه از تصویر را به عنوان تیره ترین نقطه در نظر گرفتیم، Ok  را می زنیم و روی همان نقطه زوم می کنیم.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

سپس با استفاده از ابزار Color sampler Tool ، یک پوینتر روی آن نقطه می گذاریم و همانطور که می بینید در Info مشخص کردل که در حالت رنگ RGB ، هر سه رنگ این نقطه، صفر یا همان رنگ مشکی است.
این نقطه ای که به دست آوردیم، Black Point بود.
برای لایه بعدی یعنی White Point، ابتدا لایه Black Point را خاموش می کنیم.
دوباره Threshold را باز می کنيم و این بار اسلایدر را به سمت راست می‌آوریم. می‌دانیم که منطقه سمت راست Histogram روشن ترین نقطه های تصویر وجود دارند پس آخرین نقطه ای که در این اسلایدر از رنگ سفید باقی می ماند، روشن ترین نقطه تصویر ما است.
مجددا زوم میکنیم یک نقطه را انتخاب کرده و پوینتر می گذارم. هر سه رنگ، ۲۵۵ است.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

اصلاح رنگ و نور با ابزار Levels به صورت مخرب

پس از تعیین نقاط وایت پوینت و بلک پوینت، در لایه Background قرار گرفته و یک کپی از آن می گیریم. سپس نام آن را Result می گذاریم.
 در این مرحله از این دو نقطه که در تصویر به دست آوردیم، استفاده کرده و رنگ و نور را اصلاح می کنیم.
در تصاویر رنگی هم همین‌طور است که اگرBlack Point و White Point را نداشته باشید توسط Levels و Curves نمی‌توانید اصلاح رنگ و نور را انجام دهید.
زمانیکه Black Point و White Point، تصویر را به دست آورده باشم، پنل Levels را باز می کنم، سه قطره چکان در این پنل دیده می شود

Sample In Image To Set Black Point 
Sample In Image To Set White Point ,
Sample In Image To Set Gray Point ,

برای اصلاح رنگ و نور عکس نیازی به  Gray Point نداریم.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

ابتدا روی قطره چکان Black Point کلیک کرده و سپس روی نقطه بلک پوینت تصویر کلیک می کنیم. 
سپس قطره چکان White Point را برمی داریم و روی نقطه وایت پوینت کلیک می کنیم.
همانطور که می بینید، نور و رنگ تصویر، اصلاح شد.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

همانطور که در تصاویر سیاه و سفید مشاهده می کنید اگر هر 3 رنگ RGB در یک سطح  قرار بگیرند، تصویر بهترین حالت خود را دارد.
نکته ۱: اگر پنل Levels را باز کردیم و خواستیم دوباره به حالت قبل برگردیم لازم نیست که آن را ببندیم و Ctrl + Z بزنیم بلکه می‌توانیم، Alt را نگه داریم و Reset بزنیم تا به حالت اول برگردد. 
نکته۲: اگر Black Point و White Point را نیز بخواهیم از Color sampler Tool برداریم می توانیم گزینه Clear All بزنیم و همه آنها پاک بشوند. 

اصلاح رنگ و نور با ابزار Levels

در روش جدید می‌توانیم Black Point و White Point را در پنل Levels به طور مستقیم به دست بیاوریم بنابراین، دیگر نیازی نیست که نقطه گذاری کنید.
روی Histogram 3 اسلایدر را می بینید:
 مشکی ، 
خاکستری 
و سفید 
در پنل  levels اگر اسلایدر رنگ مشکی را به سمت راست حرکت بدهیم و همزمان دکمه Alt را نگه داریم، تصویر سفید می شود. بنابراین، اولین نقطه تیره ای که ظاهر بشود همان نقطه ای است که با Color sampler Tool علامت زده بودیم. پس در این نقطه اسلایدر را نگه می داریم و به این ترتیب بلک پوینت تصویر اصلاح می شود.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

حالا اگر اسلایدر سفید را از سمت راست به سمت چپ حرکت بدهیم و دکمه Alt را نیز نگه داریم، اولین نقطه سفید یعنی روشن ترین نقطه تصویر ظاهر می شود، پس اسلایدر را همینجا نگه می داریم و وایت پوینت اصلاح می شود.
حالا با اسلایدر خاکستری می‌توانیم بازهم اصلاحاتی روی رنگ و نور تصویر ایجاد کنیم.
البته دکمه Gray Point با گرفتن دکمه Alt ، رنگ خاکستری را نشان نمی‌دهد چون رنگ خنثی است و کاربردی ندارد.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

در پنل Levels اگر تصویر را در حالت RGB باز کنیم که هر ۳ رنگ را تشخیص بدهد، با زدن دکمه Auto می توانیم اصلاح نور و رنگ عکس را به طور خودکار توسط نرم افزار انجام دهیم اما گاهی اوقات در حالت RGB نمی تواند Black Point و White Point را به درستی تشخیص دهد پس مجبوریم که به صورت دستی اصلاح کنیم. 
در قسمت Options   با گزینه های زیر می توانید اصلاح رنگ و نور تصویر را بهتر انجام دهید:

Enhance Per Channel Contrast
Find Dark & Light Colors
Enhance Monochromatic Contrast

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

اگر Save As Default را بزنید این تنظیمات ذخیره می شود و اگر عکس های مشابهی داشته باشید و Shift + Ctrl + L را بزنید به همین وضعیت، اصلاح رنگ و نور تصویر را انجام می دهد. اگر به ویدئوی آموزشی  Auto Tune یا Auto Contrast مراجعه کنید توضیحاتی در مورد Shift + Ctrl + L که به صورت مستقیم Black Point و White Point را اصلاح می‌کند داده شده که با استفاده از آن، دیگر نیازی نیست که به پنل Levels مراجعه کنید. 

اصلاح رنگ و نور کانال های رنگ

در برخی از تصاویر شما باید هر کانال رنگ را به طور مجزا اصلاح کنید. برای اینکار همانطور که در عکس زیر می بینید:

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

پنل levels یا curves را باز کرده و از قسمت Channel یکی از کانال های رنگ مانند Red را انتخاب میکنیم. سپس با استفاده از اسلایدر و نگه داشتن دکمه Alt، بلک پوینت و واینت پوینت این کانال رنگ را اصلاح می کنیم:

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

سپس کانال های دیگر را نیز به ترتیب انتخاب کرده و همین کار را تکرار می کنیم. در نهایت میبینید که عکس به طور کامل اصلاح می شود:

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

اصلاح رنگ و نور با ابزار Curves

تمام فرامینی که در levels مورد استفاده قرار دادیم در Curves نیز دیده می شود. پنل Curves را می توان با شورت کات Ctrl + M یا در قسمت Image > Adjustments > Curves باز کرد.
با باز کردن این پنل، همان Histogram دیده می شود اما در حالت Auto نمی تواند تصویر را درست کند چون دسترسی به قسمت Histogram دیگر به صورت خطی نیست.
در پنل Curves شما علاوه بر این که به صورت خطی می توانید حرکت کرده و رنگ را اصلاح کنید، در دامنه های رنگ تیره و روشن هم می توانید اصلاحاتی ایجاد کنید و می شود.
پنل Curves برای اصلاح رنگ و نور عکس، بسیار قویتر از Levels عمل می کند، چون علاوه بر این که به صورت خطی می توانیم اسلایدر را حرکت دهیم، به صورت منحنی نیز می توانیم روی دامنه های رنگ Histogram حرکت کنیم و تصویر را اصلاح کنیم .
در قسمت Options  همان گزینه هایی که در Levels مشاهده کردیم را می بینیم و می توانیم در حالت Enhance Per Channel Contrast یا Enhance Per Channel Contrast رنگ و نور را اصلاح کنیم.
گزینه های دیگری نیز در این پنل دیده می شود، به عنوان مثال:
در حالت Curves با Grid Size ، گریدها را ریزتر و درشت تر نمایش می دهد 
با گزینه Channel OverLays چنل ها را نمایش می دهد 
اگر تیک  Baseline را بردارید، خط اصلی برداشته می شود 
تمام روش هایی که نام بردیم، مخرب است. بنابراین، اگر با Levels و Curves تغییراتی انجام بدهیم و Ok را بزنیم، دیگر به همان تنظیمات قبلی مثلا با زدن Ctrl + L دسترسی نداریم.
در ادامه اصلاح رنگ و نور تصویر به روش غیر مخرب را توضیح می دهیم.

اصلاح رنگ و نور با ابزار Levels به صورت غیرمخرب

برای اصلاح رنگ و نور تصویر با ابزار Levels به صورت غیرمخرب از قسمت Adjustment layers > Levels استفاده می کنم تا اصلاحات را به صورت یک لایه مجزا بر روی تصویر داشته باشیم.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

در این قسمت دو حالت داریم یک Layer mask که بخشی از این اصلاح رنگ را می توانم حذف کنم یا از گرادینت استفاده کنیم که به دوستان پیشنهاد می کنم، برای آشنایی با امکانات و قابلیت های این بخش در فتوشاپ به فیلم آموزشی Adjustment layers مراجعه کنید.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

روش دیگر برای تنظیم رنگ عکس به صورت غیر مخرب این است که تصویر را به Smart Object تبدیل کنیم. به این ترتیب، با استفاده از Curves و levels  هر تغییراتی که به وجود می آوریم، امکان بازگشت دارد.
همچنین روی نقاط مختلف عکس می توانیم تاثیر بگذاریم و چون فیلتر مسک در اختیارمان قرار می گیرد، دوباره دسترسی به همان تغییرات خواهیم داشت. 
از طرف دیگر با زدن 3 خط بغل می توانیم Mode را تغییر بدهیم و با قابلیت فیلتر مسک، یک قسمت از تصویر را حذف کنیم تا تغییراتی که انجام می شود، روی آن بخش از تصویر دیده نشود.

اصلاح نور تصاویر رنگی بسیار روشن

در تصویر رنگی زیر، اور اکسپروز یا نوردهی بیش از حد دیده می شود و تصویر روشن است.
اگر یک کپی از بگیریم و روی حالت Multiply بگذاریم، رنگ تصویر، در هم ضرب شده و نور تاحدودی اصلاح می شود. الان پشت سر هم Ctrl + J را بزنیم، تصویر تیره تر می شود اما به صورت موضعی یک قسمت هایی مشکل دارد مثلا یک قسمت هایی، خیلی تیره و قسمت های دیگر خیلی روشن می شود پس این روش چندان درست نیست و از طرف دیگر، حجم نرم افزاری  به شدت افزایش می یابد.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

در این نوع تصاویر با Levels و Curves می توانیم مقادیر را در هم ضرب کرده و نور عکس را بسیار بهتر، اصلاح کنیم.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

بنابراین اگر پنل Levels را در لایه باز کنیم و در حالت Multiply بگذاریم، حجم نرم‌افزاری بوجود نمی آید و حتی اگر Ctrl + J را چندین بار بزنیم، نه تنها نور اصلاح می شود بلکه حجم نیز افزایش نمی یابد.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

اصلاح نور تصاویر رنگی با یک رنگ غالب

در تصاویری که رنگ خاصی غالب است برای اصلاح رنگ و نور می توانیم از روش دیگری استفاده کنیم. به عنوان مثال، در تصویر زیر رنگ آبی، غالب است.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

پس می توانیم از آن، یک کپی بگیریم و به مسیر زیر برویم:

Filter > Blur > Average

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

همانطور که می بینید، رنگ آبی، رنگ قالب است که از تصویر زیری به دست آمده است.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

اکر این رنگ را Invert کنیم که مخالف رنگ غالب را نشان بدهد سپس لیر بلند مد را روی حالت Soft Light بگذاریم، خیلی راحت، نور و رنگ تصویر اصلاح می شود.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

بنابراین، کاری که Levels و Curves انجام می‌دهد را می توانید به طرق دیگری انجام بدهید.

اصلاح رنگ و نور با Levels & Curves در برنامه فتوشاپ

به طور کلی، هر زمان بتوانم سه رنگ Histogram را در یکی از فرامین Levels و Curves شبیه هم کنیم، می‌توانیم بگوییم که رنگ و نور تصویر اصلاح شده است. 
برای مشاهده مثال های بیشتری در خصوص اصلاح رنگ و نور تصویر می توانید ویدئوی آموزشی مربوطه را د سایت لوگونومی مشاهده کنید:
دریافت ویدئوی آموزشی اصلاح رنگ و نور تصویر با curves Levels and در برنامه فوتوشاپ

تگ های مرتبط :