لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/05

انواع لوگو و کاربردهای آن

لوگو ها دارای سه نوع اصلی تصویری، نوشتاری و ترکیبی می باشند. هر کدام از این انواع لوگو می‌تواند شامل حروف، نمادها و تصاویر نشان دهنده برند اوریجینال، هویت یا صاحب آن لوگو باشد. اصلی ترین ویژگی هر لوگو متمایز بودن و قابل تشخیص بودن آن نسبت به سایر برند ها است.
اگر بخواهیم نگاه جزئی تری به انواع لوگو بیندازیم می توان دسته بندی اصلی لوگو ها را به هفت نوع زیر تعمیم داد:
• لوگو مونوگرام یا نوشتاری (لترمارک)
• لوگوتایپ یا وردمارک که شبیه لوگوهای لترمارک هستند اما تمرکز آن ها در نوشتار لوگو روی نام تجاری است به همین علت به آن برند مارک نیز میگویند.
• لوگو های تصویری یا نمادین
• لوگو های انتزاعی
• لوگوی مسکات
• لوگوی ترکیبی
• لوگوی امبلم
هر کدام از این انواع لوگو مزایای منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین پیش از اقدام به طراحی لوگو باید یکی از انواع لوگو متناسب با برند خود را انتخاب کنید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص ویژگی های هر نوع لوگو بدانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

1. لوگوهای مونوگرام یا لترمارک (Lettermarks Or Monogram)

لوگوهای مونوگرام یا لترمارک، لوگوهایی هستند که از حروف تشکیل شده و معمولاً حروف ابتدای نام برند در آن مورد استفاده قرار می گیرد. از نمونه های این لوگو می توان بهIBM, CNN, HP, HBO اشاره کرد. آیا می توانید الگوی این انواع لوگو را تشخیص دهید؟ تمامی این حروف اختصاری مربوط به نام برند های مشهوری هستند که با هدف هویت بخشیدن به آن برند انتخاب شده اند. حروف اختصاری موجب می‌شود مخاطبین بتوانند با خود برند ارتباط برقرار کرده و در هر جایی آن را تشخیص دهند.
لوگوهای لترمارک، لوگوهایی برمبنای نوشتاری و توپوگرافی هستند که از چند حرف تشکیل شده اند و معمولاً حروف ابتدایی نام برند آن شرکت را برجسته می کنند. لوگوهای Lettermark بسیار ساده هستند و فقط از چند حرف برای طراحی موثر و جذاب استفاده می کنند. در صورتیکه یک شرکت نام بسیار طولانی داشته باشد، طراحی چنین لوگویی با برداشتن حروف اول کلمات آن بسیار آسان است. به عنوان مثال لوگو ناسا (NASA) از حروف اول کلمات نشنال آروماتیک اسپیس ادمینستریشن (National Aeronautics Space Administration) به معنای سازمان بین المللی هوافضا گرفته شده است.
چون تمرکز اصلی این نوع لوگو بر روی حروف اولیه نام برند است، انتخاب فونت برای خلق یک لوگو موثر و جذاب از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر این نوع لوگوها برای چاپ کردن روی کارت ویزیت بسیار مناسب هستند. اگر تاکنون لوگویی برای کسب و کار خود انتخاب نکرده اید و نام شرکت تجاری شما از چند کلمه تشکیل شده است، لوگو Lettermark می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 

انواع لوگو و کاربردهای آن

لوگوی شرکت IBM, از نمونه لوگوهای مونوگرام یا لترمارک

 

2. لوگوی وردمارک یا لوگو تایپ (Wordmark Or Logotypes)

در لوگوی وردمارک نیز مانند لترمارک از تایپ یک کلمه در لوگو با فونت خاص که به تنهایی به نام برند اشاره دارد استفاده می شود. به عنوان مثال می توانید به لوگوی کوکاکولا که از نوع وردمارک است توجه کنید. این لوگو برای شرکت های تجاری مناسب است که یک نام خاص و منحصر به فرد دارند. لوگوی گوگل نیز مثال دیگری از نوع لوگوهای Wordmark است.
نام کوکاکولا به یاد ماندنی است و زمانی که با توپوگرافی ترکیب شود، لوگو تمایز بیشتری پیدا کرده و برجسته تر می شود.
در این نوع لوگو نیز انتخاب فونت اهمیت بسیار زیادی دارد و باید با نام برند همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال لیبل های مد و فشن باید از فونت های شیک و باکلاس که توجه کاربر نهایی را جلب می‌کند، استفاده کنند. درصورتی که آژانس های دولتی و حقوقی باید از فونت های کلاسیک که حس امنیت را به مخاطب منتقل می کنند، استفاده کنند.

کاربرد لوگو وردمارک یا لترمارک چیست؟

• زمانی که نام یک شرکت از چند کلمه طولانی تشکیل شده است، می توان از حروف اول هر کلمه برای خلق یک لوگوی ساده Lettermark استفاده کرد.
• از لوگوی وردمارک نیز می توان در برندهایی که دارای یک نام هستند و می توانند لوگو را برجسته کنند استفاده کرد.
• لوگوی وردمارک ایده خوبی برای نام های تجاری متمایز است که در ذهن مشتریان باقی می ماند. زمانی که نام برند با یک فونت طراحی شده و برجسته نمایش داده شود، بیشتر در ذهن باقی می ماند.
• لوگو های لترمارک و وردمارک لوگوهایی هستند که بازاریابی با آنها بسیار راحت است و برندسازی آنها به سرعت انجام می گیرد. به همین علت برای توسعه یک کسب و کار جدید کاملا مناسب است.
• به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از لوگوی Lettermark ,Wordmark نام تجاری شما فقط با تغییر فونت از دیگر برندها متمایز می شود. بنابراین دقت کنید که از یک فونت حرفه‌ای و متناسب با برند خود استفاده کنید.

3. لوگوی تصویری یا نمادین (Symbolic Or Picture)

لوگوی تصویری یا لوگوی نمادین از یک آیکون یا یک تصویر گرافیکی استفاده می کند. این تصویر زمانی که به لوگو فکر می‌کنید در ذهنتان نقش می‌بندد. به عنوان مثال لوگوی اپل را به خاطر بیاورید. تصویر یک سیب در ذهن شما شکل می‌گیرد یا هنگام به یاد آوردن لوگوی توییتر تصویری به شکل پرنده جلوی چشم شما ظاهر می شود. این دو شرکت از لوگوهای نوع تصویری سمبولیک استفاده کرده اند.
اصلی ترین نکته ای که باید در نظر بگیریم زمانی است که تصمیم می گیرید چه نوع تصویر یا نمادی برای لوگوی خود انتخاب کنید. تصویر یا نماد باید با هویت برند شما همخوانی داشته باشد و بتوان خدمات و محصولات ارائه شده توسط شرکت شما را از آن لوگو الهام گرفت. برای خلق یک لوگوی تصویری باید عمیق تر فکر کنید. باید بتوانید یک احساس مشترک بین برند خود و تصویر آن را پیدا کنید که به مخاطب منتقل شود.

کاربرد لوگوهای تصویری و نمادین چیست؟

در صورتی که برند خود را به تازگی تاسیس کرده اید می توانید از لوگو های تصویری و نمادین برای نمایش محصولات و خدماتی که ارائه می دهید، استفاده کنید. در صورتی که نام تجارت شما طولانی است می توانید ایده لوگوی لترمارک را با لوگوی تصویری ترکیب کنید تا ایده ها و احساسات کاملی را به مخاطب منتقل کند.
لوگوهای تصویری و انتزاعی برای برند هایی که هدف آنها تجارت بین المللی است، بسیار مناسب هستند. چون فقط یک نام یا چند حرف ممکن است نتواند تاثیری که یک تصویر روی مخاطبین سرتاسر جهان می گذارد را داشته باشد.
در صورتی که تصمیم دارید در آینده تجارت خود را در زمینه‌های مختلفی گسترش دهید، شاید انتخاب یک لوگوی تصویری یا نمادین ایده مناسبی نباشد. به عنوان مثال ممکن است در ابتدا فقط قصد فروش پیتزا داشته باشید و از یک لوگوی نمادین به شکل پیتزا استفاده کنید اما پس از مدتی شروع به فروش ساندویچ و برگر نمایید به این ترتیب لوگوی شما دیگر تمامی مفهوم برند تجاریتان را در بر نخواهد داشت.
لوگوهای انتزاعی به شما اجازه می دهند تا یک تصویر منحصر به فرد برای تجارت خود ایجاد کنید. اما این لوگوها معمولاً توسط افراد حرفه‌ای طراحی می شوند تا رنگ، شکل و ساختارها را با هم ترکیب کرده و یک مفهوم خاص بسازند.

4. لوگوهای انتزاعی (Abstract)

لوگوهای انتزاعی نوع خاصی از لوگوهای تصویری هستند و به جای اینکه یک تصویر قابل تشخیص مانند سیب یا پرنده باشند یک تصویر هندسی انتزاعی هستند که نمایانگر یک تجارت خاص می باشند. از چند نمونه مشهور میتوان به لوگوی پپسی که به چند دایره تقسیم شده و لوگوی آدیداس که تصویر یک گل را با خطوط مورب نشان می‌دهد، اشاره کرد. لوگوهای انتزاعی می ‌توانند به خوبی در ذهن مخاطب باقی بمانند به جای این که محدود به تصویر مشخص و خاصی باشنند ذهن مخاطب را درگیر می‌کنند تا تشخیص دهد که این لوگو نماد چه تصویر واقعی است.
مزیت لوگوی انتزاعی این است که می ‌توانید نوع تجارت خود را به صورت نمادین بدون محدود بودن به نمایش یک تصویر خاص نشان دهید. رنگ و شکل خطوط در این نوع لوگو، نمایانگر هویت برند و احساسی است که آن برند به مخاطب منتقل می کند. به عنوان مثال به لوگوی نایک توجه کنید که چگونه حس حرکت و آزادی را به شما منتقل می کند.

5. ماسکات (Mascots)

لوگوهای ماسکات، لوگوهایی هستند که یک کاراکتر خاص را نشان می دهند. این لوگو ها اغلب رنگی هستند و به صورت کارتونی نمایش داده می شوند. لوگوهای ماسکات خنده دار به نظر می رسند. از مشهورترین لوگوهای ماسکات می توان به Kool-Aid Man, KFC’s Colonel و Planter’s Mr. Peanut اشاره کرد. لوگوهای ماسکات برای شرکت هایی که می خواهند یک جو شاد برای خانواده ها و کودکان ایجاد کنند، بسیار مناسب است. اگر دقت کرده باشید معمولاً در رخدادهای ورزشی مثل جام جهانی از همین لوگوهای ماسکات استفاده میشود چون حس پویایی را به مخاطب منتقل می کند.

کاربرد لوگو ماسکات چیست؟

زمانی به استفاده از یک لوگو Mascots فکر کنید که می خواهید توجه خانواده ها و کودکان را جلب کنید. یکی از مزایای لوگوی ماسکات این است که می‌تواند مشتریان را ترغیب و هیجان زده کند. بنابراین بهترین ابزار برای بازاریابی در رسانه های اجتماعی و رخدادهای جهان واقعی است. لوگوی Mascots لوگوهایی هستند که همه دوست دارند با آنها سلفی بگیرند.
به خاطر داشته باشید که ماسکات فقط بخشی از یک لوگو و برند موفق است.  بخش دیگر این است که شما بتوانید از آن به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی خود استفاده کنید.

6. لوگوهای ترکیبی (Combination)

لوگوهای ترکیبی از انواع لوگوهایی هستند که از ترکیب لوگوهای نوشتاری، تصویری یا ماسکات و انتزاعی خلق می‌شوند. طراحی لوگو با ترکیبی از متن و تصویر در کنار یکدیگر می‌تواند لوگوهای قابل توجهی خلق کند. برخی از انواع لوگوهای ترکیبی می‌توان به Doritos ,Burger King و Lacoste اشاره کرد.
چون ترکیب یک نام با یک تصویر یا Mascots یا هر نوع آیکن دیگری می تواند انتخاب های متنوعی داشته باشد برند شما را برجسته تر خواهد کرد. با استفاده از یک لوگوی ترکیبی می توانید افراد را ترغیب کنید تا توجه بیشتری به لوگو برند شما داشته باشند. همچنین ترکیب یک متن و یک نماد می‌تواند تصویری متمایز ایجاد کند که برای بازاریابی و جلب توجه مخاطب تاثیر بیشتری نسبت به لوگوی صرفاً تصویری خواهد داشت.

7. لوگوی اِمبلم (Emblem)

لوگوهای Emblem به نحوی طراحی می شوند که فونت داخل یک نماد یا یک آیکون قرار می گیرد. این لوگوها معمولا ظاهر سنتی و کلاسیک دارند که تاثیر قابل توجهی روی مخاطب خواهد داشت. معمولاً از این لوگوها برای سازمانها و نهادهای آموزشی و آژانس های دولتی مثل مدارس یا وزارتخانه ها استفاده می شود. صنایع خودروسازی نیز در استفاده از لوگو های Emblem تبحر خاصی دارند. لوگوهای Emblem را می‌توان به نحوی طراحی کرد که در عین کلاسیک بودن با طراحی های مدرن قرن بیست و یکم نیز مدرنیزه شده باشند. از مشهورترین نمادهای طراحی لوگوی Emblem می توان به لوگوهای هاروارد (Harvard)، استارباکس (Starbucks) و هارلی دیویدسون (Harley Davidson) اشاره کرد.
البته چون این لوگوها جزئیات بسیار زیادی را شامل می شود و با توجه به این نام و نماد به طور برجسته باید در لوگو نمایش داده شود، معمولا نمی‌توان آنها را در همه نوع تبلیغی استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از طراحی لوگوی Emblem برای تجارت هایی که نیاز به توزیع کارت ویزیت های زیادی دارند مناسب نیست. چون با کوچک شدن لوگوی امبلم تا سایز کارت ویزیت، وضوح نماد و نام به کار رفته در آن از دست خواهد رفت. اگر تصمیم دارید لوگوی خود را روی کلاه ها یا تیشرت ها تبلیغ کنید بهتر است از Emblem استفاده نکنید.

کاربرد لوگو ترکیبی و لوگو Emblem چیست؟

لوگوی ترکیبی انتخاب مناسبی برای هر نوع تجارتی است. لوگوهای ترکیبی را میتوان به هر روشی تبلیغ کرد. اگر به لوگوهای اطراف خود دقت کنید میبینید که اکثر آن ها لوگوی ترکیبی هستند. بیشتر سایت ها و نرم افزارهای رایگان طراحی لوگو نیز تمپلیت هایی با طرح لوگوی ترکیبی در اختیار کاربران قرار می‌ دهند.
کاربرد لوگوی Emblem و کلاسیک نیز بیشتر برای سازمان های دولتی و مدارس و آموزشگاه ها است. البته برخی از از تجارت های خصوصی نیز از این انواع لوگو به عنوان مثال در صنعت غذا و نوشیدنی استفاده می کنند. اما همواره برای خلق یک لوگوی Emblem باید در نظر داشته باشید که باید لوگویی طراحی کنید که که بتوانید در هر روش بازاریابی از آن استفاده کنید.