لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/10/25

بایدها و نبایدهای طراحی لوگو به یاد ماندنی برای هیئت ها

ایجاد یک لوگوی منحصر به فرد زمانی که چندین هیئت جدید هر سال در ایام سوگواری نظیر شهادت اما حسین یا دهه فاطمیه تشکیل می شوند، کمی دشوار است. شاید به نظر برسد که بهترین ایده‌های طراحی لوگو برای هیئت ها گرفته شده و دیگر نمی توان در ساخت لوگوی هیأت خلاقیت زیادی به خرج داد. 
اما نکته اینجا است که ساخت لوگو به سبک نوشتاری، راه‌های بی‌نهایتی برای بیان خلاقیت در طراحی لوگو هیئت ارائه می‌دهند. فقط کافی است به هر حرف به عنوان یک عنصر جداگانه فکر کنید که می توانید آن را سفارشی کنید تا لوگوی خود را برجسته کنید. همانطور که در مقاله "طراحی لوگو مذهبی" اشاره کردیم، شما مجبور نیستید هر حرف را جداگانه طراحی کنید، بلکه می توانید ترکیبات بی‌پایانی از کنار هم قرار دادن حروف ایجاد کنید تا طرحی تازه داشته باشید. حین طراحی، باید مطمئن شوید که از ایرادات رایجی که تأثیر لوگوی شما را کاهش می دهد، اجتناب کنید. این نکات هوشمندانه را در ذهن داشته باشید تا یک طرح لوگوی عالی را برای هیئت ها بسازید.
ساخت لوگو هیئت معمولا به سبک نوشتاری انجام می شود بنابراین برای طراحی آن باید بایدها و نباید های زیر را در نظر بگیرید:

از فونت هایی که با هیئت مذهبی تناسب دارند استفاده کنید

مهمترین بایدی که در ساخت لوگو هییت در نظر گرفته می شود، انتخاب فونت است. در این نوع لوگوها، فاز فونت های نستعلق، نستعلیق شکسته و حروف با طراحی خاص استفاده می شود که نشان دهنده ارزش های معنوی هیئت ها است. 

از فونت های ظریف و دوستانه استفاده نکنید

از آنجاییکه لوگوهای مذهبی با اعتقادات مخاطبین سر و کار دارند، نمی توان در طراحی آنها از فونت های فانتزی یا دست نویس استفاده کرد. شما می توانید ارزش های هیئت را با تغییر اندازه، شکل، وزن خط و پررنگ کردن و توپر کردن حروف نشان دهید. هیئت ها معمولا می خواهند پیام احترام، مقدس بودن، و پیامی از قدرت را منتقل کنند بنابراین حروف باریک و دوستانه نمی تواند این منظور را براورده کند. حروف منحنی و تزئینی یا ظریف نیز برای ساخت لوگوی هیئت مناسب نیستند. حروف نستعلیق یک انتخاب رایج برای هیئت های و با ارزش هستند.

طراحی حروفی کلیشه ای را کنار بگذارید

بسیاری از فونت های محبوب، به کلیشه شدن در طراحی لوگو هیئت ها شهرت دارند. استفاده از آنها، اگر هیچ تغییری را در نظر نگیرید، می تواند فوراً لوگو نوشتاری شما را شبیه سایر هیأت ها کند. در عوض، به دنبال حروف چاپی چشم نواز باشید که هم قابل خواندن باشند و هم ارزشمند. هزاران فونت با طراحی حرفه ای به صورت آنلاین در سایت لوگونومی در دسترس هستند. پس، بهتر است برای مقایسه گزینه های مختلف زمان بگذارید و فونتی را انتخاب کنید که به اهداف طراحی شما نزدیک باشد.

سعی کنید از حروف نمایشی برای متمایز کردن برند خود استفاده کنید

برخلاف فونت‌های ساده که برای کسب و کار ها مورد استفاده قرار می گیرند، حروف نمایشی در اندازه‌های بزرگ برای طراحی لوگو هیئت ها، در نظر گرفته شده‌اند. این فونت ها اغلب حروف را به شکل نمادهایی مانند پرچم، علم، گنبد و غیره در می آورند که ارزش معنوی دارند.
از آنجایی که حروف نمایشی برای ساخت لوگوی هیئت ها باید خاص و هنری باشند، به یک نماد اصلی  نبدیل شده امد و تقریبا روی پرچم تمامی اماکن مذهبی از این نوع لوگو دیده می شود. 

از طرح های تکراری استفاده نکنید

هرچند توصیه می شود که از لوگوهای دیگر برای طراحی اولیه خود الهام بگیرید اما فراموش نکنید که به کار بردن طرح های تکراری یا تقلیدی، ارزش لوگوی شما را پایین می آورد. هر هیئتی باید تایپوگرافی سفارشی خود را داشته باشد تا هرکسی که به لوگوی شما نگاه می کند، ارزش و احترام آن را به روشی متمایز از سایرین درک کند.

از طراحی یک تایپ فیس سفارشی با طراحی دستی یا طراحی روی کاغذ شروع کنید

اگر نمی‌توانید حروفی را پیدا کنید که هیئت شما را تجسم کند، سعی کنید تایپوگرافی خود را از ابتدا خلق کنید. طرح ها را با دست ترسیم کنید تا طرح جالبی به دست آورید. ابزارهایی مثل doodle در لوگوسازهای آنلاین به شما کمک می کنند که ایده های خود را ترسیم کنید.

برای طراحی لوگو هیئت، یک نقطه کانونی در نظر بگیرید

برای شروع طراحی، به این فکر کنید که چگونه می توانید تمام حروف را حول یک نقطه کانونی اضافه کنید. به عنوان مثال، ایده های زیر می تواند به شما کمک کند:
• از اشکال و نمادها کمک بگیرید: حروف نام هیئت خود را در اشکال و نمادهایی مثل پرچم، گنبد، علم و غیره بگنجانید.
• با رنگ ها جلوه ایجاد کنید: با استفاده از رنگی کردن یک یا چند حرف، آنها را متفاوت از بقیه حروف در لوگوی خود نشان دهید و یک بخش را متمایز کنید. 
• نماد اضافه کنید: نمادهای تصویری متناسب مانند پرچم را به حروف طراحی خود اضافه کنید. 
• لوگوی را در قاب مناسبی قرار دهید: لوگوی خود را درون یک قاب قرار دهید تا شکلی متعادل داشته باشد. قاب می تواند به اشکال مختلفی مثل دانه های تسبیح تزیین شود.

خوانایی لوگو را در اولویت قرار دهید

همانطور که گفتیم شما باید حروف و کلمات به کار رفته در نام هیئت را با فونتی سفارشی طراحی کنید اما در عین حال باید مطمئن باشد که لوگوی شما به خوبی خوانده می شود. طراحی بیش از حد منجر به درهم رفتن حروف شده و استفاده از عناصر نامطلوب نیز ممکن است خوانایی لوگو را از بین ببرد.
برای جلوگیری از چنین اشکالاتی، سوالات زیر را از خود بپرسید:
• آیا حروف نزدیک به هم هم چیده شده یا به طرز مبهمی به هم متصل شده اند؟
آیا نحوه همپوشانی حروف موجب شده نام هیئت به خوبی خوانده نشود؟
• آیا نمادهای تصویری با طراحی حروف هماهنگ اند یا در جای خود نیستند؟
• آیا رنگ ها یا شکل های اضافی در طراحی وجود دارد که تمرکز روی نام هیئت را از بین می برد؟
• آیا طراحی حروف و نوع نمادهای تزئینی، ظاهر و مضمون مشترکی دارند؟

 

بایدها و نبایدهای طراحی لوگو به یاد ماندنی برای هیئت ها

 

اندازه و چیدمان حروف و نمادها را در طراحی لوگو هیئت نظر بگیرید

شروع طراحی با عناصر زیاد، بهتر از نداشتن ایده است چون در نهایت، به راحتی می توانید با تغییراتی، لوگوی خود را ویرایش و مقایسه کنید تا زمانی که آن را به بهترین نسخه تبدیل کنید. نکته مهم این است که اندازه و چیدمان حروف و نمادها را با هم هماهنگ کنیم و هرکدام که اصافی به نظر می رسد را حذف کنید.
یکی از راه های ساده برای زنده کردن طراحی لوگو هیئت استفاده از حروف بلند و کوتاه است. استفاده ترکیبی از حروف بلند و کوتاه با حفظ تقارت می تواند انتظارات را براورده کرده و در ساخت لوگویی بی نظیر به شما کمک کند.
بهترین راهکار در شروع ساخت لوگو هیأت این است که حروف نام هیئت را با استفاده از چندین ترکیب از فونت های مختلف تایپ کنید. شاید مجبور شوید صدها فونت را آزمایش کنید تا بالخره طرح مورد علاقه خود را پیدا کنید.

فاصله بین حروف را تنظیم کنید

بیشتر فونت‌های آماده، فاصله خاصی بین هر حرف در نظر نمی گیرند و هرچه فونت را بزرگتر کنید، بیشتر متوجه ناهماهنگی فاصله بین حروف در لوگو خواهید شد.
در این شرایط بهتر است از ابزار ویرایش فونت لوگوسازهای آنلاین مثل لوگونومی استفاده کنید که به شما این امکان را می دهد که فاصله دقیقی بین هر یک از حروف تعیین کنید. توصیه می شود فاصله بین حروف را کم نکنید، زیرا لوگوی هیئت در صورت استفاده در اندازه های کوچک، درهم ریخته و غیرقابل خواندن می شود.
لوگو هیئت را در اندازه های مختلف تست کنید تا مطمئن شوید که فاصله بین حروف در کاربردهای مختلف، مشکلی در خوانایی ایجاد نمی کند. 

از افکت های مناسب استفاده کنید

مغز انسان توانایی باورنکردنی برای خواندن صحیح کلمات را دارد حتی زمانی که بی نظمی در املا یا جهت گیری خاصی وجود دارد. این را به نفع طراحی لوگو با جلوه های زیبا است. با توجه به این نکته، روش‌های خلاقانه‌ای را می‌توانید برای چیدمان حروف نام هیئت کنار هم در نظر بگیرید تا رضایت دوستداران هر هیئتی را جلب کنید.
مثلا اگر نام هیئت از چند کلمه مانند "هئیت علمداران ابولفضل" تشکیل شده می توانید کلمات را با توجه به حروف مشترکی که دارند روی یکدیگر قرار دهید تا یک چیدمان فشرده ایجاد کنید. می توانيد به کج کردن کل حروف لوگو یا تغییر جهت چند حرف خاص نیز فکر کنید. شاید بتوانید برای هر حرف از اندازه متفاوتی استفاده کنید یا کلمات را به شکل خاصی درآورید.
تا زمانی که خوانندگان بتواند نام هیئت را از طراحی شما تشخیص دهد، شما مختارید که هر چقدر که دوست دارید خلاق باشید. 

در انتخاب رنگ، هدف از طراحی لوگو هیئت را فراموش نکنید

همه ما به طور کلی می دانیم که یک لوگو باید چه کاری انجام دهد: پیامی را به بیننده منتقل کند. این پیام حتی در فضاهای کوچکی که لوگو و به عنوان یک نمایش گرافیکی عمل می کند نیز باید منتقل شود.
پس، قبل از اینکه وارد انتخاب خلاقانه طرح‌های رنگی برای ساخت لوگو هیئت شوید، از خود بپرسید که این لوگو قرار است کجا استفاده شود. چقدر می تواند بزرگ یا کوچک شود؟ این سوالات اساسی به شما کمک می کند تا هدف لوگوی خود را پیدا کنید. 
مثلا، لوگوی هیأت ها بیشتر روی پرچم های سیاه رنگ چاپ می شوند، بنابراین، اگر رنگ اصلی حروف را سیاه در نظر گرفتید حتما باید برای دور حروف قاب های رنگی مانند سفید، سبز با قرمز در نظر بگیرید و حتی دور حروف را نیز با رنگ متمایزی مشخص کنید تا زمانیکه روی پرچم های سیاه چاپ می شوند خود را نشان دهند.

نحوه رساندن پیام هیئت را از طریق لوگو تجزیه و تحلیل کنید

اهداف هیئت باید در هر نمادی که به عنوان لوگو خلق می کنید طنین انداز باشد. در حقیقت، طرح لوگوی شما باید از همین اهداف سرچشمه بگیرد. بهتر است 2 یا 3 کلمه کلیدی که منحصر به فرد بودن هیئت را به بهترین شکل مشخص می کنند در نظر بگیرید. این کلمات کلیدی چه ایده های دیگری را به ذهن می آورند که می تواند به شما در شکل دادن به ظاهر و احساس آن لوگو کمک کند؟
برای مثال، اگر دو تا از مهم‌ترین کلمات کلیسای شما «عشاق» و «امام حسین» هستند، لوگوی شما باید نمایانگر شهادت طلبی، ایثار و حق طلبی باشد که به آن کلمات دلالت می‌کنند. این پیام ها را می توانید با رنگ‌های گرم و خطوط منحنی ایجاد کنید. 
به کلی هنگام ساخت لوگو باید مورد اینکه هیئت می خواهد چه کسانی را جذب و درگیر کند و گرد هم بیاورد، فکر کنید.

استانداردهای طراحی لوگو هیئت را بشناسید

فقط به این دلیل که شما در حال خلق یک لوگوی هیأت هستید، به این معنی نیست که باید طرح عجیب و غریبی را نمایش دهید. کاملا برعکس، شما می توانید طراحی را ساده نگه دارید و هویت و پیام هیئت را در یک لوگوی ساده اما بی نقص به نمایش بگذارید. البته باید به رنگ های متداول و استانداردهای طراحی لوگوهای مذهبی پایبند باشید. درصورتیکه طراحی را از صفر شروع می کنید، از کلماتی که در بالا مشخص کردید برای تعریف عناصر زیر استفاده کنید که ممکن است در طرح خود استفاده کنید:
• رنگ اصلی
• رنگ سایه
• نوع انحنای حروف
نوع فونت، مانند نستعلیق یا نستعلیق شکسته
• سبک لوگو، مانند لوگو تصویری یا نوشتاری
به طور کلی استفاده از رنگ های تیره تر، فونت های نستعلیق، سبک نوشتاری و نمادهای مذهبی از استاندارد های طراحی لوگو حرفه ای هستند. 
از بین این طرح ها می توانید آنچه را که به بهترین شکل پیام هیئت را نشان می دهد، بیابید و طرح متفاوتی را خلق کنید. 

جمع بندی

مهم نیست چقدر در طراحی لوگو تجربه و تبحر دارید. حتی اگر به عنوان یک مبتدی قصد ساخت لوگو برای هیئت را دارید می توانید از صدها فونت فارسی موجود در لوگوساز آنلاین لوگونومی استفاده کرده و با استفاده از ابزار های ویرایشی طرحی منحصر به فرد را رقم بزنید.

تگ های مرتبط :