لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/10/25

۷ مرحله که برای طراحی لوگو مذهبی باید در نظر بگیرید

طراحی لوگو مذهبی با ساخت لوگو برای کسب و کارها و برندهای تجاری کاملا متفاوت است. لوگو های مذهبی حال و هوای متفاوتی دارند برای اینکه بهتر بتوانید یک آرم مناسب مذهبی برای مساجد، هیئت ها، حوزه‌های علمی طراحی کنید خودتان را جای مخاطب بگذارید و فکر کنید واقعاً امیدوارید چه چیزی را در لوگوی مربوط به این نوع فضاهای مذهبی ببینید؟
استفاده از نماد های متداول مثل گنبد و گلدسته علم و فونت های نوشتاری نستعلیق از متداول ترین و رایج ترین عناصری هستند که در طراحی لوگو مذهبی به کار می روند
برای طراحی موفق یک لوگوی مذهبی باید به رنگ آن نیز توجه کنید. با بررسی چندین لوگو به این نتیجه خواهید رسید که اغلب به لوگو هایی که تم مذهبی دارند به رنگ مشکی طراحی می شوند با این حال شما می توانید از رنگ هایی مثل سبز نیز در این آرم ها استفاده کنید که کمتر رایج است اما به هر حال نسبت به رنگ هایی مانند زرد و قرمز بیشتر استفاده می شود
لوگوهای تجاری اغلب مترادف با نام برند طراحی می شوند شاید بتوان گفت لوگو های مذهبی نیز با توجه به نام مسجد هیئت یا حوزه علمیه طراحی می شوند اما نکته اینجاست که این اسامی با اعتقادات و عقاید سنتی مردم در ارتباط است و نحوه طراحی لوگو باید به شیوه ای خاص همراه با احترام انجام گیرد به همین علت انتخاب سبک های فانتزی به هیچ وجه در ساخت لوگوی مذهبی کاربردی ندارد
این لوگوها معمولاً بدون زرق و برق طراحی می‌شوند و پیام مقدس بودن و محترم بودن نامی که در لوگو به کار رفته کاملا مشهود و واضح  به مخاطب منتقل می شود.
با این توضیحات شاید تصور کنید طراحی لوگو مذهبی بسیار سخت و دشوار است اما نگران نباشید ساخت لوگو برای هیئت ها مساجد یا حوزه های علمیه آسان تر از آن چیزی است که تصور می کنید در ادامه این مقاله ۷ مرحله ای را که باید برای ایجاد یک لوگوی منحصر به فرد از آن استفاده کنید، به شما آموزش می دهیم. 
به طور خلاصه ادامه مقاله، توضیح درباره سه فرایند مهم زیر به شما کمک می کند، افکار خود را همانطور که فکر می کنید سازماندهی کنید:
•    قبل از شروع طراحی چه سوالات مهمی را باید از خود بپرسید
•    می خواهید لوگوی شما نشان دهنده چه پیامی باشد
•    طراحی را با چه نرم افزاری انجام می دهید

 

۷ مرحله که برای طراحی لوگو مذهبی باید در نظر بگیرید

 

1) قبل از شروع طراحی لوگو مذهبی، خلاصه ای از طرح خود را در نظر بگیرید

اگر خودتان قصد طراحی لوگو دارید، باید اهداف مجموعه ای که قصد دارید برای آن لوگو بسازید را مشخص کنید تا خلاصه طراحی خود را ایجاد کنید. برای شناخت اهداف سوالات زیر را بپرسید:
لوگوی مذهبی برای چه نهادی طراحی می شود؟ آیا مربوط به یک مسجد است یا هیئت یا حوزه علمیه؟
آیا از قبل لوگویی برای آنها ساخته شده که نیاز به بازطراحی دارد یا قرار است یک لوگوی مذهبی کاملا جدید طراحی کنید؟
•  لوگوی جدید قرار است چه پیامی را منتقل کند؟
• گروهی که لوگو برای آنها طراحی می شود، قصد دارند چگونه از لوگو استفاده کنند؟ آیا لوگو باید روی پرچم هیئت چاپ شود یا در سایت حوزه علمیه قرار بگیرد؟ 
• مخاطبین و افراد مذهبی چه انتظاری از ظاهر لوگو دارند؟ آیا بهتر نیست قبل از شروع کار از آنها نظرسنجی کنید و نتایج را جمع آوری کنید. آیا نظرات با جمع بندی شما از طرحی که برای لوگو در نظر گرفته بودید، تفاوت دارد یا یکسان است؟

2) درباره سایر لوگوهای مذهبی تحقیق کنید

در سایر وب سایت های مذهبی جستجو کنید و حداقل 5 طراحی برتر از نظر خودتان را جدا کنید تا چند ایده به دست آورید. به خاطر داشته باشید که شما می توانید ایده های خلاقانه ای برای وارد کردن طرح از سایر زمینه های غیر مرتبط به لوگوی خود داشته باشید اما فضای طراحی لوگو مذهبی، پیام احترام آمیز بودن و مقدس بودن را هرگز نباید فراموش کنید.

3) ایده های خود را روی کاغذ بیاورید

از آنجاییکه لوگوی مذهبی معمولا به سبک نوشتاری است، از چند روش مختلف می توانید برای ایده پردازی استفاده کنید:

حروف اولیه نام مسجد، هیئت یا حوزه علمیه را در نظر بگیرید

با اولین حرف(های) نام هیئت یا مسجد شروع کنید و ببینید که این حرف چه اشکالی می توانند خلق کنند که نزدیک به اهداف طراحی شما باشد. سعی کنید، با حروف اول طراحی را شروع کنید آنها را بزرگ و کوچک کنید، کوتاه و بلند کنید، بچرخانید یا در هم فرو ببرید.

از کلمات با خط نستعلیق شکسته استفاده کنید

 با کلمه ای که نام هیئت مذهبی یا مسجد را تشکیل می دهد و به کار بردن خط نستعلیق شکسته، طرحی زیبا خلق کنید. به طرحی فکر کنید که می توانند از قرار گرفتن کلمات اصلی که معمولا نام ائمه است، منشعب شود. بسیاری از هیئت ها نام هایی مانند عشاق حسین، هیئت ابولفضل و غیره را دارند که در لوگوی خود این اسامی را با خط نستعلیق شکسته به شکل علم طراحی کرده اند.
در این نوع طراحی، حرف الف معمولا حالتی کشیده و انحنا دار دارد و سر حرف الف از تمام حروف دیگر در قسمت وسط لوگو بالاتر قرار میکرد که حالت علم هییت یا گنبد مسجد را تداعی می کند. سایر حروف نیز به تناسب و به صورت قرینه در دو طرف حرف وسط قرار می گیرند و اندازه کوتاهتری دارند.

۷ مرحله که برای طراحی لوگو مذهبی باید در نظر بگیرید

از تصاویر استعاره ای استفاده کنید

اگر می خواهید لوگوی تصویری بسازید به نماد های مختلفی فکر کنید که مساجد یا هیئت ها برای توصیف خدمت خود استفاده می کنند و راه های مختلفی را برای انتقال آن ایده از طریق لوگو امتحان کنید. برخی از بهترین نمادها شامل پرچم، گنبد و گل دسته، علم، دانه های تسبیح و غیره می شود.

4) ایده های خود را برای طراحی لوگو مذهبی پیاده سازی کنید

پس از ایجاد طرح ها، باید آنها را به لوگوهای کاملاً واقعی تبدیل کنید! برای این کار می توانید از نرم افزارهای طراحی ویندوز مثال ایلاستریتور استفاده کنید. مشاهده ویدئوهای آموزشی طراحی لوگو با ایلوستریتور در سایت می تواند به شما کمک کند که به راحتی طرح خود را در این نرم افزار قدرتمند پیاده سازی کنید با این حال اگر ترجیح می دهید از اپلیکیشن های طراحی لوگو با موبایل یا نرم افزار های لوگو ساز آنلاین استفاده کنید برنامه لوگونومی می‌تواند به شما در طراحی لوگوی مذهبی مورد نظرتان کمک کند.

5) طرح های خود را به سایرین نشان دهید و نظر آنها را بپرسید

پس از اینکه چندین طرح برای لوگوی مذهبی پیاده سازی کردید، آنها را به گروهی از مخاطبین یا اعضای مجموعه ای که برای آن طراحی می کنید، نشان دهید و بازخورد آنها را برای انتخاب طرح اصلی مد نظر قرار دهید. 
در این مرحله نباید بیش از ۳ یا ۴ طرح را به بینندگان نشان دهید در غیر اینصورت آنها سردرگم خواهند شد. بنابراین، طرح هایی که خودتان آنها را نمی پسندید حذف کنید. مطمئن باشید وقتی خودتان حس خوبی به یک طراحی ندارید، دیگران نیز آن را نمی پسندند.

6) طراحی خود را با ابزارهای ویرایشی لوگوسازهای آنلاین یا نرم افزارهای طراحی لوگو اصلاح کنید

هیچ طراحی کاملی نیست هرچند افراد خلاق از اعتراف به این نکته متنفرند، اما گاهی اوقات بازخورد دیگران به شما کمک می کند که نواقص طرح را دربیاورید. پس از اینکه با مشورت دیگران بهترین طرح لوگوی مذهبی را انتخاب کردید، زمان آن است که ایده های ارزشمندی را به طرح اصلی اضافه کنید.
قبل از شروع ویرایش، حتما به افراد دیگر اجازه دهید در مورد طرح لوگوی شما بحثث کنند و ایده های خود را برای بهینه سازی آن مطرح کنند. این بدان معناست که از خلاقیت سایر افراد برای طراحی لوگو مذهبی خود بهره می برید. 
حالا آماده اید که از هر نوع ابزار ویرایشی مانند تغییر سایز، رنگ، افزودن نماد یا فونت های سفارشی استفاده کنید تا طرح نهایی لوگوی مذهبی شما شکل بگیرد.

7) طرح نهایی لوگوی مذهبی را تحویل دهید

مطمئن شوید که طرح لوگو را در تمام حالت‌های رنگی (CMYK، RGB، Pantone) و سیاه و سفید و همچنین انواع فایل‌های وکتور و رستار (ai/psd، pdf، sgv، png) ذخیره کردید. این فایل ها را در مکانی سازماندهی و ذخیره کنید که افرادی که نیاز به استفاده از آنها دارند، به آن دسترسی داشته باشند. حتما از نرم افزارهای لوگوساز آنلاین استفاده کنید که امکان دانلود انواع فایل های مختلف را به شما ارائه دهد زیرا معمولا لوگوهای مذهبی در سایزهای بسیار بزرگ روی پرچم ها چاپ می شوند و اگر فایل وکتور لوگو در دسترس نباشد، چاپ آن بدون از دست دادن فرمت اصلی امکان پذیر نخواهد بود.

جمع بندی

اگر برای طراحی لوگو مذهبی به دنبال یک نرم افزار لوگوساز آنلاین می گردید، می توانید به لوگونومی اعتماد کنید. در نرم افزار ساخت لوگوی ما به تمام عناصری که برای طراحی لوگوی مذهبی مورد نیاز است از فونت های سفارشی گرفته تا ابزارهای ویرایشی دسترسی خواهید داشت.

تگ های مرتبط :