لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/01/28

برای طراحی لوگو شرکت مهندسی از کجا شروع کنیم؟

لوگو بخش اصلی از مارک تجاری هر کسب و کاری است، که معمولاً به عنوان اولین نقطه تماس با مشتریان بالقوه در نظر گرفته می شود. به همین علت است که در طراحی لوگو شرکت مهندسی، باید اطمینان حاصل کنید که یک نشان تجاری حرفه ای بسازید که بتواند با مشتریان تان ارتباط برقرار کند.
جنبه های مختلفی وجود دارد که در طراحی لوگو شرکت مهندسی باید آنها را در نظر بگیرید که ممکن است عناصر آن بسته به نیاز شما و صنعتی که در آن فعالیت می کنید، تغییر کند. اما به طور کلی، بهترین لوگو های مهندسی دارای پنج ویژگی اصلی هستند، که آنها را منحصر به فرد و بی رقیب می کند.

مهمترین ویژگی های طراحی لوگو برای شرکت مهندسی

تفاوتی ندارد که ساخت لوگو برای شرکت مهندسی برق مد نظر شماست یا طراحی لوگو مهندسی عمران. به هرحال، هر نوع لوگوی مهندسی بخواهید طراحی کنید باید این ۵ ویژگی اصلی را داشته باشد:

•    ساده باشد
•    با فعالیت های شما مرتبط باشد
•    به یاد ماندنی باشد
•    تاریخ مصرف نداشته باشد
•    در همه پلتفرم ها قابل استفاده باشد

این پنج ویژگی باعث می شود یک لوگو حرفه ای و بی نقص به وضوح قابل شناسایی باشد. در طراحی لوگوی مهندسی باید اطمینان حاصل کنید که وقتی مشتری ها به آن نگاه می کنند، با برند تجاری شما ارتباط برقرار می کنند.

1. ساده باشد

بسیاری از تأثیرگذارترین و موفق ترین لوگو های مهندسی مثل لوگوی شرکت مهندسی پتروشیمی شل یا لوگوی شرکت مهندسی عمران وینچی، به طرز شگفت انگیزی ساده هستند. لوگو های ساده به راحتی قابل شناسایی هستند و راحت به خاطر سپرده می شوند. سادگی، یک عنصر اصلی برای طراحی لوگو مهندسی است زیرا بیشتر مصرف کنندگان فقط برای مدت کوتاهی روی یک لوگو تمرکز می کنند. یک طراحی ساده می تواند شخصیت برند شما را به طور خلاصه بیان کند.
لوگو های ساده و برجسته سازی پیام برند در آن، مهمترین نکاتی هستند که هر طراح لوگوی حرفه ای آنها را در نظر می گیرد. ساخت یک لوگوی مهندسی حرفه ای شامل تمرکز بیشتر روی جنبه هایی مانند رنگ ها و فونت ها و همچنین نمایش ایده ها به ساده ترین شکل ممکن است. به عنوان مثال، سبک لوگوی نمادین، یک روش قدرتمند برای ایجاد سادگی است، زیرا می تواند برقراری ارتباط ذهنی با مجموعه خاصی از ارزشها یا ایده ها را القا کند.
از دیگر طراحی های عالی یک لوگو ساده می توان به سبک لوگوی نوشتاری اشاره کرد که حاوی تصاویر نیست و در عوض بر نمایش مستقیم نام برند با فونت و رنگ خاص تمرکز دارد. به طور کلی، مهمترین جنبه ساده بودن لوگوی مهندسی، تمرکز بر استفاده از حداقل عناصر ممکن در طراحی آن برای برقراری ارتباط با هویت برند شما است.

2. مرتبط باشد

مهمترین ویژگی یک لوگو مهندسی با کیفیت این است که به بازارهایی که برندشان هدف قرار داده، مرتبط هستند. مهمتر از همه، آنها به وضوح شخصیت و هویت یک برند تجاری را منعکس می کنند. توجه به استفاده از رنگ در طراحی لوگو شرکت مهندسی جزو اولویت های شماست که می تواند احساسات مختلفی را تحریک کرده و شخصیت برند شما را به مشتریان تان نشان دهد. شرکت مهندسی که تجهزات برقی و ساختمانی می فروشد می تواند رنگ های روشن مثل زرد و سفید را انتخاب کند که انرژی و پیشرفت را به مخاطب منتقل می کند.
دومین عنصو مهم، فونت استفاده شده در طراحی لوگو برای شرکت مهندسی یا تایپوگرافی آن است. فونت ها به انتقال ارزش های برند شما به مخاطب کمک می کنند، که در نهایت به تعریف بهتر شخصیت برند شما کمک می کند. فونت های نازک برای برجسته کردن شرکتی که در زمینه مهندسی فناوری کار می کند، ایده آل است، در حالی که خطوط نرم برای شرکت هایی که در زمینه مهندسی معماری کار می کنند، بسیار عالی است.
سرانجام، انتخاب نماد مناسب برای طراحی لوگوی مهندسی،  جنبه اصلی دیگری است که در حقیقت، یک نماد بصری برای لوگو شماست. نمادها از جنبه های مهم ساخت لوگو برای شرکت های مهندسی هستند زیرا خود آنها می توانند به عنوان نسخه ساده تری از لوگوی شما استفاده شوند. نمادها همچنین هنگام ایجاد ارتباط بین نام تجاری شما و ایده ها و ارزش های ارائه شده در مفهوم آن مهم هستند.

3. به یاد ماندنی باشد

یکی دیگر از جنبه های اصلی یک لوگوی مهندسی خوب، به یاد ماندنی بودن آن است، حتی اگر فقط برای یک بار، آن را بینید. هدف از ساخت لوگو، ایجاد ارتباط با مشتری و ایجاد علاقه به نام تجاری شما است. وقتی مشتری بتوانند به راحتی لوگو و آرم شما را به یاد بیاورند، به احتمال زیاد با شرکت شما ارتباط خوبی برقرار می کنند. لوگو هایی که به راحتی به خاطر سپرده می شوند و تأثیر زیادی ایجاد می کنند، ارزشمند هستند زیرا به برند شما کمک می کنند تا در ذهن مصرف کنندگان بمانند.
لوگو های به یاد ماندنی، بسیاری از عناصر مورد نظر را با هم ترکیب می کنند، اما در عین حال تعادل مناسبی را بین جنبه های بصری و متنی ایجاد می کنند. از همه مهمتر، آنها شخصیت و لحن مارک شما را به طور واضح و منسجم به مخاطب منتقل می کنند.
سرانجام، یک لوگو به یاد ماندنی باید همیشه تلاش کند تا منحصر به فرد باشد. حتی در شرکت های مهندسی که استانداردها و هنجارهای مشترکی برای طراحی لوگوی آنها وجود دارد، همیشه باید لوگوی هر شرکت مهندسی به وضوح از سایر رقبای خود قابل تشخیص باشد.

 

برای طراحی لوگو شرکت مهندسی از کجا شروع کنیم؟

 

4. تاریخ مصرف نداشته باشد

بهترین لوگو های مهندسی از این لحاظ از سایرین متمایز هستند که در طول سال ها، محبوب و تاثیرگذار باقی می مانند. شاید طراحی لوگویی طبق روندها و مدهای طراحی فعلی وسوسه انگیز باشد، اما همیشه بهترین تصمیم نیست.
این لوگو ها ممکن است در زمان حال خوب به نظر برسند، اما احتمالاً بعداً برای به روز نگه داشتن آنها باید بازطراحی شوند. درعوض، یک لوگو بدون تاریخ مصرف، لوگویی است که گذر زمان روی آن تاثیری ندارد و همیشه با مخاطبین ارتباط برقرار می کند. به عنوان مثال، طرح صدف لوگوی مهندسی اشل برای دهه ها بدون تغییر باقی مانده است.
لوگو های بدون تاریخ مصرف، بر کیفیت بیش از کمیت تمرکز می کنند، بسیاری از عناصر غیر ضروری و ایده های دیوانه وار را کنار می زنند و به پیامی که قصد دارند به مخاطب برسانند، تمرکز می کنند.
بنابراین، طراحی لوگوی مهندسی زمانی به یک طرح حرفه ای تبدیل می شود که منحصراً بر ایده ها و ارزش های اصلی برند خود تمرکز کرده و موثرترین راه انتقال آنها را بدون استفاده از عناصر نامرتبط و پیچیده به نمایش گذاشته باش . جنبه مهم دیگر لوگو های بدون تاریخ مصرف، این است که در آنها از رنگ های را ساده و اساسی استفاده شده نه از رنگ های متعدد و پالت های پیچیده که چشم و ذهن مخاطب را خسته می کند.

5. در همه پلتفرم ها قابل استفاده باشد.

آخرین، اما نه لزوما مهمترین نکته ای که در طراحی لوگو مهندسی باید در نظر گرفت، قابلیت استفادهازآندر پلتفرمهای مختلف است. اگر لوگو شرکت مهندسی به درستی طراحی شده باشد، خوب باید بتوان به روش های مختلفی از آن استفاده کرد. به عنوان مثال، لوگویی که فقط می توانید بصورت آنلاین  فقط در یک اندازه خاص از آن استفاده کنید، لوگوی ایده آلی نیست، زیرا راه هایی که بتوانید از طریق نمایش لوگو، برند خود را در معرض دید جهانیان قرار دهید را محدود می کند. درصورتیکه، طراحی یک لوگو مهندسی حرفه ای، به شما امکان چاپ یا استفاده از آن را در رسانه های مختلف می دهد که موجب می شود، نام تجاری شما به میزان قابل توجهی نمایان شود.
اگر لوگو با کوچک شدن سایز، ظاهری ناخوانا یا غیرقابل تشخیص پیدا کند، وقتی سایز آنها را برای چاپ روی بسته بندی کوچک می کنید، دیگر کارایی خود را از دست می دهند. شرکت های مهندسی بزرگ معمولا نیاز دارند، لوگوی خود را روی بیلبورد های بزرگ چاپ کنند اما وقتی لوگوی خود را روی بیلبورد قرار می دهید و می بینید با بزرگ شدن سایز،کیفیت قبل را ندارد، چه احساسی پیدا می کنید؟
یک راه ساده برای جلوگیری از این مشکل، طراحی لوگو با نرم افزار ایلاستریتور است که در خروجی فرمت های وکتور یا برداری را به شما می دهد. اینکه شما برای طراحی لوگو خود از چه قالبی استفاده کرده و آن را ذخیره می کنید، اهمیت بسیار زیادی در کاربرد نهایی آن در پلتفرم های مختلف دارد. 
در طراحی لوگو شرکت مهندسی، به حداقل رساندن شلوغی و انتخاب یک طراحی ساده، باعث می شود که لوگو شما همه جا قابل استفاده باشد. داشتن تعداد زیادی خط، نماد، شکل یا رنگ می تواند طرحی پیچیده ایجاد کند که قابلیت مقیاس پذیری کمی داشته باشد. درعوض، به خاطر داشته باشید که شما باید ویژگی ساده بودن و به یاد ماندنی بودن را حفظ کنید و بیشتر روی انتقال مفاهیم با حداقل عناصر ممکن، تمرکز کنید.
بیاید با هم طراحی لوگو چند شرکت مهندسی مشهور را بررسی کنیم تا ببینیم آنها چطور از این پنج ویژگی در ساخت لوگوی برند خود استفاده کرده اند.

طراحی لوگو شرکت مهندسی شیمی شل

لوگوی شرکت مهندسی شل (Shell) از زمان ظهور خود برای اولین بار در اوایل دهه 1900، به شکل صدف یا پوسته گوش ماهی و با همان شکل ساده ای که امروز می بینیم طراحی شده است.

 

برای طراحی لوگو شرکت مهندسی از کجا شروع کنیم؟

 

گفته می شود که نام برند یعنی شل که به معنای پوسته یا صدف است به پیشنهاد ماركوس ساموئل روی این شرکت مهندسی گذاشته شده است. این شرکت در سال ۱۹۰۰ توسط آقای گراهام که نفت سفید ساموئل را به هند وارد کرد، بنیانگذاری شد.
بین سالهای 1900 تا 1930 شکل و فرم لوگوی مهندسی شرکت شل، تا حدودی تغییر کرد:

 

برای طراحی لوگو شرکت مهندسی از کجا شروع کنیم؟

 

و در سال 1915 بود که دو رنگ زرد و قرمز به آن اضافه شد. این رنگ ها برای اولین بار با ساخت اولین ایستگاه های خدماتی Shell در کالیفرنیا به لوگوی این شرکت مهندسی پتروشیمی اختصاص یافت. رنگ های قرمز و زرد نه تنها به برجسته شدن لوگوی شل کمک کردند، بلکه به عنوان نمادی از رنگهای پرچم اسپانیا، جایی که بسیاری از مهاجران اولیه کالیفرنیایی در آنجا متولد شده اند، موجب برقراری پیوند عاطفی با مشتریان آنها شد.
البته گفته می شود آقای گراهام به عنوان مدیر اسکاتلندی شرکت مهندسی شل (Shell) به این علت رنگ های قرمز و زرد را انتخاب کرد چون آنها پایه استاندارد سلطنتی اسکاتلند هستند.

1948 تا کنون

 

برای طراحی لوگو شرکت مهندسی از کجا شروع کنیم؟

 

در دوران قبل از اختراع دستگاه های نمابر و اینترنت، لوگوی شرکت مهندسی شل مانند بسیاری از لوگو های دیگر شامل جزئیات ظریفی بود که در اندازه های کوچک تار می شدند. اما از دهه 1950 به بعد، آیکون بسیار ساده تر شد، که هم به بهبود شناخت و هم به یاد ماندنی شدن آنها کمک می کند.
لوگویی که امروز نیز آن را می شناسیم، در سال 1971 توسط ریموند لووی متولد فرانسه طراحی شده است، وی همچنین لوگو هایی را برای شرکت های مهندسی BP و Exxon نیز خلق کرده است.
 این لوگوی مهندسی آنچنان چنان قابل شناسایی شده که اغلب بدون نام تجاری ظاهر می شود. این تمرکز بر روی نماد به طور خاص در شرایطی ایجاد می شود که طراحی یک لوگوی حرفه ای با اختصاص دادن بودجه هنگفتی برای بازاریابی های استراتژیک، ترکیب می شود.

 

برای طراحی لوگو شرکت مهندسی از کجا شروع کنیم؟

 

طراحی لوگو شرکت مهندسی عمران وینچی

نام VINCI نشان دهنده نبوغ لئوناردو داوینچی است - هنرمند، دانشمند و مهندسی که نماد بهترین ها در نوآوری، خلاقیت و تسلط فنی است. این همان چیزی است که هر شرکت مهندسی آرزو دارد، آن را در پروژه های خود به ارمغان بیاورد.

 

برای طراحی لوگو شرکت مهندسی از کجا شروع کنیم؟

 

در طراحی لوگو شرکت مهندسی وینچی (Vinci) از یک نوع طرح نمادین خاص استفاده شده که نشان نوعی اتصال است. از این نوع اتصال، در حقیقت در سنگ تراشی قرون وسطی برای چسباندن سنگهای کلیسای جامع به یکدیگر استفاده می شده است. این اتصالات، نماد قدرت و وحدت هستند که علاوه بر مرتیط بودن با کار اصلی شرکت که هم ساخت و ساز و عمران است، طیف وسیعی از احساسات مثل مشارکت تجاری را به مخاطب منتقل می کنند.
انتخاب یک رنگ یعنی قرمز، به سادگی لوگو کمک کرده و نشانه پیشرفت و انگیزه بالای این شرکت مهندسی در انجام پروژه های موفق است.

جمع بندی

برای شروع طراحی لوگو شرکت مهندسی ابتدا باید مهمترین ویژگی های یک لوگوی حرفه ای را در نظر داشته باشید. سپس می توانید برای ساخت لوگوی معمولی و ارزان از لوگوسازهای آنلاین استفاده کنید و یا با مشاهده آموزش طراحی لوگو با ایلاستریتور در وب سایت لوگونومی دست به خلق یک لوگوی منحصر به فرد و بی نظیر بزنید که نه تنها به یاد ماندنی باشد بلکه به شناسایی برند شما توسط مخاطبین تان نیز کمک کند.