لوگونومی
دسته بندی : لوگوتایپ | منتشر شده در تاریخ : 1401/10/19

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

طراحی لوگوتایپ به علت استفاده برندهای مد مشهور مانند لویی ویتون، ایو سن لوران، شانل و گوچی، جایگاه برجسته ای در فرهنگ معاصر پیدا کرده اند. طراحی این سبک لوگو که از ترکیب حروف موجود در نام برند ساخته می‌شود، ممکن است با برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان ساده به نظر برسد. اما اگر می‌خواهید طراحی نهایی لوگوتایپ شما حرفه‌ای به نظر برسد و برای برند شما نتیجه مثبتی داشته باشد، باید درباره اصول طراحی لوگو نوشتاری اطلاعات کافی داشته باشید.

 

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

 

لوگوتایپ چیست؟

لوگوتایپ یک سبک لوگو است که از ترکیب چند حرف ایجاد می‌شود. این سبک لوگو با نام های دیگری از جمله مونوگرام نیز شناخته می‌شود. البته مونوگرام به سبکی از لوگوتایپ گفته می‌شود که فقط شامل حروف باشد و هیچگونه شکل یا تصویر دیگری در آن وجود نداشته باشد. مثلا لوگو پینترست مثال مناسبی از طراحی لوگوتایپ است اما مونوگرام نیست.
ابتدایی ترین سبک لوگوتایپ، کنار هم قرار دادن حروف نام برند با فونت های متنوع است اما گاهی اوقات از فونت‌ها برای ساخت تصاویر الهام بخش نیز استفاده می‌شود.

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

لوگو BBC و NPR نیز مونوگرام نیستند، اما لوگو CNN را می‌توان یک مونوگرام در نظر گرفت. این لوگو خلاقانه فقط از حروف تشکیل شده و خطوط حرف "N" اول و دوم به زیبایی با هم ادغام شده اند.
دو لوگوی زیر که برای برند LA Dodgers  و Under Armor می‌باشند، مثال واضحی از طراحی لوگو مونوگرام به شمار می‌آیند که طراح با ذهن خلاق خود حروف اول نام برند آنها را در هم ادغام کرده است.

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

یکی از جنبه‌های مثبت لوگوتایپ، درگیر کردن بیننده برای تشخیص حروف و یادآوری نام اصلی برند است. زمانیکه بیننده با لوگو درگیر می‌شود تا حروف را کشف کند، ارتباط عمیقی با برند برقرار می‌کند. به همین علت، طراحی لوگوتایپ در عین سادگی باید هوشمندانه باشد. درحقیقت لوگوتایپ‌ها باید به نحوی طراحی شوند که نه آنقدر ساده به نظر برسند که مخاطب در نگاه اول حروف را تشخیص دهد و نه آنقدر پیچیده باشند که بیننده مجبور شود دقایقی را برای کشف حروف وقت بگذارد.

طراحی لوگو تایپ با نرم افزار لوگو ساز چه زمانی بهترین عملکرد را دارد؟

طراحی لوگو تایپ با برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان معمولا برای شرکت‌ها و برندهایی که نام بلندی دارند، استفاده می‌شود. این برندها، حروف اول یا شکل دیگری از مخفف حروف نام خود را برای طراحی لوگو در نظر می‌گیرند. مثلا از حروف  LSO به جای نام طولانی London Symphony Orchestra در لوگو زیر استفاده شده است. نکته جالب در مورد طراحی این مونوگرام مشهور این است که شبیه یکی از آلات موسیقی طراحی شده و کاملا با فعالیت ارکستر سمفونیک همخوانی دارد.

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

این مفهوم دوگانه در مونوگرام LSO یک راه حل هوشمندانه برای طراحی لوگو است.

آیا طراحی لوگوتایپ برای تمام برندها مناسب است؟

معمولا طراحی لوگوتایپ برای برندها و شرکت های کمتر شناخته شده به نحوی انجام می‌شود که کل نام برند در لوگو مشاهده شود. زیرا طراحی یک مونوگرام به تنهایی برای شناسایی نام برندی که هنوز بین مردم جا نیفتاده بسیار مبهم است و در بازاریابی برای برندهای تازه کار چندان مناسب نیست. 
اما طراحی مونوگرام می‌تواند جایگزین مناسبی برای تعریف لترمارک باشد، به‌ویژه برای استفاده از لوگو در فضاهای کوچک‌تر مانند پروفایل رسانه‌های اجتماعی که در آن لوگوی بزرگ یا طولانی قابل استفاده نیست. لویی ویتون، شانل و گوچی از مونوگرام‌ها به عنوان جایگزین لتر مارک نام برند خود استفاده می‌کنند آن را روی تمام محصولات خود نیز نمایش می‌دهند.

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

فرآیند طراحی لوگوتایپ با نرم افزار لوگو ساز حرفه ای رایگان 

اگر می‌خواهید با استفاده از یک برنامه طراحی لوگو رایگان، لوگوتایپ زیبایی برای برند خود بسازید، بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

1. تهیه خلاصه ای از اهداف برند

هر پروژه طراحی موفق با تهیه یک خلاصه واضح از اهداف برند شروع می‌شود. دانستن اهداف برند قبل از شروع طراحی لوگو به شما کمک می‌کند تا به نتایج عالی برسید.
برای تهیه یک خلاصه مناسب باید به سوالات زیر پاسخ دهید: 
کسب و کار شما دقیقا چه کاری می‌کند؟ 
مشتریان شما چه کسانی هستند؟ 
آیا در حال حاضر از لوگو یا طرح و رنگ خاصی برای بازاریابی برند خود استفاده می‌کنید؟
 قرار است از لوگوتایپ در کجا استفاده کنید؟ 
برند خودتان را چگونه توصیف می‌کنید؟ 
چه احساسی را می‌خواهید در مخاطب برانگیزید؟

2. انتخاب حروف برای طراحی لوگوتایپ

انتخاب حروف مناسب آنقدرها هم که به نظر می‌رسد واضح نیست! نام های طولانی را می‌توان با استفاده از انتخاب حروف اول کوتاه کرد. اما لزوماً نیازی به ترکیب تک تک آنها ندارید. به عنوان مثال نام «تعمیرات و سرویس خودروهای کلاسیک سارا جیمز و ریچارد جونز» را در نظر بگیرید مطمئنا نیازی نیست برای طراحی لوگو تایپ از  SJRJCCRS استفاده کنید بلکه عبارت "J&J Classics" انتخاب هوشمندانه تری است که می‌تواند برای طراحی مونوگرام حتی به دو حرف  "JJ" خلاصه شود.
شما همچنین می‌توانید رویکرد متفاوتی برای انتخاب حروف مخفف نام برند خود داشته باشید. به عنوان مثال، شرکت معدن و تولید مینه سوتا به یک برند معروف به نام 3M  تبدیل شده است و طراحی لوگو آن نیز با همین حرف و عدد انجام گرفته است. بنابراین در انتخاب حروف و اعدادی که مخفف نام برند شما باشند، باید کمی خلاق باشید.

3. طراحی لوگوتایپ روی کاغذ

ایده های خلاقانه از کامپیوتر نمی آیند بلکه از تخیل شما می‌آیند. هر چند وسوسه انگیز است که مستقیماً وارد یک برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان شوید تا طرح های پیشنهادی را ببینید و به سرعت یکی را انتخاب کنید اما بهتر است همیشه با طراحی روی کاغذ شروع کنید.
فقط کافی است خلاقیت خود را به کار بگیرید تا حروف را با هم ترکیب کنید. بنابراین مدادتان را تیز کنید و شروع به طراحی روی کاغذ کنید.
برای شروع، فرم های مختلف حروف را ترسیم کنید و تا جایی که می‌توانید در مدت زمان مشخصی در طراحی هر کدام تنوع ایجاد کنید. سپس در مورد راه های مختلفی که می‌توان آنها را با هم ترکیب کرد، فکر کنید.

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

تا جایی که می‌توانید بدون ویرایش، حروف و ترکیب آنها را با هم ترسیم کنید.
هنگامی که طرح های زیادی روی کاغذ کشیدید، آنها را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید کدامیک را می‌توانید به یک راه حل طراحی مناسب تبدیل کنید. سپس طرح های خود را برای اسکن کردن یا دیجیتالی کردن، در نسخه های بزرگتر و دقیق تر اصلاح کنید.

4. طراحی لوگوتایپ در برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان

اگر هر یک از طرح هایی که اسکن کردید به نسخه نهایی مورد نظر شما نزدیک باشد، می‌توان طرح‌ها را به نرم افزارهای طراحی وارد کرد تا یک لوگو وکتور براساس آنها ساخته شود. فراموش نکنید که لوگو حتما باید با فرمت برداری دانلود شود تا بتوان آن را به هر اندازه‌ای بدون افت کیفیت تغییر داد.
در برنامه لوگو ساز حرفه ای می‌توانید از قابلیت های زیر برای ساخت لوگو خود استفاده کنید:

انتخاب سبک حروف

اگر ایده ای برای طراحی حروف روی کاغذ ندارید نگران نباشید. با استفاده از نرم افزار طراحی لوگو لوگونومی می‌توانید مسیرهای مختلفی را امتحان کنید. فونت های موجود را با ویژگی های مناسب برای برند خود به کار ببرید و روش های مختلفی را برای ترکیب حروف برای خلق یک مونوگرام حرفه ای امتحان کنید. با استفاده از ابزارهای برنامه لوگوساز ما می‌توانید حروف را با فونت های مختلف با هم ترکیب کرده و طراحی لوگوتایپ خود را تکمیل نمایید.

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

اگر یک فونت به نظر شما مناسب نیست، برای منحصربه‌فرد کردن مونوگرام خود از فونت دیگری کمک بگیرید. راه دیگر این است که با استفاده از ابزار قلم یا با ترکیب اشکال هندسی، حروف خود را به یک لوگوی خلاقانه تبدیل کنید. اگر به ایده های بیشتری نیاز دارید از خود نرم افزار کمک بگیرید و اجازه بدهید هوش مصنوعی چند ترکیب مختلف از حروف را به شما پیشنهاد دهد.

انتخاب رنگ

لوگوها و نمادها همیشه باید در وهله اول قبل از افزودن رنگ به رنگ سیاه روی سفید طراحی شوند که تضمین می‌کند طراحی شما در برنامه های بازاریابی مختلف قابل استفاده خواهد بود.
سپس باید طرح را برعکس کنید و نسخه سفید روی سیاه را نیز ارزیابی نمایید. فضاهای منفی در این حالت از نظر بصری کوچکتر به نظر می‌رسند، بنابراین مطمئن شوید که لوگوی شما به اندازه کافی خوانا باشد و حروف باهم نسبت درست را حفظ کنند و در اندازه های کوچک مبهم دیده نشوند.

برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان برای طراحی لوگوتایپ

سپس طراحی خود را با رنگ های برندتان بررسی کنید یا برخی از رنگهای مناسب را انتخاب کنید تا ببینید لوگوی رنگی شما چطور به نظر می‌رسد.
اگر رنگ‌های برند شما از قبل مشخص شده اند، مطمئن شوید که در لوگوتایپ از همان پالت رنگی استفاده کنید. در غیر این صورت، رنگی مناسب برای برندتان انتخاب کنید و پالت خود را به نحوی بسازید که طرح لوگوی خود را کاملا به رخ بکشید.

5. ارزیابی لوگوتایپ طراحی شده

مهم است که اطمینان حاصل شود که لوگوی شما در دنیای واقعی بازخورد مناسبی دارد. بنابراین بهتر است لوگوتایپ را در رایج ترین پلتفرمی که کسب و کارتان در آن حضور دارد امتحان کنید و بازخورد مشتریان را ببینید. می‌توانید از دوستان و آشنایانتان بخواهید به سوالات زیر درباره لوگویی که طراحی گردید، پاسخ دهند: 
آیا طراحی لوگو خوانا است؟ 
آیا برای انتقال پیام برند مناسب است؟ 
آیا با هویت و شخصیت برند مطابقت دارد؟
آیا ساده است؟
زمانیکه پاسخ‌ها را بررسی می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که حروف به وضوح خوانده می‌شود. لوگوتایپ‌ها در درجه اول برای شناسایی نام برند شما طراحی می‌شوند بنابراین، سعی نکنید زیاد آنها را پیچیده کنید. لوگوهای ساده بیشتر به نماد تبدیل می‌شوند و در طیف وسیعی از پلتفرم‌ها بهتر عمل می‌کنند.
لوگویی که در نهایت به عنوان آرم تجاری کسب و کار خود برمی گزینید باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

منحصر به فرد و متمایز باشد

هرگز از کار طراح دیگری کپی نکنید. اگر از یک تایپ فیس موجود استفاده کرده‌اید، مطمئن شوید که به نحوی اصلاح شده است تا یک طرح منحصر به فرد ایجاد شود.

متعادل باشد

یک طراح باتجربه می‌تواند اطمینان حاصل کند که تناسبات ظریف در طراحی لوگو رعایت شده اند، اما اگر خودتان لوگو را طراحی کردید ممکن است نتوانید مثل گرافیست های حرفه ای چنین نکاتی را تشخیص دهید. بهتر است صرفا به این توجه کنید که اندازه حروف و نحوه چیدمان آنها در لوگوتایپ متناسب باشد.

در اندازه های کوچک خوانا باشد 

لوگو شما باید  دارای خطوط واضح و صاف باشد و حتما فایل آن را در فرمت برداری دانلود کنید. اگر اشکال، نمادها یا هر عنصر اضافه یا نامناسبی وجود دارد، آن را حذف کنید تا لوگوتایپ شما در هر اندازه ای خوانا باشد. برای اطمینان، لوگوتایپ را به عنوان عکس پروفایل چند پلتفرم مختلف امتحان کنید.

با پیام و اهداف برند شما سازگار باشد

مهمترین سوالی که باید از مشتریان یا نزدیکانتان بپرسید درخصوص پیام یا احساسی است که لوگوی شما منتقل می‌کند. نظراتی که آنها می‌دهند باید با اهداف شما همسو باشد به این ترایب مطمئن می‌شوید که به راه حل مناسبی رسیده اید.

برای شروع طراحی لوگوتایپ خود در بهترین برنامه لوگو ساز حرفه ای آماده اید؟

اکنون که تمام مراحل و دانش فنی را در اختیار دارید، وقت آن است که پروژه طراحی لوگوتایپ خود را در برنامه لوگو ساز حرفه ای رایگان لوگونومی شروع کنید. 
لوگوتایپ می‌تواند همان نماد ظریفی باشد که همیشه به آن نیاز داشتید. در فضاهای کوچک کاملا خوانا است، چاپ آن روی محصولات فیزیکی عالی به نظر می‌رسد و کیفیتی بی نظیر دارد.
اگر به دنبال طراحی لوگوتایپ ایده آل برای کسب و کار خود هستید، می‌توانید با ثبت نام رایگان در نرم افزار ساخت لوگو لوگونومی شروع کنید یا برای ثبت سفارش طراحی لوگو با طراحان با استعداد ما تماس بگیرید.