لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/02/20

تاثیر فونت در طراحی لوگوتایپ روی جذب مخاطب در برندسازی

تاثیر فونت در طراحی لوگوتایپ روی جذب مخاطب در برندسازی کاملا اثبات شده است. در طراحی لوگوتایپ انتخاب نوع فونت نشان دهنده پیام برند و محصولات و خدماتی است که آن شرکت ارائه می دهد و می تواند هویت برند را برجسته کند. همانطور که در مقاله "انواع لوگو و کاربردهای آن" اشاره کردیم؛ لوگوتایپ نوعی از طراحی لوگو است که در آن فقط اسم شرکت یا مخفف کلمات اختصاری آن استفاده می شود. چون معمولاً آیکون تصویری و نمایشی در این نوع طراحی لوگو وجود ندارد؛ فقط نوع فونت روی جذب مخاطب در برندسازی موثر است و توجه بیننده صرفا به نوع فونت انتخاب شده برای طراحی لوگو تایپ جلب می شود. هزاران فونت مختلف برای طراحی لوگو تایپ وجود دارد و می‌توان از یک یا چند فونت در کنار یکدیگر برای طراحی لوگو نوشتاری استفاده کرد.

انواع فونت در طراحی لوگو تایپ

چندین نوع فونت و خانواده زیر مجموعه آنها وجود دارد که طراحان لوگو برای رساندن پیام هر برند از یک یا ترکیبی از آنها در طراحی لوگوتایپ استفاده می‌کنند. انتخاب یک سبک و نوع فونت که مطابق با پیام برند و هویت آن باشد؛ نیاز به آشنایی با انواع فونت ها دارد:• فونت لوگو سریف (‌ Serif logo font ): فونت سریف و زیر مجموعه آن به نحوی طراحی شده که لبه هر حرف به صورت کشیده و متمایز به نظر می رسد و حس کلاسیک بودن را به مخاطب منتقل می‌کند.

• فونت لوگو اسلب سریف (Slab serif logo): فونت اسلب سریف با حروف بولد و کشیده طراحی می شود و معمولاً این فونت با استفاده از حروف بزرگ برای طراحی لوگو و فاصله زیاد بین حروف در کلمات شناخته می شود.



• فونت لوگو نوشتاری (Script logo fonts): فونت نوشتاری یا دست خط، فونت هایی از نوع دست نویس هستند که حروف به صورت به هم چسبیده و فانتزی نمایش داده می شوند.

• فونت لوگو سنس سریف (Sans-serif logo font): در فونت سنس سریف هیچ‌گونه کشیدگی در لبه های حروف مشاهده نمی شود. این نوع فونت معمولا در طراحی فونت های مدرن بیشتر از نوع سریف کاربرد دارد.

• فونت‌های مدرن (Modern Fonts)و فونت‌های نمایشی (Display Font): فونت های مدرن و نمایشی تا حدودی زیر مجموعه فونت سنس سریف قرار می‌گیرند اما به علت شکل خاص آنها و تنوعی که در سال‌های اخیر پیدا کرده‌اند؛ در دسته‌بندی جداگانه‌ای توسط طراحان لوگو قرار گرفته اند.
انتخاب بهترین فونت برای طراحی لوگو نوشتاری حتما نباید از یک زیر مجموعه باشد. می توان یک فونت از دسته بندی سریف را با فونت دیگری از نوع نمایشی ترکیب کرد. اگر در طراحی لوگو، مبتدی هستید بهتر است فقط از یک نوع فونت استفاده کنید و یا فونت هایی که در یک دسته بندی قرار می‌گیرند را با یکدیگر ترکیب کنید.

تاثیر فونت در طراحی لوگوتایپ روی جذب مخاطب در برندسازی چگونه است؟

برای بررسی تاثیر فونت در طراحی لوگوتایپ روی جذب مخاطب در برند سازی چند نمونه از فونت های مشهور و مفهوم آنها را بررسی می کنیم:

1.فونت لوگو بودونی (Bodoni)

نمونه لوگوتایپ هایی که از فونت بودونی استفاده کرده اند:

Voague
Calvin Klein

Giambattista Bodoni زمانی فونت Bodoni را طراحی کرد که طراحان لوگو نیازبه فونتی پیدا کردند که بین تایپ ضخیم و نازک حروف آن تضاد وجود داشته باشد. این فونت دراماتیک به سرعت در میان طراحان جایگاه ویژه ای پیدا کرد و برای برندهایی مثل کالوین کلین مورد استفاده قرار گرفت. با وجود اینکه فونت بودونی سبک خاص خود را دارد اما می‌توان آن را جزو خانواده فونت هایDidot دانست. از این فونت بیشتر در صنعت فشن و مد که خلاقیت و نوآوری زیادی در آن وجود دارد؛ استفاده می شود.

2. فونت لوگو چاپلین (Choplin)

فونت چاپلین از نوع slab serif و از خانواده Campton توسط طراح آلمانی René Bieder معرفی شد. طراحی مدرن، تمیز و گرافیکی این فونت موجب شده که بیشتر به‌عنوان فونتهای فتوگرافی در سربرگ ها و لوگو های نوشتاری استفاده شود. برای بیشتر شرکت هایی که قصد برندسازی جسورانه دارند؛ فونت بسیار مناسبی است. معمولاً از این نوع فونت برای طراحی لوگوتایپ مجله ها و ژورنال ها استفاده می شود.

3. فونت لوگو گاراموند (Garamond)

نمونه لوگوتایپ هایی که از فونت Garamond استفاده کرده اند:
Apple: think different
American Eagle Outfitters
فونت گارامون جزو یکی از اولین فونت های مشهور جهان است که از سال ۱۹۰۰ در پاریس مورد توجه طراحان لوگو قرار گرفت. در فونت گارامون که از نوع سریف می باشد؛ هر حرف به دقت طراحی شده و ظاهر بسیار شیک و با کلاسی دارد. از این فونت برای برند هایی که با تکنولوژی پیشرفته سروکار دارند؛ مثل هوا و فضا یا سیستم های کامپیوتری و موبایل استفاده می شود.

4. فونت لوگو اف اف آوانس (FF Avance)

FF Avance از نوع فونت های شریف غیر متقارن می باشد. از این نوع فونت معمولاً برای شرکت‌های حمل و نقل و یا تولید انرژی استفاده می شود. همچنین به کار بردن این فونت به عنوان بهترین فونت برای طراحی لوگوتایپ و جذب مخاطب در برندسازی صنایع خودروسازی یا در رشته های ورزشی مختلف که فعالیت بسیار زیادی در آنها وجود دارد متداول شده است.

5. فونت لوگو نونیتو سنس (Nunito Sans)

فونت Nunito Sans از نوع سنس سریف می باشد. ارتفاع بسیار زیاد بین خط مبنا و خط اصلی حروف کوچک از ویژگی های این فونت است. قرار گرفتن برخی از حروف کوچک مانند g و y زیر خط مبنا نیز چهره ویژه ای به این نوع عفونت می دهد. معمولاً از فونت Nunito Sans برای شرکت هایی که در حال برندسازی و گسترش کسب و کار خود هستند و رساندن مفهوم تغییر و تحول در برند نسبت به جایی که الان قرار دارد و جایی که قرار است در آینده به آن برسد؛ استفاده می شود.

6. فونت لوگو دیدوت (Didot)

نمونه لوگوتایپ هایی که از فونت ِDidot استفاده کرده اند:

Armani logo
فونت Didot شباهت بسیار زیادی به فونت Bodoni دارد. ضخامت بسیار زیاد حروف در یک کلمه، لوگویی مولتی دراماتیک خلق می‌کند. این فونت نیز بیشتر در طراحی لوگو صنعت فشن و مد و زمانی که از رنگ هایی با تنوع بسیار بالا در لوگوتایپ استفاده میشود؛ مناسب است. از این لوگو برای شرکت های فشن و مد که دراماتیک هستند و به رشد قابل توجهی دست یافته اند و محصولات کلاسیک عرضه می کنند؛ استفاده می شود.

7. فونت لوگو راکول (Rockwell)

فونت Rockwell از نوع سنس سریف است و حروفی که کنار هم قرار میگیرند؛ تقریباً از تقارن برخوردار هستند. سادگی این فونت دلیل موفقیت آن است. طراحی لوگوتایپ که با فونت Rockwell خلق می‌شود؛ تو ذوق مخاطب نمیزند و در عین حال برای جذب مخاطب در برندسازی فوق‌العاده عمل می‌کند. این فونت معمولاً در صنایع ساختمان سازی یا تولید پوشاک عمده استفاده می شود.

 

تاثیر فونت در طراحی لوگوتایپ روی جذب مخاطب در برندسازی

 

8. فونت لوگو کاسانت (Cassannet)

آدولف مورون (Adolphe Mouron) متولد اکراین و بزرگ شده در پاریس به عنوان یکی از مشهورترین طراحان پوستر قرن بیستم، فونت Cassannet را طراحی کرد. این فونت لاکچری سبک زندگی این طراح بزرگ را به طور کامل نشان میدهد. استفاده از تکنیک stencils و airbrush برای خلق تصاویری که روی قطارهای سریع السیر مخاطب را جذب می کند؛ یکی از ابداعات آدولف مورون بود که به Cassandre مشهور شد. فونت سنس سریف Cassannet نیز از روی همین سبک نامگذاری شده و فونت ایده آلی است که در این پوستر ها توسط مورون استفاده می شد و معمولاً برای لوگوهای لوکس و کار های هنری مورد استفاده قرار می گیرد.

9. فونت لوگو بالتیکا (Baltica)

در حالی که فونت Baltica زیرمجموعه فونت Slab Srif قرار می گیرد اما بسیار شبیه به سنس سریف است. گوشه‌های حروف در این فونت پهنای متفاوتی نسبت به بدنه حرف دارند که آن را به یک نوع فونت اسلب سریف نامتداول تبدیل کرده است. همین ویژگی ها موجب شده که فونت بالتیکا متفاوت به نظر برسد و برای برجسته کردن و جذب مخاطب در برندسازی شرکت‌هایی مانند وینستون (Winston) مورد استفاده قرار گیرد. از این فونت میتوان برای برند های کلاسیک که اعتبار لازم را کسب کرده‌اند و ارزشمند هستند؛ استفاده کرد.

10. فونت لوگو اودیبی سنس (Odibee Sans)

طراح متولد لندن جیمز بارنارد (James Barnard) خصوصیات مورد نظر خود را در حروف و اعداد این فونت طی ۲۴ ساعت طراحی کرد. این فونت که از نوع دست خط یا اسکریپت به شمار می‌آید؛ نشان‌دهنده هوشمندی، جاه‌طلبی وغیرقابل پیش بینی بودن طراح لوگو است که طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

11. فونت لوگو گرنال اسلب (Grenale Slab)

فونت Grenale Slab تا حدودی شبیه فونت ساسون (sassoon) می باشد. حروف منحنی شکل و ریتمیک این فونت به سبک بولد در جذب مخاطب برای برندسازی موفق عمل می کند و به عنوان یک فونت نمایشی شناخته شده است. این فونت معمولاً برای شرکت هایی در حوزه سلامت، باغبانی، فروشگاه های کتاب یا خدمات زیبایی به کار می رود.

12. فونت لوگو کوییک سند (Quicksand)

Quicksand یک فونت نمایشی از نوع سنس سریف است که انتهای هر حرف به صورت گرد طراحی شده است. این فونت توسط اندرو پاگلیناوان (Andrew Paglinawan) در سال ۲۰۰۸ که طراح گرافیک بود؛ ابداع شد. به علت طراحی خاص این فونت گاهی اوقات تشخیص برخی از حروف به راحتی امکان‌پذیر نیست به همین علت این فونت همراه با فونت لوگو پرنسا (Prensa) به کار می رود.

13. فونت لوگو ITC Lubalin Graph

نمونه لوگوتایپ هایی که از فونت ITC Lubalin Graph استفاده کرده اند:
IBM logo
Alphabet lubin

ITC Lubalin Graph قدمت بسیار طولانی دارد. این فونت حس سرزندگی را به مخاطب منتقل می کند. چون انتهای حروف شکسته آن مانند e و تقارن حروف بزرگی مانند A و نحوه طراحی زائده حرف Q بزرگ در آن بسیار خاص است. از فونت ITC Lubalin Graph در لوگوتایپ های بسیار مشهوری استفاده شده است. پاول راند یکی از طراحان لوگو مشهور برای طراحی لوگو IBM از این فونت استفاده کرده است. اگر نام برند شما حرف Q را شامل می شود؛ توصیه می کنیم که حتما از این فونت برای طراحی لوگوتایپ خود استفاده کنید.

چند فونت در طراحی لوگوتایپ را می توان با هم ترکیب کرد؟

برای ترکیب فونت در طراحی لوگو حداکثر از ۲ یا ۳ فونت متفاوت می توانید استفاده کنید. استفاده بیش از ۳ فونت موجب شلوغ شدن طراحی لوگو و عدم جذب مخاطب در برندسازی می شود. تعداد فونت ها به تعداد حروف، کلمات یا شعاری که قصد دارید در لوگو وارد کنید؛ نیز بستگی دارد. بهتر است برای نام برند اصلی خود یک فونت انتخاب کنید و در صورتی که متن اضافه مانند یک شعار تبلیغاتی به آن اضافه کرده‌اید؛ فونت دیگری به کار ببرید. حرف اول نام برند نیز می تواند با فونت متفاوتی نسبت به سایر حروف نوشته شود.

چطور فونت های مختلف را در لوگوتایپ باهم ترکیب کنیم؟

می‌توانید برای درک بهتر ترکیب فونت های مختلف در طراحی لوگو تایپ، چند نمونه لوگو نوشتاری را در سایت زیر مشاهده کنید:
https://www.pinterest.se/fromupnorth/logotypes/
زمانی که چند فونت مختلف را در یک لوگو به کار میبرید باید به سازگار بودن فونت ها با یکدیگر دقت کنید. بهتر است ابتدا بهترین فونت را با عنوان فونت اصلی برای نام برند خود انتخاب کنید که می تواند سبک برند شما را به بهترین وجه به مخاطب معرفی کند. این فونت باید به نحوی انتخاب شود که کاملا به چشم مخاطب شما بیاید. سایر فونت هایی که به فرمت اصلی اضافه می‌شوند فقط در جهت برجسته کردن پیام لوگو مورد استفاده قرار می گیرند.

جمع بندی

برای انتخاب بهترین فونت در طراحی لوگوتایپ و جذب مخاطب در برندسازی باید نوع کار، هویت و شخصیت برند خود و مخاطبینی که در برند سازی قصد جذب و جلب توجه آنها را دارید؛ مشخص کرده و با توجه به مفهومی که می خواهید به مشتری منتقل کنید؛ انتخاب کنید که کدام دسته بندی و نوع فونت برای برند شما مناسب است. دسته بندی در طراحی فونت لوگوتایپ شامل هزاران زیرمجموعه‌ از فونت های متنوع میشود که باید با توجه به سلیقه خودتان و در نظر گرفتن احساسی که در مشتری برمی‌انگیزد؛ یک یا چند فونت را انتخاب کنید.
هر فونت در طراحی لوگوتایپ روی جذب مخاطب در برندسازی اثر متفاوتی دارد. بنابراین ماهیت، سبک و نوع فونت را به نحوی انتخاب کنید که به خوبی با سیاست های برند سازی و بازاریابی شما همخوانی داشته باشد. اندازه فونت، نوع کلاسیک یا مدرن، خط نوشتاری کلاسیک یا دست خط و ترکیب آن با فونت های دیگر باید پیش از طراحی لوگو بررسی شود. اگر به دنبال طراحی لوگو مدرن با سبک کوچک هستید؛ فونت sans serif بهترین فونت برای طراحی لوگوتایپ خواهد بود اما اگر به دنبال طراحی لوگوی کلاسیک و سنتی میباشید باید از فونت serif استفاده کنید.