لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/10

تصویر وکتور چیست و چه کاربردی در طراحی لوگو دارد؟

تصاویر وکتور استفاده گسترده ای در صنعت چاپ و همچنین طراحی وب سایت دارند چون به کاربر این امکان را می‌دهند که تصاویری با کیفیت بالا در هر سایزی خلق کند؛ چه تصویر مورد نظر یک لوگو رنگی باشد یا یک بنر تبلیغاتی در سایز بزرگ که قرار است روی بیلبورد نمایش داده شود. تصویر وکتور می‌تواند بدون از دست دادن کیفیت به هر اندازه ای بزرگ شود در این مقاله قصد داریم پایه و اساس تصاویر وکتور را را به شما آموزش بدهیم.

تصویر وکتور چیست؟

فایل های تصویری به فرمت های مختلفی مانند رستر Raster، سه بعدی و فراکتال (Fractal) تهیه می‌شوند. وکتور نیز یکی از انواع فایل های تصویری است که متداول ترین روش برای طراحی لوگو می باشد. برای اینکه بدانید تصویر وکتور چیست و چه کاربردی در طراحی لوگو دارد باید بدانید مولفه های اصلی به کار رفته در خلق تصاویر را شکل های هندسی مثل خطوط، منحنی ها، نقاط، دوایر و غیره تشکیل می دهند.
برخلاف لوگو های Raster که از پیکسل ها تشکیل شده اند؛ تصاویر وکتور از چند نقطه و منحنی متصل به هم خلق می شوند. تمام پارامتر ها شامل اندازه، محل قرارگیری، رنگ و غیره می‌تواند به طور اتوماتیک توسط ویرایشگر تصویر مانند نرم افزار ایلوستریتور با استفاده از فرمول های ریاضی شامل فرمول های سینوسی یا هایپربولیک محاسبه شده و مجدداً خلق شود. به این ترتیب طراحان بسیار راحت تر با تصویر وکتور کار می کنند. تمام طراحان لوگو باید بتوانند نقاط مختلف در تصویر وکتور را با استفاده از منحنی ها به یکدیگر مرتبط کند. به این ترتیب، تصاویر وکتور برخلاف آنچه که در ظاهرشان مشاهده می شود؛ فایل هایی متشکل از توابع ریاضی هستند.

تفاوت تصویرRaster و وکتور Vector چیست؟

برخلاف تصویر Raster، تصاویر وکتور از پیکسل تشکیل نشده اند. به همین علت مزایای بیشتری نسبت به تصویر رستر دارند. کوچک ترین مولفه تصویر وکتور، نقاط مرجع هستند که با استفاده از خطوط مستقیم یا منحنی به نقطه دیگری مرتبط شده اند تا یک شکل را تشکیل بدهند. برای خلق لوگوی وکتور، طراح لوگو باید خیلی ساده چند نقطه را به یکدیگر متصل کند و سپس خط وکتور را بین آنها بکشد تا کانتور مورد نظر تعریف شود.

دلیل استفاده از تصویر وکتور چیست و چه کاربردی در طراحی لوگو دارد؟

با توجه به مطالبی که تاکنون به آن اشاره کردیم؛ تصاویر وکتور برای طراحی لوگو، آیکون و امبلم ها (EMBLEM)، کاملاً ایده‌آل هستند. تصویر وکتور، ویرایش لوگو را بسیار آسان می کند چون می توان از آن در اندازه های مختلف برای کاربردهای گوناگون از کارت ویزیت گرفته تا بیلبورد تبلیغاتی استفاده کرد بدون اینکه کیفیت لوگو کم شود. دلیل استفاده از فایل وکتور در طراحی لوگو را می توان به چند مورد زیر خلاصه کرد:
• هر قسمت از تصویر وکتور به راحتی قابل ویرایش است. پس برای ویرایش لوگو طراحی شده می توان تصویر را به شکلهای هندسی کوچک‌تری تقسیم کرد و بدون از بین رفتن کیفیت هر قسمت آن را ویرایش کرد.
• طراحی لوگو به صورت فایل وکتور کاملاً قابلیت تغییر سایز دارد؛ به طوری که کیفیت آن در طول ویرایش، فشرده سازی، افزایش حجم، ترکیب کردن با تصاویر دیگر و غیره هیچ تغییری نمی کند.
• حجم تصاویر وکتور بسیار کم است به طوری که فضای بسیار ناچیزی را در هارد کامپیوتر اشغال می کند.
• طراحان لوگو حرفه ای در ترکیب نوشتار، نمادها و تصاویر گرافیکی به صورت فایل وکتور مهارت بیشتری دارند؛ بنابراین می‌توانند لوگوهای حرفه ای برای کاربردهای مختلف در رسانه های اجتماعی یا به صورت چاپی توسط فایل وکتور طراحی کنند.
• تصویر وکتور را می توان با رزولوشن هر تصویر یا صفحه نمایشی به راحتی تنظیم کرد به طوری که با بالا ترین کیفیت در صفحه نمایش مشاهده شود. این قابلیت برای تبلیغات در رسانه های اجتماعی و دیجیتال ساینیج اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

تصویر وکتور چیست و چه کاربردی در طراحی لوگو دارد؟

نمونه هایی از تصاویر با فرمت وکتور

 

فرمت تصویر وکتور چیست؟

امروزه تصاویر وکتور در بیش از ۱۰ فرمت مختلف ارائه می‌شوند در اصل، این فرمت های مختلف برای ویرایش کردن تصاویر وکتور در نرم افزار های مختلف ارائه شده که هر کدام مزایا و معایب خود را برای طراحی لوگو دارند. برخی از متداول ترین فرمت های تصویر وکتور برای طراحی لوگو در ادامه اشاره شده است:

PDF

فرمت pdf یکی از فرمتهای متداول ارائه شده در سیستمهای ادوبی (Adobe Systems) است که می تواند برای طراحی لوگوهای وکتور که در نهایت قرار است برای پرزنتیشن، اسناد و مدارکی چاپ مورد استفاده قرار بگیرد؛ به کار رود. از طرف دیگر فرمت pdf از فرمت هایی است که در آن می توان تصاویر و متن را به راحتی در ترکیب با یکدیگر ذخیره کرد. لوگوی pdf می تواند با فونت های نوشتاری مختلفی ذخیره شود. به علاوه ابزارهای پست اسکریپت (Postscript Tools) این امکان را می دهند که لینک ها، انیمیشن و صدا به فایل لوگوی شما اضافه شود. مولفه های گرافیکی در فرمت pdf حجم بسیار کمی دارند و فضای کمی را اشغال می کنن.د در عین حال نمایش تصویری آنها در سیستم‌های مختلف کاملا واضح و با کیفیت است. لوگوهای طراحی شده با فرمت pdf انتخاب نحوه پرینت را بر عهده مشتری می گذارند و آپشنهای گسترده‌ای دارند.

SVG

فرمت SVG برای تصاویر وکتور دو بعدی در نظر گرفته می‌شود که معمولاً در وب‌سایت‌ها کاربرد دارد. تصاویر با فرمت SVG، برمبنای XML هستند که می توانند تصویر، متن و انیمیشن را همزمان در یک فایل ذخیره کنند. فایل های SVG در ویرایشگرهای متن و تصویر نمایش داده می شوند. مولفه های تصویری فایلهای SVG کاملاً قابلیت تغییر سایز دارند و کیفیت بالای خود را بعد از ویرایش حفظ می‌کنند.

EPS

فرمت EPS که توسط شرکت اداب ارائه شده است و تقریباً در تمام ویرایشگر ها مانند ایلوستریتور، فتوشاپ، کورل (Coreldraw) و غیره اجرا می‌شوند. در این فرمت می توان از ابزارهای گسترده‌ای برای ویرایش و خلق لوگوهای وکتور بدون از دست دادن کیفیت استفاده کرد. در حال حاضر لوگوهای طراحی شده با فرمت EPS استفاده گسترده ای در صنعت چاپ حرفه ای دارند.

AI

فرمت AI کمتر در بین طراحان لوگو محبوبیت پیدا کرده و مختص ادوبی ایلوستریتور است. گرچه این فرمت محدودیت‌های خاص خود را دارد اما در اکثر ویرایشگرهای تصویر اجرا میشود. این فرمت کاملا پایدار و قابل اطمینان است و کیفیت تصویر آن در زمان تغییر سایز حفظ می‌شود.

CDR

فرمت CDR پس از اینکه در نرم افزار کورل معرفی شد؛ استفاده گسترده ای پیدا کرد اما چون منحصر به این نرم‌افزار است و تصاویر آن در نرم افزارهای دیگر قابل ویرایش نیست معمولاً در طراحی لوگو مورد استفاده قرار نمی گیرد. از معایب دیگر فایلهای CDR این است که اگر در ورژن های جدیدتر کورل طراحی شود نمی توان آن ها در ورژن های قدیمی تر این نرم افزار باز کرد اما مهمترین مزیت فرمت CDR این است که افکت های خاص و پارامترهای تصویر را بدون تغییر حفظ می کند.
از میان تمام فرمت هایی که با هم مقایسه کردیم؛ SVG و pdf مناسب ترین فرمت برای طراحی لوگو میباشند که در سرویس های آنلاین که طراحی لوگو رایگان نیز ارائه می دهند؛ مورد استفاده قرار گرفته اند.
برای آشنایی بیشتر با طراحی لوگو وکتور می توانید در بخش نمونه لوگوهای طراحی شده در سایت لوگونومی می توانید برخی از لوگو هایی که توسط کاربران ما در وب سایت طراحی شده را مشاهده کنید. سایت Logonomy به شما این امکان را می‌دهد که طراحی لوگو را به فرمتهای SVG و pdf ذخیره کنید.
تا اینجا تاحدودی با اینکه فایل وکتور چیست و چه کاربردی در طراحی لوگو دارد آشنا شدید در ادامه می خواهیم با یک روش ساده به شما آموزش دهیم که :

چگونه یک لوگو وکتور طراحی کنید؟

اگر نیاز به طراحی لوگو وکتور دارید می توانید از نرم افزارهای ویرایش تصویر یا وب سایت های مختلف مانند Logonomy که به شما این امکان را می دهند تا با نرم افزارهای آنلاین آنها طراحی لوگو با فرمت وکتور انجام دهید؛ بهره ببرید اما همچنین می توانید با یک طراح لوگو حرفه ای مشورت کنید تا برای شما طبق نیازتان یک لوگوی وکتور حرفه ای طراحی کند. به هر حال دستمزد طراح لوگو حرفه ای شاید برای افرادی که در شروع راه اندازی کسب و کار خود هستند؛ مقرون به صرفه نباشد. بنابراین این بهترین گزینه شما طراحی لوگو توسط سایت‌هایی است که ابزاری موثر در اختیار شما قرار می دهند تا لوگو وکتور شرکت خود را به سادگی طراحی کنید.
• اگر تصمیم گرفته اید طراحی لوگو رایگان انجام دهید ابتدا باید مهارت ترسیم و طراحی خود را با کمی خلاقیت ترکیب کنید و یک تصویر ساده از لوگوی خود بکشید. برای راهنمایی بیشتر می توانید مقاله "چگونه یک لوگو حرفه ای طراحی کنیم" را مطالعه نمایید.
• سپس باید در نرم افزارهای آنلاین یا نرم افزارهای رایگان مثل ایلوستریتور که از فرمت فایل وکتور پشتیبانی می کنند؛ سعی کنید اشکال هندسی ساده ای را که به طراحی لوگوی شما نزدیک است؛ انتخاب کنید.
• در برخی از وبسایت ها با پرداخت هزینه ناچیزی چند نمونه از لوگوهای طراحی شده که به درخواست شما نزدیک باشد در اختیارتان قرار می‌گیرد تا آنها را ویرایش کنید. چون فرمت این لوگوها به صورت SVG یا PDF است می توانید به راحتی آنها را در کامپیوتر خود ذخیره کرده و حتی با نرم افزارهایی مانند ایلوستریتور آنها را ویرایش کنید.
• دقت کنید که برای طراحی لوگو وکتور باید مطمئن شوید وب سایتی که به آن مراجعه کرده اید حتماً فرمتهای مطرح شده در این مقاله را به شما ارائه می دهد تا ذخیره کنید.
• بهتر است ابتدا یک لوگوی ساده شامل چند تصویر هندسی را با هم ترکیب کنید و با ذخیره سازی آن از وب سایت مورد نظر تشخیص دهید که فرمت های ذخیره سازی با چه پسوندی هستند و آیا به شما امکان ذخیره فایل به صورت وکتور می دهند یا خیر.
• بعد از انتخاب تصویر، می توانید نوشتار یا نماد مورد نظر خود را نیز به اشکال هندسی اضافه کرده و به طراحی لوگو مدنظر خود برسید.
• درنهایت در قسمت ذخیره سازی فایل دقت کنید که لوگوی خود را با فرمت تصویر وکتور ذخیره نمایید.

چطور لوگو طراحی شده در فرمت رستر را به فرمت وکتور دربیاوریم؟

بسیاری از مدیران شرکت هایی که تصمیم میگیرند لوگوی خود را ویرایش کنند متوجه می‌شوند فایل لوگوی اصلی که به دستشان رسیده با فرمت وکتور نبوده است و معمولاً این اتفاق زمانی می‌افتد که افراد درخواست طراحی لوگو جدید می دهند و در نهایت طراحی لوگو برای آنها با فرمت png یا jpg ارسال می شود. به این ترتیب چون فایل اصلی لوگو به صورت وکتور ذخیره نشده نمی توان آن را در نرم افزار های مانند ایلوستریتور به راحتی ویرایش کرد. برای این که فایل تصویر را به صورت وکتور در بیاورید باید مراحل زیر را طی کنید:
1. نرم افزار ادوبی ایلوستریتور را باز کنید و گزینه ای که برای باز کردن محیط کاری جدید (Workspace) است؛ کلیک کنید. در این محیط می توانید روی طراحی لوگوی خود کار کنید.
2. از منوی باز شده گزینه Trace را انتخاب کنید. برای افزودن تصویری که به فرمت وکتور نیست بهتر است وارد منو شوید و از آپشن مربوط به باز کردن فایل، تصویر مربوط را انتخاب نمایید. البته روش درگ و دراپ کردن نیز برای انداختن تصویر در محیط نرم افزاری کاملا ساده است.
3. زمانیکه روی تصویری که اضافه کرده‌اید کلیک می کنید؛ گزینه Tracing ظاهر می شود.
4. پیش از این که ادامه دهید باید تمام گزینه های موجود را چک کنید. یک گزینه Preview به شما نمایش داده می شود که به شما اجازه می‌دهد تمام تغییراتی که در تصویر ایجاد می‌کنید را ببینید.
5. گزینه Color Complexity نیز به شما اجازه می دهد که انتخاب کنید چه رنگ هایی نمایش داده می شوند. می توانید گزینه های مختلف را پیش از ادامه کار بررسی کنید تا بهترین آنها را برگزینید.
6. باید گزینه Path Slider را نیز چک کنید چون Tracer شما را قادر می سازد که تشخیص دهد تا چه حد توانسته پیکسل‌های تصویر راستر را Trace کند.
7. گزینه Corner Slider نشان می دهد چطور خطوط شکسته و گوشه های تصویر شما چگونه Trace شده اند. بهتر است آنها را نیز بررسی کرده و تنظیم نمایید.
8. در نهایت شما می توانید با گزینه Noise اصلاحات لازم را انجام دهید. این گزینه بسیار مهم است چون Tracer را قادر می سازد که پیکسل های ناسازگار موجود در تصویر را تشخیص داده و خطوط اطراف آنها را با صاف کردن خطوط تنظیم کند.
9. زمانی که از معیار های ایجاد شده کاملاً راضی بودید می توانید Trace کردن را شروع کنید. برای این کار روی دکمه Trace کلیک کنید و Trace ایجاد شده از تصویر راستر برای شما به نمایش در خواهد آمد.
10. زمانی که Trace کامل شد؛ روی گزینه Expand کلیک کنید و در نتیجه تصویر راستر شما به فایل وکتور تبدیل خواهد شد.
11. زمانی که این کار را انجام دادید تصویر وکتور شما برای ذخیره شدن به فرمت های مناسب آماده است و می توانید فرمت مناسب خود را برای ذخیره سازی در کامپیوتر به عنوان یک فایل وکتور انتخاب کنید.