لوگونومی
دسته بندی : لوگوتایپ | منتشر شده در تاریخ : 1400/07/19

راهنمای انتخاب فونت برای لوگوتایپ

فونت لوگو تایپ یکی از مهم ترین قسمت های طراحی لوگو به حساب می آید. در گذشته، به دلیل نبودن پیشرفت های دیجیتالی، مردم مجبور بودند متن های خود را به صورت دستی نوشته و به دلیل دست خط های متفاوت آنها خواندن برای برخی سخت بود، اما امروزه شما میتوانید برای هر متنی فونت مورد نظر خود را انتخاب و استفاده نمایید.
به علاوه، شما میتوانید با خواندن مقاله " انتخاب فونت خاص برای طراحی لوگو" مطالب را خیلی بهتر درک کنید.

فونت چیست؟

فونت ها مجموعه گسترده ای از کاراکتر های متنی یا علائم نمایشی هستند که هر فرد میتواند از آنها در سبک و اندازه مختلف استفاده نماید. در هنگام انجام پروژه های مختلف شما میتوانید طبق سلیقه ی خود از بین طیف وسیعی از فونت لوگوتایپ های مختلف انتخاب کرده و لوگوی خود را زیباتر نمایید.
فونت مورد نظر شما مناسب لوگوتایپ است؟ این فونت لوگوی شمارا با چه نشانی در ذهن مخاطب ثبت میکند؟ اینها سوال هایی هستند که صاحبان مشاغل مختلف از خود در هنگام طراحی لوگوها میپرسند، لوگوی شما معرف برند شماست، پس در انتخاب فونت و سایر موارد آن دقت کنید. یک لوگوی خوب میتواند تاثیر مثبتی بر کسب و کار شما بگذارد درحالی که یک فونت نامناسب میتواند اعتماد مخاطبان زیادی را خدشه دار نماید.
خواندن مقاله " آموزش طراحی لوگوتایپ: چطوری لوگو بسازم؟" در طراحی لوگوی مورد نظر شما میتواند بسیار کمک کننده و تاثیر گذار باشد.

مهم ترین نکات انتخاب فونت لوگوتایپ

نکات زیر اصلی ترین نکاتی هستند که شما باید قبل از طراحی لوگوتایپ خود به آنها توجه نمایید.

فونت شما باید همه کاره باشد

طراحی لوگو با استفاده از فونت هایی که ویژگی همه کاره بودن را دارند برای تمام مشاغل کمک کننده هستند. به یاد داشته باشید شما ممکن است مجبور شوید لوگوی خود را بزرگ یا کوچک کنید، در اینجا انتخاب فونتی که بتواند روی هر سطح، بنر یا تبلیغاتی جذاب به نظر برسد، نشان دهنده ی همه کاره بودن آن است.

لوگوی رقبای خود را بررسی کنید.

اینجا هدف شما تقلید کردن نیست بلکه تجزیه و تحلیل است، منظور از تجزیه و تحلیل این است که از هوشمند بودن مواردی که آنها در طراحی لوگوی خود استفاده کرده اند مطمئن شوید. شما در این مرحله فقط باید از تجربیات موفق آنها درس بگیرید.

برای طراحی لوگوی خود از فونت ها استفاده کنید

استفاده از فونت لوگوتایپ شمارا قابل تشخیص و به یادماندنی می کند. باتوجه به لوگوی خود بررسی کنید چه فونتی مناسب کسب و کار شماست. فونت مورد نظرتان، تمیز و مرتب است؟ یا آشفته؟ حس تازگی را به مخاطبنتان میدهد یا به سنت و فرهنگ کشور شما اشاره دارد؟
صاحبان مشاغل مختلف با طراحی خاص لوگوی خود میتوانند مفهوم متفاوتی را به مخاطبان برسانند. به این صورت که لوگوی یک شرکت حقوقی با لوگوی یک فروشگاه لباس عروس یکسان نیست. بنابراین، در هنگام طراحی لوگوی خود، به نوع محصول یا خدماتی که میخواهید ارائه دهید و همچنین مخاطبان هدف را در نظر بگیرید. حال مهم ترین ویژگی هایی که میخواهید لوگوی شما به مخاطبانتان نمایش دهند را برجسته تر کنید.

استفاده از فونت هارا زیاد نکنید

یک نوع فونت یا حداقل دوتا بهترین انتخاب برای شماست. استفاده از فونت های بیشتر ممکن است در چشم مخاطبانتان زیبا نباشد و باعث کاهش اعتماد در آنها شود. در اینجا باید اضافه کنیم شرکت های مطرح همیشه برای طراحی لوگو های خود برروی یک فونت متمرکز میشوند. در مقابل مشاغل کوچک تر از چندین فونت مختلف برای لوگوی شرکت و سایر خدمات خود استفاده میکنند.

از فونت های مد روز استفاده نکنید

روز ها خیلی سریع تر از آنچه که ما فکر میکنیم میگذرند و چیزی که امروز محبوب است ممکن است فردا به راحتی فراموش شود. 
اگر میخواهید کسب و کار شما در روز های آینده نیز در نقطه پیشرفت خود باشد، اجازه ندهید مد های بی ثبات امروز شمارا فریب دهند. فونتی را انتخاب کنید که با ارزش و ویژگی های شرکت شما برابری کند.

 

راهنمای انتخاب فونت برای لوگوتایپ

انواع فونت لوگوتایپ و ویژگی آنها

اصلی ترین فونت لوگو تایپ ها شامل موارد زیر میشوند:

فونت سریف ( Serif)

قدیمی ترین نوع فونت، سریف است. این فونت ها از دوران روم به جا مانده اند. اولین دلیلی که رومی ها از این فونت ها استفاده میکردند این بود که این فونت ها انتهای هر حرف خط های افقی کوچکی به وجود می آورند و دلیل دوم تمیز در آمدن انتهای حروف با استفاده از این فونت ها بود. از انواع این فونت ها میتوان به trust sans، olivetta و jeko اشاره کرد.
•    ویژگی فونت سریف: کلاسیک، لطیف و سنتی

فونت بدون سریف ( Sans serif)

با محبوب تر شدن مینیمالیسم و نیاز افراد به فونت های ساده تر، فونت بدون سریف وارد دنیای گسترده ی فونت ها شد. همانطور که از نام این فونت های مشخص است، سرکِش انتهای حرف ندارند، بنابراین مدرن تر و زیبا تر اند. این فونت ها بسته به پیشرفت دوران های مختلف تغییراتی داشته اند.
این فونت ها برای اولین بار در قرن 19 استفاده شدند و امروزه به دلیل ظاهر براق خود بیشتر برای طراحی وب استفاده میشوند. از انواع این فونت ها میتوان به  Franklin Gothic،Calibri ،Myriad Italic اشاره کرد.
•    ویژگی فونت بدون سریف: مدرن، تمیز و ساده

فونت‌ نوشتاری (script)

همانطور که از نام آنها پیداست، گویی آنهارا با دست خط خود نوشته اید. به دلیل طراحی بیش از حد این فونت ها، استفادیشان در وب ها محدود شده است. اغلب از این فونت ها در عبارات یا عناوین بسیار کوتاه استفاده می شود نه متن های اصلی.
از این فونت ها اغلب در رستوران ها، بطری های بزرگ و پاکت محصولات زیبایی و غیره استفاده می شود. از انواع این فونت ها میتوان به Bickhm Script،Edwardian Script،Lavanderia اشاره کرد.
•    ویژگی فونت نوشتاری: ظریف، خلاقانه و شیک  

فونت‌ نمایشی (Display)

اخرین فونت لیست ما فونت نمایشی است. فونت های نمایشی اغلب به عنوان فونت های تزئینی نیز شناخته میشوند.
این نوع فونت ها به دلیل متنوع بودن خود به راحتی قابل تشخیص نیستند به همین دلیل در طراحی لوگوها خیلی از آنها استفاده نمی شود. از انواع این فونت ها میتوان به Cooper، Spaceage Round ،Valencia، Giddyup اشاره کرد.
•    ویژگی فونت نمایشی: غیر معمول، خنده دار و همه کاره

چگونه برای کسب و کار خود فونت انتخاب کنیم؟ 

امروزه برای انتخاب یک فونت مناسب باید به موارد متفاوتی توجه کنیم.

فونت مرتبط با کسب و کار شما

فونت لوگوتایپ باید براساس ویژگی های یک کسب و کار انتخاب شود. هر کسب و کاری برای انتخاب نام تجاری خود دلایلی دارد که باید به تمام این موارد دقت شود. نام های کسب و کارهایی که در زمینه زیبایی فعالیت دارند کاملا متفاوت با کسب و کار های مرتبط با فناوری هستند. 
بنابراین در ابتدا باید تحقیق کنید کسب وکار هایی که شغل یکسانی با شما دارند بیشتر از چه فونت هایی استفاده می کنند. منظور ما از این جمله تقلب کردن نیست، تجزیه و تحلیل ملاک ماست.
در نتیجه بررسی های خود خواهید فهمید چه فونتی مناسب لوگوی شماست. به رنگ ها نیز دقت کنید زیرا فونت های بزرگ تر رنگ های ملایم تری نیاز دارند و بر عکس.
در غیر صورت، کسب و کار شما توجه کمتری دریافت خواهد کرد، اهمیت فونت آنچنان زیاد است که در لیست مهم ترین ها قرار میگیرد.

در مورد تعداد فونت ها تصمیم بگیرید

قانون طلایی این مرحله این است که فونت های مورد نظر شما کمتر از 3 تا باشد.
برای طراحی لوگوی خود فونتی را انتخاب کنید که در عین سادگی مفهوم اصلی تری را به لوگوی شما بدهد. در هنگام استفاده از فونت های بیشتر از دوتا باید طبق اهمیت هر فونت لوگوی خود را طراحی کنید.
در اینجا به این نکته باید توجه کنید که فونت اصلی شما در نگاه اول نظر مخاطب را جلب میکند پس در انتخاب آن کمی بیشتر صبر کنید.

زبان مورد نظر

احتمالا هدف شما از برپایی یک کسب و کار این است که افراد مختلفی جذب خدمات شما شوند. بنابراین در هنگام انتخاب فونت لوگوتایپ باید به افرادی که ممکن است آنرا ببینند توجه کنید. بیشتر افراد انگلیسی را بهتر متوجه میشوند یا برخی با کمک گرفتن از برنامه های ترجمه آنلاین آنرا به زبان خود بر می گردانند و این ممکن است برای لوگوهایی که از فونت های سختری استفاده کرده اند، دشوار باشد.
بنابراین، در هنگام انتخاب فونت تمام موارد را در نظر بگیرید.

تفاوت لوگوتایپ و لوگو مارک

لوگو تایپ ها شامل نام کسب و کار یا بیزینس در طراحی لوگو میشوند، در حالی که لوگو مارک ها لوگوهایی هستند که با استفاده از نماد، آرم یا سمبل ها خدمات و محصولات ارائه ای کسب و کار های مختلف را بهتر به نمایش میگذارند. لوگوها به طور کلی نشان دهنده نام تجاری هستند. بنابراین، هنگامی که یک طراح از صاحبان مشاغل میپرسد که لوگوتایپ میخواهید یا لوگو مارک در اصل میخواهد بداند آرم مورد نظرشما متنی باشد یا تصویری. 
پس در هنگام طراحی لوگوی خود به این دو مورد نیز توجه نمایید.

جمع بندی

انتخاب فونت لوگوتایپ همیشه مهم ترین بخش هر کسب و کار به حساب می آید. اگر میخواهید فونت انتخابی شما مخاطبان زیادی را جذب کند، به مهم ترین انتظارات و احساسات آنها توجه کنید. بنابراین، میتوانید طبق معیار های آنها به طراحی لوگوی خود بپردازید.
در برنامه لوگو ساز آنلاین لوگونومی، فونت های فارسی متنوعی در اختیار شما قرار داده می شود تا بتوانید لوگو تایپ خود را به زیباترین شکل ممکن طراحی کنید. حتی اگر تا به حال کار طراحی انجام ندادید، یک بار لوگو ساز آنلاین ما را امتحان کنید.

منابع

https://whatis.techtarget.com/definition/font

https://www.logaster.com/blog/how-to-choose-font-for-logo/

https://99designs.com/blog/logo-branding/logotype-vs-logomark-vs-logo/

تگ های مرتبط :