لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1402/02/25

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

طراحی لوگوی خوب اعتبار برندی که نماد تجاری آن است را نشان می دهد. به طراحی و رنگ لوگوهای معروف و برندهای نمادینی مانند مک دونالد یا اپل فکر کنید. لوگوهای آن‌ها مثل یک نام مختصر عمل می کند که فوراً موجب تداعی نام آن کسب‌وکار در ذهن می شود.
لوگو در اصل نمادی است که برای نشان دادن یک برند استفاده می شود. اگر عمیق تر بررسی کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از لوگوها دارای معنای پنهانی هستند که به پیشینه شرکت یا یک نماد بصری هوشمندانه مربوط می شود. به هر حال، برندسازی با همین نمادسازی ها تکمیل می شود که یکی از مهمترین جنبه های آن انتخاب رنگ برای طراحی لوگو است.
در واقع رنگ در طراحی لوگو عنصر مهمی است که داستان آن لوگو را می سازد.
رنگ لوگو می تواند چیزهای زیادی در مورد یک برند بگوید. رنگ لوگوهای معروف، معمولا با هویت کسب و کار آنها مرتبط است. به فنجان های قهوه سفید و سبز معروف Starbuck یا بسته بندی بنفش نمادین Cadbury فکر کنید. اما رنگ لوگو برندهای جدید باید برای تثبیت موقعیت کسب و کار شان و برقراری ارتباط با مشتری مورد نظرشان انتخاب شود.
در این مقاله، نگاهی خواهیم داشت به نحوه استفاده رنگ در لوگو برندهای مشهور تا ببینیم آنها چگونه پیام برندشان را با رنگی که در طراحی لوگو به کار برده اند، به مخاطبان می رسانند. علاوه بر این، برترین رنگ هایی که توسط برندهای محبوب لوگو انتخاب شده را بررسی کرده و نگاهی دقیق تر به کسب و کارهای بزرگی که خلاقانه فکر می کنند، خواهیم انداخت.

آشنایی با رنگ لوگوهای معروف

یکی از دلایلی که هر کسب و کاری نیاز به طراحی لوگو دارد این است که یادآوری نمادین با شکل، نماد یا تصویر، یک ابزار قدرتمند در بازاریابی است و دقیقاً به همین دلیل است که ما این چرخ رنگ لوگو را آماده کرده‌ایم که با یک نگاه، دقیقاً می‌توانید ببینید که برندهای معروف چگونه از رنگ در طراحی لوگو خود استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

ارتباط بین رنگ لوگوهای معروف و هویت برندشان

ارتباط بین رنگ و هویت برند بسیار قدرتمند است. لورن لابرک و جورج میلن  در ژورنال آکادمی علوم بازاریابی، در این باره توضیح داده اند که «رنگ لوگوهای معروف مانند نام برندشان که با دقت انتخاب شده، دارای معنایی ذاتی است که به هویت برند آنها مرتبط می شود، به افزایش آگاهی از برندشان کمک کرده و تصویر مورد نظرشان را منتقل می‌کند».
Labrecque و Milne در تحقیقات خود در مورد تمایز رنگ در لوگوهای معروف نشان دادند که چگونه رنگ های خاصی در هر صنعت و کسب و کاری مورد استفاده قرار می گیرد.
به عنوان مثال، آنها دریافتند که رنگ آبی در بیش از 75 درصد از لوگوهای مرتبط با تکنولوژی و 20 درصد از لوگوهای مرتبط با فست فود استفاده می شود. در عوض، رنگ قرمز اصلا در لوگوهای معروف و محبوبی که مربوط به برندهای پوشاک می شود اصلا به کار نرفته است درحالیکه بیش از 60 درصد از فروشگاه های زنجیره ای از این رنگ در طراحی لوگو خود استفاده کرده اند.
برای مصرف‌کنندگانی که هزاران بار در روز با تبلیغات مواجه می‌شوند، این نمادهای بصری می‌تواند پیامی ناخودآگاه در مورد هویت برند به آنها برساند. در واقع، با مشاهده رنگ لوگوهای معروف، مخاطبان دقیقا می دانند که آنها چه چیزی می فروشند.

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

مفهوم رنگ لوگوهای معروف

با بررسی رنگ لوگوهای ۵۰۰ شرکت معروف متوجه یک روند مشترک شدیم. 
رنگ آبی محبوب ترین رنگ در طراحی لوگوی شرکت ها است.
درک اینکه چرا لوگوهای آبی انتخاب محبوبی هستند، آسان است. آبی رنگی بی‌خطر، امن اما پیچیده است و برای شرکت‌هایی که می خواهند قابل اعتماد جلوه کنند مثلاً کسب و کارهایی در حوزه امور مالی، فناوری، بهداشت و درمان یا بیمه، آبی دقیقا پیام مناسبی را منتقل می کند.
از طرف دیگر، رنگ قرمز انتخاب جسورانه تری برای یک برند است. با این حال به عنوان دومین انتخاب محبوب در  بین ۵۰۰ لوگو معروف، مشاهده می شود که ارتباط روشنی با هویت برند کسب و کارهایی که در زمینه صنایع غذایی و فروشگاه های زنجیره ای کار می کنند، برقرار می کند. 
بنفش نیز یکی از رنگ های محبوبی است که در برخی از لوگوهای معروف دیده می شود در حالی که رنگ صورتی اصلاً قابل توجه نیست.

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف

نمی توان در مورد رنگ لوگوهای معروف و تکنیک برندسازی آنها بدون بررسی روانشناسی رنگ ها صحبت کرد. روانشناسی رنگ ها به رابطه بین رنگ های خاص و احساساتی که در مخاطب بر می انگیزد، می پردازد.
طراحان گرافیک معتقدند که شما می توانید از این تئوری برای تحریک رفتارهای خاص در مشتریان استفاده کنید.
بدون شک، محققان و بازاریابان الگوهایی را در واکنش انسان به رنگ ها انتخاب کرده اند. اما هیچ‌کدام از اینها برای همه افراد یکسان نیستند: ممکن است یک مخاطب قرمز را رنگی جذاب و هیجان‌انگیز بداند اما مخاطب دیگری ممکن است آن را با خون و مرگ مرتبط بداند. 
 رنگ مشکی می تواند در یک لوگو، پایدار و قابل اعتماد باشد، اما در لوگوی دیگر راز آلود و وهم انگیز باشد.  عواملی مانند فرهنگ، جنسیت و سن موجب می شود رنگ های مختلف به طرق مختلف توسط افراد مختلف درک شوند.
به عبارت دیگر، روانشناسی رنگ، سیاه و سفید نیست.
در واقع رنگی وجود ندارد که به تنهایی موفقیت برند شما را تضمین کند - اما انتخاب رنگ اشتباه می تواند به این معنی باشد که برند شما توسط بازار هدف تان نادیده گرفته می شود.
ارتباط قوی با رنگ های خاص در ذهن مصرف کنندگان وجود دارد. البته این برداشت از رنگ ممکن است به خود رنگ ربطی نداشته باشد. مثلا ارتباط بین نارنجی و انرژی بخش بودن احتما به این علت است که اغلب در طراحی لوگوهای معروف برای برند هایی که می خواهند این پیام را منتقل کنند استفاده می شود. مصرف کنندگان این رنگ را می بینند و ناخودآگاه می دانند که یک پیام پنهانی به آنها منتقل شده است. به این ترتیب، روانشناسی رنگ ها به یک پیش بینی از تاثیری که لوگو روی مخاطب خواهد داشت، تبدیل می شود.
رنگ ها را از جنبه فیزیولوژیکی نیز می توان بررسی کرد.  وقتی یک تابلوی فلورسنت را می بینید ناخوداگاه توجه شما جلب می شود: گاهی اوقات رنگ می تواند آنقدر روشن باشد که مجبور شوید چشمان خود را به سمت آن بچرخانید. نمی توان انکار کرد که برخی از رنگ ها پررنگ و چشم نواز هستند، در حالی که برخی دیگر ظریف تر و ملایم تر به چشم می آیند.
برخی از طراحان لوگو از این نکته به نفع خود استفاده می‌کنند - برای مثال، لوگو مک‌دونالد که معمولا در رستوران ها و فست فودهای شلوغ یا به‌عنوان استراحتگاه در جاده‌ها دیده می‌شود به رنگ زرد روشن طراحی شده است تا توجه مخاطب را جلب کند و او را وادار به توقف کند.

 

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

 

جدیدترین ترند برای انتخاب رنگ در طراحی لوگو 

لوگوها نیز مانند هر نوع طراحی دیگری باید مطابق با ترندهای جدید به روز شوند. بسیاری از برندها هر پنج سال یا بیشتر لوگوهای خود را به روز می کنند تا با مد روز مطابقت داشته باشند اما معمولا رنگ لوگوهای معروف ثابت باقی میماند تا هویت اصلی برند حفظ شود.  البته زمانیکه بخواهید از ترندهای جدید در طراحی لوگو پیروی کنید باید به اهداف کسب‌وکار تان فکر کنید. اگر در حال ایجاد یک کسب‌وکار کوچک هستید، منطقی است که از ترندها پیروی کنید. اما اگر به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار بین المللی هستید که برای دهه‌ها پابرجا باشد، باید لوگو را طوری طراحی کنید که زمان روی آن تاثیری نداشته باشد.

مفاهیم رایج و نمادگرایی رنگ در طراحی لوگو

بیایید نگاهی دقیق‌تر به مفاهیم رنگ لوگوهای معروف بیندازیم و ببینیم طبق تحقیقات انجام گرفته لوگوها چه تاثیری روی مخاطب دارند .
سفید: با احساساتی مانند احتران، خلوص، پاکی، سادگی، تمیزی، شفافیت و صبح در ارتباط است. از این رنگ در طراحی لوگوهای معروف بیشتر برای برندهای مرتبط با پول، تکنولوژی و پزشکی و دارویی استفاده می شود.
صورتی: با احساساتی مانند گرمای ملایم و نرمی مرتبط است و بیشتر در صنایع زیبایی، اسباب بازی و برندهای مرتبط با زنان و کودکان به کار می رود.
قرمز: با احساساتی مانند فعالیت، قدرت، انرژی و به روز بودن مرتبط است و بیشتر در رنگ لوگوهای معروف در زمینه فروشگاه های زنجیره ای و پزشکی دیده می شود.
نارنجی: با احساساتی مانند هیجان، انرژی، زندگی، برون گرایی مرتبط است و بیشتر در طراحی لوگوهای فیتنس، ورزشی، حمل و نقل و تکنولوژی استفاده می شود.
زرد: با احساساتی مانند خوشبینی، صمیمیت، شادی و خوشحالی مرتبط است. از رنگ زرد در لوگوهای معروف برندهای فیتنس، دیجیتال و مالی استفاده می شود.
آبی: با احساساتی مانند رقابت، هوش، روابط، اعتماد، بهره وری، وظیفه و منطق مرتبط است.در برندهای مرتبط با امور مالی، سلامتی، تکنولوژی و بیمه استفاده می شود.
سیاه: با احساساتی مثل پیشگویی، رازآلودگی، شیک و باکلاس بودن، قدرت و اقتدار مرتبط است.به عنوان رنگ لوگوهای معروف در برندهای فشن و مد، مالی و خودرو به کار می رود.
بنفش: با احساساتی مانند لوکس بودن، آنتیک بودن و کیفیت بالا مرتبط است. از این رنگ در طراحی لوگو برندهای لاکچری، تکنولوژی و طراحی استفاده می شود.
سبز: با احساساتی مثل طبیعت، امنیت و محیط زیست مرتبط است.

3 مرحله برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی

طراحی لوگو با نرم افزارهای لوگوساز که از هوش مصنوعی استفاده می کنند برای بسیاری از مبتدیان و صاحبان کسب و کارهایی که بودجه محدودی دارند، فرصت ایده آلی را فراهم کرده تا خودشان بتوانند به راحتی یک لوگوی حرفه ای و تخصصی طراحی کنند.
یکی از بهترین نرم افزارهایی که طراحی لوگو با هوش مصنوعی را برای مبتدیان امکان پذیر کرده و ابزارهای کاربردی و متنوع را در اختیار آنها گذاشته، لوگوساز آنلاین لوگونومی است.
مراحل طراحی لوگو در این نرم افزار بسیار ساده است و در سه مرحله زیر خلاصه می شود:

مرحله اول. نماد لوگوی خود را انتخاب کنید

زمانیکه برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی وارد برنامه لوگونومی می شوید ابتدا  باید نوع کسب و کارتان را انتخاب کنید تا هوش مصنوعی نرم افزار بتواند نمادهای مرتبط با حوزه کاری شما را پیشنهاد دهد.
به یاد داشته باشید که لوگوی شما باید برای مشتری شما جذاب باشد و استراتژی برند شما تعیین می‌کند که کدام نماد برای شما بیشترین تاثیرگذاری را دارد

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

با انتخاب نوع کسب و کارتان، لوگو ساز لوگونومی به شما کمک می کند تا یک لوگوی مناسب برای کسب و کار خود طراحی کنید.

مرحله‌ دوم. رنگ لوگوی خود را انتخاب کنید

در مرحله بعد باید یک تم رنگی برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین ترکیب رنگی، به احساساتی که دوست دارید مخاطبین با برند شما ایجاد کنند، فکر کنید. چه رنگ هایی پیام برند شما را بهتر به مخاطبین می رسانند؟ رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید فقط محدود به لوگوی شما نیستند بلکه در وب‌سایت یا کارت‌ ویزیت و غیره نیز از آنها استفاده می شود. پس برای انتخاب آن باید دقت بیشتری به خرج دهید.

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

مرحله سوم.  سبک لوگوی خود را انتخاب کنید

رایج ترین سبک لوگو مورد استفاده در صنایع مختلف، لوگو نوشتاری و لوگو تصویری است. در لوگو نوشتاری از نام برند یا نام اختصاری برند استفاده می شود. در این نوع لوگو باید از فونت مناسب و تم رنگی ایده آل استفاده کرد. درحالیکه در لوگوی تصویری از یک نماد استفاده می شود تا برند را قابل تشخیص کند.

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

لوگو ساز لوگونومی با استفاده از هوش مصنوعی طراحی لوگو را به هر دو سبک انجام می دهد و شما می توانید سبک لوگوی مناسب خود را تعریف کنید.

روانشناسی رنگ لوگوهای معروف | انتخاب رنگ برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی 

امکانات لوگوساز آنلاین لوگونومی به همین موارد ختم نمی شود، ابزارهای رایگان و حرفه ای این برنامه به شما امکان می دهد با کمک هوش مصنوعی هر نوع شکل یا نمادی را فقط با کلیک و درگ کردن به لوگو خود اضافه کنید. صدها فونت متنوع نیز در این نرم افزار در اختیار شما قرار گرفته که طراحی لوگو با هوش مصنوعی را برای شما بسیار راحت تر می کند.
همین الان طراحی لوگو خود را با هوش مصنوعی لوگونومی شروع کنید!

تگ های مرتبط :