لوگونومی
دسته بندی : لوگوتایپ | منتشر شده در تاریخ : 1401/06/15

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

"اگر به دنبال ساخت لوگو برای برند خود هستید و با سبک های مختلف آن نیز آشنایی ندارید احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که تفاوت طراحی لوگوتایپ یا لوگومارک چیست؟" این یکی از اولین سوالاتی است که باید هنگام جستجوی یک لوگو از خود بپرسید، زیرا پیامدهای زیادی برای برندسازی دارد، اما شاید پاسخ دادن به آن برای افراد مبتدی چندان ساده نباشد.

 

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟


اگر تفاوت بین لوگو تایپ و لوگومارک را نمی دانید، احساس بدی نداشته باشید. بسیاری از افراد مبتدی که تجربه ای در طراحی لوگو ندارند به اندازه شما سردرگم هستند و همین مسئله ما را به فکر انداخت که یک مقاله کامل در مورد آن بنویسیم! اگر در حال برنامه ریزی برای طراحی لوگو یا بازطراحی لوگو خود هستید، نگاهی گذرا به این مقاله بیندازید تا ببینید آیا برند شما از لوگوتایپ سود بیشتری می‌برد یا لوگومارک و چرا.

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

تفاوت بین طراحی لوگو تایپ و لوگومارک چیست؟

لوگوتایپ نوعی لوگوی نوشتاری است که برای طراحی آن از نام برند یا حروف اول آن استفاده می‌شود، در حالی که لوگومارک به سبک تصویری است و در ان از یک تصویر یا نماد برای رساندن پیام برند استفاده می‌شود. اصطلاح عمومی لوگو به تمام ارم های تجاری اطلاق می‌شود که نشان دهنده یک برند هستند. بنابراین، هنگامی که یک طراح از شما می‌پرسد که آیا لوگویی به سبک لوگوتایپ می‌خواهید یا لوگومارک، منظورشان این است که آیا یک لوگوی نوشتاری می‌خواهید یا یک لوگوی تصویری. لوگوتایپ‌ها اغلب به عنوان لوگوی اسم، لترمارک یا لوگوی حروف نیز شناخته می‌شوند، در حالی که لوگومارک‌ها به عنوان آرم های تصویری یا لوگوهای نمادین شناخته می‌شوند.
نمونه هایی از مشهورترین طراحی برای لوگوتایپ‌ها شامل ویزا، کوکا کولا یا گوگل است. در این سبک لوگو می‌توان نام برند را با فونت زیبا یا سفارشی طراحی کرد، اما در اصل، فقط متن است.

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟    طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

نمونه‌هایی از مشهورترین نشان‌واره‌ها (یا لوگوهای تصویری) شامل لوگوی اپل، پرنده توییتر یا تارگت می‌شود.

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

تا اینجا تفاوت بین طراحی لوگوتایپ و لوگومارک کاملا قابل درک بود اما ساخت لوگو زمانی گیج کننده می‌شود که بخواهید یک لوگوی ترکیبی طراحی کنید.
بسیاری از لوگوها هم متن دارند و هم تصویر. برخی از لوگوها دارای متنی هستند که یک تصویر را تشکیل می‌دهد. در واقع، به نظر می‌رسد ترندهای جدید لوگو به سمت آرم های ترکیبی پیش می‌رود که نمی توان آنها را صرفا به عنوان یک لوگو تایپ یا یک لوگو مارک شناخت. بنابراین در حقیقت، سه انتخاب برای ساخت لوگو وجود دارد که فقط شامل طراحی لوگوتایپ یا لوگومارک نیست، بلکه ترکیبی از آنها را نیز شامل می‌شود

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

یکی از مشهورترین برندهایی که طراحی لوگومارک و لوگوتایپ را ترکیب کرده، برند پپسی است.
همچنین شایان ذکر است که اخیراً شرکت‌ها از بیش از یک لوگو استفاده می‌کنند. روندی که به عنوان طراحی لوگوی متغیر یا واکنش‌گرا شناخته می‌شود، بسته به جایی که از لوگو در آن استفاده می‌شود، تغییرات متفاوتی در لوگو در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از یک نشان‌واره برای سربرگ ایمیل خود و یک نشان‌واره دیگر برای سایت یا پروفایل شبکه اجتماعی و از ترکیب آنها برای تبلیغات روی یک بیلبورد غول‌پیکر استفاده کند. با داشتن چندین لوگو، می‌توانید بهترین را برای هر جایی که آنها را قرار می‌دهید انتخاب کنید.
بنابراین، به طور خلاصه، هنگامی که قصد طراحی "لوگوتایپ" را دارید به "متن" فکر کنید، وقتی می‌خواهید "لوگومارک" طراحی کنید به "تصویر" فکر کنید و فراموش نکنید که می‌توان آنها را با هم ترکیب کرد. و هنگامی که از شما پرسیده شد کدام سبک را ترجیح می‌دهید، به یاد داشته باشید که بسته به مکان و نحوه استفاده از لوگوی خود می‌توانید بیش از یک سبک را انتخاب کنید.
اکنون که تفاوت بین طراحی لوگوتایپ و لوگومارک را روشن کردیم، بیایید به نکات اصلی بپردازیم: مزایا و معایب هر کدام، نوع برندهایی که باید از آنها استفاده کنند و چگونه آنها را به بهترین شکل طراحی کنیم.

لوگوتایپ چیست؟

لوگوتایپ‌ها همه لوگوهایی را که شامل متن یا حروف است، اعم از نام شرکت، حروف اول (مونوگرام)، یا گاهی اوقات امضای یک شخص، در بر می‌گیرد. یک لوگوتایپ تمایل به ترویج تشخیص نام دارد و با رویکردهای سنتی و رسمی تر برای برندسازی مرتبط است.
موفقیت یک لوگوتایپ به این بستگی دارد که سبک تایپوگرافی چقدر با هویت برند مطابقت دارد. حروف مشکی و پررنگ نشان دهنده برندی قوی و باثبات است، اما حروف رنگارنگ و پررنگ نشان دهنده شرکتی سرگرم کننده تر و معمولی است.
این اشتباه را مرتکب نشوید که فکر کنید لوگوتایپ‌ها «آسان‌تر» از گزینه‌های دیگر هستند. در واقع، می‌توانید استدلال کنید که طراحی آنها نسبت به لوگومارک‌ها سخت‌تر است: هر دو به انتخاب‌های طراحی مانند ترکیب، اندازه و رنگ نیاز دارند، اما لوگوتایپ‌ها علاوه بر آن باید با انتخاب‌های تایپوگرافی نیز سر و کار داشته باشند.
چند نمونه از لوگوتایپ های طراحی شده با نرم افزارهای آنلاین را در ادامه می‌بینید:

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟   طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

مزایای لوگوتایپ

سنتی و کلاسیک است (پس مطمئن باشید که این چیزی است که شما دنبال آن هستید)
ایده آل برای تشخیص نام برند
ایده آل برای آگاهی از برند
فرصتی برای بازی با کلمات فراهم می‌کند
می‌تواند اطلاعاتی در مورد شرکت ارائه دهد

معایب لوگوتایپ‌ها

برای هر مکانی مناسب نیست – لوگومارک‌ها معمولا فشرده‌تر از لوگوتایپ هستند
خلاقیت آن به اندازه لوگومارک نیست
برای نام های تجاری طولانی یا سخت کاربرد ندارد
برخی از حروف قابلیت طراحی گرافیکی بیشتری نسبت به دیگران دارند
روند فونت در طول زمان تغییر می‌کند، بنابراین ممکن است طراحی لوگوتایپ پس از چند سال قدیمی به نظر برسند

لوگو تایپ برای چه برندهایی توصیه می‌شود؟

برندهای جدیدی که می‌خواهند مردم نام آنها را یاد بگیرند
برندهایی که نام آنها اطلاعاتی را در مورد کاری که انجام می‌دهند نشان می‌دهد 
برندهایی که می‌خواهند شعار خود را در لوگوی خود بگنجانند
برندها در صنایع رسمی مانند امور مالی و حقوقی
برندهایی که می‌خواهند از نام معروفی استفاده کنند
برندهایی که رویکردی پیچیده یا تاریخی دارند (مونوگرام‌ها در اینجا به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند)

نحوه طراحی لوگوتایپ حرفه ای

مهارت طراحی تایپوگرافی به آشنایی با مفاهیمی مانند کرنینگ، استروک و لیگاتور و اینکه چگونه از آنها به طور موثر استفاده کنید، بستگی دارد. هزچقدر اطلاعات بیشتری در این خصوص داشته باشید می‌توانید لوگوتایپ حرفه ای تری بسازید.
لوگوتایپ خود را در اندازه های مختلف ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که همیشه خوانا است.
یک نسخه از لوگوتایپ خود خلق کنید که تک رنگ باشد. اگر لوگوی خود را بر روی کاغذهای بازاریابی یا کاغذ چاپ می‌کنید، این کار مفید خواهد بود.

لوگومارک چیست؟

برای طراحی لوگو مارک، ابتدا به یک نماد نیاز دارید. لوگومارک‌ها مفاهیم یا ایده آل های خاصی را از طریق یک تصویر یا نماد به نمایش می‌گذارند. با طراحی حرفه ای، یک لوگومارک می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد که می‌تواند نحوه نگرش مردم به کل هویت برند شما را تعیین کند.
در حالی که طراحی لوگوتایپ می‌تواند به شناخت نام برند کمک کند، لوگومارک‌ها می‌توانند از ارتباطات بصری حداکثر استفاده را ببرندو با اشکال مختلف، ایده های متفاوتی را منتقل کنند: دایره‌ها معمولاً بازیگوش و معمولی به نظر می‌رسند، در حالی که مربع‌ها نشان دهنده ثبات و اعتماد به نفس هستند. شما می‌توانید اشکال انتزاعی را دستکاری کنید تا نمادی جدید و منحصر به فرد برای برند خود ایجاد کنید. همین امر در مورد رنگ‌ها، اندازه و استفاده از فضای منفی نیز صدق می‌کند.
از طرف دیگر، می‌توانید از یک تصویر محبوب به عنوان میانبر برای بیان شخصیت برند خود استفاده کنید. هیچ چیز مانند جغد به «خردمندی» اشاره ندارد، یا هیچ تصویری بهتر از نماد یک برگ سبز نمی تواند محیط زیست را تداعی کند . استفاده از تصاویر همچنین می‌تواند به توضیح کارهایی که کسب‌وکار شما انجام می‌دهد، کمک کند.
به چند نمونه از لوگومارک هایی که توسط نرم افزارهای آنلاین طراحی شده نگاهی بیندازید:

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگومارک SeoProLab، طراحی شده توسط bo_rad

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگومارک Mindful Climbing، طراحی شده توسط ludibes

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگومارک املاک آلمان شمالی، طراحی شده توسط Bion

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگومارک Ironpeak، طراحی شده توسط TamginDesign

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگومارک طراحی شده توسط sandycreative

مزایای لوگومارک

بسیار شخصی و منحصر به فرد (در صورت طراحی حرفه ای)
امکان شکوفایی خلاقیت 
تصویر مناسب می‌تواند ایده‌های پیچیده را به تصویر بکشد و انتقال دهد - یک تصویر به اندازه 1000 کلمه ارزش دارد
بسیار انعطاف پذیر در نحوه استفاده از آن؛ برای به تصویر کشیدن انواع ویژگی های برند عالی است
نماد ان را می‌توان برای مکان های مختلف بزرگ یا فشرده کرد

معایب استفاده از لوگومارک

می‌تواند روند شناخت برند را برای برندهای جدید به کندی پیش ببرد
برای طراحی حرفه ای به تخصص طراحی گرافیک نیاز دارد
خطر ساخت لوگویی که بیش از حد شبیه به لوگومارک دیگری باشد، وجود دارد

لوگومارک برای چه برندهایی توصیه می‌شود؟

برندهایی که نام شرکت آنها یک شی یا حیوان است: سیب اپل، پرنده توییتر، پنگوئن برند پنگوئن
برندهای نوظهوری که به دنبال تغییر نام تجاری هستند
برندهایی که خدمات یا محصولات آنها نیاز به توضیح دارد. تصویر لوگومارک می‌تواند نشان دهد که یک شرکت چه کاری انجام می‌دهد
یک نماد می‌تواند نشان دهنده هویت برند باشد مثلا نماد وزنه عدالت برای یک شرکت حقوقی.

نحوه طراحی لوگومارک حرفه ای

برای طراحی لوگو مارک حرفه ای می‌توانید نمادها و تصاویر محبوب را در لوگوسازهای آنلاین مانندلوگونومی مرور کنید تا ببینید آیا با شما یا برندتان مطابقت دارد. نماد لوگوی مورد نظر شما ممکن است از قبل به صورت یک هیروگلیف مصری وجود داشته باشد که همه آن را می‌شناسند.
ترکیب خلاقانه تصاویر را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، لوگوی بلوتوث حروف اول هارولد بلوتوث را با نماد وایکینگ‌ها ترکیب می‌کند.
سبک هنری را با هویت برند خود تطبیق دهید. لوگویی که با طرح دستی خلق شده احساسات متفاوتی را نسبت به لوگویی با نماد دیجیتال القا می‌کند.

ترکیب لوگو تایپ و لوگومارک در یک لوگوی ترکیبی

اکنون که با هر دو سبک لوگوتایپ‌ها و لوگومارک‌ها آشنا شدد، ممکن است از خود بپرسید چرا ترکیبی از هر دو را نداشته باشید؟ در بسیاری از موارد، ترکیب لوگوتایپ‌ها و لوگومارک‌ها در یک لوگو، لوگوی مؤثرتری نسبت به هر کدام به تنهایی ایجاد می‌کند.
اساساً، ترکیب لوگوتایپ‌ها و لوگومارک‌ها بهترین های هر دو دنیا را به شما می‌دهد، اما گاهی اوقات مزیت یکی یا دیگری را از دست می‌دهید. فراموش نکنید که می‌توانید چندین لوگو داشته باشید، بنابراین داشتن یکی از هر کدام تضمین می‌کند که همیشه می‌توانید از بهترین گزینه در مکان مناسب استفاده کنید.

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگوی Story shop، طراحی توسط RotRed

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگوی Fur&Collar، طراحی شده توسط Cross the Lime

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگوی Doc Holliday که توسط iyank iyo طراحی شده است

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگوی Lytte Hytte، طراحی شده توسط ❀ᴀʟɪᴄɪᴀ❀

طراحی لوگوتایپ چه تفاوتی با لوگومارک دارد؟

لوگوی Dive Arabia، طراحی شده توسط DSKY

فواید ترکیب لوگو تایپ و لوگومارک

تشخیص نام را برای برند های ناشناخته ای که هنوز می‌خواهند از یک لوگو استفاده کنند، افزایش می‌دهد
می‌توان خلاقانه کلمات را با نمادها برای انتقال پیامی معنادارتر ترکیب کرد
شما از مزایای هر دو بهره مند می‌شوید

معایب ترکیب لوگو تایپ و لوگومارک

با ترکیب لوگومارک و لوگوتایپ‌، نتیجه معمولاً لوگویی بزرگ‌تر از طراحی هر یک به صورت جداگانه است که دیدن و خواندن آن را در اندازه‌های کوچک‌تر سخت‌تر می‌کند.
در مکان‌های ساده‌تر می‌تواند ناهماهنگ یا پیچیده به نظر برسد

ترکیب لوگوتایپ و لوگومارک برای چه برندهایی توصیه می‌شود؟

برندهای ناشناخته ای که می‌خواهند لوگومارک خود را به رسمیت بشناسند
برندهای تثبیت شده ای که در حال تغییر نام تجاری هستند
برندهایی که ایده هوشمندانه ای برای ترکیب لوگوتایپ‌ها و لوگومارک‌ها در یک لوگوی یکپارچه دارند

نحوه ساخت لوگوی ترکیبی

برای ترکیب دو سبک لوگومارک و لوگوتایپ باید خلاقیت به خرج دهید. ممکن است بتوانید حاشیه دور یک حرف را گسترش دهید تا بخشی از نماد لوگو شود، یا شاید نحوه ترکیب حروف، بخشی از لوگوی نمادین را ایجاد کند.
از رنگ‌ها و سبک های ثابت استفاده کنید تا این دو را با هم هماهنگ کنید.
نحوه "چیدمان" آنها را آزمایش کنید. گاهی اوقات به یک لوگوی عمودی که نماد لوگو در بالای لوگوتایپ قرار گرفته، نیاز دارید. گاهی اوقات شما به یک لوگوی افقی نیاز خواهید داشت که نماد لوگو و لوگوتایپ در یک خط افقی باشند.

با لوگونومی نوع لوگوی متناسب با برند خود را طراحی کنید

وقتی صحبت از طراحی لوگو با یک لوگوساز آنلاین می‌شود، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید. بسیار مهم است، لوگویی را انتخاب کنید که کاملاً نمایانگر شخصیت شما به عنوان یک برند باشد. هنوز مطمئن نیستید که چه نوع لوگویی برای شما مناسب است؟ می‌توانید با ثبت نام در لوگونومی و وارد کردن نام برند و حوزه کاری خود، ایده های مختلفی را ریافت کنید.
به یاد داشته باشید: لوگوی شما مهمترین دارایی برندسازی شماست، بنابراین هر کاری که می‌توانید برای درست کردن آن انجام دهید. اما اگر تجربه طراحی ندارید نگران نباشید می‌توانید با بررسی تعرفه طراحی لوگو توسط طراحان حرفه ای ما، سفارش ساخت لوگوی خود را ثبت کنید.