لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/11/21

طراحی لوگوی برنامه های تلویزیونی

طراحی لوگو برنامه تلویزیونی یکی از موضوعاتی است که شاید برای شما هم جالب باشد. بیشتر لوگوها قابل حدس هستند که چرا و به چه دلیل به این رنگ و طرح درآمده اند؛ اما بسیاری از لوگوها نیز وجود دارند که به راحتی موارد قبلی نمی توانید در خصوص ریشه آن ها حدس بزنید. در ادامه موضوع می خواهیم تا در خصوص انواع لوگوهای شبکه های تلویزیونی، تاریخچه هر کدام از این لوگوها و ویژگی ها و مشخصاتی که قرار است توسط این لوگوها به مخاطب منتقل شود، صحبت کنیم. 
پیش از صحبت درباره طراحی لوگو برنامه تلویزیونی بهتر است به تاریخچه پیدایش و ظهور مفهوم خود لوگو و سپس مشخصات یک لوگو خوب اشاره کنیم، تا در صورت لزوم توانایی تشخیص میزان حرفه ای بودن لوگو را بتوانیم مورد سنجش قرار دهیم.

تاریخچه پیدایش لوگو چیست؟

شاید باورتان نشود، اما تاریخچه ظهور لوگو به زمان پارینه سنگی و دورانی باز میگردد که بشر توانایی صحبت و خواندن و نوشتن را نداشت و به همین دلیل سعی می کرد تا با کشیدن نقاشی های مختلف بر روی دیوارها، منظورش را به دیگران انتقال دهد. 
به مرور با پیشرفته تر شدن بشر و جلوتر رفتن تمدن های انسانی، لوگوها در اشکال تازه تری بروز پیدا کردند، نشان های پادشاهی. این نشان های پادشاهی که در پرچم هر کشور و یا هر منطقه ای حک می شدند، نشان می دادند که این قلمرو مربوط به کدام پادشاه و کدام گروه از مردم است. معمولا این آرم ها و یا همان لوگوها به شکلی طراحی می شدند که بیشترین تناسب و ارتباط را با مردم آن منطقه داشتند. 
امروزه لوگوها در اشکال مختلفی ظاهر شده اند؛ هر شرکت، بانک، فروشگاه، هتل و حتی هر برنامه تلویزیونی لوگوی مخصوص به خودش را دارد که از طریق آن به صورت ناخودآگاه ضمیر ناخودآگاه مخاطب را هدف قرار داده و مفاهیمی را که میخواهد به مخاطب انتقال می دهد. این موضوع در طراحی لوگو برنامه تلویزیونی نمود بیشتری دارد، زیرا مخاطبان تلویزیون بخش اعظمی از جامعه را تشکیل می دهند. 

ویژگی های یک لوگوی حرفه ای برای برنامه های تلویزیونی

یک لوگوی حرفه ای مشخصات و مختصاتی دارد که می توان با توجه به این مشخصات، لوگوی حرفه ای را تشخیص داد. لوگوهای حرفه ای در وهله اول نشان دهنده هویت و ماهیت آن شرکت، موسسه و...هستند که مربوط به آن می شوند. در قدم دوم یک لوگو باید بتواند علاوه بر انتقال ماهیت مربوطه، تاثیر مهم و بزرگی را نیز بر روی مخاطب بر جا بگذارد. 

1-متمایز بودن طرح لوگو

متمایز و برجسته بودن یکی از مهم ترین مولفه های طراحی لوگو برنامه تلویزیونی حرفه ای است. این تمایز می تواند در انتخاب طرح، انتخاب رنگ، کاستن از شلوغی های لوگو و...باشد. به صورت کلی باید گفت که لوگویی که بتواند در بین صدها لوگوی دیگر به ناگهان چشم مخاطب را به سمت خود بکشاند و او را جذب کند، یک لوگوی متمایز است. 

2-ساده بودن لوگو

ویژگی دیگری که یک لوگوی حرفه ای بایستی داشته باشد، آن است که ساده باشد. توجه داشته باشید که ساده بودن لوگو به معنای آن نیست که تنها چند خط کوچک و ساده را در کنار هم بکشید و با خودتان فکر کنید سادگی لوگو ملاک حرفه ای بودن آن است. 

3-تناسب رنگ ها در طراحی لوگو

در گذشته هرچه لوگوی یک کالا یا موسسه رنگی تر بود، جذابیت و چشمگیری بیشتری داشت، اما هر قدر که زمان گذشت، دنیای مد و لوگوها نیز زیر و رو شد و تغییر پیدا کرد. در حال حاضر در طراحی لوگو شبکه تلویزیونی، لوگویی که شامل چندین و چند رنگ باشد به هیچ وجه لوگوی مناسبی نیست. بهتر است در طراحی لوگو نهایتا از 2 الی 3 رنگ مختلف که دارای تناسب و هارمونی هستند استفاده کرد. 

4-متناسب بودن لوگو در هر شرایطی

اینکه لوگوی طراحی شده شما برای شبکه های تلویزیونی از لحاظ گرافیکی زیبا باشد، تنها یک جنبه موضوع است. در طراحی لوگو برای شبکه تلویزیونی همواره یادتان باشد که قرار نیست شما این لوگو را تنها در یک صفحه دیجیتالی موبایل، تلویزیون و کامپیوتر به مخاطبانتان نشان دهید، بلکه این لوگو به احتمال صد در صد قرار است بر روی چوب، مقوا، بنرهای تبلیغاتی و...نیز به چاپ برسد، پس بایستی کیفیت لازم و همچنین مقداری سادگی داشته باشد که بتوان به راحتی آن را بر روی هر ماده ای پیاده سازی کرد. 

5-هدف دار بودن لوگو

هدف دار بودن لوگو یکی از مهم ترین مواردی است که باید رعایت شود. فرض کنید در طراحی لوگو برنامه تلویزیونی آموزش، در عوض لوگوی آن که حرف "آ" به شکلی پیچ و تاب خورده نمایان است، لوگوی شبکه خبر را می گذاشتند. خب مسلما این لوگو به هیچ وجه هدف دار نبوده و حتی تناسبی هم با محتوای شبکه ندارد. 

6-ثبت شدن در ضمیر ناخودآگاه

آیا تا به حال دقت کرده اید که بر فرض مثال اگر  از شما بپرسند که لوگوی شبکه x به چه شکل است، نتوانید آن را بر روی کاغذ پیاده سازی کنید؛ اما مسلما اگر همان لوگو را به شما نشان دهند، فورا نام شبکه مورد نظر را خواهید گفت. این موضوع اشاره به ثبت لوگو در ضمیر ناخودآگاه افراد دارد. هرچه لوگو حرفه ای تر باشد بیشتر می تواند در ضمیر ناخودآگاه دیگران ثبت شود. 

7-حفظ سادگی و جذابیت لوگو در طی گذر زمان

مد چیزی است که با تغییر زمانه، تغییر می کند. آیا لباس هایی که 10 سال پیش مد بودند و مردم از آن ها استفاده کرده و حس خوشتیپی وافری را به دست می آورند، امروز هم مد هستند؟ یا اگر کسی آن لباس ها را امروز بپوشد انگشت نمای خاص و عام می شود؟ طراح لوگو در هنگام طراحی لوگو برنامه تلویزیونی و یا هر لوگو دیگری بایستی این نکته را در نظر داشته باشد که این لوگو قرار است سال های سال عمر کند، پس به هیچ وجه نباید طبق مد روز طراحی شود. در عین حال نیز طراحی اش بایستی به نحوی باشد که در هر زمانی، شیک بودن و سرآمد بودن لوگو حفظ شود. 
موارد مطرح شده تنها چند مورد کوچک اما با اهمیت بودند که جز خصیصه های یک آرم یا همان لوگوی حرفه ای به شمار می رفتند. برخی دیگر از ویژگی هایی که می توانند نشان دهند یک لوگو تا چه حد حرفه ای طراحی شده است عبارتند از: تک رنگی بودن، دارای ساختار افقی، تک واژه ای بودن و...

 

طراحی لوگوی برنامه های تلویزیونی

بررسی نمونه لوگو شبکه های تلویزیونی ایران

لوگو شبکه یک سیما

شبکه یک، اولین شبکه ای بود که در تلویزیون ایران راه اندازی شد. این شبکه دارای لوگوی بسیار ساده و در عین حال مفهومی بود. اگر به لوگو خوب دقت کنید، گویا چشمی باز را می بینید که در حال نظاره شما است. این چشم در حقیقت چشم مخاطب را نشان می دهد که تلویزیون را تماشا می کند. در طراحی لوگو برنامه تلویزیونی این شبکه سادگی در کنار انتقال مفهوم در نظر گرفته شد. 

لوگو شبکه دو سیما

آیا تا به حال به آرم شبکه دو سیما توجه کرده اید؟ این لوگو در نگاه اول چند خط تو در تو و ماز مانند را نشان می دهد که نسبت به لوگو شبکه یک پیچیدگی بیشتری دارد و شاید فکر کنید که نمی تواند معنی خاصی داشته باشد. 
در خصوص لوگوها فراموش نکنید که هیچ لوگویی بدون آن که معنی و مفهوم خاصی در پشتش داشته باشد طراحی نمی شود. لوگو شبکه دو به این شکل است که اگر به صورت کلی به آن نگاه کنید متوجه می شوید که به زبان فارسی کلمه "دو" در آن نوشته شده است. 

لوگوی شبکه سه سیما

در طراحی لوگو برنامه تلویزیونی سه سیما سادگی بیشتر از هر موضوع دیگری رعایت شده است. لوگو این شبکه از آن دسته لوگوهای ساده ای است که در همان نگاه اول ماهیتش را برای مخاطب آشکار می کند. این لوگو از 3 خط با طول های تقریبا متفاوت ساخته شده است که نشان دهنده شماره 3 است. متاسفانه لوگوی شبکه سه سیما از آن دسته لوگوهایی است که به صورت تخصصی و حرفه ای طراحی نشده اند. 

لوگوی شبکه خبر

شبکه شش تلویزیون ایران، به نام شبکه خبر نیز معروف است که اگر به آرم آن توجه کنید متوجه می شوید که در طراحی لوگو برنامه تلویزیونی خبر، با چیره دستی و مهارت، کلمه ی خبر طراحی شده است. 

بررسی نمونه لوگو برنامه های تلویزیونی 

تا بدین جا برخی از لوگوهای شبکه های تلویزیونی صدا و سیمای ایران را مورد بررسی قرار دادیم. اما در این قسمت قصد داریم تا در خصوص چند نمونه لوگو برنامه های پر طرفدار و بسیار جذابی که این روزها از تلویزیون پخش می شود مثل فرمول یک و عصر جدید، صحبت کنیم و لوگوی آن ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. 
موضوع اولی که اندکی قابل تامل است، این است که برنامه های تلویزیونی و اینترنتی که به تازگی اقدام به ساخت لوگوی مخصوص به خود کرده اند، از سبک لوگوتایپ استفاده می کنند. 
اصلی ترین دلیل، ساخت لوگو به سبک لوگوتایپ برای برنامه های تلویزیونی ایرانی این است که نام آنها در ذهن بینندگان ماندگار شود. به عنوان مثال، لوگو برنامه های عصر جدید و فرمول یک با استفاده از فونت های خاصی به سبک لوگوتایپ طراحی شده اند. 
درحقیق، لوگوهای خاص برنامه های تلویزیونی با فونت های متمایز باعث به یاد ماندن نام برنامه در ضمیر ناخودآگاه مخاطب می شوند. زمانی که یک لوگو بسیار خاص باشد باعث می شود تا مخاطب چند ثانیه ای را بر روی آن تمرکز کند، همین تمرکز می تواند آن لوگو و برنامه را به گونه ای در ذهن افراد حک کند که تا سال ها بعد نیز آن را به یاد بیاورند.

بررسی نمونه لوگو شبکه های تلویزیونی خارجی

همانطور که اشاره کردیم یکی از انواع سبک لوگو که در ساخت لوگو شبکه ها و برنامه های تلویزیونی و به خصوص برنامه هایی که دارای وبسایت و پخش آن لاین هستند، اهمیت دارد، موضوع طراحی لوگو به شکل "لوگو تایپ" است. 
ویژگی خاص لوگو تایپ ها این است که نام برنامه مورد نظر با فونت خاص و برجسته ای نوشته می شود تا نام برنامه یا شبکه تلویزیونی کاملا واضح و خوانا نمایش داده شود. البته از برخی از اشکال و رنگ ها به شکل پس زمینه در پشت نام برنامه نیز استفاده می شود. 
یک برنامه می تواند با استفاده از لوگو تایپ تمام ویژگی های موجود برای یک لوگو حرفه ای را در بر داشته باشد. از جمله این لوگو تایپ ها می توان به نمونه لوگوی شبکه های خارجی نتفلیکس  (NETFLIX)یا HBO که از شبکه های مشهور خارجی است، اشاره کرد. 
یکی دیگر از ویژگی های استفاده از لوگو تایپ در آن است که معمولا آدرس سایت آن برنامه تلویزیونی نیز مربوط به همان لوگوتایپی است که به عنوان آرم برنامه استفاده می شود. بنابراین، مخاطب نیازی به حفظ کردن سه آدرس مختلف ندارد و تنها با به خاطر سپردن شکل و طرح لوگو می تواند هم آدرس وبسایت و هم برنامه را به خاطر بسپارد.

جمع بندی

در خصوص طراحی لوگو برنامه تلویزیونی مواردی را توضیح دادیم که شامل ویژگی های یک لوگوی حرفه ای خوب، موارد مهم در طراحی لوگو و همچنین بررسی چند نمونه لوگو برنامه ها و شبکه های ایرانی و خارجی می شد. اگر به دنبال طراحی لوگو برای یک برنامه تلویزیونی هستید، بهتر است به این موارد بیش از پیش توجه کرده و سعی کنید تا در صورت لزوم حرفه ای ترین و همچنین مدرن ترین لوگوی ممکن را انتخاب کنید. 
ممکن است طراحی لوگو را صرفا به عنوان سرگرمی انجام دهید، اما باز هم فرقی نمی کند؛ زیرا بهتر است حتی سرگرمی و تفریحی را که در حال انجامش هستید به درستی انجام داده و از راه درستش وارد شوید. اگر هم به دنبال ساخت لوگو خاص هستید، نیازی نیست خودتان را زیاد به زحمت بیاندازید، زیرا طراحی لوگو برنامه تلویزیونی آن هم به شکل حرفه ای کاری نیست که در عرض یک شب و یک هفته بتوانید آن را بیاموزید؛ پس به دنبال طراح لوگو حرفه ای باشید که می تواند این کار را به نحو احسن انجام دهد.