لوگونومی
دسته بندی : لوگوتایپ | منتشر شده در تاریخ : 1399/11/28

طراحی لوگوی حرف C

طراحی لوگوی حرف C موضوعی است که امروز می خواهیم به بررسی نمونه های مختلفی از آن بپردازیم. به همین منظور بهتر است ابتدا به برخی از مولفه هایی که در ساخت لوگو به شما کمک می کند، صحبت کنیم و سپس برای آن که بتوانید درک بهتری از طراحی لوگو حرف C داشته باشید، دو مثال مهم و مشهور را از دو لوگوی ممتاز و برتر که در عین سادگی تواسته اند تمام مولفه های مهم را اجرا کنند، بررسی کنیم. 
تمامی برندهای مختلف در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشند، دارای لوگوی مخصوص به خود هستند. این لوگوها می توانند موضوعات بسیاری را در دل خود پنهان کنند و در زمان مناسب به مخاطب و همچنین زوایای پنهان ذهن او تزریق نمایند. 
در این مقاله هدف اصلی ما صحبت از طراحی هر نوع لوگویی نیست، بلکه بیشتر به دنبال بیان و معرفی چگونگی طراحی لوگوی حرف C هستیم. هرچند ممکن است نمونه لوگوهای مختلف در طول زمان دچار تغییرات زیادی نیز شده باشند، اما بررسی چند نمونه از آنها به شما کنم می کند که به ایده های مناسبی برای شروع ساخت لوگو خود برسید. 
البته باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که معمولا بازطراحی لوگو در طیفی گسترده و برای اصلاح لوگوی قبلی انجام می گیرد حتی ممکن است یک لوگو به گونه ای تغییر پیدا کند که در نهایت هیچ شباهتی به مدل اولیه اش نداشته باشد و یا این احتمال وجود دارد که طراحی اولیه لوگو آن چنان با مهارت و سلیقه انجام شده باشد که در نهایت و پس از انجام تغییرات، حتی مخاطبان نیز متوجه این موضوع نشوند. 
بنابراین، زمانیکه قصد دارید چند نمونه لوگو برای الهام گرفتن و طراحی لوگو حرف C را بررسی کنید بهتر است حتما تاریخچه طراحی آن لوگو را نیز مدنظر قرار دهید. معمولا دلایلی که موجب شده که برند تصمیم به اصلاح و بازطراحی لوگو خود بگیرد مهمترین نکاتی را به شما یاد آوری می کند که با رعایت آنها می توانید یک لوگوی حرفه ای ماندگار خلق کنید.
در ادامه به بررسی لوگو شبکه تلویزیونی CNN و لوگو برند Canon معروف می پردازیم تا بتوانیم طراحی لوگو حرف C را هرچه بهتر و بیشتر با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. لوگو شبکه CNN یکی از همان لوگوهایی است که طی سالیانی که از زمان تاسیسش می گذرد، هنوز هم بدون تغییر باقی مانده است. 

لوگو شبکه ی خبری CNN

این شبکه که با نام اختصاری شبکه خبری CNN شناخته می شود، در سرتاسر دنیا دارای شهرت بسیار زیادی است. این شهرت به دلیل آن است که شبکه CNN به صورت 24 ساعته در حال پخش گزارش از سرتاسر دنیا است. 
در این قسمت قصد داریم تا در مورد طراحی لوگو حرف C در لوگو شبکه ای به این شکل، توضیحاتی را ارائه دهیم. بر خلاف بسیاری از شبکه های تلویزیونی و به طور کلی بسیاری از برندها و شرکت ها، لوگوی شبکه خبری CNN از همان ابتدا به این شکل بوده است. از نظر کارشناسان این حوزه، لوگوی شبکه CNN می تواند نمادی از مدرنیزه و جهانی شدن شبکه و همچنین نماد این شبکه به عنوان شبکه های خبری باشد. 

 

طراحی لوگوی حرف C

 

لوگوی money

این لوگو در اصل همان لوگو شبکه CNN است و دارای همان فونت، همان رنگ و همان شکل است؛ اما کلمه MONEY در کنار آن درج شده است و برای برخی از برنامه های تلویزیونی در شبکه CNN از آن استفاده می شود. 

ترامپ و CNN

در سال 2017 که به تازگی ریاست جمهوری ترامپ در ایالات متحده آمریکا آغاز شده بود، او مشکلات بسیار گسترده و عدیده ای را با شبکه های تلویزیونی پیدا کرد. یکی از همین شبکه ها، شبکه خبری CNN بود که ترامپ مشکل و دشمنی خود با آن را از طریق انتشار ویدئویی نشان داد که در حال ضربه زدن به سر فردی با لوگو شبکه خبری CNN است. در پی انتشار این ویدئو، شبکه CNN نیز به سرعت واکنش نشان داد و ترامپ را فردی دون مایه و بسیار کم ارزش تر از مقام ریاست چمهوری دانست. 

ویژگی های طراحی لوگو حرف C در لوگو CNN

حتما اگر اهل اخبار و شبکه های خبری باشد، شبکه CNN را می بینید و یا حداقل برای یک بار هم که شده باشد لوگو آن را مشاهده کرده اید. لوگو شبکه CNN و طراحی لوگو حرف C در آن، طوری طراحی شده است که هیچ زاویه حاده ای در آن دیده نمی شود و تمام قسمت های آن دارای پیچ و خم و زوایایی نرم هستند. دومین ویژگی در شکل لوگو این شبکه در آن ویژگی است که برای کشیدن این طرح هیچ نیازی نیست قلم خود را از روی کاغذ بردارید و در واقع هر سه حرف C, N و N به یکدیگر متصل شده اند و این لوگو را پدید آورده اند. 

رنگ لوگو

موضوع بعدی قابل اهمیت در لوگو شبکه CNN و همچنین طراحی لوگو حرف Cدر آن، در خصوص رنگ آن است. رنگ این لوگو قرمز است. قطعا در خصوص روانشناسی رنگ ها چیزهایی به گوشتان خورده است. این روانشناسی رنگ تعیین می کند که هر رنگی چه تاثیری می تواند بر روی مخاطبان داشته باشد. شبکه CNN نیز از این موضوع غافل نشده و برای رنگ این لوگو، چیزی را انتخاب کرده است تا بتواند به صورت ناخودآگاه به مخاطب این موضوع را القا کند که این شبکه نشانه ای از شور، ظرافت، استقامت و شهرت است. 
ویژگی های ذکر شده که شبکه CNN به دنبال حک کردن آن ها در ذهن مخاطبان است، همگی جز مواردی هستند که این شبکه در طول زمان آن ها را داشته است و تمامی این موارد را رنگ قرمز می تواند با خود به همراه داشته باشد. 

لوگوی برند Canon

دومین لوگویی که قصد بررسی کردن طراحی لوگو حرف C در آن را داریم، یک لوگو شبکه نیست، بلکه لوگو یک برند معروف در زمینه تخصصی دوربین و فناوری های دیجیتال است. شرکت Canon یکی از معروف ترین شرکت ها در حیطه کاری خودش به حساب می آید. هر شرکتی به منظور آن که بتواند خود را در عرصه جهانی و بین المللی مطرح سازد، نیاز به داشتن یک لوگو مخصوص به خودش دارد. برای شرکت Canon موضوع لوگو کمی متفاوت تر از لوگو شبکه CNN بود. لوگو شرکت Canon بر خلاف مورد قبلی سیر تحولی پر فراز و نشیبی را طی کرده است. 
به صورت کلی اگر بخواهیم تغییرات لوگوی شرکت Canon و تغییرات طراحی لوگوی حرف C را بیان کنیم باید بگوییم که لوگو مربوط به این شرکت 5 تحول بزرگ را پشت سر گذاشته است که هر کدام باعث تغییر بنیادی این لوگو شده ند. 

 

طراحی لوگوی حرف C

 

تغییر اول: 1937-1934

لوگویی که در حال حاضر از شرکت Canon میشناسیم تحت تاثیر لوگوی قبلی این برند است که در سال 1935 طراحی شد و بر روی تمامی محصولاتی که Canon به بازار عرضه می کرد، حک شده بود. البته این لوگو مربوط به سومین زیر شاخه ای بود که از شرکت Canon جدا شده بود و با نام KWANON شناخته می شد. 

تغییر دوم: 1945-1934

طی تغییر دومی که در لوگو شرکت Canon و به خصوص طراحی لوگو حرف C ایجاد شد، مارک Canon به صورت کامل تغییر پیدا کرد و بیشتر به سمت ملی گرایی و دین گرایی سوق داده شد. لوگو شرکت Canon در آن زمان به شکل دایره ای بود که در میانش تصویر یک خدای بودایی حک شده بود. به زبان انگلیسی کلمه دوربین را که "camera" می شود در بالای لوگو حک کردند. حلقه ای که خدای بودایی را در بر گرفته بود دارای شعله های آتشین بود و نام شرکت Canon که در آن زمان با نام kwanon شناخته می شد نیز زیر لوگو حک شده بود. 
شاید درک این حد از تغییر کمی مشکل باشد، اما در همان سال که این لوگو طراحی شد، باز هم صاحبان شرکت Canon راضی نبوده و دست به دامان طراحان لوگو شدند. این بار لوگوی طراحی شده کمی حالت تایپ گونه داشت و انتهای حرف N را کمی به سمت بالا کشیده بودند. 

تغییر سوم: 1953-1935

در سال 1935 بود که نام شرکت به CANON تبدیل شد و به همین خاطر نیز لوگوی آن را و هم طراحی لوگو حرف C آن را تغییر دادند. لوگویی که در این سال برای این شرکت طراحی شد، به این شکل بود که با حروف کوچک و کاملا واضح شکل گرفته بود. ویژگی برجسته این لوگو نیز مربوط به حرف a آن میشد که به سمت چپ خم شده بود. نوع فونتی که برای این لوگو در نظر گرفته بودند، به صورت مدرن و جدید بود. استفاده از یک رنگ تیره در طراحی این لوگو باعث هرچه بیشتر شیک شدن و قابل اطمینان تر شدن لوگو میشد. تمامی ویژگی هایی که برای این لوگو مطرح شد، نشان می داد که این لوگو کاملا سفارشی و منحصر به فرد است. 

تغییر چهارم: 1956-1953

تغییر چهارمی که در طراحی لوگو حرف C رخ داد در فاصله سال های بین 53 تا 56 بود. خطوط حروف لوگو قبلا نازک بودند و حالا ضخیم تر شدند. قسمت سر حرف c نیز حالت نوک تیز پیدا کرده بود. حرف N را باریک تر کرده و فضای بیشتری را نیز به حرف A اختصاص داده بودند. تنها چیزی که تغییر نکرد، پالت رنگی لوگو بود که همچنان سیاه و سفید بود. 

تغییر پنجم: اکنون-1956

تغییر آخری که رخ داد بین سال های 1956 تا به امروز بوده است که حدودا بیشتر از 60 سال می شود. تغییر پایانی که در لوگو Canon ایجاد شد باعث شد تا در نهایت سهام داران این شرکت راضی شوند و پس از گذشت بیشتر از 60 سال، نیازی به تغییر این لوگو نبینند. چند مورد مهم در طراحی لوگو حرف C و همچنین تمام لوگو Canon اتفاق افتاد که عبارت بودند از: نوک تیز شدن سر تمام حروف، تغییر پالت رنگی لوگو که تبدیل به رنگ تماما قرمز و یا سفید و قرمز شد، فضای داخلی حرف O کم شده و به شکل حرف A و به سمت چپ متمایل شد. این لوگو در نهایت توانست تا رضایت همگان را مبنی بر قابل اعتماد بودن Canon به دست آورد و هم اCanon سال های سال است که بدون تغییر باقی مانده است. 

جمع بندی

برای آن که بتوانیم طراحی لوگو حرف C را در برای برندهای مختلف به زیبایی خلق کنیم، بایستی اصول و نحوه ساخت لوگو به خصوص با نرم افزارهای مختلفی نظیر ایلاستریتور و فوتوشاپ آشنا باشیم. اگر به تازگی تصمیم گرفته اید وارد حیطه طراحی لوگو شوید، مشاهده ویدئوهای آنلاین و آموزشی طراحی لوگو با ایلاستریتور را که به طور اختصاصی در سایت لوگونومی در دسترس شما قرار گرفته، از دست ندهید.
در خصوص طراحی لوگو حرف C، دو مثال از دو لوگو معروف و مهم را برایتان آوردیم تا بهتر متوجه نحوه عملکرد طراحی لوگو حرف C شوید. فراموش نکنید که در طراحی لوگو حرف C، موضوعی که می تواند نسبت به دیگر مولفه ها مهمتر تلقی شود، موضوع خلاقیت است.