لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/11/24

هدف از طراحی مجدد و بازسازی لوگو چیست؟

طراحی مجدد و بازسازی لوگو معمولا به منظور بهبود تاثیرگذاری یا ثبت کردن لوگویی که قبلا طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفته است انجام می گیرد. از نظر علم تبلیغات، کلیه فرآیندهای در نظر گرفته شده جهت گسترش و تکامل لوگو، جزیی حیاتی برای موفقیت یک کسب و کار محسوب می شود که با هیچ چیز دیگری جایگزین نخواهد شد.
 فرآیند بازسازی لوگو در اکثر مواقع با اعمال تغییرات کمی در ساختار اصلی لوگو انجام می پذیرد اما در برخی مواقع نیز به دلیل وجود نقاط ضعف زیاد، به روز رسانی لوگو با تغییرات زیادی همراه می شود.
طبق اطلاعات آماری بدست آمده، ریدیزاین و اصلاح لوگوی یک شرکت یا یک برند خاص می تواند حدود 15 تا 30 درصد در ارتقاء و موفقیت و میزان فروش آن برند تاثیر گذار باشد. به همین دلیل است که اصلاح و باز طراحی لوگو یا تغییر و نوسازی لوگوی قدیمی یکی از موارد اساسی در کمپین تبلیغاتی بزرگترین کمپانی های دنیا به حساب می آید و همواره بر این اصل تاکید شده است.
اگر تصور می کنید لوگوی برندتان نیاز به باز طراحی دارد و قصد دارید به جای استخدام شرکت های طراح گرافیک یا فریلنسرهای طراح لوگو، خودتان اقدام به اصلاح لوگوی برندتان کنید تا هزینه بازسازی گزافی برای لوگوی خود نپردازید، با ما همراه باشید تا با اصول بازسازی لوگو که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم، آشنا شوید. 

لوگو چیست؟

لوگو در حقیقت نشانه‌ ای گرافیکی می باشد که می‌تواند به صورت علامت، نوشتار، سمبل، و یا حتی ترکیبی از این‌ طراحی ها باشد. این نشانه گرافیکی مورد استفاده اغلب شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب و کارهای تازه کار و کوچک قرار می گیرد تا از این راه، نوع خدمات، اهداف و محصولات خود را سریع ‌تر و بهتر به مخاطب و مشتریانشان معرفی و ارائه کنند. لوگو به واسطه خلاقیت، خاص و ویژه بودن و همچنین بصری بودنش در ذهن افراد حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد.
لوگو از آن جا که مشخصه و چهره یک برند خاص است، می تواند ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نماد باشد. طراحی یک لوگوی خاص و کارآمد اهمیت بسیار زیادی در افزایش محبوبیت یک برند در نظر مخاطبان دارد. در حقیقت یک لوگو با کیفیت می تواند بخشی از کسب و کار، محصول و یا هویت بصری شما را تشکیل دهد.
لوگو را با نام های دیگری مثل آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان نیز می شناسند و در اغلب موارد تصویر یک لوگو می تواند نخستین چیزی باشد که با شنیدن یک نام در ذهنتان حک می شود به عنوان مثال نایک، اپل و ... که همگی با آن ها آشنا هستیم.

هدف از طراحی مجدد و بازسازی لوگو چیست؟

انواع لوگو

بیشتر کارفرمایان قادر نیستند یک انتخاب درست و صحیح در طراحی و ساخت لوگو داشته باشند و در اغلب موارد به طور دقیق اطلاع ندارند که به چه نوع لوگویی علاقمند هستند. به همین دلیل زمانی که یک لوگو برای کارفرما طراحی می شود، در اکثر مواقع باب میل آن ها نمی باشد. برای این که طراح و کارفرما هر دو، در آخر پروژه رضایت داشته باشند، توصیه می شود است که با انواع مختلف لوگو آشنا باشند. 
البته چنان چه شرکت یا طراحی که با آن همکاری می کنید، یک طراح یا شرکت حرفه ای و با تجربه باشد، قادر خواهند بود لوگوی ای حرفه ای را به شما تحویل دهند حتی اگر شما در مورد انواع لوگو، اطلاعات کافی نداشته باشید. طراحی یک لوگو را می‌توان بر اساس به کارگیری عناصری همچون نوشتار، شکل و ... به سه دسته اصلی تقسیم نمود:

لوگو تصویری: 

پیکتوگرام ها، علائم تصویری، سمبل و آیکون ها معمولا طبق یک تصویر گرافیکی طراحی می شوند. لوگو تصویری بیشتر شامل آیکون ها و یا اشکال گرافیکی می باشد. گفتنی است که لوگوهای تصویری حق انتخاب بیشتری را در زمینه طراحی به کارفرما و همچنین به طراح در جهت مفهوم سازی و زیباسازی لوگو می دهد. 
از گذشته تا کنون تصاویر، سریع ترین راه انتقال مفهوم بوده اند بدین جهت گفته می شود که تاثیر و ماندگاری لوگو تصویری در ذهن کاربران امری مسلم است. در کل می توان این گونه بیان کرد که لوگو تصویری با کمک اشکال، آیکون ها، طرح ها و رنگ های متفاوتی طراحی می شود و این توانایی را دارند که نمادی بصری را برای کسب و کارتان ایجاد کنند.

توصیه هایی برای بازطراحی لوگوهای تصویری

•    داستان پردازی لوگو: لوگو تصویری بایستی که معانی مشخصی را به کاربر انتقال دهد.
•    دیدگاه های بین المللی در لوگو: نمادها باید در لوگو تصویری از نظر اهداف کاربران و همچنین در زمینه های اجتماعی و فرهنگی بررسی شود.
•    تصریح ارتباطات: یک عنصر نمادین قادر است همه چیز را به خوبی بیان کند و طراح لوگو باید با دقت بسیار آن ایده را به کار گیرد و از به کارگیری ایده های ضعیف پرهیز کند.
•    تعامل نمادها و تصاویر: یک طراح حرفه ای بایستی تشخیص دهد که چگونه نمادها و تصاویر قادرند برند و لوگو را تحت تأثیر قرار دهند.

لوگو نوشتاری: 

لوگو نوشتاری به منزله نوشته ای می باشد که در یک نشان تجاری یا لوگو طراحی می شود. چنان چه طراحی نمادی برای یک برند است، نوشتار نام برند مربوطه نیز به عنوان نشان مشخصه آن برند شناخته می شود که به طراحی لوگوتایپ یا لوگو نوشتاری معروف است. طراحی لوگو نوشتاری در حقیقت نوشته ای می باشد که در یک نشان تجاری و یا لوگو طراحی می شود. 
گفتنی است که لوگوی نوشتاری که در صنعت طراحی به آن "نماد کلمه ای" نیز گفته می شود، قادر است نام برند یا شرکت تان را به یک نوع تلقی با نوع فونت و سبکی یکتا تبدیل نماید. 

توصیه هایی برای اصلاح لوگوهای نوشتاری

ارائه آن خارج از فونت‌های رایج مانند لوگوی توییتر، مونوگرام یا طراحی با یک حرف یا حروف اختصاری برند، تایپ بیس یا طراحی با نام شرکت یا برند که شکلی گرافیکی را ایجاد کند. به طور کلی توصیه می شود برای طراحی لوگو نوشتاری به موارد زیر توجه داشته باشید:

•    از حروف نوشتاری غیرمتعارف به کار گیرید.
•    نشانه‌های خاص را استفاده نمایید.
•    هایلایت کردن حروف یکی از مواردی است که همواره باید به آن توجه نمود.
•    تمام سعی خود را به کار گیرید تا لوگو خاص و منحصر به فردی را طراحی کنید.
•    در ترکیب رنگ‌ها نهایت دقت را داشته باشید.

لوگو ترکیبی: 

لوگو ترکیبی در حقیقت تلفیقی از لوگو نوشتاری و لوگو تصویری می باشد. این لوگو مباحث مختلف لوگو نوشتاری و لوگو تصویری را شامل می شود به همین جهت نیازمند زمان بیشتری جهت طراحی است. انسجام و هماهنگی این اجزاء جداگانه بسیار حائز اهمیت است و عدم وجود هارمونی مورد نیاز در بین طرح ها، موجب می شود تا لوگویی زننده و شکست خورده حاصل شود. منظور از اجزا، همان عکس و نوشته است که می توانند بر روی یکدیگر قرار بگیرند و یا این که در کنار هم باشند. 

 

توصیه هایی برای به روز رسانی لوگوهای ترکیبی

•    آیکونیک بودن و حالت نوشتاری و همچنین ترکیب این دو مورد با یکدیگر باید به گونه ای باشد که بتوان هر یک را به تناسب استفاده به طور جداگانه به کار گرفت. 
•    هر چه میزان سادگی لوگو طراحی شده، ساده تر باشد به همان میزان راحت تر در ذهن مخاطب نقش می بندد.
•    کلیه استانداردهای بیان شده برای طراحی لوگو نوشتاری نیز باید برای طراحی لوگو ترکیبی هم مورد توجه قرار گیرد.

بازسازی لوگو

برترین کمپانی های جهان معمولا با هدف تحول و پیشرفت، لوگویی را که برای برند خود در نظر گرفته اند را اصلاح و مدرن سازی می کنند. دلیل انجام فرآیندهای طراحی مجدد لوگو این است که نشان تجاری یا لوگو برند شما، هر چقدر هم که حرفه ای طراحی شده باشد باز هم در گذر زمان دچار فرسودگی می شود و این امر موجب کاهش جذابیت و تاثیر گذاری آن در ذهن مخاطبانتان می شود.

هدف از طراحی مجدد و بازسازی لوگو چیست؟

چرا به بازسازی لوگو نیاز پیدا می کنید؟

به طور کلی عواملی که موجب می شود لوگوی برند شما نیاز به بازسازی و بازطراحی داشته باشد را می توان در سه دسته بندی زیر خلاصه کرد:

گسترش کسب و کار و یا تغییر در روند کسب و کار:

شما هر کسب و کاری که دارا هستید و در هر زمینه ای که فعالیت دارید، به طور معمول و با گذشت زمان موجب ارتقاء و گسترش و پیشرفت در زمینه کاری خود خواهید شد، گاهی این پیشرفت در زمینه تنوع، افزایش و تغییر محصولاتتان ایجاد می شود و گاهی نیز در سطح گسترش زمینه و محدوده کاری تان رخ می دهد، در هر صورت این تغییرات همیشه با فرسایش و عدم کارایی لوگو مورد استفاده شما همراه می شود و دقیقا به این دلیل است که مدیران شرکت ها، متناسب با این گسترش و ارتقاء و با هدف دریافت و درک صحیح مخاطبان از این پیشرفت، اقدام به اصلاح و بازسازی لوگو خود می کنند.

تغییر ذائقه و بازخورد حسی مخاطب و مشتری:

کلیدی ترین و اصلی ترین نقش را در شناسایی تجارت شما توسط مخاطبان را لوگوی شما ایفا می کند، علاوه بر این مخاطبان شما جزو افراد مهم مشارکت کننده و تصمیم گیرنده در انتخاب شما و برندتان می باشند، با توجه به این جمله می توان این گونه برداشت کرد که مخاطبان و مشتریان در بیشتر موارد بیشتر احساسی و سلیقه ای تصمیم گیری می گیرند و انتخاب می نمایند. 
مخاطبان در وحله اول با هویت تجاری شما یا به عبارتی با لوگو شما، تصمیم می گیرند که آیا مشتری شما شوند یا خیر و یا این که به شما و کسب و کارتان اعتماد کنند یا خیر. مولفه های طراحی لوگو همچون جذابیت، آپدیت بودن، تناسب داشتن با فرهنگ جامعه، به روز بودن و مدرن بودن و... نقش زیادی در انتخاب این مخاطبان دارد.
تمامی مولفه های نام برده با گشت زمان مورد فرسایش و تغییر قرار می گیرند و عاملی که شاید در چند سال گذشته موجب ایجاد جذابیت در لوگو شما می شد، در حال حاضر دیگر ارزشی ندارد. شرکت های بزرگ نیز همیشه آپدیت و بازسازی لوگو خود را با توجه به زمان و همچنین نسبت به سلیقه مخاطبان و مشتریان شان و با سنجش مولفه های بیان شده، انجام می دهند.

تغییر نظام برندینگ و همچنین تغییر مد جهانی:

کلیه سازمان ها و آژانس هایی که در زمینه  برند سازی و تبلیغات فعالیت دارند، در جهت معرفی نمودن و ارتقاء یک برند و یا یک محصول خاص به طور همیشگی استراتژی های مختلفی را به کار می گیرند. هدف مهم تمامی این مجموعه ها تحقیق نمودن در زمینه رفتار و سبک زندگی مخاطب و مشتری یک محصول خاص می باشد تا بدین وسیله با کمک این تحقیقات قادر باشند در ابتدا نیاز مخاطب و بعد از آن نوع معرفی و تبلیغ آن محصول را مشخص نمایند.
 مورد مشترکی که در زمینه استراتژی های معرفی و رشد دادن یک برند در کلیه این آژانس ها یکسان است، آپدیت نظام کسب و کار و همچنین فروش بیشتر برند های متفاوت و متنوع می باشد. این آپدیت ها در برخی اوقات در حد اصلاح لوگو یک شرکت است اما گاهی در اندازه تغییر دادن و یا ادغام نمودن چندین شرکت در هم می باشد، نکته اصلی این است که هر نوع استراتژی در زمان خود کاربرد و بازخورد لازمه را دارا بوده و اثر بخش می باشد. 
لازم به ذکر است که کلیه ساختارهای مد جهانی در زمینه تبلیغات و معرفی یک برند به مخاطبان با کمک لوگو، در هر مقطع از زمان تغییر خواهد کرد و همین عامل دلیلی می شود برای فرسایش پوسته لوگو شرکت های متعدد. گفتنی است که آژانس های تبلیغاتی و ارتقا برند، در همین زمان وارد عمل شده و با استفاده از متدهای مدرن در بازسازی لوگو به کار ترمیم و آپدیت این برندها می پردازند.

نوسازی لوگوی قدیمی شامل چه ویژگی هایی باید باشد؟

•    شایسته نام تجاری شما
•    خاص بودن و به یاد ماندنی بودن لوگو
•    زیبا و جذاب بودن و همچنین دارای قدرت دیداری چشمگیر
•    بیان کننده ارزش ها، خدمات شما و فعالیت های شما به روشی نوین و جدید
•    شایسته و متناسب برای کسب و کار و کلیه فعالیت های شما
•    قابل تشخیص بودن برای مشتریان آینده تان در هر کجای جهان
•    كارآمد و قدرتمند جهت به کارگیری در هر نوع ابزار و رسانه تبلیغاتی
•    ساده بودن و در عین حال قدرتمند بودن لوگو
•    به کارگیری خلاقیت بی نظیر در استفاده از مدرن ترین تکنیک های طراحی جهت پر رنگ تر نمودن برند
•    طراحی و بازسازی شده بدست متخصص ترین طراح یا طراحان لوگو

هدف از طراحی مجدد و بازسازی لوگو چیست؟

چگونه متوجه شویم لوگوی ما به بازسازی نیاز دارد ؟ 

•    در مواقعی که لوگوی برند شما قابل استفاده در ابعاد بزرگ نباشد: در این صورت طراح با ایجاد فایل برداری لوگو یا همان وکتور، لوگوی مورد نظر شما را به گونه ای بازسازی می کند که مناسب استفاده در ابعاد بزرگ تر همچون بیلبورد و تابلو باشد. 
•    در شرایطی که رنگ استفاده شده در لوگو شما قدیمی و منسوخ شده باشد: در این صورت طراح با به کارگیری اصول روانشناسی رنگ ها، مناسب ترین و بهترین رنگ را به گونه ای که با رنگ سازمانی و نوع کسب و کار شما هماهنگ باشد، انتخاب می نماید.
•    در شرایطی که لوگو با اهداف سازمان همسو و هم جهت نباشد: در این صورت طراح با بررسی و تجزیه و تحلیل نوع خدمات و محصولات ارائه شده در کسب و کار شما و همچنین تحلیل نمودن رقبای شما، طراحی لوگو را به گونه ای بازسازی می کند که با چشم انداز شرکت شما همسو باشد. 
•    در شرایطی که لوگو پیچیدگی زیادی را دارا باشد: در این صورت طراح لوگو، پیچیدگی را حذف می نماید و طوری آن را بازسازی می‌کند که سادگی در آن به وضوح مشاهده شود. سادگی در طراحی لوگو موجب می شود تا مشتریان به آسودگی با لوگو ارتباط برقرار کرده و ماندگار شوند، این یک اصل در طراحی لوگو می باشد و کلیه طراحان در سرتاسر دنیا می دانند که باید به این اصل پایبند باشند. 
•    در شرایطی که از سوی مشتری برداشت اشتباه از لوگو صورت گیرد: در این صورت طراحی لوگو با بررسی محدوده کاری کسب و کار شما اقدام به بازسازی لوگو می کند.

چه زمانی باید برای بازسازی لوگو هزینه کنیم؟

 زمانی که در یک شرکت و یا سازمانی، تغییرات ساختاری ایجاد شود برای مثال در بازه زمانی خاصی پیشرفت زیادی حاصل گردد و یا در زمانی که قسمت های جدیدی به شرکت یا موسسه ای اضافه گردد و این تغییرات موجب تغییر محدوده کاری و فعالیت شرکت بشود، آن گاه می توان اقدام به اصلاح و بازسازی لوگوی شرکت نمود به این دلیل که به احتمال زیاد، نیاز به تغییر نام کسب و کار خود پیدا خواهید کرد.
 تفاوتی ندارد که تا چه اندازه لوگوی شما محبوب است و مشتریان شما تا چه اندازه از آن استقبال کرده اند، چرا که در گذر زمان تاریخ انقضای لوگو شما نیز به اتمام می رسد و بی شک شما احتیاج پیدا می کنید که به بازسازی و باز طراحی آن بپردازید، در این شرایط بایستی به اصلاح دوباره لوگوی مورد نظر خود بپردازید، مطمئنا شما با این کار به مخاطب خود اعلام خواهید کرد که تا چه اندازه برای حرفه ی خود ارزش قائل هستید و مشتریانتان تا چه اندازه برای شما محترم شمرده می شوند. 
لازم به ذکر است که تطبیق دادن خودتان با مد روز منجر می شود تا بتوانید مشتریان جدیدی را به دست آورید. عواملی همچون شعار سازمانی، رنگ سازمانی، نوع خدمات، نام برند شرکت، جامعه هدف و ... در بازسازی لوگوی شما تأثیر گذار می باشد. 

هزینه بازسازی لوگو

گفتنی است که هزینه بازسازی لوگو شما زمانی تعیین می شود که شما لوگو خود را برای طراح ارسال کرده اید و وی بعد از بررسی آن و تغییراتی که بایستی بر روی لوگوی شما انجام گیرد، مشخص می کند که چه قدر هزینه باید صرف کنید. بسته به مواردی همچون طراحی بر اساس علم برندینگ، طراحی بر اساس توسعه پذیری کسب و کار شما، انتخاب رنگ مناسب کسب و کار بر اساس علم روانشناسی، طراحی طبق نکات طلایی کسب و کارتان، بررسی رفتار مخاطبان حوزه شما و ...، بازسازی لوگوی شما هزینه بازطراحی لوگو می تواند متغیر باشد.
توصیه می شود جهت اطلاع دقیق از هزینه بازسازی لوگو خود با شرکتی که قصد انجام این کار را دارد تماس بگیرید چرا که هر شرکت بر اساس تجربه و مهارتی که در این امر دارد، تعداد طراحانی که قرار است بر روی لوگو شما کار کنند و همچنین بر اساس میزان زمان و خلاقیتی که قرار است برای بازسازی لوگو شما صرف کند، هزینه های متفاوتی را دریافت می کنند.
البته اگر ذهن خلاقی دارید می توانید با استفاده از لوگوسازهای آنلاین رایگان از جمله لوگونومی یا اپلیکیشن های طراحی لوگو اندروید و IOS خودتان اقدام به اصلاح لوگوی بردتان کنید تا هزینه به روز رسانی لوگو را به حداقل برسانید.