لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/07/19

طراحی لوگو با حرف و حروف

طراحی لوگو با حرف و حروف می‌تواند در جذب مخاطبین و برندسازی بسیار موثر باشد. اگر با دقت به لوگو هایی که با حرف و حروف طراحی شده‌اند نگاهی بیاندازید میزان اثرگذاری آنها در مخاطب را کاملا درک خواهید کرد.
در این سبک لوگو که "مونو‌گرام" نامیده می شود از یک حرف یا حروف متعددی برای طراحی لوگو استفاده می شود اما به طور کلی تعداد حروف به بیش از سه حرف نمی رسد.

ویژگی های طراحی لوگو با حرف و حروف

• طراحی لوگو با حروف اختصاری برند

طراحی لوگو با حرف و حروف متفاوت از طراحی لوگو به صورت تایپوگرافی یا با استفاده از یک کلمه است. انتخاب یک حرف یا حروف متعدد بر اساس نام برند یا نام اختصاری آن انجام می شود. متداول ترین نوع طراحی لوگو با حرف و حروف، انتخاب حرف اول کلماتی است که اسم شرکت را تشکیل می‌دهند.
با ترکیب کردن دو یا سه حرف یک مونوگرام جذاب طراحی می‌شود که به ماندگار شدن و قابل تشخیص بودن لوگو کمک می‌کند. البته مونوگرام های تک حرفی نیز طراحی می شوند که در آنها از افکت های مختلفی استفاده می شود که به جذاب شدن لوگو کمک خواهد کرد.

• جلب توجه مخاطب با طراحی حروف لوگو

برای اینکه بتوان از طراحی لوگو با حرف و حروف به عنوان یک ابزار قدرتمند در بازاریابی، برند سازی و ایجاد هویت یک شرکت استفاده کرد باید یک یا چند حرف را با شکلی متمایز طراحی کرد که برای مخاطب جلب توجه کند و جذاب باشد. ترکیب کردن حروف و ساختن شکلی که با پیام برند همخوانی داشته باشد، بهترین روش برای طراحی لوگو با حرف و حروف است.
هرچند می‌توان از یک آیکون نیز در کنار طراحی لوگو با حرف و حروف استفاده کرد اما معمولاً به منظور حفظ سادگی لوگو که از مهم‌ترین اصول طراحی آن است، به کار بردن آیکون در کنار حروف کاربرد زیادی ندارد و اکثر طراحان حرفه ای لوگو سعی می کنند خود حروف را به نحوی طراحی کنند که در کنار یکدیگر شکل جذابی ایجاد کنند.

• متمایز بودن طراحی حروف لوگو

طراحی لوگو به سبک مونوگرام که با استفاده از یک حرف یا چندین حروف طراحی شده باید از لحاظ زیبایی جذاب باشد تا ارزش برند را به خوبی نشان دهد. با توجه به این که حروف اختصاری نام هر برند متفاوت از سایر شرکت ها انتخاب می شود، ویژگی متمایز بودن در این نوع لوگو ها کاملاً حفظ شده و معمولاً کپی برداری از طراحی لوگوهایی با حرف و حروف کمتر دیده می‌شود.

• انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو با حرف و حروف

انتخاب فونت مناسب در طراحی لوگو با حرف و حروف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و بسیاری از طراحان لوگو برای ساخت مونوگرام های حرفه ای و متمایز خودشان، اقدام به طراحی حروف به اشکال خاصی می‌کنند و سعی می کنند از فونت های تکراری برای آن استفاده نکنند. به این ترتی،ب طراحی لوگو با حرف و حروف به یکی از جذاب ترین انواع سبک لوگو تبدیل شده که خلاقیت طراحان را به خوبی نشان می دهد.

بهترین لوگوهایی که با طراحی حرف و حروف ساخته شده اند!

انتخاب بهترین لوگو هایی که با حرف و حروف طراحی شده باشد، مشکل نظر می‌رسد. چون این نوع طراحی لوگو تا حدودی سلیقه ای است و تقریباً تمام لوگو هایی که با حرف و حروف طراحی می‌شوند، خاص و متمایز به نظر می رسد. با این حال چند نمونه از مونوگرام هایی که با حرف و حروف طراحی ‌شده اند تا کنون توانسته اند به افزایش شهرت و اعتبار برند خود کمک کنند که در ادامه با آنها آشنا می شویم

لوگو Roger Federer

طراحی لوگوی روجر فدرر یکی از زیباترین و جذابترین مونوگرام هایی است که برای طراحی آن از حروف R و F استفاده شده است. این دو حرف به نحوی کنار یکدیگر قرار گرفته اند که خطوط عمودی آنها حذف شده است. با این وجود طراحی لوگو آنقدر حرفه ای انجام گرفته که که هر دو حرف R و F کاملا قابل تشخیص هستند.
راجر فدرر در خصوص ایده ای که منجر به طراحی حروف r و f به این شکل برای لوگوی او شده گفته است که همسرش در سال ۲۰۰۳ این ایده‌ را به او پیشنهاد داده است. هرچند بر سر طراحی این لوگو بین راجر فدرر و کمپانی نایک که مونوگرامی به همین شکل را در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد، کشمکش های فراوانی وجود داشت اما در نهایت راجر فدرر توانست ادعای منحصر به فرد بودن لوگوی خود را به اثبات برساند و این لوگوی زیبا را مجددا از آن خود کند.

لوگو The New York Yankees

طراحی لوگوی یانکی‌ها با حرف و حروف انگلیسی از سال ۱۹۰۹ تا به حال تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. برای اولین بار، این برند ورزشی آمریکایی از حروف NY دقیقاً در کنار یکدیگر استفاده کرد تا کلاه های ورزشی تیم خود را تزیین کند.
Bill Devery سهامدار این تیم ورزشی که شغل اولیه او به عنوان پلیس شهر نیویورک موجب شده بود مدال افتخار این سازمان را حین انجام وظیفه خود دریافت کند، تصمیم گرفت که شکل مدال خود را با حروف NY طراحی شده برای کلاه های ورزشی یانکی‌ها ترکیب کرده و یک طراحی لوگو منحصر به فرد با حرف و حروف انگلیسی انجام دهد.
هرچند این طراحی به عنوان لوگوی رسمی تیم یانکی ها شناخته نمی شود اما مونوگرام NY یکی از شناخته شده ترین طرح های به یاد ماندنی از حروف انگلیسی است که در بسیاری از تبلیغات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوگو Chanel

طراحی لوگوی چنل را را مانند لوگو یانکی ها می‌توان به یادماندنی‌ترین طراحی لوگو با حرف و حروف دانست. اولین مونوگرام کوکو چنل در سال ۱۹۲۵ زمانی که Château de Crémat, از قصری که در Nice در سال ۱۹۰۶ ساخته شده بود، بازدید کرد، خلق شد. دو حرف C به صورت متقاطع در نظر گرفته شدند تا طرح اولیه لوگوی کوکو چنل شکل بگیرد. در نهایت طراح لوگو چنل توانست با ایجاد تغییرات جزئی، لوگو این برند مشهور مد و فشن را به یکی از برجسته ترین مونوگرام های طراحی شده تبدیل کند.

لوگو General Electric


طراحی لوگو با حرف و حروف برای برند مشهور جنرال الکتریک آنقدر حرفه ای بوده که از سال ۱۹۳۴ تاکنون هیچ گونه تغییری در آن ایجاد نشده است. این لوگو به عنوان یکی از قدرتمندترین طرح های گرافیکی شناخته می شود که از دو حرف G , E در آن استفاده شده تا نمایانگر برند مشهور جنرال الکتریک باشد.
با وجود اینکه Although Wolff Olins در لوگوی جهانی جنرال الکتریک تغییرات جزئی را در سال ۲۰۰۵ ایجاد کرد اما طراحی حروف G , E در آن بدون تغییر باقی ماندند.

لوگو Grant Associates

Grant Associates را می توان از برند های مشهوری نام برد که طراحی لوگوی آن با حرف و حروف انگلیسی به نحوی انجام گرفته که کاملاً با خدمات ارائه شده در این شرکت همخوانی دارد. برای طراحی مونوگرام این برند، تصویر دو حرف به صورت متقارن روبروی یکدیگر دیده می‌شوند: حرف g و حرف a.
طراحی لوگوی این برند به زیبایی، مفهوم برقراری ارتباط بین مردم و محیط اطراف را با به کار بردن تکنیک آینه در طراحی حروف نشان داده است. نحوه نوشتن حروف نیز با لبه های گرد، حس صمیمیت را به مشتریان منتقل می کند و تنوع خدماتی که این برند به مشتریان ارائه می دهد از روی لوگوی آن کاملا مشهود است.

لوگو Warner Bros

وارنر برو برای طراحی لوگو خود با حرف و حروف از آیکون سپر استفاده کرده و این دو حرف را با طراحی خاص و منحصر به فرد داخل سپر گنجانده است. حروف 'WB' به صورت سه بعدی روی این سپر کار شده به نحوی که تصور می شود در آسمان معلق مانده اند. البته این شرکت چندین بار از سال ۱۹۷۰ تاکنون لوگوی خود را تغییر داده که آخرین آپدیت آن مربوط به سال ۲۰۱۹ می شود.

آخرین آپدیت لوگو Warner Bros را ببینید

در سال ۱۹۷۰، Saul Bass از حرف W بدون وجود سپر برای طراحی لوگو استفاده کرد اما پس از اینکه این شرکت توسط Seven Arts خریداری شد، حرف W در کنار عدد ۷ لوگوی این شرکت را ایجاد کردند.
کشیده شدن حرف دبلیو توسط یکی از طراحان لوگو پیشنهاد داده شد و از آن پس لوگوی این شرکت در یک سپر محصور گردید و از آن به بعد در تمام تبلیغات و بازاریابی های آنلاین و آفلاین این شرکت مورد استفاده قرار گرفت.

لوگو H&M

لوگوی اچ اند ام بسیار ساده اما تاثیرگذار طراحی شده است. مونوگرام این برند در سال ۱۹۹۹ با در نظر گرفتن دو حرفه H وM که مخفف دو کلمه Hennes & Mauritz که موسسان این شرکت در سال ۱۹۶۸ ، طراحی شد.
امروزه کمتر کسی است که لوگوی طراحی شده با حرف و حروف H&M را نشناسد. البته، پیش از سال ۱۹۹۹ لوگوی این شرکت را همین دو حرف تشکیل می دادند اما پس از آن سال، طراحی حروف لوگو به شکلی که امروز می بینیم، در آمد.
با وجود اینکه بسیاری از منتقدین طراحی لوگوی H&M را بسیار ساده می پندارند اما این لوگو در بیش از ۶۰ کشور جهان به عنوان محبوب‌ترین مونوگرام شناخته شده است و بسیاری از مراکز خرید برای جذب مشتریان بیشتر از نمایش این نوع لوگو استفاده می کنند.

 

طراحی لوگو با حرف و حروف

 

لوگو PlayStation

پلی استیشن برند دیگری است که برای طراحی لوگوی خود از حرف و حروف انگلیسی P و S استفاده کرده و با خلاقیت طراح لوگو توانسته است یک آیکون سه بعدی از این دو حرف خلق کند. لوگو این شرکت که در سال ۱۹۹۴ منتشر شد به سرعت موجب شد طراح لوگو آن، Manabu Sakamoto، به شهرت جهانی برسد.
با خلاقیتی که او برای استفاده از حرف a به عنوان سایه حرف p در خلق لوگو پلی استیشن به کار برد، توانمندی های خود را به رخ سایر طراحان لوگو کشید. انتخاب رنگ های زرد، قرمز، سبز و آبی نیز آنقدر در این لوگو حرفه ای طراحی شده که مونوگرامی بی نظیر و بی رقیب را به وجود آورده است.

لوگو Volkswagen

لوگوی فولکس واگن با دو حرف z و w از سال ۱۹۴۵ بدون تغییر باقی مانده بود تا اینکه در سال ۲۰۱۹ این برند مشهور تصمیم گرفت تغییرات اساسی در لوگوی خود ایجاد کند. مونوگرام WV به بخشی از هویت فولکس واگن را تبدیل شده است.
از زمانی که در سال ۱۹۳۷ این شرکت کار خود را در کشور آلمان شروع کرد، از حروف v و w برای طراحی لوگوی خود بهره برد. بعد از جنگ جهانی، حرف v درست در وسط حرف دبلیو گنجانده شد و به این ترتیب داخل یک دایره قرار گرفت. فولکس واگن با استفاده از این آرم روی تمام اتومبیل های ساخت خود به شهرت جهانی رسید.

جمع بندی

طراحی لوگو با حرف و حروف جزو پرطرفدارترین سبک های طراحی گرافیک در جهان است. برندهای مشهور زیادی از جمله H&M، Chanel، Play Station و فولکس واگن برای جذب مخاطبین بیشتر و برند سازی بهتر از این نوع طراحی لوگو استفاده کرده‌اند.
برندهای جهانی چندین میلیون دلار خرج بازاریابی و برندسازی خود در کشورهای مختلف می کنند تا بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند و بخشی از این هزینه بابت طراحی لوگو صرف می‌شود. چون لوگو ها، نشان دهنده هویت شرکت‌ها هستند و هر چقدر در طراحی آنها دقت بیشتری به خرج داده شود نتیجه بازاریابی و تبلیغات برای آن برند موثرتر خواهد بود.
با توجه به اینکه طراحی لوگو با حرف و حروف موجب می‌شود نام برند یا شرکت نیز به خوبی در ذهن مخاطب ماندگار بماند، این نوع طراحی به خصوص برای شرکت هایی که نام های طولانی دارند، استفاده می شود. به طور کلی، مونوگرام یا لوگوتایپ پرطرفدارترین انواع سبک لوگو به شمار می آیند.
در طراحی لوگو با حرف و حروف معمولاً از یک، دو یا حداکثر سه حرف استفاده می شود. چون در صورتی که بیش از سه حرف برای طراحی مونو‌گرام مورد استفاده قرار ، خوانایی آن برای مخاطب چندان ساده نخواهد بود.
در طراحی مونوگرام ها سعی می شود حروف به شکل خاصی کنار یکدیگر قرار بگیرند. در طراحی لوگو با حرف و حروف از تکنیک های مختلفی برای خلق یک طراحی منحصر به فرد استفاده می شود تا لوگوها به یاد ماندنی و منحصر به فرد خلق شوند.
از مهمترین ویژگی های طراحی لوگو با حرف و حروف قابل تشخیص بودن آن و همچنین سادگی لوگو از نظر مخاطبین است.

منابع

https://www.creativebloq.com/features/best-3-letter-logos

https://www.creativebloq.com/features/monogram-logos