لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/02/08

طراحی لوگو رایگان: ایلاستریتور بهتر است یا فوتوشاپ

طراحی لوگو رایگان را می‌توان توسط نرم افزار های مختلفی مانند ایلاستریتور و فوتوشاپ انجام داد که به کاربران اجازه می دهند طراحی های مدنظر خود را با استفاده از ابزارهایی که در اپلیکیشن تعبیه شده ویرایش کنند. اداب ایلاستریتور (Adobe Illustrator) و اداب فتوشاپ (Adobe Photoshop) جزو معروفترین نرم افزارهای طراحی لوگو رایگان می باشند که به راحتی در دسترس کاربر قرار دارد و می توان با استفاده از برنامه طراحی لوگو آنها و صرف زمان کوتاه یک لوگو رایگان منحصر به فرد را طراحی کرد.
برای اینکه تشخیص دهید طراحی لوگو رایگان در فتوشاپ بهتر است یا ایلاستریتور باید مزایا و معایب این دو نرم افزار را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم ابزار کدام یک برای طراحی لوگو مناسب تر است.
معمولاً افرادی که به تازگی کسب و کار جدید خود را راه انداخته اند؛ به دنبال بهترین نرم افزار برای طراحی لوگو رایگان می گردند. ارزیابی نوع لوگویی که میخواهید طراحی کنید؛ در تشخیص بهترین ابزار برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هنوز سبک لوگو خود را انتخاب نکرده اید مطالعه مقاله "مبانی طراحی لوگو" به شما کمک خواهد کرد.
اشتباهات متداول کاربران مبتدی در انتخاب نرم افزار مناسب برای طراحی لوگو رایگان معمولاً به این علت است که
درک درستی از این که تصمیم دارند یک لوگوی جدید طراحی کنند یا با استفاده از نرم‌افزار یک نمونه لوگو را ویرایش کنند ندارند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم نرم افزار ایلاستریتور بهترین نرم افزار برای طراحی لوگوی جدید و نرم افزار فتوشاپ بهترین ابزارها را برای ویرایش لوگو در اختیار کاربر قرار می دهد.
کاربرانی که تصمیم می گیرند یک نمونه لوگو را ویرایش کنند نمی دانند که آن لوگو در فتوشاپ طراحی شده یا ایلاستریتور. نکته مهم اینجاست که ویرایش هر لوگو در نرم افزاری که در اصل توسط آن طراحی شده بسیار راحت تر است.
گاهی اوقات با اینکه کاربران می‌دانند که نمونه لوگو در نرم افزار ایلاستریتور طراحی شده اما چون آشنایی بیشتری با ابزارهای فتوشاپ دارند؛ ترجیح می دهند فایل را به نحوی ذخیره کنند که بتوان آن را در نرم افزار فتوشاپ ویرایش کرد. این تفکر کاملاً اشتباه است چون ویرایش لوگو در نرم افزاری که در آن طراحی نشده است نتیجه موفقی نخواهد داشت.
فایل های فتوشاپ در صورتی که وارد نرم‌افزار ایلاستریتور شوند نمی توانند تبدیل به فرمت وکتور شوند مگر اینکه فایلی که از نرم افزار فتوشاپ ذخیره شده از نوع فایل وکتور انتخاب شده باشد. مشکل اینجاست که فایل هایی که به صورت وکتور ذخیره نشده باشند چندان قابل ویرایش نیستند.
تصاویر وکتور کمپلکس نیز نمی توانند در فتوشاپ ویرایش شوند و حتی اگر به نحوی آنها را در برنامه فتوشاپ باز کنید در نهایت فایل خروجی از نوع وکتور نخواهد بود. بنابراین باید محدودیت های هر دو نرم افزار را نسبت به هدفی که دارید بررسی کرده و تصمیم بگیرید که طراحی لوگو رایگان با ایلاستریتور بهتر است یا فتوشاپ.

تفاوت طراحی لوگو با فتوشاپ و ایلاستریتور

ابزارها

فتوشاپ همانطور که از نام آن پیداست؛ برای ویرایش و دستکاری عکس ها یک نرم افزار حرفه ای به شمار می آید و ابزارهایی در اختیار دارد که برای طراحی و تغییر هر نوع عکسی مانند بروشور، پستر، کارت پستال، تمبر و غیره قدرتمند عمل می کند. از طرف دیگر ایلاستریتور برای خلق طراحی و کنار هم قرار دادن اجزاء یک تصویر بهترین ابزار را در اختیار کاربر قرار می دهد. در حقیقت ابزار هایی که در فتوشاپ وجود دارد؛ برای خلق یک ایده جدید مانند طراحی لوگو چندان حرفه‌ای و مناسب نیست در حالی که ابزارهای طراحی شده در ایلاستریتور با هدف خلق یک تصویر جدید مانند طراحی لوگو در اختیار کاربر قرار گرفته اند.

فایل خروجی

فایل خروجی فتوشاپ در اصل از برنامه مبتنی بر رستر (Raster-Based Program) که Bitmap تولید می کند؛ تهیه می شود در صورتی که فایل خروجی ایلاستریتور از نوع وکتور (Vector file) است.
تصاویر رستر که به تصاویر بیت مپ مشهور شده‌اند؛ به تصاویری که در کامپیوتر خلق شده و دارای پیکسل ها یا گرید مربعی یا مستطیلی یا نقاط مجزای رنگ می باشد؛ اشاره دارد. اگر می خواهید بیشتر با نوع تصاویر رستر آشنا شوید می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
Raster graphics https://en.wikipedia.org/wiki/Raster_graphics
بزرگترین عیب خروجی فوتوشاپ به صورت تصاویر رستر، عدم حفظ کیفیت تصویر هنگام بزرگ و کوچک شدن یا تغییر سایز آن است. به همین علت فتوشاپ برای خلق یک لوگوی حرفه ای اصلا مناسب نیست چون فایل خروجی آن امکان ذخیره شدن با فرمت وکتور را ندارد. با این وجود چون اپلیکیشن فتوشاپ برای ویرایش عکس، ابزارهای کنترلی فوق‌العاده‌ای در اختیار کاربر قرار می دهد و برنامه های عمومی و در دسترس همگان است؛ طراحانی که می خواهند به تازگی شروع به طراحی لوگو کنند و افرادی که نیاز به طراحی لوگو رایگان دارند؛ از برنامه فتوشاپ برای طراحی لوگو رایگان استفاده می کنند. حتی یک کاربر مبتدی نیز می تواند لوگو قابل قبولی با فتوشاپ طراحی کند. طراحی لوگو با فتوشاپ معمولاً برای طراحان وب سایت نیز گزینه مناسبی است چون می تواند تصاویر گرافیکی را برای استفاده آنلاین ویرایش کنند چون اندازه سایز فایل خروجی فتوشاپ بسیار کم است و سریعتر در صفحات وب سایت لود می شود.

رابط کاربری ساده

آموزش نحوه کار با فتوشاپ به راحتی با یک جستجوی ساده در گوگل و به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد. به همین دلیل افرادی که نمی خواهند هزینه چندانی برای طراحی لوگوی خود بپردازند با مشاهده چند ویدئو ساده و فراگیری اصول اولیه به کار بردن ابزارهای فتوشاپ اقدام به طراحی لوگو رایگان مینمایند که بسیار ارزان تر از یادگیری ایلاستریتور در دوره‌های آموزشی غیر رایگان است. از طرف دیگر رابط کاربری ساده تری برای فوتوشاپ تعبیه شده است و یادگیری و استفاده از ابزار آن برای کاربر راحت تر است.

تحویل فایل نهایی

تحویل فایل نهایی لوگو طراحی شده به مشتری باید به نحوی باشد که حتی اگر مشتری هیچگونه آگاهی در مورد این که چگونه آن را ویرایش یا تبدیل کند؛ نداشهت باشد؛ بتواند از نرم افزارهای مختلف برای تغییر سایز آن استفاده کنند و حتی بتواند در چندین نرم افزار مختلف آن را مشاهده و ویرایش نماید. به همین علت معمولاً طراحی لوگو را با چندین فرمت مختلف برای مشتری ارسال می کنند تا بتواند تمام نیازهای آنها را چه در فضای مجازی و چه به صورت چاپی برطرف نماید. اگر شما نیز تصمیم گرفته اید لوگو خودتان را طراحی کنید بهتر است آن را در فرمت های زیر بعد از تکمیل طراحی در یک پوشه مجزا ذخیره نمایید تا در هنگام نیاز بتوانید آن را ویرایش کنید یا تغییر سایز دهید.
فایل eps: این نوع فایل کاملاً قابل ویرایش است و از نوع فایل وکتور می باشد. بنابراین بدون از دست رفتن کیفیت می تواند تا هر اندازه بزرگ و کوچک شود. معمولاً طراح لوگو حرفه ای فایل هایی با فرمت eps را پس از طراحی لوگو اصلی برای مشتریان می فرستد.
فایل psd: تصاویری که با پسوند psd ذخیره شوند قابل ویرایش نیستند. این نوع فایل فقط در فتوشاپ قابلیت اجرا شدن دارند و پس زمینه آن شفاف است و می توان هر تصویر دیگری را به عنوان پس زمینه آن قرار داد.
فایل png: این نوع فایل نیز با بک گراند شفاف ارائه می شود و تقریباً با همه نوع نرم افزاری که تصاویر نمایش داده می شود می‌توان آن را اجرا نمود.
فایل TIF: این نوع فایل برای چاپ شدن به صورت لیتوگرافی بسیار مناسب است البته ممکن است رنگ های آن نسبت به فایل های دیگر کمی متفاوت به نظر برسد اما نگران نباشید فقط مانیتور کامپیوتر شما نمی تواند رنگ هایی از نوع CMYK را که برای چاپ شدن مناسب هستند نمایش دهد چون نوع رنگ تعریف شده برای کامپیوتر RGB است.
فایل JPG: فایل های JPG را می توان در هر کامپیوتری و با هر نرم افزاری باز کرد. این نوع فایل ها برای استفاده در منزل و محل کار کاملا مناسب هستند و حتی می توان در نرم افزارهای مایکروسافت مثل ورد و پاورپوینت نیز آنها را اجرا کرد. فایل های JPG به خوبی در تغییر سایز انعطاف پذیر نیستند و کیفیت خود را از دست می دهند. به همین علت معمولاً طراحان لوگو فایل های JPG را در سه سایز مختلف برای مشتری ارسال می کنند تا بتوانند از هرکدام از آنها در موقعیت مناسب استفاده کنند.

 

طراحی لوگو رایگان: ایلاستریتور بهتر است یا فوتوشاپ

Adobe، نرم افزاری برای طراحی لوگو

 

چرا کیفیت لوگو طراحی شده با فتوشاپ با تغییر سایز پایین می آید؟

همانطور که اشاره کردیم بزرگترین عیب طراحی لوگو با فتوشاپ نحوه ذخیره سازی فایل خروجی آن است که به فرمت بیت مپ میباشد. متاسفانه فایل هایی که با فرمت بیت مپ ذخیره میشوند؛ هنگام بزرگ شدن سایت با کاهش کیفیت مواجه می شوند. زمانی که هر بیت مجزا بزرگ می شود؛ لبه های پیکسل به جای اینکه مانند فایل وکتور در یکدیگر ادغام شوند؛ به صورت مجزا از هم دیده می‌شوند و در نتیجه کیفیت تصویر پایین می آید. نوع تفکیک پیکسل هنگام بزرگ شدن تصویری که با فرمت بیت مپ ذخیره شده استفاده از لوگو را در سایز های بزرگ دچار مشکل میکند. بنابراین طراحی لوگو رایگان با فتوشاپ فقط برای کاربرد هایی که سایز کوچکی داشته باشند مناسب است.

چرا طراحی لوگو رایگان با ایلاستریتور بهتر از فتوشاپ است؟

یکی از خصوصیات اصلی طراحی لوگو حرفه ای قابلیت استفاده آن در کاربرد ها و اندازه های مختلف است. فایل خروجی ذخیره شده توسط فتوشاپ به شما این اجازه را نمی‌دهد که سایز لوگو را تا اندازه بسیار زیادی بزرگ کنید چون تصویر کیفیت خود را از دست می دهد. به عنوان مثال اگر لوگوی خود را در فتوشاپ طراحی کرده اید و برای سربرگ شرکت مورد استفاده قرار داده اید نمی توانید آن را تا اندازه ای که برای چاپ شدن روی بیلبورد مناسب باشد؛ بزرگ کنید. بنابراین طراحی لوگو رایگان با ایلاستریتور بهتر از فتوشاپ است چون فایل خروجی ایلاستریتور به صورت فایل وکتور ذخیره می‌شود و هر زمان و در هر کاربردی که بخواهید می توانید آن را بزرگ یا کوچک کنید.

مزایا طراحی لوگو رایگان با فوتوشاپ

دانلود و نصب نرم افزار فتوشاپ کاملاً رایگان است و همه افراد می‌توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد
در صورتی که از لوگوهای آماده استفاده کنیم که در فتوشاپ طراحی شده اند به راحتی می توانید آنها را در نرم افزار فتوشاپ ویرایش کنید
فتوشاپ برنامه در دسترس و یوزر فرندلی است بنابراین برای طراحان لوگو مبتدی مناسب می باشد

معایب طراحی لوگو با فتوشاپ

فتوشاپ ابزار مناسبی برای طراحی لوگو حرفه ای در اختیار کاربر قرار نمی دهد. در حقیقت ابزارهای فتوشاپ برای طراحی لوگو نسبت به سایر نرم افزارها مانند اداب ایلاستریتور یا ایندیزاین بسیار محدود است.
خروجی فایل فوتوشاپ به صورت bitmap است که با تغییر سایز کیفیت خود را از دست می دهد.

مزایا طراحی لوگو رایگان با اداب ایلاستریتور

مهمترین خصوصیت و مزیت ایلاستریتور داشتن ابزار ترسیم وکتور برای طراحی لوگو است. بنابراین فایل خروجی به صورت یک تصویر وکتور که می توان آن را به هر اندازه ای در آورد بدون این که کیفیت خود را از دست بدهد؛ ذخیره می‌شود. قابلیت تغییر اندازه لوگو بدون پایین آمدن کیفیت آن برای استفاده از لوگو در کاربردهای مختلف مانند صفحات مجازی، رسانه‌های اجتماعی، کارت ویزیت، سربرگ شرکت و غیره اهمیت بسیار زیادی دارد. لوگوهایی که با Adobe illustrator طراحی می شوند می‌توانند به اندازه ای که برای کارت ویزیت مناسب باشد؛ کوچک شوند و تا اندازه ای که برای بیلبورد تبلیغاتی مناسب باشد؛ بدون از دست دادن کیفیت بزرگ شود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص فایل وکتور دارید می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vector_graphics
از دیگر مزیت های اداب ایلاستریتور مجهز بودن آن به ابزارهای ترسیم فوق العاده و حرفه ای است که از یک روش پیشرفته برای شکل دهی و لایه گذاری استفاده می کند. به علت استفاده از ابزارهای حرفه ای و اشکال مختلف که قابلیت تغییر سایز و ذخیره شدن به عنوان فایل وکتور را دارند. معمولا نرم افزار Adobe illustrator برای طراحی لوگو رایگان اولین انتخاب طراحان لوگو حرفه ای است.
افراد مبتدی که میخواهند در شروع کسب و کار خود بدون پرداخت هزینه طراحی لوگو رایگان انجام دهند معمولا بین استفاده از نرم‌افزارهای مختلف به خصوص فتوشاپ و ایلاستریتور تردید دارند؛ درست است که هر دو نرم افزار زیر مجموعه نرم‌افزارهای Adobe Creative Suite می باشند اما برخی از عملکردها، ابزارها و ویژگی های آنها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام از این نرم افزارها برای طراحی و تولید نوع خاصی از تصاویر مناسب هستند و ابزار های آن ها مطابق با نیازهای مختلف کاربر طراحی شده است.