لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1399/03/18

لوگو تصویری چیست و طراحی لوگو تصویر چه کاربردهایی دارد؟

لوگو تصویری یا لوگو نمادین (Symbolic or Picture Logo) خدمات و محصولات شرکت را در قالب تصویر و یا آیکون به تصویر می کشد. طراحی لوگو تصویری توأم با اشکال و ترسیمات بسیار ساده است که بهتر می توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. طراح لوگو تصویری با استفاده مفاهیم انتزاعی و یا اشکال ساده ای و به کار بردن تغییرات خلاقانه سعی می کند؛ ارتباط مشتریان با خدمات و محصولات شرکت مربوطه را آسان تر سازد.
در واقع رایج ترین نوع طراحی لوگو، لوگوهای تصویری یا نمادین هستند. برای طراحی این نوع لوگوها باید از یک طراح خبره بهره برد چرا که این نوع طراحی ها نیازمند تجربه بالایی می باشند و از آن جایی که لوگوهای تصویری شباهت زیادی به هم دارند پس باید خلاقیتی منحصر بفرد در طراحی آنان به کار رود.
لوگو تصویری اگر به خوبی طراحی شود می تواند قابل شناسایی تر از یک لوگو تایپ باشد مانند لوگوی اپل. در واقع هویت برند شما با استفاده از لوگو تصویری افزایش می یابد و مشتریان درک بالاتری از نوع محصولات و خدمات شما به دست خواهند آورد. هر چه لوگو تصویری ساده تر و انعطاف پذیرتر باشد برند شما بیشتر و بهتر توسعه خواهد یافت.

چرا طراحی لوگو تصویری؟

لوگو تصویری می تواند ایده های خاص و معرفی خدمات و محصولات شرکت را موثرتر از متن معرفی نماید. کافی است که لوگوهای شرکت های معروف جهانی را در نظر بگیرید. این لوگوها با استفاده از طراحی لوگو تصویری یا لوگو نمادین می توانند بدون در نظر گرفتن زبان های قابل درک اقوام و نژادهای مختلف در جهان، هویت برند خود را به جهانیان معرفی کنند. جذابیت بصری در طراحی لوگو تصویری در مقابل طراحی سایر لوگوها بالاتر است و از این رو ماندگاری بیشتری نسبت به آنها دارند. یکی از نکات مهم برقراری ارتباط با مخاطبین است. مشتریان ارتباط بهتری را با لوگو تصویری برقرار کرده و در نتیجه برند شرکت به صورتی ماندگار در ذهن آنها باقی می ماند.

دلائل انتخاب طراحی لوگو تصویری توسط مشتریان

لوگو تصویری توسط یک طراح باتجربه و ماهر و با بهره گیری از نمادهای مشخص خلق می شود و مشتریان می توانند زمینه فعالیت برند خود را در قالب لوگو منعکس سازند. در طراحی لوگو تصویری ویژگی هایی منحصربفرد نهفته است که مشتریان را بر آن می دارد تا این نوع طراحی لوگو را انتخاب نمایند:

• ماندگاری لوگو تصویری: انتقال پیام تجاری و برند شرکت در قالب لوگو بسیار حائز اهمیت است و لوگو تصویری می تواند با انتقال راحت تر این پیام ماندگاری بیشتری را در ذهن مخاطبین ایجاد نماید. یک طراحی خاص و چشمگیر از لوگو تصویری می تواند شما را از سایر رقبا کاملا متمایز ساخته و در پی آن میزان ماندگاری آن را افزایش دهد.
• مفهوم لوگو سمبلیک: با طراحی لوگو تصویری مفهوم رساتری برای مخاطبین القا می شود. به عبارتی مفهوم لوگو تصویری با برند همخوانی بیشتری داشته و معرفی محصولات و خدمات خیلی ساده تر و سریع تر به مشتریان یا مخاطبین انتقال داده می شود.
• منحصر بفرد بودن لوگو تصویری: از آنجایی که هر شرکت دارای ارزش ها، ایده ها و ویژگی های خاص خود می باشد پس طراحی لوگو تصویری بهتر می تواند این ماهیت منحصربفرد را منعکس سازد. پس این ویژگی لوگو تصویری از اهمیت بالایی برخوردار است.
• انعطاف پذیر بودن لوگو نمادین: از آنجایی که شاهد تغییرات گسترده ای در تکنولوژی و افزایش روز افزون تقاضای مشتریان هستیم پس لوگو باید با این نیازها هماهنگی و سازگاری کاملی داشته باشد. یکی از ویژگی های لوگو تصویری سازگاری آن است. از آن جایی که این لوگو مفاهیم را به خوبی و به راحتی منتقل می سازد پس در تمامی رسانه ها کاربرد خوبی داشته و می تواند به کسب و کار شما و جذب مشتریان کمک شایانی بنماید.

نماد در لوگو تصویری چگونه برند را تحت تأثیر قرار می دهد؟

برندینگ (Branding) برای زندگی اجتماعی امروزی، مشاغل، هویت های جمعی و تجارب مدرن بشر از اهمیت خاصی برخوردار است. برندینگ به افراد این امکان را می دهد تا دنیای پیرامون خود را شناسایی، سازماندهی و طبقه بندی نمایند.
از دیدگاه روانکاری، خلق برندها با چگونگی درک انسان ها و بیان احساسات آنها از طریق تصاویر و نمادها مرتبط است. در واقع باید اساس اصول ارتباطات انسانی را درک کنیم. برندها باید رقابتی باشند. نمادها یا تصاویری که برای برندها استفاده می شوند باید به اندازه ای قوی باشند که بتوانند مفاهیم را به راحتی انتقال دهند. ارتباطاتی که افراد از طریق نمادها برقرار می سازند در نحوه طبقه بندی برندها بسیار مهم است.

تصاویر متحرک لوگو

قدرت جلب توجه در لوگوهای متحرک بسیار بالا بوده و به گونه ای پیام های مطلوب را منتقل می سازند که لوگوهای ثابت نمی توانند این کار را انجام دهد.
نمونه هایی از تصاویر متحرک لوگو را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:
https://99designs.com/blog/creative-inspiration/animated-logos/

در ادامه با چند لوگو تصویری متحرک مشهور آشنا خواهیم شد و اینکه چطور پیام خود را به گونه ای مطلوب انتقال می دهند:
 لوگو گوگل: قطعا گوگل نیازی به معرفی ندارد. تصویر آن قابلیت جست و جوی صوتی گوگل را در قالب رنگ بندی آن نشان می دهد. به عبارتی این لوگو تصویری یا نمادین با استفاده از رنگ ها و حرکات در تصویر متحرک آن برای نشان دادن برند به ساده ترین شکل ممکن بهره می برد.

 لوگو فایرفاکس: فایرفاکس یک مرورگر مشهور است که تصویر آن یک روباه آتشین است. این روباه آتشین زمین را احاطه نموده و نشان می دهد که به تمام دنیا دسترسی دارد. تصویر روباه در لوگو تصویری نشان دهنده سرعت بالای این مرورگر است. مثلا در اینجا سرعت یکی از ارزش های این برند است که به خوبی در لوگو نشان داده شده است.

 لوگو آمازون: شرکت آمازون و شیوه فعالیت آن بسیار منحصربفرد است. تنها لبخند نیست که در تصویر متحرک لوگوی آن مشهود است بلکه این مفهوم را به مخاطبین منتقل می سازد که آمازون همه چیز از "ای تا زِد" را به عموم می فروشد. ارائه خدمات در این لوگو به خوبی نشان داده شده است.

 لوگو لینکدین: لینکدین یک شبکه تخصصی است که افراد با حرفه های مختلف را در سرتاسر دنیا به یکدیگر پیوند می دهد. در تصویر متحرک لوگو مردی را مشاهده می نماییم که بسیار خوشحال بوده و یک کیف دستی در دست او قرار دارد. به عبارتی این لوگو این پیام را می رساند: هیجان انگیز بودن کسب و کار و ارتباط با افراد دارای حرفه های مختلف.

 

لوگو تصویری چیست و طراحی لوگو تصویر چه کاربردهایی دارد؟

 

نکات مهم در مورد استفاده از تصاویر در لوگو تصویری و طراحی آن


• داستان پردازی لوگو نمادین: به خاطر داشته باشید که همه نمادها یا تصاویر در لوگو تصویری به کار نمی روند تا یک داستان مشابه را برای ما بازگو کنند. اطمینان حاصل نمایید که تصاویر به کار رفته در لوگو تصویری نباید فقط زیبا باشند بلکه باید معانی دقیق و مشخصی را منتقل سازند.
• دیدگاه های بین المللی در لوگو سمبلیک: نمادها را در لوگو تصویری یا نمادین از چندین دیدگاه بررسی نمایید، از منظر اهداف مخاطبین و حتی زمینه های اجتماعی و فرهنگی آنان. آنچه که یک تصویر یا نماد در یک فرهنگ ارائه می دهد ممکن است با فرهنگ دیگری متفاوت باشد. این مسئله برای شرکت هایی که به دنبال خلق هویت و برندینگ بین المللی هستند بسیار حائز اهمیت است.
• تصریح ارتباطات با طراحی لوگو تصویری: ارتباط هر لوگو باید با دقت در نظر گرفته شود. نمادها در لوگو تصویری هنگام استفاده ابزارهای ارتباطی قدرتمندی هستند. یک عنصر نمادین هوشمند در طراحی لوگو می تواند همه چیز را به خوبی بیان نماید و طراح باید با دقت آن ایده را به کار برد و از کاربرد ایده های ضعیف بپرهیزد.
• تعامل نمادها و تصاویر در لوگو تصویری: هر چیزی که به طور بصری شرکت را نشان می دهد می تواند اهداف آن را نیز تعریف نماید. این ایده کلی در پشت هر برند و لوگوی آن است. مشتریان باید بدانند که شرکت از آنِ کیست و اینکه آن برندینگ را در زندگی خود بگنجانند. طراحی باید آگاه باشد که نمادها به خودی خود وجود ندارند و باید دارای تعامل باشند. یک طراح ماهر باید تشخیص دهد که چطور نمادها و تصاویر می توانند به طور کلی برند و لوگو را تحت تأثیر قرار دهند.

لوگو تصویری و نقاط قوت آن

 مخاطبین و مشتریان با چند بار تماس چشمی می توانند لوگو تصویری را به خاطر بسپارند و این یکی از ویژگی های طراحی لوگو تصویری است که آن را از سایر لوگوها متمایز ساخته است.
 ارتباطات و گیرایی بصری در لوگوهای بصری نسبت به سایر لوگوها بخصوص لوگوهای ترکیبی راحت تر صورت می گیرد.
 برخی رسانه ها مانند چک یا فکس دارای وضوح کمی هستند و بهره گیری از لوگو تصویری در این موارد قابل تشخیص تر از سایر لوگوها می باشد.
 تصاویر یا نمادهای رنگی در طراحی لوگو تصویری را به راحتی می توان به نسخه سیاه و سفید تبدیل نمود.
 بازتولید و کاربرد این لوگوها در رسانه های مختلف بدون ویرایش و به راحتی صورت می گیرد.
 بازتولید لوگو تصویری در ترکیب های رنگی راحت صورت می گیرد.

لوگو تصویری و نقاط ضعف آن

 طراحی لوگو تصویری مستلزم یک طراح لوگوی باتجربه و ماهر است.
 از آنجایی که لوگو تصویری یک لوگوی منحصربفرد است طراحی آن مشکل می باشد و همه طراحان از عهده طراحی آن بر نمی آیند.
 نهادهای عمومی مثل تیم های ورزشی، نظامی و اجتماعی یا مدارس به ندرت از این نوع لوگوها استفاده می نمایند.
 یک لوگوی تصویری باید آنقدر ماهرانه طراحی شده باشد که به خوبی شناخته شود و در معرض دید وسیعی قرار گیرد. در غیر اینصورت لوگو تصویری نیازمند یک بخش متنی هم می باشد و اگر آن متن حذف شود نمی تواند به اندازه کافی در انتقال بصری پیام و معرفی محصولات و خدمات موفق عمل نماید.

جمع بندی

یکی از پویاترین ابزارهایی که طراحان گرافیک برای خلق لوگوها از آن بهره می گیرند؛ تصویر یا نماد است و در پی آن ایجاد یک لوگو تصویری. یکی از مهمترین عناصر در طراحی لوگو تعریف هویت است اینکه شرکت در چه زمینه ای فعالیت دارد و درک عموم از فعالیت ها، خدمات یا محصولات آن چیست.
در دنیای طراحی یک نماد معمولا ترکیبی از عناصر گرافیکی، رنگ، آیکون یا نماد است که داستانی از هویت یک شرکت را برای ما بازگو می کنند. لوگو تصویری طرحی مبتنی بر گرافیک بوده و معمولا بسیار بهتر در اذهان باقی می ماند. طراح باید به گونه ای عناصر گرافیکی را در نماد لوگو به کار ببرد که پیام برند به خوبی در آن مشخص باشد و رنگ آن نیز با سایر تبلیغات شرکت همخوانی داشته باشد.
طراحی لوگو تصویری باید به دست یک طراح ماهر و باتجربه در این زمینه صورت گیرد چرا که انتخاب تصویر برابر است با کل موجودیت و هویت شرکت. از این رو باید در مورد مفاهیمی که قرار است در تصویر جای گیرند به خوبی تصمیم گیری شود.
لوگوهای تصویری بسیار پرطرفدار هستند و باید زمانی که شرکت به خوبی شناخته شده است استفاده گردند. یک طراح ماهر باید از نمادها و تصاویر مرتبط برای طراحی لوگو تصویری بهره گیرد تا برند را معتبرتر نشان داده و بتوانند اعتماد مخاطبین را بیش از پیش جلب کنند. از ویژگی های مهم لوگو تصویری می توان به ماندگاری، منحصربفرد بودن آن، انعطاف پذیر بودن آن و انتقال راحت مفاهیم اشاره نمود.

تگ های مرتبط :