لوگونومی

لوگو و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

لوگو چیست؟

لوگو در واقع یک نماد، سمبل یا آرم است که به یک شرکت یا سازمان نسبت داده می شود. لوگو می تواند شامل تصویر، نوشتار و یک طرح گرافیکی باشد که در آن نام شرکت، حروف اختصاری یا یک تصویر مرتبط با کسب و کار و بیزینس گنجانده شده باشد. لوگو یک تصویر مشخص از برند ایجاد می کند تا مخاطبین بتوانند یک شرکت را از سایر رقبا به سرعت تشخیص دهند و محصولات و خدمات آن را برای خرید انتخاب کنند.

انواع لوگو و همه آنچه در مورد آن باید بدانید:

1. ورد مارک یا لوگوی کلمه (Wordmark)

این نوع لوگوی نوشتاری، یک لوگو ساده با فونت خاص است که شامل نام کامل یک برند می شود. وردمارک زیر مجموعه لوگوتایپ قرار میگیرد و از یک سبک نوشتاری و فونت منحصربه‌فرد برای متمایز کردن نام برند بدون استفاده از هیچگونه تصویر گرافیکی، نماد یا شکل خاصی طراحی می شود. در وردمارک از فونت هایی استفاده می شود که با هدف طراحی لوگو اصلاح شده اند. لوگو از نوع وردمارک شامل فونت های ساده مثل لوگوی گوگل و فونت های دستی مثل لوگوی دیزنی می‌شود.

• طراحی لوگو از نوع ورد مارک چه کاربردی دارد؟

لوگو از نوع وردمارک انتخاب خوبی برای شرکت هایی است که نام کوتاهی دارند و نام آنها کمتر از سه سیلاب می باشد. در صورتی که نام شرکت شما بسیار طولانی است و از دو یا چند کلمه تشکیل شده بهتر است سراغ طراحی لوگو از نوع لوگوی کلمه نروید.
برندهایی که یک کلمه از نام آنها در میان مخاطبین جا افتاده و آن را تکرار می‌کنند می توانند از طراحی‌ لوگو نوع وردمارک استفاده کنند تا آن کلمه را در ذهن مخاطب به یادماندنی تر نمایند. یکی از مشهورترین لوگوهای نوع وردمارک کوکاکولا است. با وجود اینکه نام کوکاکولا بیشتر از سه سیلاب دارد اما به خاطر سپردن آن اصلا سخت نیست. طبق آمارهای به دست آمده کوکاکولا شناخته شده ترین لوگو از نوع وردمارک در جهان است.

2. لوگوتایپ (Logotype)

لوگوتایپ بسیار مشابه با وردمارک است و از لحاظ ظاهری تقریباً یکسان میباشد و تنها تفاوت بین لوگوتایپ و وردمارک، وجود یک سمبل در طراحی متن لوگو است. به عنوان مثال لوگوی فدکس را در نظر بگیرید. می‌توان این لوگو را از نوع وردمارک نیز طبقه‌بندی کرد؛ اما اگر با دقت بیشتری به آن نگاه کنید، متوجه یک پیکان در فضای سفید رنگ بین حرف E و X خواهید شد که به عنوان یک سمبل برای سرعت و دقت در لوگو گنجانده شده است. این نوع طراحی لوگو در طبقه‌بندی لوگوتایپ قرار می‌گیرد.

• چه زمانی از لوگوتایپ استفاده کنیم؟

کاربرد طراحی لوگو از نوع نوشتاری تقریباً با وردمارک مشابه است. بهتر از لوگوتایپ زمانی استفاده کنید که:
 نام برند شما کوتاه است و به راحتی در ذهن ها باقی میماند.
 پیام برند شما باید در طولانی مدت در ذهن مخاطب باقی بماند.

3. لتر مارک (Lettermark Logo) یا مونوگرام (Monogram)

لوگوهای از نوع مونوگرام یا لترمارک شامل چند حرف یا حروف اختصاری از نام شرکت می‌شوند. معمولاً شرکت‌ها از اولین حروف هر کلمه از نام برند خود برای طراحی این نوع لوگو استفاده می کنند تا اهداف بازاریابی آنها برآورده شود و مخاطبین بتوانند برند آنها را به راحتی تشخیص دهند.
به عنوان مثال لوگوی شرکت IBM مخفف International Business Machines از نوع لوگو لترمارک می باشد. طراحی لوگوی حرفه ای IBM کاملاً زیرکانه صورت گرفته است چون پیدا کردن تصویری که با نام انتخاب شده و خدمات و محصولات ارائه شده توسط شرکت ‏IBM هم خوانی داشته باشد، کمی مشکل به نظر می رسد. در صورتی که طراحی لوگو از نوع لترمارک با استفاده از حروف اختصاری نام شرکت، لوگوی آی بی ام را کاملاً به یادماندنی کرده است. طراحی لوگو از نوع مونوگرام باید با دانش کامل از تیپوگرافی و فونت ها انجام گیرد. طراحان لوگو همچنین باید از اینکه لوگو از نوع لترمارک به صورت چاپی، آنلاین و آفلاین به وضوح خود را نشان می‌دهد، مطمئن شوند. لوگوی شرکت‌های مشهور دیگری مانند HBO و CNN نیز از نوع لترمارک است.

 

لوگو و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

لوگوی انحصاری شرکت HBO, نونه ای از لوگوی لترمارک (Lettermar)

 

• لوگو از نوع لترمارک چه کاربردی دارد؟

معمولاً توصیه می شود زمانی که نام برند بسیار طولانی است و به خاطر سپردن آن مشکل می باشد، شرکت‌ها از لوگو نوع لترمارک استفاده کنند. شرکت هایی که نام آنها از سه کلمه یا بیشتر تشکیل شده معمولاً لوگو از نوع مونو‌گرام را انتخاب میکنند.

4. لوگو تصویری (Pictorial Mark)، برند مارک (Brand Mark) یا لوگو نمادین (Symbols)

لوگو تصویری شامل یک آیکون، نماد یا تصویر گرافیکی برگرفته شده از نام برند یا شرکت بر اساس محصولات و خدماتی است که ارائه می دهد. این تصویر معمولاً زمانی که درباره یک برند صحبت می‌شود، در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. مثالهایی از این نوع لوگو را می توان در طراحی لوگوی شرکت های توییتر، استارباکس و اَپل مشاهده کرد.
مزیت مشخص انتخاب لوگوی تصویری این است که کاملاً برای مخاطب قابل تصور است و چون از هدف و پیام شرکت برگرفته شده، به مخاطب القا می کند که برند مربوطه چه تعهداتی دارد و می تواند توجه مخاطب را در یک نگاه به خود جلب کند. از مشهور ترین لوگو های نوع برند مارک می‌توان به لوگو آدیداس و اسنپ چت اشاره کرد.

• چه زمانی از لوگوی نمادین استفاده کنیم؟

محدودیت و قانون خاصی برای استفاده از سمبل ها، نماد ها، تصاویر و آرم های مختلف در لوگو وجود ندارد. طراحی لوگو تصویری بیشتر به خلاقیت طراح لوگو بر می‌گردد. البته به شرکتهایی که به تازگی قصد برندسازی برای کسب و کار خود دارند؛ توصیه می شود که حتماً نام شرکت خود را زیر نماد یا آرم انتخاب شده درج کنند تا برای همه مخاطبین قابل تشخیص باشد. برند مارک معمولاً برای کسب و کارهایی توصیه می‌شود که:
 شهرت جهانی خوبی دارند. 
 چندین شعبه در سراسر کشور باز کرده‌اند.
 نیاز به خلق یک تصویر منحصر به فرد و متمایز برای برند خود دارند.

5. لوگو های انتزاعی (Abstract Marks)

لوگوی انتزاعی معمولاً از آرم یا نماد انتزاعی بر گرفته می شود که تصویر آن مثل سیب اپل یا پرنده توییتر واضح نیست بلکه از ترکیب چند شکل هندسی خلق می شود و نمایانگر نام برند یا خدمات ارائه شده توسط آن است. از انواع لوگوی حرفه ای طراحی شده از نوع انتزاعی می‌توان به آرم پپسی و شنل اشاره کرد.

• لوگوی انتزاعی در چه مواردی کاربرد دارد؟

لوگوی انتزاعی معمولاً برای شرکت‌ها و صنایعی که قصد دارند یک خدمات مبتکرانه و خلاقانه و جدید با تکنولوژی پیشرفته ارائه دهند، مناسب است. این نوع لوگو به مخاطب القا می کند که برند مطرح شده نسبت به سایر رقبا مزایا و ویژگی های منحصر به فرد و ایده آلی دارد.

6. لوگوی ماسکات (Mascots Logo)

لوگوی ماسکات از نوع تصویری می باشد اما یک کاراکتر مشخص در آن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لوگوها معمولا برای رخدادهای ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت هایی مانند KFC نیز طراحی لوگوی حرفه ای خود را بر اساس لوگوی نوع ماسکات انجام داده اند.

• لوگوی ماسکات در چه مواردی کاربرد دارد؟

طراحی لوگوی ماسکات گزینه مناسبی برای برندهایی است که در زمینه خانواده، کودکان و نوجوانان خدمات یا محصولاتی ارائه می دهند. لوگو ماسکات معمولاً حاوی تصاویر جذابی است که برای کودکان و نوجوانان جلب توجه می کند.

7. لوگوی ترکیبی

طراحی لوگوی حرفه ای با آرم ترکیبی متداول ترین انتخاب شرکتها در شروع کسب و کارشان است. این نوع لوگو از یک تصویر به همراه یک کلمه استفاده می کند. به عبارت ساده‌تر، طراحی لوگوی ترکیبی شامل یک نماد تصویری و یک نام برند می شود که تقریباً یک لوگوی کامل به نظر می رسد. شرکت هایی مانند Doritos, Lacoste, Mastercard از لوگوی نوع ترکیبی استفاده کرده‌اند.

 

لوگو و همه آنچه باید در مورد آن بدانید

لوگوی شرکت Mastercard, نمونه ای از لوگوی ترکیبی

 

• چه زمانی از آرم ترکیبی استفاده کنیم؟

معمولاً توصیه می شود زمانی از لوگوی ترکیبی استفاده کنید که :
 شرکت شما به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده است و در حال حاضر از لوگوی آرم انتزاعی استفاده می کنید. 
 لوگوی تصویری شما با برند دیگری اشتباه گرفته می‌شود.

8. لوگو امبلم (Emblem Logo)

‏Emblem ها از انواع لوگوی معروفی هستند که توسط دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع لوگو نام برند داخل یک سمبل یا یک آیکون گنجانده می شود. آنچه طراحی لوگوی امبلم را از سایر انواع لوگو متمایز می سازد، سنتی بودن و کلاسیک بودن آن است. لوگو دانشگاه هاروارد یکی از مشهورترین انواع لوگوی امبلم است.

• طراحی لوگوی امبلم چه کاربردی دارد؟

لوگوی امبلم گزینه مناسبی برای برندهای کلاسیک یا سنتی است که قدمت طولانی دارند. به عنوان مثال دانشگاه ها و کارخانه های تولید قهوه، چای و غیره می‌توانند از این نوع لوگو استفاده کنند.

9. لوگوی کانتور (Contoured Logo)

طراحی لوگو با کلمات کانتور شامل گنجاندن نام برند در اشکال هندسی می شود. این نوع لوگو نیاز به خلاقیت بسیار زیادی دارد تا بتواند هویت و نام برند را در اشکال هندسی بگنجاند. مثال هایی از برندهایی که طراحی لوگوی آنها با کلمات کانتور طراحی‌شده شامل سامسونگ و بی بی سی می شود.

• چه زمانی از لوگوی کانتور استفاده کنیم؟

کلمات کانتور جایگزین مناسبی برای انواع لوگوتایپ و لوگومارک هستند چون می توان مزیت استفاده از شکل های هندسی را نیز به حروف اضافه کرد. برای طراحی لوگوی کانتور باید دید خوبی نسبت به مفهوم اشکال هندسی داشته باشید. به عنوان مثال دوایر در لوگو کانتور مفهوم عشق و اتحاد را می رساند. در حالی که شکل هندسی مربع نمایانگر اطمینان پایداری و اعتماد است.

10. لوگوی پویا (Dynamic) یا سازگار (Adaptable)

لوگوی پویا تقریباً جدید ترین انواع لوگو است که بر اساس محتوای بکار رفته قابلیت به روز رسانی دارد. لوگو آزمایشگاه میت مدیا Mit Media Labs در این دسته بندی قرار می گیرد. این شرکت ۴۰ هزار طراحی مختلف از لوگوی خود ایجاد کرده که طبق محتوای مورد استفاده در تبلیغات تغییر می کند.

• چه زمانی از لوگوی پویا استفاده کنیم؟

اگر بیزینس شما بسیار قدرتمند است و از لحاظ مالی آنقدر قوی هستید که می توانید تجارت خود را در زمینه های مختلف گسترش دهید می توانید از لوگوی پویا استفاده کنید تا لوگوی شما با توجه به زمینه کاریتان تغییر کند.

11. لوگوی سه بعدی

با پیشرفت تکنولوژی طراحی لوگوی سه بعدی جایگزین لوگوهای دو بعدی شده است. از زمانی که تبلیغات اینترنتی و بازاریابی دیجیتال گسترش پیدا کرد، شرکت ها به این نتیجه رسیدند که لوگوی دو بعدی جذابیت چندانی به خصوص در تبلیغات رسانه های اجتماعی ندارد و باید طراحی لوگوی خود را به نحوی تغییر دهند که با تکنولوژی پیشرفته جدید همخوانی داشته باشد؛ بنابراین طراحی لوگوی سه بعدی متداول شد. لوگوی سه بعدی این فرصت را به شرکتها می دهد که پیام برند خود را به روشی خلاقانه به صورت چند وجهی نشان دهند. اصول و قوانین طراحی لوگوی هوشمند به طراحان لوگو کمک کرده است که لوگوی سه بعدی را با طراحی های منحصر به فرد به شرکت‌ها عرضه کنند.

جمع بندی

با انواع لوگو و همه آنچه در مورد آن باید بدانید آشنا شدید. به عنون نکته آخر باید بدانید که سه عنصر گرافیکی، نوشتاری و رنگ در طراحی لوگوی حرفه ای موثرند:
عنصر گرافیکی لوگو: عنصر تصویری یک لوگو یا همان آیکون یا آرم آن می تواند شامل یک متن، الگو، شکل هندسی، خطوط طراحی شده و یا یک نماد باشد. می‌توان از بخشی از نام برند عنوان تصویر گرافیکی لوگو استفاده کرد. تصویر گرافیکی برای انواع لوگو مانند برند مارک، امبلم، ماسکات و کانتور باید با توجه به مفهوم و هدف خاصی که نشان دهنده ارتباط لوگو و برند با مخاطب باشد انتخاب شود.
عنصر نوشتاری لوگو: نحوه تایپ یا سبک تایپ به انتخاب فونت لوگو برمی‌گردد. طراح لوگو باید از بین فونت های سریف (Serif)، سانس سریف (Sans Serif)، اسکریپت  (Script) یا دست نوشته (Handwritten) مناسبترین فونت را برای انواع لوگوتایپ انتخاب کند. طراح لوگو باید فونتی را انتخاب کند که مفهوم و پیام برند را به بهترین شکل ممکن به مخاطب برساند. یک لوگوی حرفه ای با توجه به ویژگی های سبک فونت انتخاب شده ارزیابی می‌شود.
عنصر رنگ در طراحی لوگو: انتخاب رنگ برای طراحی لوگوی حرفه ای اهمیت بسیار زیادی دارد. طراح لوگو باید بتواند با توجه به نوع مخاطبین یک برند، رنگ های مورد استفاده در لوگو را انتخاب کند. اگر عنصر رنگ لوگو به درستی انتخاب شود، ارتباط مناسبی با مخاطب برقرار کرده و به یادماندنی خواهد بود.