لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/07/16

نشان‌واره چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

نشان‌واره یا لوگو در یک تعریف بسیار ساده، نمادی متشکل از تصویر و متن است که به کمک آن می توان برندهای مختلف را از یکدیگر تشخیص داد. اما کاربرد این نماد گرافیکی فقط به همین جا ختم نمی شود!
یک لوگو حرفه ای، می تواند نقش کلیدی در برندینگ شرکت داشته باشد. طراحی لوگو حرفه ای به مشتریان کمک می کند به درستی تشخیص بدهند که شرکت شما چه کاری انجام می دهد، چه هویتی دارد و ارزش آن چقدر است.
به عنوان مثال نشان‌واره بی‌ام‌و یا بی ام دبلیو (BMW) که ارزش آن نزدیک به صد میلیارد دلار است، آنقدر حرفه ای طراحی شده که بیش از نود سال است در برندینگ این شرکت ایفای نقش می کند و هنوز به عنوان نماد بی رقیبی بین مخاطبین شناخته می شود.
اما واقعا این نشان‌واره چه ویژگی هایی داشته که تا این حد ماندگار و به یادماندنی شده است؟

 

نشان‌واره چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

 

معنای واقعی نشان ‌واره بی ‌ام‌ و جنجالی ترین مسئله شرکت است. برخی براین باورند که این نشان‌واره سفید و آبی با دایره سیاه احاطه شده در آن، بر اساس پروانه یک هواپیمای کوچک مسافربری طراحی شده است.
به گفته دکتر فلوریان تریبل (Florian Triebel) عضو هیئت اجرایی BMW، دو تفسیر متفاوت از آسمان آبی و زمینه های سفید نشان ‌واره بی‌ام‌و وجود دارد. یکی از این تفاسیر به یک ملخ چرخان اشاره دارد و دیگری به Bavaria مربوط است جایی که محصولات بی ام دبلیو ساخته می شوند.

نگاهی به سیر تاریخی تحول نشان‌واره بی‌ام‌و

 

نشان‌واره چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

 

نشان‌واره بی‌ام‌و در ابتدای کار، همانند امروز بحث برانگیز نبود زیرا هنور مردم این محصولات را به خوبی نمی شناختند. BMW مخفف Bavarian Motor Works است، نامی که در زمان جنگ جهانی اول در سال 1917 بر روی این کارخانه گذاشته شد. این کارخانه در مونیخ و در مرکز ایالت باواریا تاسیس شد و در ابتدا برای تولید موتورهای خودرو، قایق ها و ماشین های کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرد.
اولین نشان ‌واره بی‌ام‌و دارای حاشیه مشکی و شبیه لوگو امروزی است اما با این تفاوت که در آن خطوط طلایی هم حضور دارند. رنگ های سفید و آبی هم به صورت برعکس در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. پس از اینکه چند سال از طراحی نشان‌واره بی‌ ام و گذشت، یک بنر تبلیغاتی از این شرکت با لوگو BMW چاپ شد که در پروانه هواپیما جایگذاری شده بود.
انتشار این تبلیغ دقیقا در بحبوحه بحران اقتصادی جهان بود و این شرکت سعی داشت که با طراحی موتورهای جدید هواپیما، فعالیت خود را حفظ نماید. از اینجا بود که همه تصور کردند نشان ‌واره بی‌ام‌و بر اساس پروانه هواپیما طراحی شده است اما در واقع اینگونه نیست.
البته نمی توان این تفسیر را نادرست پنداشت زیرا این شرکت کار خود را از ابتدا با تولید موتور هواپیما آغاز نموده است. تغییرات و تحولات نشان ‌واره BMW در طول تاریخ برخلاف سایر برندها چندان نیست. می توان گفت اساسی ترین تغییر در سال 1997 بود و آن هم برجسته تر و سه بعدی شدن این لوگو نسبت به قبل بوده است.

تفسیر رنگ های نشان‌واره بی‌ام‌و

نشان‌واره بی ‌ام‌ و بی شک و به طور گسترده ای به عنوان یکی از بهترین لوگوهای اتومبیل در تاریخ طراحی گرافیک شناخته می شود. این نشان ‌واره متشکل از سه رنگ قدرتمند است:
• آبی
• سفید
• سیاه
در حالی که رنگ سیاه نماد تعالی شرکت است، رنگ سفید خلوص و جذابیت را نشان می دهد. از سوی دیگر، رنگ آبی بیانگر قدرت و اعتبار محصولات شرکت می باشد.
طراحی نشان ‌واره حرفه ای شرکت BMW، تیغه های پروانه سفید را در آسمان آبی نشان می دهد و این شرکت را به عنوان تولید کننده موتور هواپیماهای نظامی معرفی می نماید. رنگ های نشان ‌واره بی‌ام‌و همچنین می توانند نشانگر پرچم باوارین که آبی و سفید هستند، باشند.
ماندگاری این نشان واره جهانی با قدمت 90 ساله، به تمام طراحان لوگو یادآوری می کند که انتخاب رنگ یکی از اصول طراحی لوگو حرفه ای است. رنگ هایی که برای طراحی نشان واره انتخاب می شود باید حاوی پیامی برای مخاطب باشد، در حقیقت رنگ های لوگو باید دارای معنا و پیشینه ای مرتبط با آن شرکت تجاری باشد.

نشان واره حرفه ای برای اثرگذاری در برندینگ چه ویژگی هایی دارد؟

نشان ‌واره عامل بسیار مهمی در تعیین هویت شرکت بوده و باید به آسانی پیام برندینگ را به مخاطبین انتقال دهد. در ادامه با ویژگی های منحصرفرد طراحی نشان‌واره که به عنوان یکی از برترین و موفق ترین عوامل در برندینگ هر شرکت معتبری شناخته می شود، آشنا خواهیم شد:

معنا و مفهوم آرم در طراحی لوگو

هنگام طراحی نشان‌واره حرفه ای باید این نکته را در نظر داشته باشید که هدف عملکرد شرکت باید به خوبی از طریق نشان‌ واره به مشتریان معرفی شود. در لوگو شرکت های مشهوری مانند بی ‌ام ‌و ، شما می توانید مفهوم را به خوبی دریابید و پیام برند را درک کنید.

طراحی نشان‌واره به صورت انحصاری

آمارها نشان می دهد نشان‌ واره هایی که به صورت منحصربفرد طراحی شده بیشترین تاثیر را در برندینگ شرکت های مشهور داشته اند و در سرتاسر دنیا به خوبی می درخشند. در واقع نباید در هنگام طراحی لوگو از سایر نشان‌واره ها، کپی برداری کرد.

طراحی نشان‌واره ساده

ساده بودن نشان ‌واره سبب می شود که به راحتی توسط مخاطب تشخیص داده شود و در ذهن او باقی بماند. طراحی لوگو ساده باید به نحوی باشد که به خوبی نوع تجارت و کسب و کار شرکت را معرفی کرده و مخاطبین را دچار سردرگمی نکند.
نشان‌واره بی ام جزء لوگوهای بسیار ساده و پرمفهومی است که هم به خوبی مفهوم کسب و کار را منتقل می سازد و به راحتی در اذهان ماندگار شده است.

نقش رنگ در طراحی لوگو

یکی از تأثیرگذارترین گزینه ها در توسعه زیبایی برند تجاری، انتخاب رنگ و توجه به روانشناسی رنگ ها است. در طراحی نشان‌واره حرفه ای باید از رنگ هایی استفاده کرد که به طور ناخودآگاه پیامی صحیح را به مخاطب منتقل کنند و با مخاطبین هدف هر شرکت ارتباط برقرار کند.
انتخاب ترکیب رنگی درست در طراحی لوگو حرفه ای دقیقا مانند نشان‌ واره BMW می تواند منحصربفرد بودن شرکت شما را برجسته سازد و تاثیر خود را در برندینگ به خوبی نشان دهد.

انعطاف پذیری نشان واره

انعطاف پذیری در طراحی نشان ‌واره یک مسئله بسیار مهم است. نشان‌واره حرفه ای، لوگویی است که در طول زمان قابلیت تغییرات جزئی را داشته باشد اما در عین حال هویت اصلی برند را حفظ کند.
گاهی اوقات با وجود اینکه فعالیت یک شرکت تغییر نکرده اما بنا به نیاز روز باید لوگو آن را تغییر دارد. پس لوگو هر شرکت باید به گونه ای طراحی شود که قابلیت تغییر را از تمامی جهات داشته باشد در حالیکه شکل و شمایل اولیه خود را حفظ می کند.
اگر به لوگو جدید بی‌ام‌و 2020 نگاهی بیندازید و آن را با لوگوهای قبلی این شرکت مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که با وجود تغییرات جزئی، این نشان‌واره همچنان موفق و قدرتمند است و هویت شرکت را به خوبی نشان می دهد.

 

نشان‌واره چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

 

برجسته ترین ویژگی های طراحی نشان‌واره بی‌ام‌و

بهترین روش برای تشخیص ویژگی های یک نشان واره حرفه ای، بررسی لوگو شرکت های مشهور مانند BMW است که در میان مخاطبین محبوب شده اند.
نشان‌واره BMW تصویری مستحکم از شرکت را نشان می دهد و گفته می شود برای نشان دادن باواریا، به عنوان محل تولید محصولات به رنگ آبی و سفید، طراحی شده است. قدمت این نشان ‌واره نشان می دهد که لوگو BMW یکی از برجسته ترین طرح های گرافیکی است که در طول تاریخ برای برندینگ یک شرکت مورد استفاده قرار گرفته است.

• شکل نشان‌واره BMW

یک حلقه سیاه ضخیم که محدود به یک پوشش نقره ای شده، نشان‌واره بی ام را به شکلی زیبا به نمایش می گذارد. داخل این حلقه به چهار ربع با سایه های متناوب آبی و سفید تقسیم می شود. این کوارترها همچنین نشان دهنده پروانه چرخان هواپیما هستند که به صورتی حرفه ای و شیک طراحی شده اند.
به زبانی ساده تر، نشان ‌واره بی‌ام‌و متشکل از چهار کوارتر آبی و سفید است که تیغه پروانه سفید در برابر آسمان آبی این شرکت را به عنوان سازنده موتور هواپیماهای نظامی در طول جنگ جهانی اول یادآوری می کند.

• ترکیب رنگ نشان‌واره BMW

استفاده از ترکیب رنگ قوی در این لوگو، احساسات بسیار خوبی را در مورد شرکت به مخاطبین القا می نماید. رنگ های آبی، سفید و سیاه پیام برند را به خوبی به مخاطب منتقل می کنند و نشان از لوگویی قدرتمند دارند که نمی توان آن را با کلمات توصیف نمود.

• فونت نشان‌واره بی‌ام‌و

برای نوشتن حروف نشان ‌واره BMW، از فونت Helvetica استفاده شده که در نیمه بالای حلقه سیاه به شکلی هنرمندانه حک شده اند. انتخاب این فونت، سادگی لوگو بی ام و را تکمیل کرده و در عین حال یک تصویر واضح و ساده از شرکت را برای یک برندینگ قوی نشان می دهد.
طراحی نشان‌واره ساده بی‌ام‌و به راحتی به مخاطبین نشان می دهد که این شرکت اوج موفقیت را از مدت ها قبل لمس نموده است و هنوز هم در پی رسیدن به موفقیت های بیشتر است.
به طور کلی بی‌ام‌و با طراحی نشان ‌واره ساده و حرفه ای خود پرتره ای دلپذیر خلق کرده که هوشیاری، وضوح و سادگی را همزمان به تصویر می کشد و به قطع یقین یکی از برترین لوگو های سازمانی در جهان است.
گرچه این نشان‌واره طی سال های متمادی تاحدودی دستخوش تغییر شده اما همچنان زیبایی و ویژگی های اصلی هویت خود را حفظ نموده است.

تغییرات نشان‌واره جدید بی‌ام‌و چه تاثیری بر برندینگ آن داشته است؟

 

نشان‌واره چیست و چه تاثیری در برندینگ دارد؟

 

آخرین نشان‌واره رونمایی شده از شرکت بی ام دبلیو در سال 2020، دارای بیشترین میزان تغییر این لوگو حتی از سال 1917 است. این نشان ‌واره حالت سه بعدی قدیمی را که داشت رها کرده و به سمت شکلی مدرن و مینیمال گام برداشته است.
همانند لوگوهای مشهور اپل یا گوگل، BMW نیز از نشان ‌واره تخت بهره برده و این لوگو جدید را روی کانسپت i4 پیاده کرده است. حلقه مشکی و نمادین که ترکیب رنگ آبی و سفید را محصور کرده بود، دیگر در این نشان‌واره دیده نمی شود. در مقابل این حلقه شفاف و فاقد سایه های نشان‌واره قبلی می باشد.
گفته می شود که لوگو جدید بی ام و که در سال 2020 رونمایی شد، با حذف حلقه سیاه، آزادی و شفافیت بیشتری را نشان می دهد و می تواند نظر مشتریان و مخاطبین جوان تر را که همواره به دنبال دنیای دیجیتال هستند، به خود جلب نماید. درحقیقت هدف اصلی این لوگوی جدید در برندینگ جذب مخاطبین جوان بوده است.
اما خیلی از منتقدان طرح حلقه این لوگو جدید را نمی پسندند و معتقدند که این پس زمینه خواندن نام BMW را روی نشان‌واره سخت تر می کند.

جمع بندی

نشان واره اصلی ترین نمادی است که هر تجارتی برای تقویت برندینگ و شناساندن هویت خود به مخاطبین از آن بهره می برد. بنابراین، طراحی حرفه ای نشان واره باید با توجه به ویژگی هایی نظیر
• سادگی
• انعطاف پذیری
• به یادماندنی بودن
• منحصر به فرد بودن
انجام گیرد تا تاثیر خود را روی برندینگ برجا بگذارد. انتخاب رنگ و فونت مناسب که بتواند پیام برند را به درستی به مخاطبین هدف برساند از دیگر ویژگی های یک نشان واره حرفه ای است.
بررسی لوگو برندهای مشهوری از جمله بی ام و و بررسی دلایل موفقیت و محبوبیت برندینگ آنها یکی از روش هایی است که می تواند به ما در طراحی یک لوگو حرفه ای کمک کند. طراحان لوگوی حرفه ای بر این باورند که اصلی ترین دلیل موفقیت لوگو برندهای مشهور، سادگی و در عین حال هدفمند بودن طراحی آنها است.
در حقیقت طراحی لوگوهای پیچیده تاثیری بر برندینگ شرکت نخواهد داشت بلکه نشان واره هایی در برندینگ شرکت های موفق تاثیر گذار بوده اند که پیام برند را به ساده ترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کرده اند.