لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/07/10

نگاهی به تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

لوگوی مرسدس بنز حتی در میان کسانی که به برند اتومبیل ها علاقه زیادی ندارند یکی از شناخته شده ترین نمادها در جهان است. این لوگو زیبا و در عین حال ساده از یک ستاره سه پر درون یک دایره تشکیل شده است.
منشأ لوگوی مرسدس بنز در واقع به سال 1909 برمی گردد؛ در سال 1923 به عنوان یک برند ثبت شد و تا سال 1926 با چند تغییر به شکلی که امروزه دارد رسید. در آن زمان شرکت هایی که در نهایت برای تولید مرسدس بنز ادغام شدند یعنی Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) و Benz & Cie تا آن زمان دو نهاد مستقل بودند.
در آن زمان، DMG توسط پاول و آدولف دایملر (Paul and Adolf Daimler) پسران بنیانگذار شرکت دایملر اداره می شد. این دو برادر دریافتند که شرکت آنها به یک لوگوی جدید نیاز دارد. پدر آنها یعنی گوتلیب دایملر در زمان مدیریت خود به عنوان مدیر فنی کارخانه دوتز، از یک ستاره سه پر برای نشان دادن نام خانوادگی خود روی کارت پستال استفاده نمود.

تاریخچه دوره های طراحی لوگوی مرسدس بنز

به طور کلی می توان مراحلی را که طراحی لوگوی مرسدس بنز طی کرده تا به اینجا برسد به دو دوره تقسیم نمود:
• دوره اول: اولین طراحی در سال 1903 بود؛ سپس لوگوی مرسدس بنز در سال های 1909، 1916 و 1921 به تکامل بیشتری دست پیدا نمود و در سال 1926 به یک ستاره طلایی که محصور در دایره بود تبدیل گشت.
• دوره دوم: در مرحله دوم، شرکت خودروسازی مرسدس بنز به دلیل دست یافتن به قهرمانی در مسابقات ماشین رانی فرمول، لوگوی منحصربفرد خود را طراحی نمود و نام آن نیز به مرسدس AMG پتروناس تغییر یافت و لوگو این شرکت خودروسازی نیز طرح و شکل جدیدی به خود گرفت.

مفهوم از ستاره سه پر در لوگوی مرسدس بنز چیست؟

طبق تاریخچه ای که شرکت دارد باید گفت مفهوم از ستاره سه پر، قدرت موتورهای دایملر در خشکی، دریا و آسمان است. در واقع مفهوم آن بسیار ساده و صریح است. این ستاره برتری موتورهای دایملر را در جهان نشان می دهد و اینکه شرکت مرسدس بنز بر کل جهان سلطه دارد.

دلیل تأثیرگذاری لوگوی مرسدس بنز چیست؟

لوگوی مرسدس بنز به دلیل طراحی حرفه ای و نیز سادگی و صراحتی که دارد به راحتی قابل تشخیص بوده و در اذهان پایدار است. لوگوی مرسدس بنز به عنوان یکی از شناخته شده ترین هویت های تجاری در جهان نشان دهنده اخلاق حرفه ای، صداقت و میراث غنی این شرکت خودروسازی است.

• رنگ های به کار رفته در طراحی لوگو مرسدس بنز

اگر با اصول طراحی لوگو آشنا باشید می دانید که روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو حرفه ای حرف اول را می زند. متداول ترین رنگ هایی که در لوگو مرسدس بنز مشاهده می کنید؛ سیاه و نقره ای است. رنگ نقره ای پیچیدگی، خلاقیت و کمال را به تصویر می کشد درحالی که رنگ سیاه ظرافت، یکپارچگی و خلوص را نشان می دهد.
به دلیل استفاده از این ترکیب رنگی بی نظیر، لوگوی مرسدس بنز در حال حاضر یکی از محبوب ترین و تأثیرگذارترین لوگوها در جهان به شمار می رود.

• المان های طراحی لوگوی مرسدس بنز

همانطور که می دانید المان های طراحی در خلق یک لوگو نقش بسزایی دارند. طراحی لوگو باید ساده و در عین حال حرفه ای باشد تا بتواند به تصمیم گیری و تغییر دیدگاه مشتریان برای خرید محصولات کمک کند. در واقع هویت بصری شرکت باید به گونه ای حرفه ای و تأثیرگذار در طراحی لوگو پیاده شود.
در ادامه مروری بر المان های طراحی لوگوی مرسدس بنز خواهیم داشت و اینکه چطور آنها در موفقیت این لوگو تأثیرگذار بوده اند:
- آرم و نشانه لوگو:
ستاره سه پر قابل توجه ترین آرم و نشانه در لوگوی مرسدس بنز است. این تصویر در اولین نگاه بسیار تأثیرگذار بوده و ماهیت حقیقی برند مرسدس بنز را منتقل می کند. به دلیل شکل منحصربفردی که دارد مخاطبین در نگاه اول آن را در ذهن خود می سپارند و به خوبی هویت بصری محصولات را درک می کنند.
از طرف دیگر دایره ای که آرم ستاره بنز در آن قرار گرفته به خوبی تداعی کنند حرکت چرخ های خودرو است و نمادی از محصولات و تولیدات این کارخانه خودروسازی مشهور است.
- رنگ لوگو:
رنگ نقره ای متابولیک در طراحی لوگوی مرسدس بنز به خوبی با هویت سازمانی آن سازگار است. گفته می شود که رنگ نقره ای رنگ مورد علاقه نخبگان بوده و به همین دلیل است که این کارخانه اتومبیل سازی از این رنگ برای توجیه هویت خود بهره برده است.
از طرف دیگر رنگ نقره ای به رنگ فلز بسیار شبیه است و برای صنایع خودروسازی که بیشتر با فلزات سر و کار دارند، کاملا همخوانی دارد.
- فونت لوگو:
فونت لوگوی مرسدس بنز " Corporate A Light" بوده و به نظر می رسد که این فونت با هویت کلی این برند تجاری مطابقت دارد. هرچند با توجه به قدمت بسیار زیاد لوگو، دیگر نیازی به اضافه کردن تایپوگرافی به آرم این شرکت نیست و همه با دیدن ستاره سه پر، به خوبی برند بنز را تشخیص می دهند اما هر جا که نیاز به اضافه کردن اسم این شرکت باشد از فونت منحصر به فرد Corporate A Light استفاده می شود.

 

نگاهی به تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

 

سه نکته ای که در طراحی لوگوی مرسدس بنز نهفته است!

شما برای طراحی لوگو حرفه ای و ماندگار می توانید از لوگوی مرسدس بنز ایده های زیادی بگیرید، اینکه لوگوی شما با گذر زمان همچنان تأثیرگذار باشد و بتواند محصولات و خدمات شما را به خوبی معرفی نماید، از ویژگی های طراحی لوگو حرفه ای است که فقط با رعایت اصول اساسی و خلاقیت طراح لوگو امکان پذیر می شود.
مهمترین اصولی که در طراحی لوگو مرسدس بنز دیده می شود:

• استفاده از تکنیک های مدرن، نوآوری ها:

در عصر امروزی که عصر نوآوری است فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت بوده و از این رو شرکت ها نیز باید در طراحی لوگو خلاقیت را حفظ کنند. اگر شما می خواهید که متفاوت از سایر شرکت ها باشید باید تمامی جوانب مهم در یک طراحی حرفه ای لوگو را به خوبی در نظر بگیرید. دقیقا همانند لوگوی مرسدس بنز که پس از گذشت سال ها هنوز محبوبیت خود را حفظ نموده است.

• تشخیص برند:

لوگو باید به گونه ای طراحی شود که نظر مشتریان را جلب نموده و به خوبی ایده و پیام شرکت شما را نشان دهد. شما هر چقدر هم برای طراحی لوگو وقت و هزینه صرف کنید اما آن طراحی نتواند پیام صحیحی را به مخاطبین انتقال دهد نمی توانید در کسب و کار خود موفق باشید. لوگوی مرسدس بنز در عین سادگی بسیار کارآمد بوده و به خوبی نظر مخاطبین خود را جلب می نماید.
انتخاب رنگ و آرم این لوگو بسیار حرفه ای انجام گرفته و ترکیب تمام اجزاء و عناصر، اصلی ترین هدف لوگو که جلب توجه مخاطب و رساندن پیام برند به آن است را به خوبی نتیجه داده است.

• متمایز بودن از سایر رقبا:

این یک واقعیت است که یک طراحی حرفه ای لوگو می تواند به شرکت شما کمک نماید تا از رقبای خود متمایز باشید. طراحی لوگو و تکنیک های برندینگ، دیگر محدود به یک ناحیه خاص نیستند. در واقع شما با استفاده از لوگو خود در پلتفرم های مختلف از جمله رسانه های اجتماعی می توانید به راحتی بازاریابی خود را گسترش دهید و خود را از سایر رقبا متمایز سازید.
لوگوی مرسدس بنز نه تنها بسیار متمایز و متفاوت از سایر رقبای خود طراحی شده بلکه طراحی آن به گونه ای است که به راحتی می توان آن را در تمام پلتفرم ها و هر اندازه ای تشخیص داد.

اصول طراحی لوگوی مرسدس بنز

یکی از ابزارهای موثر در بازاریابی، طراحی لوگو است که می تواند محصولات و خدمات شرکت را در مسیری صحیح به مشتریان هدف بشناساند. اما برای اینکه لوگو ابزاری تأثیرگذار باشد باید علاوه بر طراحی حرفه ای و ساده، اصول طراحی نیز به خوبی در آن رعایت شده باشد.
در لوگوی مرسدس بنز تمامی اصول طراحی لوگو حرفه ای به درستی رعایت شده و شما می توانید از آنها به خوبی ایده بگیرید:

- سادگی در ساخت لوگو:

سادگی یکی از اصول مهم طراحی بوده و در مخاطبین حسی آنی و شفاف از محصولات و خدمات به جای می گذارد. لوگوهای پیچیده نمی توانند به خوبی مفهوم برندینگ را برسانند و آنها را دچار سردرگمی خواهند ساخت. همچنین از آنجایی که لوگوها در فرمت ها و اندازه های گوناگون و در سبک های مختلف به کار می روند باید ساده باشند زیرا در صورت پیچیدگی در ابعاد کوچک واضح و شفاف نخواهند بود.
لوگوی مرسدس بنز با بهره گیری از ترکیب رنگ و طراحی ساده توانسته ارتباط بسیار خوبی با مخاطبین برقرار کرده و پیام کسب وکار شرکت را به راحتی منتقل سازد. در صورتی که در طراحی لوگو از رنگ ها، فونت ها و عناصر تزیینی زیادی استفاده شود قطعا مخاطبین دچار حواس پرتی شده و نمی توانند درک درستی از برندینگ شما داشته باشند.

- ماندگاری لوگو:

این ایده خوبی نیست که هر سال بخواهید یک لوگوی جدید طراحی کنید. در واقع تغییرات در طرح اصلی لوگو بنا به دلایل متعددی به هیچ وجه توصیه نمی شود. لوگوی شما باید به گونه ای طراحی شود که با گذشت زمان دمده به نظر نرسد و این با بهره گیری درست عناصری چون رنگ ها، شکل و فونت امکان پذیر است. طراحی لوگوی مرسدس بنز را در نظر بگیرید که چگونه با ترکیب رنگ و فونت مناسب سال هاست ماندگاری و جاودانگی خود را حفظ نموده است.

- ترکیب رنگ صحیح لوگو:

ظاهر منحصر بفرد لوگو در صورتی که با روانشناسی رنگ ها آشنا باشید و از آنها استفاده هوشمندانه نمایید حاصل می شود. در حقیقت رنگ ها توانایی خارق العاده ای در برانگیختن احساسات دارند. به ترکیب های لوگوی مرسدس بنز نگاه کنید که چطور به شیوه ای خلاقانه در لوگو به کار رفته اند؛ شما نیز باید رنگ ها را مخاطب با کسب و کار خود یا محصولات و خدماتی که با آن ها سر و کار دارید به کار برید. همچنین رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که هنگام کاربرد در فرمت ها و اندازه های مختلف، لوگو کاملا واضح و شفاف باشد.

- تطبیق پذیری لوگو:

تطبیق پذیری یکی از عناصر مهم طراحی است که باید در طراحی حرفه ای لوگو توجه دقیقی به آن داشت. همانطور که می دانید مشاغل از لوگوی خود در سطوح مختلفی استفاده می کنند؛ روی بیلبوردها گرفته تا یک خودکار. از این رو طراحی باید به گونه ای صورت گیرد که چند منظوره بوده و جزئیات هنگام چاپ روی سطوح مختلف به خوبی واضح باشند.
لوگوی مرسدس بنز با اینکه سال ها پیش طراحی شده اما آنقدر حرفه ای بوده که این شرکت نیازی به تغییر آن برای به کار بردن در پلتفرم های مختلف حتی رسانه های اجتماعی مثل توییتر یا اینستاگرام که به تازگی وارد بازاریابی دیجیتال شده اند، نداشته است.

جمع بندی

از لوگوی مرسدس بنز به عنوان یکی از لوگوهایی که براساس اصول طراحی لوگو ساخته شده، برای خلق لوگوهای جدید ایده گرفت. تمامی عناصر به کار رفته در این لوگو از آرم و نشانه گرفته تا رنگ آن با توجه به پیام برند و هویت آن انتخاب شده و در عین سادگی توانسته به خوبی در ذهن مخاطب باقی بماند.
طراحی لوگو مرسدس بنز نشان می دهد که برای ساخت لوگو حتما نباید به دنبال آرم های بسیار پیچیده و نامفهوم بگردیم بلکه با طرح هایی بسیار ساده مثل ستاره و دایره می توانیم لوگویی بسازیم که ماندگار و قابل درک باشد.