لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/06/06

ویژگی های منحصر به فرد لوگوی اپل

شناخت ویژگی های هر یک از لوگوهای مطرح و مشهور دنیا می تواند به یک طراح حرفه ای و خلاق در جهت بهتر شدن کارش کمک کند. لوگو اپل نیز از این قاعده جدا نبوده و بررسی و تحلیل آن می تواند موضوع جالبی باشد که نکات زیادی را در خصوص چگونگی طراحی یک لوگو خلاقانه و مناسب در اختیار ما قرار می دهد. در ادامه موضوع در خصوص این ویژگی های منحصر به فرد و اینکه طراحی لوگو اپل توسط کدام طراح لوگو بوده و چرا آرم تجاری اپل یک سیب گاز زده است، توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد. 

شرکت اپل

ابتدا بهتر است نسبت به خود کمپانی اپل آشنایی مختصری پیدا کنید تا بهتر بتوانید موضوعاتی که در طراحی لوگو اپل به آن توجه شده است را متوجه شوید. شرکت اپل از سال 1976 فعالیت خود را منحصرا در زمینه فناوری، اطلاعات و ارتباطات آغاز کرد. تولیداتی همچون گوشی های تلفن همراه، آیپادها، لپ تاپ ها که با نام مک بوک عرضه می شدند و گوشی های آیفون همگی جز محصولات انحصاری این شرکت بودند. 
قطعا هیئت مدیره این کمپانی که اعضای اصلی آن استیو جابز و رونالد وین بودند، برای معرفی محصولات به خریداران باید لوگویی منحصر به فرد و جذاب را طراحی می کردند که در هر کجای این دنیا معرف شرکت آن ها باشد. 

مولفه های ساختاری مهم در طراحی لوگو اپل

این مولفه ها در واقع مواردی هستند که باید در طراحی و پیاده سازی هر لوگوی حرفه ای و معروفی رعایت شوند. در اینجا به عنوان مثال به لوگو اپل پرداخته ایم و مولفه های ساختاری مهم آن را با هم بررسی می کنیم. 

رنگ لوگو اپل

رنگ لوگوی اپل در ابتدا طرحی رنگین کمانی یا همان طرحی هفت رنگ بود. اما دلیل انتخاب این لوگوی هفت رنگ چه چیزی بود؟ این رنگین کمان رنگ ها به اصرار استیو جابز بر روی لوگو قرار گرفته بود و طبق گفته خودش، 3 دلیل عمده و اساسی برای این انتخاب داشت:
1-محصولات تکنولوژیکی غالبا در ابتدای کار مورد توجه نسل کودک، نوجوان و جوان جامعه قرار می گیرند. بنابراین انتخاب لوگویی که توجه این نسل را جلب کند و باعث شود تا نسبت به خرید آن محصول تکنولوژیکی بیشتر راغب شوند، اهمیت بسیاری دارد. انتخاب لوگوی رنگین کمانی می توانست گزینه مناسبی برای این کار باشد. 
2-دلیل دوم مربوط به یک موضوع حرفه ای و کاری می شد. همان طور که گفته شد شرکت اپل در زمینه فناوری و اطلاعات فعالیت می کرد. نشان دادن کیفیت بالای کار و صفحه نمایش های تولید شده توسط این شرکت همان چیزی بود که اپل دنبال می کرد. بنابراین نشان دادن هفت رنگ اصلی با وضوح بالا در لوگو شرکت اپل می توانست توانایی این کمپانی را در ارائه رزولوشن بالا در صفحات نمایش به خوبی نشان دهد. 
3-اما در خصوص دلیل سوم باید گفت که بنا به یک دلیل روانشناسانه این لوگو انتخاب شده بود. رنگین کمانی از رنگ ها بر روی یک لوگو در بین لوگوهای دیگر که همگی یا تک رنگ بودند و یا نهایتا دو رنگ را شامل می شدند، می توانست در همان نگاه اول توجه بیشتر افراد را به خودش جلب کند و حتی برای چند ثانیه به صورت غیر مستقیم آن ها را ناچار کند که به این لوگوی زیبا و چشم نواز خیره شوند. 
اما طرح رنگین کمانی لوگوی اپل زیاد دوام نیاورد و در سال 1997 این طرح حذف شد. شاید بد نباشد که علت حذف این رنگ را نیز بدانید. "آلن تیورینگ" که دانشمند، ریاضیدان و همچنین مهندس کامپیوتر برجسته ای انگلیسی تبار بود، در همان سال ها با خوردن یک سیب سمی خودکشی کرده بود. بنا بر شایعات و حواشی که به وجود آمده بود، مردم اعتقاد پیدا کرده بودند که این لوگو سیب گاز زده و هفت رنگ به دلیل احترام به این دانشمند بزرگ است. شرکت نیز این رنگ را حذف کرد و رنگ آبی کمرنگی را برای لوگو کمپانی انتخاب کرد. 
رنگ آبی نیز زیاد دوام نیاورد و پس از هشت سال و در سال 2007 ، این لوگو به یک سیب گاز زده و بی رنگ تبدیل شد. لوگوی بی رنگ نیز باز هم ماندگار نبود و در سال 2013 تغییر پیدا کرد. 

شکل لوگو اپل

لوگوی ابتدایی این شرکت توسط رونالد وین با همکاری چند طراح مطرح و برجسته به وجود آمد. این لوگو در واقع شامل تصویری از دانشمند بزرگ، ایزاک نیوتون می شد که زیر درخت سیبی نشسته بود. علت انتخاب تصویر نیوتون به دلیل آن بود که شرکت در حوزه فناوری و تکنولوژی فعالیت می کرد، نیوتون نیز تقریبا نخستین شخصی بود که در قرن های اخیر توانسته بود بزرگ ترین گام ها را در زمینه فناوری و پیشرفت های علمی بردارد.  
اما طرح نیوتون و درخت سیبش دوام زیادی نداشت و قرار بر آن شده بود تا در عوض این دانشمند و درختش، از طرح یک سیب استفاده شود. اما طرح سیب به عقیده برخی شبیه گوجه فرنگی بود و مسلما انتخاب گوجه فرنگی برای آرم و لوگو یک شرکت فناوری کمی مضحک به نظر می رسید. به دلیل همین موضوع تصمیم بر آن شده بود تا لوگوی شرکت یک سیب گاز زده باشد. 
فکر نکنید که این لوگوی ساده و جذاب به همین راحتی مشهور شده است و هیچ مانعی بر سر راهش وجود نداشته است. حتی اپل نیز با مشکلات بزرگی در این راه دست و پنجه نرم کرده است. یکی از بزرگ ترین و عمده ترین مشکلات اپل با کلیسایی در روسیه بود. این کلیسا با توجه به اعتقادات مذهبی که داشت، به طور قطع باور داشت که لوگوی شرکت اپل در واقع سمبل و نماد گناه نافرمانی انسان و حوا از خداوند و خوردن سیب ممنوعه است. 
همین موضوع باعث شده بود تا بسیاری از مردم مذهبی در روسیه سعی کنند تا از این لوگو و محصولات آن استفاده نکنند که یعنی بخش بزرگی از مشتریان اپل از دست رفته بود. با تلاش های صورت گرفته و همچنین اتفاقاتی که طی گذر زمان رخ داد، کم کم این موضوع از بین رفت و باز هم محبوبیت این لوگو به دوران قبلش بازگشت. 

 

ویژگی های منحصر به فرد لوگوی اپل

دلایل منحصر به فرد بودن لوگوی اپل

اما دلایلی که باعث شدند تا این لوگو بسیار منحصر به فرد باشد چیست؟ شاید تا به حال به این موضوع توجه نکرده باشید، اما اگر کمی به دور و بر خودتان نگاه کنید متوجه می شوید که از آرم اپل بر روی تیشرت ها، کفش ها، تلفن های همراه تقلبی، ساختمان ها، ماشین ها و...بسیار استفاده شده است. این موضوع به ظاهر ساده و پیش پا افتاده نشان دهنده آن است که لوگو اپل بسیار منحصر به فرد و خاص بوده است که تا این حد محبوبیت پیدا کرده است. در ادامه به بررسی دلایل محبوبیت این لوگو خواهیم پرداخت. 

1. ماندگاری در ضمیر ناخودآگاه

لوگوهای مختلفی که در اطراف خودتان دیده اید را برای چند لحظه در ذهنتان تصور کنید، لوگوی شرکت سامسونگ، لوگوی بانک تجارت، لوگوی شرکت تولید کننده لباس نایک و...شاید اگر این لوگوها را هم اکنون ببینید بتوانید تشخیص دهید که هر کدام مربوط به کدام کمپانی معروف و خاص است، اما آیا رنگ دقیق آن ها را در ذهنتان دارید؟ آیا می توانید که شکل نوشته و طرح دقیق آن ها را بر روی کاغذ بیاورید؟ 
اما در خصوص آرم اپل موضوع فرق می کند، هر کدام از افراد چه بزرگسال باشد و چه در سن نوجوانی قرار داشته باشند، حتی چشم بسته نیز می توانند لوگو این شرکت را بکشند. همین موضوع نشان می دهد که لوگو اپل به سادگی در ذهن افراد حک شده و ماندگار گردیده است. 

2. عدم تبعیت از مد

مد پدیده بد و یا اشتباهی نیست، اما مسلما شرکت های بزرگ نمی توانند برای انتخاب لوگوی تجاری خودشان که قرار است سال های سال نماد آن ها و فعالیت های اقتصادی آن ها باشد، از مد تبعیت کنند. لوگو اپل پس از گذشت چند دهه هنوز هم تغییر نکرده است، زیرا هیچگاه از مد تبعیت نکرده و سعی کرده است تا همان طرح ساده سیب گاز زده خودش را حفظ کند. 

3. قابلیت به روز رسانی

یکی دیگر از ویژگی های یک لوگو حرفه ای آن است که بتوان بدون آن که در شالوده و اصل لوگو تغییری را ایجاد کرد، آن را به روز رسانی نمود. لوگو اپل دقیقا از این ویژگی نیز بهره برده است. به نحوی که اگر دقت کنید، در تمام زمانی که این شرکت از این لوگو استفاده کرده است، تغییرات کوچک و بزرگ زیادی در لوگو ایجاد شده است، اما همواره سیب گاز زده در لوگو نشان دهنده کمپانی اپل بوده است. 

4. ارتباط با مخاطب

شما قرار است خودتان را به مخاطبانتان عرضه کنید و نشان دهید محصولی که تولید کرده اید و یا خدماتی که ارائه می کنید تا چه حد برای مشتریان شما ارزشمند است و می تواند نیازهای آنان را برآورده سازد. اگر بتوانید با مخاطب خودتان ارتباط برقرار کنید و نشان دهید که مشتری شما الویت شما است، قطعا در حوزه تجارت خود موفق خواهید بود. 
حالا که در خصوص ویژگی های مختلف و متفاوت لوگو منحصر به فرد اپل اطلاعات زیادی را کسب کردید، بهتر است مقاله آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور را نیز مطالعه کنید تا بتوانید بهترین و منحصر به فرد ترین لوگوی خودتان را طراحی و خلق کنید. 

تگ های مرتبط :