لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1401/05/12

چگونه لوگو بسازیم؟

آیا می خواهید بدانید چگونه یک لوگو بسازیم؟ اگر به این فکر می کنید که چگونه یک لوگو طراحی کنید، نکات زیادی وجود دارد که باید به آن فکر کنید. طراحی لوگو به مهارت، تجربه و دانش نیاز دارد و شما به تمرین با طیف وسیعی از برندهای مختلف با هدف برقراری ارتباط با پیام‌های مختلف نیاز دارید. زیربنای همه نکاتی که تئوری طراحی لوگو است، قوانین طلایی است که طراحان لوگو باید با آنها آشنا باشند.
همراستایی لوگوی عالی با محصول به این معنی است که نام تجاری دارایی ارزشمندی است، برای مثال تیک نایک، نیم دایره طلایی مک دونالد و ایکون مرد در لوگو میشلین. اما چگونه این طرح های لوگو به جایگاه نمادین و تشخیص فوری خود دست یافتند؟ بیشتر طراحی های لوگوی موفق ویژگی های خاصی دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.
خوشبختانه، قوانینی وجود دارد که به شما در پاسخ به سوال چگونه لوگو بسازیم کمک می کند. در این راهنما ما آنها را به 15 نکته خلاصه کردیم که بر نحوه طراحی لوگو و نحوه اجرای طراحی لوگو به عنوان بخشی از استراتژی برند گسترده تر تمرکز می کند. ابتدا، 10 قانون طلایی را از زبات دیوید ایری -طراحی لوگوی مشهور- برای اینکه جطور یک لوگوی عالی بسازیم، بررسی می کنیم و سپس به نکات برتر درباره استراتژی محتوای برند که توسط نیک کارسون در خصوص طراحی لوگو ارائه شده، می پردازیم. آیا به مشاوره بیشتری نیاز دارید؟ 

چرا یاد بگیریم چگونه یک لوگو بسازیم؟

ابتدا اجازه دهید به شما یادآوری کنیم که چرا طراحی لوگو بسیار مهم است. لوگو معمولاً اولین تصویری از یک برند است که یک مشتری بالقوه می بیند. همچنین معمولاً بیشترین تأثیر را روی ما می گذارد و طولانی ترین مدت را با ما می ماند (اگر موفق باشد). یک لوگو می تواند چیزهای زیادی در مورد یک برند به ما بگوید، از جمله (گاهی) اینکه یک برند چه کاری انجام می دهد و چه محصولی را ارائه می دهد. هنگامی که مصرف کنندگان با طراحی لوگو ارتباط برقرار می کنند، اغلب تمایل دارند که زمان یا پول خود را در شرکت یا محصول سرمایه گذاری کنند.
طراحی لوگو به هیچ وجه تنها عنصر برای برندسازی موفق نیست، اما یکی از مواردی است که باید از همان ابتدا به درستی انجام شود، زیرا اغلب در مرکز کل استراتژی برندسازی قرار دارد. و در حالی که اکثر طراحان می توانند یک لوگوی مناسب و معقول خلق کنند، برای اجرای یک طراحی لوگو که واقعا منحصر به فرد، جذاب و به یاد ماندنی باشد، نیاز به ترکیب خاصی از مهارت های طراحی، تئوری خلاقانه و کاربرد ماهرانه است. 

چگونه لوگو بسازیم: قوانین طلایی؟

صدها و حتی هزاران برند برای جلب توجه ما رقابت می کنند و این بدان معناست که برندها باید خود را از نظر بصری متمایز کنند. این تمایز از طریق طراحی هویت برند به دست می آید - طیفی از عناصر که با هم ترکیب می شوند تا تصویری متمایز از برند را در ذهن ما ایجاد کنند. طراحی هویت برند می‌تواند شامل همه چیز باشد، از لباس‌های فرم، محتوای بازاریابی، کارت‌های ویزیت، بسته‌بندی محصول، تبلیغات بیلبورد و لیوان‌های قهوه و سایر لوازم جانبی، تا سبک عکاسی و انتخاب فونت.
وقتی به شخصی فکر می کنید که به نوعی روی زندگی شما تأثیر گذاشته است، احتمالاً می توانید تصور کنید که چگونه به نظر می رسد. همین امر در مورد برندها نیز صدق می کند. و یک لوگو به عنوان چهره یک برند عمل می کند و به مخاطبین اجازه می دهد با آن ارتباط برقرار کنند و آن را به خاطر بسپارند. بنابراین، هدف از طراحی لوگو باید ایجاد تصویرر باشد که مردم به راحتی بتوانند وقتی به تجربیات خود در مورد یک محصول، شرکت یا خدمات فکر می کنند، تصور کنند.
"وقتی به چیزی نگاه می کنیم، ابتدا متن را نمی خوانیم بلکه قبل از هر چیز دیگری شکل آن و رنگ را می بینیم، و اگر این برای جلب توجه ما کافی باشد، متن آن را می خوانیم."
دیوید ایری
کار طراحان این است که جوهره یک برند را به شکل و رنگی که به احتمال زیاد ماندگار است، تقطیر کنند. دیوید ایری ۱۵ قانون طلایی در مورد اینکه چگونه لوگو بسازیم را برای کمک به شما در انجام این کار ارائه می دهد.

01. تحقیقات اولیه را درباره اینکه چگونه لوگو یک برند را بسازیم شروع کنید

یکی از جالب ترین بخش های طراح بودن این است که با هر پروژه چیزهای جدیدی یاد می گیرید. هر مشتری متفاوت است و حتی در یک حرفه، افراد به روش های مختلف وظایف خود را انجام می دهند. طراحی لوگو باید با مقدمات اولیه شروع شود. شناخت خوب از مشتری و محصول او به شما کمک می کند قوی ترین رویکرد را برای طراحی را انتخاب کنید و به یک نتیجه کلی درباره اینکه چگونه لوگو آن برند را بسازیم، برسید که طراحی لوگوی را آسان تر می کند.
مطمئن شوید که از مشتری خود دلیل وجود آنها را می‌پرسید. آنها چه کار می کنند و چگونه آن را انجام می دهند؟ چه چیزی آنها را از سایر برندها متمایز می کند؟ آنها برای چه کسانی آنجا هستند و برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل هستند؟ برخی از این سؤالات ممکن است آنقدر ساده به نظر برسند که غیر ضروری باشند، اما پاسخ به آنها می تواند چالش برانگیز باشد و منجر به سؤالات بیشتری در مورد مشاغل مشتریان شما شود. آنچه در این مرحله اولیه یک پروژه کشف می‌کنید واقعاً می‌تواند به شما کمک کند که هنگام شروع توسعه طراحی لوگو، بازار را از دست ندهید.

02. با یک صفحه طراحی شروع کنید

با بسیاری از ابزارهای دیجیتالی که امروزه در دسترس هستند، ممکن است برای ساخت یا طراحی لوگو مستقیماً سراغ رایانه خود بروید، اما استفاده از صفحه طراحی به شما این فرصت را می دهد که چشمان خود را از تابش خیره کننده پیکسل های روشن دور نگه دارید و مهمتر از آن، ایده های طراحی را بسیاری را ثبت کنید. سریعتر و آزادانه تر بدون هیچ رابط دیجیتالی که جلوی خلاقیت شما را بگیرد آزادی کاملی برای ترسیم ایده هایتات دارید، و اگر نیمه شب با ایده‌ای که نمی‌خواهید آن را از دست بدهید از خواب بیدار شدید، یک قلم و کاغذ کنار تختتان بهترین راه برای ترسیم آن است. 
طراحی، قرار دادن اشکال دقیقاً در جایی است که می‌خواهید دده شوند همیشه زمانی برای دیجیتالی کردن این اشکال در آینده وجود خواهد داشت. به اشتراک گذاشتن برخی از طرح‌ها هنگام توصیف ایده‌های طراحی برای مشتریان قبل از دیجیتالی کردن آن نیز می‌تواند مفید باشد. زیرا می‌تواند تجسمی از نتیجه را بدون وجود حروف و رنگ‌های درهم برای آنها آسان‌تر کند، که گاهی اوقات باعث می‌شود مشتریان یک ایده را از همان ابتدا رد کنند. اما به خاط داشته باشید وا فقط بهترین ایده های خود را به اشتراک بگذارید.

03. برای اینکه بدانید چگونه لوگو برند را بسازیم از طرح سیاه و سفید شروع کنید

همانطور که در بالا ذکر کردیم، رنگ بخش مهمی از برندسازی است، اما گاهی اوقات می تواند طراحی را در ابتدای کار مشکل کند و در نظر گرفتن مفهوم اصلی لوگو برای مشتری دشوار باشد. اضافه کردن رنگ در مراحل بعدی می تواند به شما این امکان را بدهد که بر روی ایده اصلی طراحی لوگوی خود تمرکز کنید تا روی عنصری که معمولاً تغییر آن بسیار آسان تر است.
برجسته کردن یک ایده ضعیف با یک پالت رنگ غیرممکن است، اما یک ایده خوب صرف نظر از رنگ، همچنان خوب خواهد بود. اگر نماد معروفی را به تصویر می‌کشید، در بیشتر موارد ابتدا قبل از پالت رنگ به شکل آن فکر می‌کنید. این خطوط، اشکال و خود ایده هستند که از همه مهمتر هستند، خواه یک سیب گاز زده باشد، یا سه خط موازی، چهار دایره به هم پیوسته در یک خط افقی، یا هر چیز دیگری.

04. مطمئن شوید که طرح شما با برندی که می خواهیم بران آن لوگو بسازیم، مرتبط است

طراحی لوگو باید با ایده ها، ارزش ها و فعالیت هایی که برند از خود نشان می دهد مرتبط باشد. یک فونت کلاسیک زیبا برای یک رستوران سطح بالا بهتر از یک مهد کودک جواب می دهد. به همین ترتیب، پالت صورتی و زرد فلورسنت احتمالاً به پیام برند شما در ارتباط با بازنشستگان مرد کمک نمی کند. و ساختن لوگویی که هر گونه شباهتی به یک حیوان خانگی داشته باشد، برای افرادی که در حوزه حقوق خانواده کار می کنند، کارساز نیست.
شما این چیزها را می دانید، و ممکن است نسبتاً بدیهی به نظر برسند، اما ایجاد تناسب عمیق تر از این موارد است. هرچه منطق شما در پشت یک طرح خاص مناسب تر باشد، فروش ایده به مشتری آسان تر خواهد بود (و این می تواند چالش برانگیزترین بخش یک پروژه باشد. به یاد داشته باشید، طراحان فقط طراحی نمی کنند، آنها طرح خود را می فروشند).

 

چگونه لوگو بسازیم؟

 

05. طرحی ایجاد کنید که به راحتی به خاطر بسپارید

یک طراحی لوگوی خوب به یاد ماندنی است و به یک برند اجازه می دهد تا با وجود رقابت برندهای دیگر برای جلب توجه مشتری، در ذهن مشتری بالقوه بماند. چگونه می توانیم چنین لوگویی بسازیم؟ برای اینکار سادگی باید هدف اصلی شما باشد. یک لوگوی واقعا ساده را اغلب می توان پس از یک نگاه کوتاه به یاد آورد، چیزی که با طراحی بیش از حد دقیق امکان پذیر نیست.
علامت تجاری باید بر روی یک مفهوم متمرکز شود و یک فرم بدون پیچیدگی داشته باشد تا بتواند در اندازه‌های مختلف و در طیف وسیعی از پلتفرم ها، از نماد وب‌سایت در نوار مرورگر گرفته تا علامت‌گذاری روی یک ساختمان، کار کند.

06. برای متفاوت بودن تلاش کنید

اگر رقبای یک برند همگی از یک سبک تایپوگرافی، یک نوع پالت رنگ، یا نمادی در سمت چپ نام برند استفاده می کنند، این فرصت عالی برای متمایز کردن شما در نظر مشتری است. پس به جای تقلید کردن از آنها بهتر است دست به انجام کاری متفاوت بزنید که واقعا می تواند به برجسته شدن طراحی لوگوی شما کمک کند.
اگرچه وجود شباهت زیاد در بازار لزوماً به این معنی نیست که کار شما آسان تر شده استزیرا معمولا مشتریان آنقدر شجاعت ندارند که در مقابل روندی که در اطراف خود می بیند، مقاومت کند. با این حال، نشان دادن خلاقیت در مجموعه ای از طراحی های اولیه تان یکی از راه‌های خوب برای جذب مشتری مورد نظرتان است و نشان دادن مناسب بودن مفهوم شما می‌تواند به رفع هرگونه شک و تردید کمک کند.

07. هویت برند را برای ساخت لوگو منحصر به فرد در نظر بگیرید

ما معمولاً یک لوگو را در انزوای مطلق نمی بینیم بلکه معمولاً لوگوها در زمینه یک وب سایت، یک پوستر، یک کارت ویزیت، پروفایل یک برنامه، یا محتواهای تبلیغاتی و کاربردی دیگر ارائه می شوند. بنابراین ارائه طرح اولیه به مشتری باید شامل چند نمونه از این موارد باشد تا نشان دهد که چگونه لوگو هنگام مشاهده توسط مشتریان بالقوه ظاهر می شود. 

08. خیلی صریح و واضح نباشید

یک لوگو نباید مستقیما نشان دهد که یک شرکت چه کاری انجام می دهد. در واقع، اگر اینطور نباشد، اغلب بهتر است. لوگوهای انتزاعی ماندگارتر هستند. به همین دلیل است که شما باید از یک نماد استفاده کنید اما این نماد لزوما نباید به طور مستقیم به کاری که انجام می دهید اشاره کند بلکه باید حسی را در مخاطب برانگیزد که به محصولات و خدمات شما مرتبط است. معنای لوگو در نظر عموم، زمانی کامل می شود که بتوان بین کاری که شرکت انجام می دهد و شکل و رنگ علامت آن ارتباط برقرار کرد.

09. به یاد داشته باشید، نمادها ضروری نیستند

لزومی ندارد که یک لوگو همیشه حاوی یک نماد باشد. اغلب یک لوگو نوشتاری سفارشی نیز می تواند به خوبی نتیجه دهد، به خصوص زمانی که نام شرکت منحصر به فرد باشد - به گوگل، فیس بوک یا لینکدین فکر کنید. فقط به این دلیل که تمرکز روی حروف است، وسوسه نشوید که در سبک طراحی زیاده روی کنید. خوانایی حروف در طراحی این سبک لوگو، نکته کلیدی است، و ارائه های شما باید نشان دهند که چگونه طرح های شما در تمام اندازه ها، چه بزرگ و چه کوچک خوانا هستند.
البته گاهی اوقات کلمات در اندازه های بسیار کوچک خوانا نیستند، بنابراین ممکن است نیاز به تغییرات باشد. این ممکن است به سادگی برداشتن یک حرف از لوگو با استفاده از همان رنگ باشد، یا ممکن است نمادی را در خود جای دهد که می‌تواند به‌عنوان طرح ثانویه مرود استفاده قرار گیرد. به حرف Fکه در برخی شرایط به جای لوگوی کامل فیس بوک ظاهر می شود فکر کنید.

10.  مخاطبین را بخندانید

در نهایت، تزریق کمی شوخ طبعی به طراحی لوگو نه تنها کار شما را سرگرم کننده تر می کندبلکه می تواند به مشتری شما کمک کند تا موفق تر عمل کند. البته این ایده برای هر برند یا هر صنعتی مناسب نیست (مطمئناً برای تولیدکنندگان اسلحه و شرکت های تنباکو منطقی نیست، اما اگر در حال طراحی لوگوی مهدکودک یا یک فست فود هستید چرا که نه). افزودن کمی طنز به هویت چنین مشتریانی می تواند به متمایز شدن آنها کمک کند.

11. همیشه نظر دیگران را درباره اینکه چگونه لوگو بسازیم، دریافت کنید

ارزش یک جفت چشم دوم (یا سوم) را برای شناسایی خطاهایی که ممکن است در مرحله طراحی مرتکب شده باشید، دست کم نگیرید. پس از دریافت بازخوردهای اولیه متوجه خواهید شد که نادیده گرفتن سوء تفاهم‌های فرهنگی احتمالی، اشکال تاسف‌آور یا کنایه‌ها، کلمات و معانی ناخواسته چقدر آسان است.
اگر یک فریلنسر هستید، سعی کنید چند فرد قابل اعتماد پیدا کنید تا به کار شما توجه کنند و نظرات آنها را برای اصلاح کار خود جدی بگیرید.

12. هدف از طراحی لوگو را در نظر بگیرید

اگر می خواهید لوگو شما واقعا موفق عمل کند هدف از طراحی لوگو را از همان ابتدا مشخص کنید آیا با ساخت لوگو قصد برندسازی دارید؟ آیا می خواهید از لوگو برای پروفایل شبکه های اجتناعی استفاده کنید؟ آیا در حال راه اندازی کمپین تبلیغاتی هستید و نیاز به یک لوگوی برجسته دارید؟ زمانیکه هدف از طراحی لوگو را مشخص کنید بهتر می توانید به این سوال که چگونه لوگو بسازیم پاسخ دهید.

13. طراحی لوگوی خود را زنده کنید

در بازار برندسازی مدرن، یک لوگوی ثابت که به آرامی در گوشه یک سایت یا دز یک پروفایل قرار می گیرد، دیگر کافی نیست. شما باید به این فکر کنید که چگونه طراحی لوگوی شما می تواند در برنامه های دیجیتال زنده شود. این ممکن است نیاز به همکاری با متخصصان انیمیشن یا گرافیک متحرک برای کشف پتانسیل آن داشته باشد.

14. به مشتری خود کمک کنید تا لوگوی خود را بهتر ارائه دهد

ارائه طرح لوگوی تمام‌شده‌تان و رها کردن برند برای استفاده از آن هرطور که صلاح می‌داند می‌تواند فاجعه بار باشد. شما باید سعی کنید یک راهنمای مناسب به مشتری ارائه دهید که دستورالعمل‌های واضح و کاملی را در مورد نحوه استفاده از طراحی لوگوی شما (و بایدها و نبایدهای آن) ارائه دهد. 

15. از ابزارهای مناسب برای طراحی لوگو استفاده کنید

اگر به دنبال یک طراحی لوگو حرفه ای و برجسته هستید باد از ابزارهای مناسب کمک بگیرد. نرم افزارهای بسیار زیادی برای طراحی لوگو وجود دارند برخی از آنها مانند ایلوستریتو نیاز به دانش اولیه دارند اما برای کار با لوگوسازهای آنلاین مانند لوگونومی نیازی به دانش طراحی خاصی ندارید. در هر صورت برای ساخت لوگو از ابزاری بهره بگیرید که ایده شما را به بهترین نحو ممکن به نمایش بگذارد. 

تگ های مرتبط :