لوگونومی
دسته بندی : ایلوستریتور | منتشر شده در تاریخ : 1399/12/08

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

در این قسمت آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور (Illustrator) که به طور اختصاصی توسط استاد عیوض زاده برای سایت لوگونومی تدریس شده، می پردازیم به معرفی ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) که جز ابزارهای بسیار قدرتمند در نرم افزار ایلاستریتور شناخته می‌شود و آپشن‌های جالبی را برای طراحی لوگو در اختیار کاربران قرار می دهد. 
در یکی از آموزش های قبلی طراحی لوگو با ایلوستریتور (Illustrator) با پنل پت فایندر (Pathfinder) آشنا شدید همانطور که در آموزش قبلی مطرح کردیم با استفاده از ابزارهای موجود در پنل پت فایندر (Pathfinder) قادر خواهید بود به روش های مختلفی آبجکت های جدیدی را از فصل مشترک چندین آبجکت که روی صفحه کاری خلق شده اند، ایجاد کنید.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور


ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) نیز تا حدودی شبیه به ابزار پت فایندر (Path Finder) عمل می‌کند. با این تفاوت که با استفاده از ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) می توانید از فصل مشترک یا اورلب آبجکت های موجود در صفحه کاری، اشکال متنوعی را خلق کنید که در ادامه این آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور (Illustrator) با آنها آشنا خواهید شد.

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) 

پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) به راحتی از نوار ابزار استریتور در دسترس است. در این پنل گزینه های مختلفی را مشاهده می کنید که فعال بودن یا غیر فعال بودن آنها روی نحوه کار با آبجکت هایی که رسم کرده‌اید، تاثیر می‌گذارد.

فعال کردن Swatch در ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) 

برای شروع کار با ابزارهای موجود در پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) در ابتدا به این نکته توجه کنید که گزینه Cursor Swatch Preview فعال باشد.
با فعال بودن این گزینه، زمانی که نشانگر موس را روی قسمت های مختلف آبجکتی که روی صفحه ایجاد کرده‌اید قرار می دهید، امکان انتخاب رنگ با کلیدهای چپ و راست صفحه کلید برای شما وجود دارد.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

همانطور که در شکل زیر می بینید، زمانی که نشانگر موس را روی قسمتی از شکل قرار می دهید، بخشی را که قرار است توسط ابزاری شیپ بیلدر (Shape Builder) رنگ شود، به صورت هاشور خورده به شما نمایش می دهد. 
بنابراین، در این وضعیت شما می توانید با کلید های چپ یا راست، رنگ مورد نظرتان را انتخاب کرده و روی بخش هاشور خورده کلیک کنید تا رنگی شود. همچنین شما می توانید از پنل سواچ (Swatch) نیز رنگ مورد نظر خودتان را انتخاب کرده و روی قسمت هاشور خورده کلیک کنید تا به رنگ مورد نظر شما در بیاید.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

ایجاد شکل جدید با همپوشانی توسط ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) 

اما هدف اصلی استفاده از ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) ، امکان ایجاد شکل جدید با استفاده از قسمتهای مختلف آبجکت هایی است که با یکدیگر اورلب دارند. برای ایجاد همپوشانی باید کلیک موس را نگه داشته و روی قسمت هایی که قصد دارید با هم یکپارچه شوند، درگ کنید. به خاطر داشته باشید که در هر ناحیه ای، کلیک را رها کنید، شکل جدید با توجه به قسمتهایی که هاشور خورده بودند، ایجاد می شود.
همانطور که در شکل زیر می بینید پس از انتخاب ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) ، ما بخش‌هایی از شکل را با درگ کردن انتخاب کرده ایم تا به صورت یکپارچه در بیایند.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

در این حالت نیز می‌توانید با کلیدهای چپ و راست، رنگ مورد نظرتان را انتخاب کرده و یا روی رنگ های مختلف در پنل سواچ (Swatch) کلیک کنید تا پس از رها کردن موس، بخش انتخاب شده به همان رنگ در بیاید.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

برای حذف قسمت هایی از شکل که به آن نیازی ندارید می توانید کلید Alt را فشار داده و روی بخش‌های مختلف کلیک کنید تا حذف شوند.
برای جابجا کردن آبجکت ها نیز به خاطر داشته باشید که باید از پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) خارج شده و از ابزار سلکشن تول (Selection Tool) در ایلوستریتور (Illustrator) استفاده کنید تا بتوانید به راحتی آبجکت ها را از هم جدا کرده و در صفحه جابجا کنید.
برای این که با کاربرد ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) برای طراحی لوگو در ایلوستریتور (Illustrator) بیشتر آشنا شوید، فرض کنید با کپی کردن چندین دایره با زاویه ۴۵ درجه آبجکتی را به شکل زیر ایجاد کرده‌ایم:

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

برای یکپارچه کردن هلال های ایجاد شده، ابتدا ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) را انتخاب کرده سپس از اورلب داخلی شروع کرده و با کلیک و درگ کردن به سمت خارج حرکت می‌کنیم. زمانی که یکی از هلال ها به طور کامل هاشور خورد، با استفاده از ابزار سواچ (Swatch) در ایلاستریتور، گرادیان رنگ مورد نظر مان را انتخاب کرده و کلیک را رها می کنیم.
این کار را برای تمام هلال ها انجام داده و برای هر کدام رنگ مشخصی را اختصاص میدهیم:

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

همانطور که در شکل زیر می بینید در عرض چند ثانیه و به راحتی می توانیم با ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) ، لوگوی جالب و خلاقانه‌ای طراحی کنیم:

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

کاربرد گزینه Gap Detection

فعال بودن گزینه Gap Detection به این معناست که نرم افزار ایلاستریتور به طور اتوماتیک، فاصله خاصی را که بین آبجکت های مختلف وجود دارد، به عنوان فضای بسته تلقی می کند. این فاصله را شما می توانید از طریق گزینه‌ای که زیر Gap Detection وجود دارد، به نام Gap length تعیین کنید.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

به عنوان مثال، فرض کنید دایره ای به شکل زیر ترسیم کرده‌ و با استفاده از چند خط، دایره را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده ایم.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

در حقیقت، اگر Ctrl+Y را بزنید، متوجه خواهید شد که خطوط به طور کامل به محیط دایره نچسبیده اند. در نتیجه تقسیم بندی هایی که روی دایره دیده می شود، از نظر نرم افزار ایلاستریتور، اشکال بسته نیست. 

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

در این شرایط اگر گزینه گپ دیتکشن (Gap Detection) غیر فعال باشد، زمانی که بخواهید از ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) استفاده کنید، امکان یکپارچه کردن تقسیم بندی های مختلف وجود ندارد. بلکه همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، نرم افزار ایلاستریتور، کل دایره را به عنوان یک شکل یکپارچه تشخیص می دهد و خطوط را به عنوان تقسیم کننده آبجکت اصلی در نظر نمی‌گیرد.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

در صورتی که اگر گزینه Gap Detection روشن باشد، تمام فواصلی که اندازه آن ها طبق آنچه که در قسمت Gap length انتخاب کردیم، کمتر از ۳۰ پیکسل باشد، به عنوان فضای بسته در نظر گرفته می شود. 
در قسمت Gap Length به صورت پیش فرض، چند گزینه وجود دارد که میتوانید آنها را برای تشخیص فواصل بین آبجکت های مختلف انتخاب کنید:

•    Small
•    Medium
•    Large

در صورتی که گزینه Custom را انتخاب نمایید می توانید فاصله مورد نظر خودتان را به واحد پیکسل در باکس روبرو وارد کنید.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

به این ترتیب مشاهده می‌کنید که پس از انتخاب ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) ، هر کدام از تقسیم بندی هایی که با خطوط روی دایره، انجام گرفته، به عنوان یک آبجکت مجزا در نظر گرفته می شود و شما می توانید هر کدام را به رنگ مختلفی درآورده و یا حتی بخش‌هایی از آنها را با هم یکپارچه کنید:

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

انتخاب درست تنظیمات مربوط به پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) در طراحی لوگو با نرم افزار ایلوستریتور (Illustrator) اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین، اگر قرار است یک لوگوی حرفه ای با ابزارهای ایلوستریتور (Illustrator) طراحی کنید باید در استفاده از این گزینه ها مهارت پیدا کنید.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

یکی از نکاتی که در آموزش ابزار شیپ بیلدر (Shape Builder) برای طراحی لوگو با ایلوستریتور (Illustrator) باید به آن اشاره کنیم، این است که اگر نرم افزار با استفاده از Gap Detection، فاصله بین آبجکت ها را نادیده گرفته باشد و آنها را به عنوان آبجکت بسته در نظر بگیرد، خطا های بسیار جزئی در نواحی که فاصله بین دو آبجکت وجود داشته، دیده می شود.
همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، این خطاها ممکن است در لوگو های کوچک چندان جلب توجه نکند اما زمانی که سایز لوگو بسیار بزرگ می‌شود، این خطاها به چشم می‌آید. بنابراین، برای خلق یک لوگوی حرفه‌ای بدون نقص باید به تمام این جزئیات دقت کنید.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

ابزار Live Paint Bucket

در پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) می توان ابزارهای دیگری را نیز مشاهده کرد:

•    Live Paint Bucket 
•    Live Paint selection Tool

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

این دو ابزار، زمانی به کار می روند که شما بخواهید تغییراتی که قرار است روی آبجکت ایجاد کنید را به صورت غیر مخرب مشاهده نمایید. به عنوان مثال، ابزار لایو پینت باکت (Live Paint Bucket) به شما اجازه می دهد از خاصیت شیپینگ به صورت غیر مخرب روی آبجکت هایی که رسم کرده اید، استفاده کنید. در مثال زیر، بهتر به کاربرد این ابزار برای طراحی لوگو در ایلوستریتور (Illustrator) پی می برید.
 فرض کنید 3 آبجکت به شکل زیر داشته باشیم: 

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

اگر روی گزینه لایو پینت باکت (Live Paint Bucket) در پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) کلیک کنیم، به ما اجازه کلیک و درک کردن یا یکپارچه کردن چند آبجکت مختلف که با یکدیگر همپوشانی دارند را نخواهد داد. برای فعال کردن چنین قابلیتی باید از منوی آبجکت (Objects) گزینه Live Paint و سپس Make را انتخاب کنید. (Alt+Ctrl+x) 

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

در این حالت ما می توانیم هر بخش از آبجکت را که با یکدیگر همپوشانی دارند، کلیک درگ کرده و به رنگ دلخواه خود در بیاوریم. اما تفاوتی که ابزار لایو پینت باکت (Live Paint Bucket) باشیپ پیلدر دارد این است که شما مجدداً میتوانید شکل اولیه را با همان همپوشانی هایی که ایجاد شده بود، در اختیار داشته باشید.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

بنابراین حتی پس از رنگ کردن آبجکت ها، در صورتی که گزینه Release را انتخاب کنید، کل شکل مجدداً به حالت اولیه برگشته و رنگ ها از بین می روند. بنابراین، شیپینگ آبجکت ها در حالت لایو پینت باکت (Live Paint Bucket) به صورت موقت دیده می شود.

 

آشنایی با ابزار Shape Builder در ایلوستریتور

 

در صورتی که بخواهیم تغییرات به وجود آمده با استفاده از ابزار لایف پینت باکت (Live Paint Bucket) را به صورت دائم در بیاوریم باید شکل مورد نظر را Expand کنیم تا آبجکت ها به یکدیگر متصل شوند.
برای یادگیری بهتر ابزارهایی که در این قسمت از آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور (Illustrator) در پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) با آنها آشنا شدید می توانید ویدئوی آموزشی و آنلاین آشنایی با پنل شیپ بیلدر (Shape Builder) را در وب سایت لوگونومی مشاهده کنید:

آموزش ویدئویی و آنلاین طراحی لوگو با ایلوستریتور (Illustrator) آشنایی با پنل شیپ بیلدر (ShapeBuilder)