لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/09/27

طراحی لوگوی بازرگانی

طراحی لوگو بازرگانی شاید دشوار و پیچیده به نظر برسد و برای طراحی آن دقت زیادی لازم باشد اما در هر صورت ضروری بوده و سنگ بنای هر برند تجاری خوب یا حتی یا برند شخصی می باشد. هدف شما از طراحی لوگو بازرگانی توضیح این مسئله است که قرار است چه کاری انجام بدهید و چرا یا چگونه. در این مقاله قصد داریم در مورد لوگو بازرگانی و نکته های مهم طراحی آن توضیح دهیم.

اهمیت طراحی لوگو بازرگانی

طراحی لوگو بازرگانی به این دلیل که یکی از اصول مهم در کسب و کار است از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. آیا می دانید که هدف از طراحی لوگو بازرگانی چیست و چرا تا این حد اهمیت دارد؟ اولین و مهم ترین نقش لوگو بازرگانی شناسایی برند شما است. طراحی این لوگو به مخاطبین شما کمک می کند تا قبل از برندهای دیگران، تجارت و کسب و کار شما را شناسایی و انتخاب کنند. طراحی لوگو بازرگانی بنا به دلایل زیر مهم است:

 لوگو بازرگانی چهره برند شما است

زمانی که به کسب و کار و هر نوع تجارتی می اندیشید اولین چیزی که به ذهن شما می رسد چیست؟ پاسخ شما لوگو است. بله اگر بخواهید یک کتاب مصور بر اساس برندها به عنوان شخصیت طراحی کنید، لوگوی آنها به معنای واقعی کلمه، چهره آنها خواهد بود.

طراحی لوگو بازرگانی به تشخیص برند شما کمک می کند

یک طراحی خوب از لوگو بازرگانی خاطره ای فوری را از نام تجاری شما در ذهن مشتریان تداعی می نماید. اشکال و رنگ های ساده، بهترین کار برای پردازش بوده و به راحتی به خاطر سپرده می شوند. به همین دلیل است که اگر طراحی لوگو ساده و منحصر بفرد باشد، در میان رقبا متمایز خواهد بود و مخاطبین می توانند به راحتی آن را یافته و شناسایی کنند.

لوگو اولین تأثیر را روی ذهن مخاطب دارد

زمانی که نوبت به تحت تأثیر قرار دادن و جذب مشتری می رسد، یک فرصت دارید تا آن را به دست آورید. اگر لوگوی شما نتواند مخاطبین را به سمت خود جلب کند، بسیار راحت است که دنبال مورد دیگر رفته و آن را انتخاب کنند. در صورتی که طراحی لوگو بازرگانی ضعیف باشد می تواند به اولین برداشت یا تأثیر کسب و کار شما آسیب برساند.
اگر شما قصد دارید که طراحی لوگو ارزان را برگزینید در ابتدا باید از مهارت طراح اطمینان حاصل کنید در غیر این صورت باید ریسک بزرگی را متحمل شوید. شما می توانید در سایر مراحل برندسازی صرفه جویی کنید و نه در اینجا. به هر حال هیچ چیز ارزشمندتر از یک طراحی لوگو حرفه ای نیست.

 

طراحی لوگوی بازرگانی

 

ویژگی های طراحی یک لوگو بازرگانی خوب چیست؟

لوگو بازرگانی بخش اصلی هر برند تجاری است، زیرا معمولا اولیه نقطه تماس برای اکثر مشتریان به شمار می رود. از این رو در طراحی لوگو بازرگانی باید این اطمینان حاصل آید که لوگوی شما می تواند به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار نماید. برای یک طراحی خوب، جنبه های مختلفی وجود دارند که ممکن است بسته به نیاز و نوع تجارت شما تغییر کنند.
اما در هر حال بهترین لوگو بازرگانی دارای ویژگی های زیر می باشد و مهم نیست که تفاوت آنها تا چه حد منحصر بفرد باشد. ویژگی های زیر باعث می شوند که لوگو بازرگانی شما بالافاصله قابل شناسایی باشد و وقتی مخاطبین به آن نگاه می کنند با برند شما ارتباط برقرار کنند.

1. طراحی لوگو بازرگانی ساده

بسیاری از تأثیرگذارترین و موفق ترین لوگوهای بازرگانی به طرز شگفت انگیزی ساده هستند. سادگی یکی از عناصر اصلی طراحی لوگو بازرگانی است زیرا اکثر مشتریان تنها برای یک مدت کوتاه روی لوگو تمرکز می کنند. یک طراحی ساده می تواند هویت برند شما را به طور خلاصه و موثر بیان کند.
طراحی لوگو بازرگانی در صورتی که سادگی در آن رعایت شود می تواند مهمترین بخش های هویت برند شما را نشان دهد. این مسئله تمرکز بیشتر را روی جنبه هایی مانند رنگ ها، فونت ها و نیز تقطیر ایده ها به ساده ترین شکل ممکن شامل می شود. یک لوگو تجاری ساده می تواند ارتباط ذهنی را با مجموعه ای خاص از ارزش ها یا ایده ها القا نماید.
از دیگر طراحی های عالی یک لوگو بازرگانی ساده می تواند به ورد مارک ها و حروف اشاره نمود که حاوی تصاویر نبوده و در عوض بر ارتباط مستقیم هویت با برند و رنگ تمرکز دارد. به طور کلی، مهمترین جنبه در اینجا تمرکز بر استفاده از حداقل المان های ممکن برای برقراری ارتباط با هویت برند شما است.

2. طراحی لوگو برای برقراری ارتباط

اولین سهم لوگوهای تجاری با کیفیت این است است که به بازارهایی که شرکت، آنها را مورد هدف قرار می دهد مربوط هستند. مهم تر از آن اینکه آنها به وضوح با هویت یک برند تجاری ارتباط برقرار می کنند. یکی از اجزای اصلی طراحی لوگو بازرگانی، استفاده از رنگ های مناسب در لوگو است که می تواند احساسات مختلف را تحریک کرده و هویت واقعی برند شما را به مخاطبین نشان دهد.
برای مثال یک لوگوی تجاری که دارای رنگ های روشن است می تواند انرژی، سرگرمی و هیجان را به شما منتقل سازد. از این رو مهم است که در طراحی لوگو بازرگانی، با فلسفه روانشناسی رنگ ها به خوبی آشنا باشید.
دومین مولفه مهم، نوع فونت به کار رفته در لوگو بازرگانی است. فونت ها می توانند تا حد زیادی به ارتباط لحن و ارزش های برند شما کمک کرده و در نهایت به تعریف بهتری از آنها منجر شوند. مثلا فونت های نازک و لطیف برای برجسته کردن شرکتی که در زمینه فناوری کار می کنند ایده آل هستند در حالی که فونت های نرم تر برای شرکت هایی که در جواهرات یا محصولات زنانه کار می کنند عالی می باشند.
در نهایت. انتخاب نماد مناسب در طراحی لوگو بازرگانی یکی از جنبه های اصلی ایجاد یک لنگر بصری برای لوگوی شما به شمار می رود. نمادها جنبه های مهمی از یک لوگو هستند زیرا توسط خود آنها می توان نسخه ساده تری از لوگو را خلق کرد. نمادها همچنین هنگام ایجاد ارتباطات میان برند شما و ایده ها و ارزش هایی که در پشت آن قرار دارند از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

3. طراحی لوگو بازرگانی به یاد ماندنی

یکی دیگر از جنبه های اصلی یک لوگو بازرگانی خوب، به یاد ماندنی بودنِ آن است، حتی از اولین باری که شما آن را مشاهده می کنید. هدف از طراحی لوگو در اینجا ایجاد ارتباط با مصرف کننده و ایجاد علاقه به برند شما است. زمانی که مخاطبین بتوانند با راحتی لوگو و برند شما را به یاد آورند، به احتمال زیاد آنها این دو مولفه را به شرکت شما مرتبط می سازند. لوگو بازرگانی در صورتی که به راحتی به خاطر سپرده شود، می تواند تأثیر شگرفی را ایجاد نماید زیرا ارزشمند بوده و به برند شما کمک می کند تا به خوبی در ذهن مخاطبین جای گیرد.
لوگوهای به یاد ماندنی بسیاری از عناصر مورد بحث در بالا را با یکدیگر ترکیب کرده و تعادل مناسبی را میان جنبه های بصری و متنی پیدا می کنند. از همه مهم تر اینکه، آنها به وضوح و منسجم با هویت برند شما ارتباط برقرار می کنند.
پس یک لوگوی بازرگانی به یاد ماندنی همیشه تلاش می کند تا منحصربفرد باشد. حتی در صنایعی که استانداردها و هنجارهای مشترکی برای طراحی دارند، هدف لوگو همیشه باید متمایز بودن از سایر لوگوها باشد.

4. طراحی لوگو جاودانه

آیا می دانید چرا بهترین لوگوها همیشه متمایز از سایرین هستند زیرا آنها در طول سال ها کارایی موثر خود را حفظ می کنند. یک لوگو بازرگانی در صورتی که با بروزترین شیوه ها نیز طراحی شود اما باز باید به گونه ای باشد که بی انتها در اذهان باقی بمانند.
لوگوها ممکن است که تا کمی پس از طراحی خوب به نظر برسند اما احتمالا باید برای اینکه بروز باشند پس از مدتی باز مجددا طراحی شوند. اما در مقابل، یک لوگوی بی انتها و جاودانه، لوگویی است که بدون توجه به زمان، همچنان با کاربران خود به خوبی ارتباط برقرار می کند. برای مثال، طاق های طلایی مک دونالد و ورد مارک نمادین کوکاکولا دهه ها است که بدون تغییر باقی مانده اند.
لوگوی جاودانه بر کیفیت بیشتر از کمیت تمرکز می کند، بسیاری از المان های غیر ضروری و ایده های نا مناسب را از میان برداشته و تنها بر خودِ کار تمرکز می کند. ابن بدان معنا است که لوگو به جای عناصر غیر ضروری منحصرا بر ایده ها و ارزش های اصلی برند تمرکز می کند. یکی دیگر از جنبه های مهم در طراحی جاودانه لوگو بازرگانی این است که رنگ ها در آن ساده و اساسی بوده و از گرادیان ها و پالت های عظیم ب نفع رنگ های منتخب و منحصرفرد چشم پوشی می نماید.

5. طراحی لوگو تطبیق پذیر 

یک لوگوی تطبیق پذیر لوگویی است که می تواند در روش ها، شکل ها و موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، لوگویی که فقط می توانید آن به صورت آنلاین و در یک اندازه استفاده کنید بسیار خوب نیست، زیرا با این کار شما نمی توانید به خوبی لوگوی خود را در معرض جهانیان قرار دهید و به نوعی آن را محدود ساخته اید. از سوی دیگر، انتخاب لوگویی که بتواند قابل تغییر باشد و در رسانه های مختلف چاپ شود باعث می شود که لوگوی شما به میزان قابل توجهی نمایان شود.
حتی اگر لوگوی بازرگانی بهترین ظاهر را داشته باشد اما ناخوانا و غیر قابل تشخیص باشد، زمانی که آنها را برای بسته بندی یا درج روی یک تابلوی تبلیغاتی کوچک می کنید، الزاما خوب نیستند. یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد تنوع بیشتر در طراحی لوگو بازرگانی این است که آن را با چه قالبی تهیه و ذخیره می نمایید. در یک سطح طراحی، به حداقل رساندن شلوغی و انتخاب یک طراحی ساده باعث می شود که لوگوی شما تطبیق پذیر باشد.

نمونه لوگوهای بازرگانی

در لوگوهای بازرگانی معمولا از نمادهایی مانند پیکان یا کره زمین استفاده می شود. از نمونه لوگوهای بازرگانی زیر می توانید ایده بگیرید و دست به کار خلق لوگوی جدیدی برای شرکت بازرگانی خود شوید:

طراحی لوگو شرکت بازرگانی Digitance

 

طراحی لوگوی بازرگانی


نمونه لوگو بازرگانی آمازون

طراحی لوگوی بازرگانی


طراحی لوگو شرکت بازرگانی آذر

طراحی لوگوی بازرگانی


طراحی لوگو شرکت بازرگانی فراتک

طراحی لوگوی بازرگانی


طراحی لوگو شرکت بازرگانی میدکو

 

طراحی لوگوی بازرگانی

جمع بندی

طراحی لوگو بازرگانی در صورتی تأثیرگذار و ایده آل است که شما در طراحی بیشتر روی روی کیفیتی تمرکز نمایید که از همه موثرتر باشد. با یک لوگوی ساده، تطبیق پذیر و بی انتها می توانید بنیانی مستحکم برای برند خود ایجاد نمایید.
ساده سازی نیز به خاطره انگیزتر شدن آن برای مخاطب کمک زیادی نموده و در نتیجه از ارتباط لوگوی شما با هویت برندتان اطمینان حاصل می نماید. با یک طراحی لوگو حرفه ای می توانید یک برند تأثیرگذار داشته باشید به گونه ای که توجه کاربران را جلب نموده و کسب و کار شما را برای طولانی مدت در ذهن نگاه دارد. در نهایت توجه داشته باشید که هدف واقعی طراحی لوگو بازرگانی این است که قبل از هر کاری شرکت شما را شناسایی نماید. پس هدف آن واقعا به همین سادگی است و سعی نکنید که آن را با یک پیام یا جزئیات بیش از حد پیچیده نمایید. زیرا در نهایت آن چهره برند شما است.