لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/09/24

طراحی لوگوی حرف S: تارخچه لوگوی سوزوکی و لوگوی زیمنس

طراحی لوگو حرف s مانند طراحی هر لوگو دیگری، قطعا تأثیر قابل توجهی در معرفی کردن برند شما به مشتری دارد. بنابراین طبیعی است که بخاهید یک لوگوی منحصر به فرد برای خود داشته باشید. لوگو شما اطلاعاتی را درباره برند شما به مشتری ارائه می دهد، و باعث می شود که مشتری تصمیم بگیرد آیا خدمات شما برای او مناسب هستند یا نه. اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه یک لوگو حرف s خاص داشته باشیم؟ 

برای طراحی لوگو حرف s چطور ایده بگیریم؟

ایده پردازی برای طراحی لوگو حرف s می تواند به کمک یک جلسه طوفان فکری انجام شود. از اینکه بیرون از چارچوب فکر کنید و کمی متفاوت باشید نترسید. علاوه بر این می توانید از لوگوهای شرکت های دیگر برای طراحی ایده بگیرید. ببینید که دیگران تاکنون چه چیزهایی طراحی کرده اند، چه چیزی برای مخاطبان شما مناسب است و از چه مواردی باید اجتناب کنید.
در حالی که لوگوهای شرکت های دیگر را بررسی می کنید، ببینید که چه چیزی شما را از آنها متفاوت می کند و همین تفاوت را در طراحی لوگو خود به کار بگیرید. حتماً خود را از رقبای خود جدا کنید. اگر تمام مشاغل دیگر صنعت شما از لوگوهای تک رنگ استفاده می کنند، شاید بهتر باشد که شما از چند رنگ در طراحی لوگو خود استفاده کنید تا برجسته تر باشید. اگر بقیه طرحی سنتی انتخاب کرده اند، شاید یک آرم جالب و مدرن توجه ها را به خود جلب کند و از تکراری بودن جلوگیری کند.
در زیر چند مثال از شرکت هایی که نامشان شامل حرف s است را بررسی می کنیم. می توانید از تاریخچه طراحی لوگو این شرکت ها برای طراحی لوگو حرف s خود کمک بگیرید.

طراحی لوگوی حرف S: تارخچه لوگو سوزوکی و لوگو زیمنس

تاریخچه لوگو سوزوکی

سوزوکی یک شرکت تولیدی ژاپنی است که طیف وسیعی از اتومبیل های کوچک، موتور سیکلت ها، موتورهای قایق و انواع دیگر موتورهای کوچک با موتور احتراقی را تولید می کند. سوزوکی از نظر فروش موتورسیکلت رتبه سوم را در ژاپن دارد. این شرکت در 50 سال اول تاسیس خود، در تولید دستگاههای بافندگی برای بافتن ابریشم و پنبه تخصص داشت. اگرچه سوزوکی در سال 1909 تاسیس شد، اما تا سال 1958 لوگویی نداشت. سوزوکی زمانی نیاز به داشتن یک لوگو پیدا کرد که شرکت شروع به ساخت موتورهای چهار زمانه کرد و اولین خودروی خود را در سال 1955 ارائه داد.
بر خلاف بسیاری دیگر از خودروسازان، سوزوکی از زمان طراحی آن در سال 1958 لوگوی خود را تغییر اساسی نداده است و تنها در رنگ و محل نوشته سوزوکی تغییراتی ایجاد کرده است.

ویژگی های لوگو سوزوکی

سادگی و مینیمال بودن، اما در عین حال جذابیت و متمایز بودن از ویژگی های طراحی لوگو حرف s در آرم سوزوکی است. این لوگو از دو بخش تشکیل شده است. یک حرف s، و در ادامه آن نام خودروساز که با فونت سفارشی Helvetica نوشته شده است. البته معمولا نام خودروساز در لوگوهای نصب شده روی اتومبیل ها حذف شده و تنها حرف s باقی می ماند.
حرف s که نام اولیه خودروساز است، به زیبایی و به شکلی خاص نگارش شده است. اگرچه این حرف از الفبای انگلیسی گرفته شده است، اما با این شکل نگارش شبیه خط هیروگلیف شده و به این ترتیب به ژاپن، یعنی محل تولد سوزوکی مرتبط شده است. لبه های تیز و بریده شده این حرف نشانه های بصری متمایزی ایجاد می کنند. علاوه بر این، حرف s را که به شکل شکسته ای نوشته شده است می توان با 4 حرکت نوشت که نشان دهنده 4 چرخ اتومبیل و ارتباط این شرکت با صنعت خوردروسازی است.
این لوگو در طی 6 دهه از زمان طراحی آن، به خوبی امتحان خود را پس داده است. لوگو سوزوکی یک نمونه ایده آل از طراحی لوگو حرف s است، چرا که یک لوگو ساده و تمیز اما در عین حال به لحاظ بصری جذاب است. از این لوگو اغلب به عنوان یکی از به یاد ماندنی ترین و قابل تشخیص ترین لوگوها در صنعت و خودروسازی یاد می شود و دلیل آن کاملا مشخص است. عدم پیچیدگی بیش از حد و ارتباط کامل آن با نام شرکت، باعث شده تا افراد به راحتی آن را به خاطر بسپارند، اما این سادگی آنقدر زیاد نیست که این لوگو شکلی تکراری داشته و با لوگو دیگر رقیبان تمایزی نداشته باشد.

رنگ های به کار رفته در طراحی لوگو حرف s

عناصر بسیار مختلفی هستند که دست به دست هم می دهند تا یک لوگو تمام عیار بسازند، از رنگ، شکل و گرافیک گرفته تا تایپوگرافی. اینکه هر یک از این مولفه ها جداگانه بررسی شوند و هر یک با توجه به مفهوم مورد نظر شرکت انتخاب شوند، کمک می کند تا در نهایت یک مجموعه منسجم و خاص ایجاد شود. طراحی جزء به جزء لوگو از سردرگمی طراح جلوگیری می کند و باعث ایجاد نظم فکری می شود.
آرم سوزوکی مسلماً یکی از لوگوهای باسابقه و شناخته شده جهانی در دنیای خودرو است و مانند هر لوگوی با کیفیت دیگری از عنصر رنگ نیز برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود استفاده کرده است. نسخه فعلی آرم سوزوکی با رنگ های قرمز و آبی طراحی شده است. حرف S به رنگ قرمز و ‘suzuki’ به رنگ آبی نوشته شده است. اما این انتخاب رنگ تصادفی نیست و معنای نمادین و روانشناختی هر یک مورد توجه است.
رنگ قرمز گرم، مثبت و انرژی بخش است، در فرد انگیزه ایجاد می کند و سطح انرژی جسمی را افزایش می دهد. این رنگ نشان دهنده شور، صداقت و سنت است. تحقیقات روانشناسی نشان داده است که رنگ قرمز ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد. در حالی که رنگ آبی مفهوم تعالی و عظمت را می رساند، نشان دهنده صلح و آرامش است و همچنین با مفاهیم وفاداری و حقیقت همراه است.
البته این ترکیب رنگ همیشه مورد استفاده قرار نمی گرفت و اولین آرم سوزوکی در پالت سیاه و سفید طراحی شده بود. هم چنن لوگویی که در اتومبیل ها، موتورهای قایق، موتورسیکلت ها و دیگر محصولات این شرکت استفاده می شود تماما نقره ای است تا ظاهری شیک به خودرو ببخشد.

 

طراحی لوگوی حرف S: تارخچه لوگو سوزوکی و لوگو زیمنس

 

در مثال بعدی به بررسی طراحی لوگو حرف s در لوگو شرکت زیمنس می پردازیم.

طراحی لوگو حرف S برای لوگو زیمنس

 

طراحی لوگوی حرف S: تارخچه لوگو سوزوکی و لوگو زیمنس


زیمنس یک شرکت آلمانی پیشرو در جهان است که در اکتبر 1847 توسط ورنر فون زیمنس تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در مونیخ، آلمان، محصولات متنوعی را در زمینه الکترونیک، مهندسی برق، اتوماسیون، لوازم خانگی و مراقبت های بهداشتی تولید می کند.

معنی و تاریخچه

تاریخچه هویت بصری زیمنس با توجه به این واقعیت که اولین آرم این برند در سال 1899 طراحی شده است، خیلی روشن نیست و از آن زمان تاکنون تنها سه بار طراحی لوگو دچار تغییرات اساسی شده است و به جز آن بیشتر دستخوش تغییرات جزئی بوده است. از سال 1973 به بعد، زیمنس یک آرم ساده دارد. با این حال، این شرکت در بیشتر طول عمر خود از نمادهای پیچیده تری استفاده کرده است.
با وجود اینکه آرم زیمنس طی سالهای گذشته دستخوش تغییرات اساسی شده است، یکی از شناخته شده ترین لوگوها در دنیا است. نسخه های قبلی آرم زیمنس یک طرح در هم تنیده از حروف اول نام شرکت یعنی s و h داشت. لازم به ذکر است که نام سابق این شرکت "زیمنس و هالسکه" بود و اولین لوگو آن در سال 1899 رونمایی شد. در این لوگو حرف s بزرگ شده و به صورت عمودی کشیده شده بود و حرف h مربع شکل بود و به صورت قطری قرار گرفته بود.

 

طراحی لوگوی حرف S: تارخچه لوگو سوزوکی و لوگو زیمنس

 

در سال 1925، یک حلقه به لوگو اضافه شد. چون ضخامت حلقه به اندازه ضخامت حروف درون آن بود، لوگو ظاهری متعادل و مینیمال داشت. علاوه بر این پالت رنگی مونوکروم آن باعث سادگی بیشتر لوگو می شد.

 

طراحی لوگوی حرف S: تارخچه لوگو سوزوکی و لوگو زیمنس

 

در سال 1928 دو تغییر در لوگو رخ داد، یکی اینکه نام زیمنس با حروف پررنگ و بزرگ در زیر نماد قبل نوشته شد و دوم اینکه کل لوگو در یک پنج ضلعی قرار گرفت. راس پنج ضلعی به سمت بالا بود، در نتیجه شکل یک الماس را تداعی می کرد. اگرچه اکنون این آرم دارای چهار مولفه است، اما به دلیل سادگی خطوط و اجرای سیاه و سفید آنها، همچنان معتدل و مینیمالیستی به نظر می رسد.

 

طراحی لوگوی حرف S: تارخچه لوگو سوزوکی و لوگو زیمنس

 

قاب حول نوشته لوگو در سال 1936 برداشته شد و تنها مونوگرام “SH” در بالای نوشته زیمنس بدون هیچ گونه خط و تزئین اضافی قرار گرفت. نوع متن کلمه جدید نسبت به نسخه قبلی تمیزتر و مدرن تر بود و بین حروف فضای بیشتری وجود داشت. هر یک از حروف جدی و مطمئن به نظر می رسیدند، که حال و هوای خاصی به کل آرم می بخشید. زیمنس تقریبا تا 40 سال از این نسخه لوگو استفاده کرد.
نام جدید "زیمنس" پس از حذف هالسکه در سال 1928 معرفی شد. پس از این تغییر نام، طرح لوگو دستخوش تغییرات زیادی شد و در نهایت حرف h در سال 1973 از لوگو حذف شد.
هم چنین در سال 1973، شرکت به این نتیجه رسید که لوگو بیش از حد شلوغ است و در نتیجه نماد را به طور کلی حذف کرد و تنها نوشته siemens باقی ماند. در نهایت این به روزرسانی در سال 1991 انجام شد و به همراه آن، رنگ لوگو نیز تغییر یافت.
با طراحی مجدد در سال 1991، لوگویی که در سال 1936 معرفی شده بود، تمیز و تقویت شد. نام شرکت در نسخه جدید با فونت مدرن و در عین حال ساده sans-serif پیاده شده است که شباهت زیادی به فونت هایی مانند Dialog Pro Extra Bold و Lucida Grande Black دارد. این فونت به طور اختصاصی برای این شرکت طراحی شده است.

 

طراحی لوگوی حرف S: تارخچه لوگو سوزوکی و لوگو زیمنس

 

رنگ لوگو زیمنس با حرف S

برخلاف لوگوهای قدیمی تر که سیاه و سفید بودند، در لوگو جدید از رنگ Pantone 321 (فیروزه ای) استفاده شده است که نشان دهنده آرامش، طراوت، طبیعت، انرژی و سیاست های حمایت از محیط زیست شرکت است.
هم چنین در طراحی لوگو حرف s شرکت زیمنس از رنگ خاکستری روشن و سیاه استفاده شده است، که به ترتیب نماد اعتماد به نفس و جدیت و قدرت و ظرافت هستند.
آرم کنونی زیمنس در سال 2001 طراحی شده است. استفاده از اشکال گرد و رنگ آمیزی غیرمعمول، تلاشی برای به حداکثر رساندن جذابیت احساسی و تشخیص بصری طرح کلی است. شعار فعلی شرکت یعنی "Global network of innovation" در سال 2001 به آرم زیمنس اضافه شد.
در طی تغییرات فراوان لوگو زیمنس، مشاهده می کنیم که در نهایت شرکت به سراغ آرمی ساده اما خاص رفته است. زیمنس سعی کرده تا با انتخاب رنگی خاص و هم چنین فونت اختصاصی، طرحی خلق کند که قابل تمایز از دیگر لوگوهاا باشد و علاوه بر آن بتواند ارزش های این شرکت را به مشتری القا کند.

جمع بندی

از آنجا که لوگو شما بخشی اساسی از برند شماست، باید مطمئن شوید که به درستی طراحی شده است. تمام مواد تجاری شما، از وب سایت و بسته بندی گرفته تا کارت های ویزیت، حاوی لوگو هستند، پس یک طراحی عالی و حرفه ای نه تنها قدرت برقراری ارتباط با مشتری ها را دارد، بلکه می تواند در اولین نگاه تاثیر مثبتی روی مشتری بگذارد و به برند شما کمک کند تا از رقبای خود متمایز شوید.
علاوه بر اینها لازم است که لوگو شما با شخصیت برند شما مرتبط باشد. برای انجام این کار، ابتدا باید بفهمید شخصیت اصلی برند شما چیست. هنگامی که ایده روشنی از آنچه شما را منحصر به فرد و نام تجاری شما معرفی می کند، بدست آورید، ایده پردازی برای طراحی لوگو حرف s برای شما ساده تر خواهد بود.