لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/07/08

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟

لوگوی گوگل بیش از دو دهه است که با وجود تغییر و تحولات زیادی که داشته شکل ساده و به یاد ماندنی خود را حفظ کرده است. گوگل درحقیقت یک لوگوی کاملا متفاوت در ابتدای راه اندازی شرکت خود داشت. در سال ۱۹۹۶ لوگوی گوگل به شکل تصویر یک دست بود که نام اصلی شرکت آن یعنی BackRub با فونتی به رنگ قرمز روی آن نوشته شده بود. بعد از تغییر نام این شرکت به گوگل، این کمپانی لوگوی ساده‌تری را در سال ۱۹۹۸ طراحی کرد که حروف نام برند آن یعنی Googl با رنگ های مختلفی نوشته شده بود.
نکته ای که شاید خیلی ها درباره طراحی لوگوی گوگل ندانند علت اصلی انتخاب رنگ های لوگوی گوگل است که طی سالهای متمادی تغییر نکرده است. برای اینکه با مفهوم و معنای رنگ های لوگوی گوگل آشنا شوید باید درباره تاریخچه این لوگو بیشتر بدانید:

سال ۱۹۹۶ اولین لوگوی گوگل

Larry Page و Sergey Brinبنیانگذاران شرکت گوگل بودند که البته در سال ۱۹۹۶ این شرکت را با نام BackRub تاسیس کردند. دلیل انتخاب این نام، عملکرد موتور جستجو بود که از طریق بک لینک های اینترنت می توانست وب سایت ها را شناسایی کند و به کاربران نمایش دهد.
اما یک سال بعد، این شرکت تصمیم گرفت که نام خود را به گوگل تغییر بدهد. دلیل انتخاب این اسم، شباهت آن به کلمه googol لاتین بود که به معنای صدها یا هزاران میلیون عدد از هر چیزی است. علت تغییر نام به گوگل را اینطور تفسیر می کنند که موتور جستجوی گوگل می تواند تعداد بسیار زیادی نتایج را با یک جستجوی ساده به کاربر نشان دهد.
در شروع کار، طراحی لوگوی گوگل به شکل یک دست بود که در آن نام برند BackRub به رنگ قرمز نوشته شده بود.

سال ۱۹۹۸ اولین لوگوی واقعی با نام گوگل

به طور قطع مشخص نیست که این لوگوی رنگارنگ با ایده چه کسی طراحی شد اما به نظر می‌رسد Brin این لوگو را با یک نرم افزار طراحی لوگوی رایگان با نام GIMPطراحی کرد. البته، او طراحی اولیه خود را به عنوان لوگوی اصلی گوگل منتشر نکرد.
بلکه با مشورت گرفتن از طراحان لوگو، طراحی نهایی و اصلی لوگوی گوگل به شکل زیر در آمد. چون اغلب شرکت‌هایی که در زمینه تکنولوژی با یکدیگر به رقابت می پردازند سعی می ‌کنند یک نماد یا نشانه در لوگوی خود مشابه با لوگوی شرکت های دیگر داشته باشند، علامت تعجب همانطور که در لوگوی یاهو دیده می شد، برای اولین در لوگو گوگل نیز طراحی شد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟

 

از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ طراحی لوگو توسط Ruth Kedar

دوست مشترکی Brin و آنها Page را به یک طراح لوگو مشهور یعنی پروفسور Ruth Kedar معرفی کرد. چون آنها از لوگوی کنونی گوگل راضی نبودند و از این طراح لوگو خواستند که چند نمونه مشابه برای آنها طراحی کند.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


کدار با استفاده ازنرم افزار طراحی لوگو Adobe Garamond typeface چندین نمونه لوگو تایپ برای گوگل طراحی کرد که البته بیشتر آنها به رنگ سیاه بود از میان آن ها چند نمونه زیر تا حدودی تایید شد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


اما بنیانگذاران شرکت گوگل به دنبال لوگوی متفاوت تری می گشتند. بنابراین این طراح گرافیک برای طراحی لوگو حرفه ای گوگل از تایپ فیس Catull استفاده کرد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


زمانیکه که کدار متوجه شد، بنیانگذاران گوگل علاقه خاصی به استفاده از رنگ‌های مختلف در طراحی لوگوی خود دارند، چند رنگ متمایز را به طراحی لوگوی خود اضافه کرد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


چون Larry Page و Sergey Brin باز هم از این طراحی لوگو رضایت نداشتند، کدار متوجه شد که آنها به طور کل علاقه‌ای به وجود رنگ مشکی در لوگوی گوگل ندارند. پس طراحی لوگو حرفه ای خود را با چندین رنگ جذاب تغییر داد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


از میان ترکیب رنگ های انتخاب شده بالاخره به رنگهایی که امروزه لوگوی گوگل را کاملاً با آنها می شناسید توسط Larry Page و Sergey Brin تایید شد.
با وجود تغییرات زیادی که توسط کدار روی لوگو گوگل ایجاد شد، اما سادگی آن دستخوش تغییر نگردید. طراحی لوگو حرفه ای گوگل توسط کدار به خوبی نشان می دهد که موتور جستجوی گوگل توانایی های بالقوه ای دارد که کاربران می‌توانند از آن با توجه به نیاز خودشان استفاده کنند.
البته در نهایت این طراح گرافیک مشهور، رنگ های سنتی به کار رفته در حروف گوگل را تغییر داد و آنها را به رنگ های مدرن و فانتزی تبدیل کرد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟

 

رنگ بندی و سبک لوگو کاملاً پر انرژی طراحی شده بود تا روی مخاطبین جوان تاثیر گذاشته و آنها را جذب کند.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


طراحی نهایی لوگوی گوگل به عنوان لوگوی رسمی این شرکت از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ مورد استفاده قرار گرفت.
اما گوگل در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت لوگو خود را آپدیت کند و رنگ حرف O را از زرد به نارنجی تغییر داد و سایه پشت لوگو را نیز حذف کرد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟

 

سال ۲۰۱۵ یک طرح جدید برای لوگوی گوگل

در سال ۲۰۱۵ از طراحان شهر نیویورک دعوت شد تا به مدت یک هفته طرح جدیدی برای لوگو گوگل ارائه بدهند. طی این رقابت طراحی لوگو، چندین نمونه طرح مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت لوگوی گوگل تغییرات اساسی کرد. این شرکت تصمیم گرفت الگوی رنگ آبی - قرمز – نارنجی - آبی – سبز - قرمز را همچنان حفظ کند اما تایپ فیس لوگو را از Catull به نوعی طراحی سفارشی دیگر با فونت Product sans منحصر به فردی تغییر داد.
پس از این تغییر گوگل حرف G را نیز به شکل رنگین کمانی طراحی کرد که نمایانگر اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند بود و فایو آیکون گوگل برای وب سایت ها نیز همین حرف G در نظر گرفته شد. سرچ صوتی گوگل نیز با همین آرم نمایش داده می‌شود.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


لوگوی جدید گوگل بسیار ساده تر به نظر می رسد و پیامی که به مخاطب می‌رساند، بسیار واضح تر شده است. فونت سریف Catull که در لوگوی قبلی مورد استفاده قرار گرفته بود، در خطوط عمودی و افقی قرارگیری حروف بی نظمی ایجاد کرده بود تا لوگو پر انرژی تر به نظر برسد.
فونت پروداکت سریف که در تایپ فیس جدید لوگو گوگل انتخاب شده کاملاً صاف و منظم است که این ویژگی به طراحان گوگل اجازه می دهد که اندازه لوگو را برای پلتفرم های مختلف به راحتی تغییر بدهند. به عنوان مثال، لوگوی جدید گوگل را می توان به راحتی در ساعت های هوشمند اندروید یا صفحه نمایش کامپیوتر رو میزی تشخیص داد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


طراحی لوگوی گوگل از ابتدا به نحوی انجام شده که جوان پسند، بامزه و بی رقیب باشد. با نگاه کردن به لوگوی گوگل، کاملا این پیام به شما منتقل می‌شود که من شبیه هیچ کدام از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی دیگر نیستم بلکه شرکتی دوستدار صلح و دوستی با همه جهان می باشم.

طراحی لوگوی گوگل به عنوان یک لوگوی پویا

یکی از مهم ترین ویژگی های طراحی لوگوی گوگل پویا بودن (dynamic) آن است. زمانی که سرچ صوتی را از طریق گوشی یا تبلت خود فعال می کنید می بینید که نقطه هایی با رنگ لوگوی گوگل شروع به چشمک زدن می کند و نشان می دهد که در حال ثبت گفته‌های شما است و این چشمک زدن تا زمانی که گوگل پاسخ مناسبی به صدای شما بدهد، ادامه دارد.
پس از این که صحبت های شما به پایان رسید، این نقطه ها به شکل نواری در آمده و طرح یک میکروفون را به خود میگیرند که نشان می‌دهد که گوگل نتایج مورد نظرتان را پیدا کرده است.
طراحان لوگوی گوگل متوجه شدند که تمام مراحل گوش کردن، تفکر کردن، پاسخ دادن و تایید نهایی در لوگوی داینامیک گوگل گنجانده شده است. آنها توانسته اند با تحرک بخشیدن به نقطه ها و تغییر شکل هندسی آنها به شکل منحنی و نواری به خوبی این مراحل را برای مخاطب تداعی کنند.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟

 

طراحی و توسعه گوگل Google Doodle

در سال ۱۹۹۸ گوگل تصمیم گرفت به صورت موقتی با استفاده از Google Doodle سبک سنتی لوگوی خود را تغییر دهد.
حتی قبل از اینکه این شرکت از لحاظ فنی به جایگاه مهمی دست پیدا کرده باشد، Page و Sergeyدر فستیوال Burning Man شرکت کردند و برای اینکه این پیام را به افرادی که لوگوی آن ها را می دیدند، برسانند، تصویر یک مرد را پشت سر حرف O لوگو برند خود کشیدند.
اولین گوگل دودل از لوگوی گوگل در سال ۱۹۹۸ به شکل زیر طراحی شد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


با گذشت زمان متوجه شدند که می‌توانند از دودل به عنوان یک ویژگی متمایز برای لوگوی خود استفاده کنند. در سال ۲۰۰۰، Brin و Sergey از Dennis Hwang خواستند که برای روز Bastille یک گوگل دودل طراحی کند. کاربران از این طراحی گوگل، استقبال بی‌نظیری کردند و از آن به بعد، گوگل تصمیم گرفت که برای مناسبت های خاص، طراحی لوگو خود را با دودل‌ها آپدیت کند.
امروز می‌بینیم که دودل گوگل در اکثر روزهای تعطیل و مناسبت های خاص، تولد دانشمندان، متفکرین هنرمندان یا اشخاص مهم دیگر به شکل متفاوتی دیده می‌شود.
برای طراحی گوگل دودل در رخداد های مختلف، گروهی از طراحان ایده های متنوعی را مطرح می کنند که البته از ایده هایی که کاربران گوگل پیشنهاد می دهند نیز استفاده می شود. پس از اینکه یک ایده یا طرح به تایید کل تیم رسید، دودل نهایی طراحی شده و به عنوان لوگوی گوگل بارگذاری می شود.
شرکت گوگل تا سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که بیش از ۲ هزار نوع دودل از طرح آن در هوم پیج های مختلف سراسر جهان طراحی شده است. گوگل از کاربران خود دعوت می کند که پیشنهاد های خود را برای دودل های گوگل به ایمیل زیر ارسال کنند:
proposals@google.com

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟

 

رنگ های بکار رفته در لوگوی گوگل به چه معناست؟

هرچند شرکت گوگل به تغییر لوگوی صفحه اصلی خود مشهور شده است اما تغییرات مهمی که در طی سال های گذشته روی لوگوی گوگل دیده می شود، تاثیر چندانی روی رنگ های انتخاب شده برای آن نداشته است. به هر حال طراحی این لوگوی رنگارنگ در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار به فکر Larry Page رسید. او تصمیم گرفت لوگویی طراحی کند که به راحتی قابل تشخیص باشد و در نتیجه از برنامه طراحی گرافیک جی آی ام پی (GIMP) استفاده کرد.

 

تاریخچه و معنای رنگ های لوگوی گوگل چیست؟


از آن به بعد گوگل چندین تغییر اساسی در طراحی لوگو خود داده است که در جهت ساده تر کردن فونت آن یا منظم تر کردن حروف و همچنین هماهنگی بیشتر میان رنگ های آن بوده است. اما اینکه چه رنگ هایی در حروف مختلف لوگوی گوگل به کار رود تا مهمترین پیام این برند مشهور را به مخاطب منتقل کند از همان ابتدا با تفکر عمیقی انتخاب شده و به همین علت طی سالهای متمادی تغییرات چندانی نکرده است.

رنگ های لوگوی گوگل چگونه انتخاب شده اند؟

هر طراح گرافیک با تجربه ای می داند که چقدر انتخاب رنگ ها در طراحی لوگو حرفه ای دارای اهمیت است. مخصوصاً طراحی لوگویی که برای یک برند معتبر مثل گوگل انجام می گیرد باید بر اساس اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو انتخاب شود. جای تعجب نیست که گوگل به عنوان یک برند مشهور قصد دارد توجه اکثر مخاطبین را جلب کند و البته انتخاب رنگ های به کار رفته در حروف این لوگو تصادفی نبوده است.
در این خصوص، Ruth Kedar طراح مشهور لوگوی گوگل گفته است:"ترکیب های رنگی بسیار متفاوتی برای لوگوی گوگل در نظر گرفته بودیم اما به این نتیجه رسیدیم که استفاده از رنگ های اصلی و پایه بهترین گزینه است. بنابراین، الگویی برای کنار هم قرار دادن این رنگهای اصلی در نظر گرفتیم و در این میان یک رنگ ثانویه را برای حرف L انتخاب کردیم تا نشان بدهیم که گوگل از قوانین عمومی پیروی نمی کند.
"برای اینکه تصمیم بگیریم هر کدام از رنگ های گوگل به چه معناست، از طراحان گرافیک مختلف نظر خواستیم تا الگوی رنگی را به ما پیشنهاد بدهند که قابل تشخیص و متمایز باشد.
"همانطور که موتور جستجوی گوگل به عنوان اولین و شناخته شده ترین موتور جستجو در سراسر جهان قابل تشخیص است ما بر اساس این زمینه فکری که گوگل می تواند همه چیز را را در خود جای بدهد و توسط موتورهای جستجوی اش به مخاطبین نشان دهد، به یک نوآوری برای گذشتن از مرز های پذیرفته شده در طراحی لوگو رسیدیم."
با در نظر گرفتن چشم انداز و سیاست های کلی شرکت گوگل تصمیم گرفتیم الگوی سنتی را بشکنیم و حرف L در لوگوی گوگل را به جای اینکه با رنگ های اصلی و پایه طراحی کنیم، به رنگ سبز که جزو رنگهای ثانویه است، در بیاوریم. این انتخاب یک پیام مهم را به مخاطب منتقل می‌کند و آن اینکه گوگل فقط بر اساس اصول و قوانین عمومی عمل نمی کند. لوگو گوگل خیلی دقیق و ظریف با رنگ‌های قابل تشخیص خود که با مفهوم خاصی به ترتیب کنار یکدیگر چیده شده‌اند، پیام اصلی شرکت گوگل را به مخاطب می رساند."

جمع بندی

طراحی لوگوی گوگل به عنوان یک طراحی کاملا حرفه ای شناخته شده است. در این لوگو، عناصر مختلف به خصوص رنگ ها به درستی کنار یکدیگر قرار گرفته اند که نشان می دهد هر طراح لوگو کاملاً به تاثیری که لوگوی طراحی شده او بر مخاطب می ‌گذارد، واقف بوده است.
انتخاب رنگ ها برای طراحی لوگو حرفه ای که هم از لحاظ زیبایی شناسی مورد تایید باشد و هم به مذاق بیننده خوش بیاید، نیاز به رعایت اصول و روانشناسی رنگ ها در طراحی لوگو دارد.
طراحی لوگوی گوگل در عین سادگی بسیار جذاب است و اهداف برند آن را به خوبی نشان می دهد با کمی دقت در جزئیات لوگو گوگل در میابیم که طراح لوگو به ظریف ترین و کوچکترین جزئیات نیز توجه کرده و یک لوگوی بی رقیب خلق کرده است.