قوانین طلایی طراحی لوگو

21 اسفند 1398 | 527

1.برای طراحی لوگو از منبع درستی الهام بگیرید.

اگر بتوانید مدت زمانی را صرف کنید تا بتوانید از یک منبع درست به عنوان قدم اول الهام بگیرید؛ طراحی لوگو بسیار ساده تر می شود. با این روش می‌توانید اطلاعات و ایده ها را جمع آوری کنید و متوجه شوید که کدام ایده‌ها را بیشتر دوست دارید و کدام را نمی پسندید. زمانی که مدتی را صرف الهام گرفتن می کنید؛ دید بهتری نسبت به اینکه طراحی لوگوی شما باید چه سمت و سویی داشته باشد؛ پیدا می کنید.
خوشبختانه با یک سرچ ساده در گوگل به هزاران لوگوی طراحی شده دسترسی خواهید داشت که می تواند روی الهام گرفتن شما موثر باشد. بهتر است نمونه هایی از لوگوهای حرفه ای طراحی شده را پیدا کنید و به دنبال لوگو های برندهای معروف باشید. بهتر است حداقل سه نمونه طراحی لوگو که به برند شما مرتبط باشد را پیدا کنید تا بتوانید از آنها الهام بگیرید.
به عنوان مثال میتوانید به وب سایت طراحی لوگو های جدید سری بزنید که هزاران انتخاب به شما می دهد تا لوگوهای موجود را مجدداً طراحی کنید. در این وب سایت ها لوگو های مشهوری از برندهای معتبر مانند Staples و پاندورا Pandora موجود است که می توانید با مشاهده آن ها ایده های خوبی به دست بیاورید.
وب سایت های معتبر دیگری مانند کریتیو مارکت Creative Market نیز وجود دارند که اشکال گرافیکی ارزان قیمتی را به عنوان نمونه های لوگو از پیش طراحی شده به شما پیشنهاد می دهند. البته در صورتی که واقعا به آنها نیازی نداشته باشید؛ دلیلی ندارد که پرداختی انجام دهید فقط می توانید برای الهام گرفتن به آنها نگاهی بیاندازید تا یک ایده خلاقانه برای طراحی لوگوی خودتان از آنها الهام بگیرید.
در نهایت می توانید به وب سایت هایی مانند دیریبل Dribbble مراجعه کنید که چند انتخاب متعدد از لوگوهای طراحی شده و نمونه هایی از لوگوهای حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد.
این دو وب سایت به صورت رایگان در دسترس شما قرار دارند و می توانید بینهایت طراحی لوگو از همه سبکی را در آن مشاهده کنید.
وقت گذاشتن برای اینکه بتوانید با طراحی های مختلف و مفاهیم گرافیکی گوناگون آشنا شوید به شما اجازه می دهد تا فرایند طراحی لوگوی خود را در مسیر درستی آغاز کنید و بتوانید یک طراحی حرفه‌ای و قوی انجام دهید. شما می توانید لوگوی حرفه ای طراحی کنید که بدون کپی برداری از سایر برندها منحصر به فرد و متمایز باشد. فراموش نکنید که حداقل سه نمونه لوگو حرفه ای که مرتبط با برند شما باشد را را با جزئیات کامل بررسی کنید.

2.برای طراحی لوگو، سه رنگ که بازتاب بیشتری در وب سایت شما دارند؛ تعیین کنید.

انتخاب رنگ برای طراحی لوگوی شما کار سختی نیست. در صورتی که برای برند خود وب سایت طراحی کرده اید می توانید از رنگ های به کار رفته در آن برای لوگوی خود الهام بگیرید. می توانید رنگ های به کار رفته را با هم ترکیب کرده و طرح جدیدی خلق کنید.
اما اگر هنوز رنگ های وب سایت شما مشخص نشده نگران نباشید؛ به جای انتخاب رنگ از وبسایت بهتر است رنگ های مناسب با نوع برند، صنعت، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید و مخاطبین هدف خود را تعیین کنید. به عنوان مثال اگر در صنعت خودرو کار می‌کنید؛ مخاطبین هدف شما مردان و زنان بزرگسال هستند و بنابراین باید رنگ‌هایی انتخاب کنید که بیشتر متناسب با سنین بالاتر باشد. به عنوان مثال می توانید از رنگ های تیره تر و پررنگ تر استفاده کنید اما در صورتی که در صنعت مد و زیبایی کار می کنید؛ مخاطبین هدف شما را اکثر از زنان و جوانان تشکیل می دهد. بنابراین بهتر است از رنگ های متالیک و روشن تر استفاده کنید.
انتخاب رنگ برند بر اساس مخاطبین هدف یکی از اصلی ترین قوانین طلایی طراحی لوگو است. چون اگر به عنوان مثال در صنعت خودروسازی و مخاطب این جوان را با انتخاب رنگ های بسیار روشن هدف گذاری کنید و ممکن است شرکت تجاری شما به موفقیتی که باید دست پیدا نکند.
انتخاب رنگ فقط به نوع صنعت بستگی ندارد بلکه باید کل فرایند، محصولات، خدمات، اهداف و چشم اندازهای برند خود را در انتخاب آن در نظر بگیرید تا بتوانید کاملاً پیام خود را به مخاطب هدف برسانید.
مثال دیگر این است که اگر شما در صنعت مد و فشن کار می کنید اما نوع انتخاب رنگ شما برای مردان جذاب تر باشد با شکست مواجه خواهید شد. برای این کسب و کارها باید از رنگ هایی مانند زرد یا صورتی کمرنگ استفاده کنید. پیش از انتخاب رنگ حتماً تحقیقات گسترده ای در خصوص رنگ لوگو های برندهای مشابه با کسب و کار خودتان انجام دهید.

3. سبک طراحی لوگو خود را انتخاب کنید.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم الهام گرفتن از دیگر لوگو ها برای انتخاب سبک لوگو حرفه ای خودتان بسیار مهم است. انواع لوگوها سبک های مختلفی دارند اما می توان تمام آنها را در دو نوع اصلی لوگو های سبک نوشتاری مانند لوگو دیزنی یا گوگل و لوگو های سبک نمادین مانند اینستاگرام یا نایک طبقه‌بندی کرد.
نمونه های دیگری از لوگو وجود دارد که ترکیبی از هر دو سبک بالا را استفاده کرده‌اند که از معروف ترین آنها می توان به لوگو دومینو یا تارگت اشاره کرد. پس یک سبک طراحی لوگو که بهترین انطباق را با برند خودتان داشته باشد انتخاب کنید.
همچنین سبک طراحی تصویری متفاوتی مانند طراحی های لوگو ماسکات، سمبلیک، کلاسیک، مینیاتوری و غیره نیز وجود دارد که از اشکال مختلفی در لوگو استفاده می‌کند.
پس بهتر است که ابتدا در مورد اشکال مورد استفاده در لوگو توضیحاتی بدهیم. لوگو های گرد معمولاً فانتزی هستند و یک نماد در آنها برجسته‌تر است. این نوع لوگو ها برای رسانه های اجتماعی بهتر جواب می‌دهند و دایره های متعدد نیز یکی از اشکال جذاب در طراحی لوگو ها هستند که توجه مخاطب را جلب می‌کنند. لوگو هایی که به شکل مربع طراحی می شوند نیز تاثیر بسزایی دارند. شکل مربع و مستطیل نشان دهنده قدرت و توانمندی آن برند است که حس اعتماد و پایداری را به مخاطب منتقل می کند.
به عنوان یکی از قوانین طلایی طراحی لوگو باید بتوانید سبک درست خود را انتخاب کنید و برای انتخاب سبک باید از دو مورد زیر اطلاعات کافی داشته باشید:
اول مخاطبین هدف ،نوع تجارت و پیام برند خود را به طور کامل مشخص کنید. به این ترتیب میتوانید سبک لوگو خود را به طور کامل تعیین کنید. به عنوان مثال اگر مبلمان می فروشید بهتر است یک طراحی لوگو مدرن را نسبت به کلاسیک انتخاب کنید.
دوم ارجحیت های برند خود را تعیین کنید تا بتوانید اجزاء لوگو خود را بر اساس این ارجحیت ها انتخاب کرده و کنار هم بچینید تا طراحی لوگو مورد نظر خود را به دست آورید.

4. فونت درست را برای طراحی لوگو انتخاب کنید.

در صورتی که در لوگوی شما نوشته ای باید تایپ شود باید فونت درست آن را انتخاب کنید. فونت های مختلفی در وب سایت ها موجود است که می توانید از میان آنها فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
اگر به دنبال یک فونت متمایز و منحصر به فرد میگردید باید کمی هزینه کنید و به عنوان مثال در سایتی مانند کریتیو مارکت Creative Market یک فونت خریداری کنید. پیشنهاد دیگر ما به شما دیدن سایت Behance است که هزاران فونت سفارشی را برای دانلود در اختیار شما قرار می دهد و البته برخی از آنها رایگان نیستند اما بسیاری از آنها را می توانید بدون پرداخت هزینه دانلود کنید و در طراحی لوگوی خود مورد استفاده قرار دهید.
زمانی که می‌خواهید فونت لوگو خود را انتخاب کنید باید به سبک لوگو خود نیز توجه کنید فونت لوگو و سبک لوگو باید با هم همخوانی داشته باشند. اگر از سبک طراحی لوگو فوق مدرن استفاده کرده‌اید باید فونتی انتخاب کنید که به آن سبک بیاید در غیر اینصورت لوگو شما در دید مخاطب یک لوگوی نامعمول خواهد بود که توجهی به آن نخواهد داشت.

5. لوگوی خود را در یک پلتفرم طراحی رایگان خلق کنید.

خوشبختانه امروزه منابع مختلفی در اختیار شما قرار دارد که می توانید لوگو خود را به طور کاملاً رایگان در آنها طراحی کنید. البته برخی از نرم افزارهای بسیار مشهور مانند فتوشاپ برای طراحی لوگو از شما هزینه دریافت می کنند اما در عوض از ابزارهای با کیفیت بسیار بالا در اختیار شما قرار می دهد.
یکی از ابزارهای جالبی که رایگان در اختیار شما قرار گرفته Shopify’s Hatchful است که ابتدا از شما می پرسد چه نوع لوگوی نیاز دارید و سپس انتخاب های متعددی در اختیار شما قرار می دهد تا بر مبنای آن بتوانید لوگوی خود را طراحی کنید.
سایت Canva، سایت دیگری است که می توانید به آن مراجعه کنید و ابزارهای طراحی لوگو آنلاین و رایگان که در اختیار شما قرار می دهد؛ استفاده کنید.

 

قوانین طلایی طراحی لوگو

سایت Canva، یکی از سایت های طراحی لوگوی آنلاین

 

6. لوگوی طراحی شده را به وب سایت خود اضافه کنید.

افزودن لوگو به وب سایت فرایند مشکلی نیست. ابتدا باید وارد اکانت خود شوید و با ابزارهایی که در اختیار دارید لوگو را در محل مناسبی در سایت خود آپلود نمایید. بهتر است لوگو را در محلی از سایت خود قرار دهید که رنگ پس زمینه آن موجب بیشتر جلوه دادن لوگو شود. معمولاً بهتر است لوگو را کنار نام برند خود قرار دهید و یا آن را در نوار بالای وب سایت در وسط نمایش دهید تا مخاطب در اولین بازدید از وب سایت آن را ببیند.

7. مراحل طراحی لوگو را چندین بار تکرار کنید.

برای رسیدن به یک طراحی لوگوی کامل و ایده ال احتمالاً مجبور می‌شوید چندین بار قوانین طلایی طراحی لوگو را از ابتدا تا انتها تکرار کنید. مخصوصا اگر میخواهید برای اولین بار لوگوی خود را طراحی کنید؛ فرایند کمی پیچیده تر می شود.
طراحی لوگو نیز مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد تا در آن حرفه ای شوید اگر از اولین لوگویی که طراحی کردید خوشتان نیامد؛ نگران نباشید. بهتر است چندین بار قوانین طلایی طراحی لوگو را تکرار کنید تا به لوگوی دلخواه خود دست پیدا کنید.
اکثر طراحان حرفه ای لوگو نیز در اولین تلاش خود به نتیجه مطلوب نمی‌رسند بنابراین فرآیند طراحی لوگو را چندین بار تکرار می کنند و ناامید نمی شوند.
اگر از لوگوی که طراحی کرده خوشتان نیامد باید دو گزینه زیر را در نظر بگیرید:
• از چه نماد، فونت یا عامل دیگری در لوگوی خود راضی نیستید؟
• آن عامل را حذف کرده و جایگزین کنید.
در نهایت پس از اینکه قوانین طلایی طراحی لوگو را به طور کامل رعایت کردید و توانستید لوگو مورد نظر و مورد پسند خود را طراحی کنید؛ بهتر است با قرار دادن آن در وبسایت نظر مخاطبین خود را نیز جویا شوید و بازخوردهای آنها را بررسی کنید. در صورتی که به نظرات آنها توجه کنید می توانید با چند تغییر جزئی در لوگوی خود توجه اکثر مخاطبین هدف خود را جلب کنید.

8. راهنمای برند خود را خلق کنید.

راهنمای برند مجموعه ای از قوانین طلایی طراحی لوگو است که نشان می‌دهد شما چگونه می‌خواهید لوگوی خود را در کانال های تبلیغاتی به مخاطبین نشان دهید. این راهنما به شما کمک می کند که پس از رشد و توسعه برنده خود بتوانید آن را مدیریت کنید. راهنمای برند شامل موارد زیر می شود:
• کاور پیج
• راهنمای لوگو
• رنگهای مورد استفاده
• نوشتار و فونت انتخاب شده
• نمونه های کاربردی
می‌توانید به موارد بالا قوانین مربوط به تصاویر و آیکون های لوگوی خود را نیز اضافه کنید و قوانینی برای نمایش لوگوی خود روی بسته بندی ها یا بازاریابی های مختلف در وب سایت ها از طریق ایمیل و رسانه های اجتماعی تنظیم نمایید.


Create Logo Online
مقالات زیر را از دست ندهید