لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/09/04

طراحی لوگوی روانشناسی

طراحی لوگو روانشناسی یکی از طراحی های مهم و دارای جزئیات فراوان در حوزه طراحی گرافیک است.
همان طور که می دانید در علم روانشناسی، روانشناسان عواملی مانند ادراک، شناخت، توجه، احساسات، شعور، تجربیات ذهنی، انگیزه، عملکرد مغز و شخصیت را با توجه به رفتار و روندهای ذهنی افراد کشف می کنند.
روانشناسان با گرایش های گوناگون، ذهن ناخودآگاه افراد را نیز در نظر می گیرند. در جامعه ما اکثر روانشناسان نقش درمانی در اختلالات روانی افراد دارند. آن ها با توجه به حیطه کاری خود می توانند برندی را خلق و با توجه به آن در خصوص تخصصی که دارند؛ به جامعه خدمت کنند.
در هر زمان که نام برند به گوش ما می خورد ناخودآگاه نیاز به تداعی کردن یک تصویر ذهنی آشنا را در ذهن خود پیدا می کنیم. این جاست که با یک طرح نمادین می توان هویت برند یک کسب و کار را خلق کرد.
به عنوان یک روانشناس و درمانگر که قصد دارید یک کلینیک جدید را افتتاح کنید یا در مطب خود شروع به کار کنید، نیاز دارید که هدف خود را از ایجاد این برند خاص مشخص کنید و این هدف می بایست در طراحی لوگو روانشناسی شما نمایان باشد.
اگر بیماران ندانند شما که هستید و به راحتی نتواند اطلاعاتی درباره شما پیدا کنند، چگونه می خواهید به مردم کمک کنید؟!
شما باید برندی ایجاد کنید که افراد را به سمت خود جذب کند تا بتوانید رسالت خود را در راستای درمان و مشاوره انجام دهید.
طراحی لوگو روانشناسی، مناسب برای مشاغلی است که در زمینه خدمات درمانی و مشاوره روانشناسی فعالیت دارند و فقط منحصر به پزشکان یا بیمارستان ها نمی شود.
از مهم ترین مشاغلی که باید از اصول طراحی لوگو روانشناسی برای خلق نماد خود استفاده کنند می توان گروه های زیر را نام برد:

• پزشکی و دارویی (در خصوص روان شناختی و روان درمانی)
• پرستاری در حیطه روانشناسی
• کلینیک های کاردرمانی
• کلینیک های گفتار درمانی
• سمینارها و سخنرانی های مربوط به روان و ذهن انسان

و تمام کلینیک های مشاوره و حتی مشاغلی که به نوعی با موضوع روانشناسی مرتبط هستند.

شناخت رنگ ها در طراحی لوگو روانشناسی

تعیین رنگ ها در طراحی لوگو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این گام شما نیاز به تحقیق بازار و همچنین علم روانشناسی رنگ ها خواهید داشت.
می توانید از رنگ ها در طرح های نمادین همکاران خود در حیطه روانشناسی الهام گرفته و یا حتی لوگوی صنایع دیگر را نیز تحلیل کنید.
یک اصول کلی در مورد رنگ ها وجود دارد که رنگ های سرد مانند آبی، سبز و بنفش باعث ایجاد احساس آرامش می شوند.
در حالی که گفته می شود رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد تحریک کننده هستند.
هر رنگ طیف عاطفی خاص خود را دارد که با آن مرتبط است و از آن جا که کار شما بسیار با احساسات افراد گره خورده است می بایست در انتخاب رنگ در طراحی لوگو روانشناسی نهایت دقت را به کار برید.

طراحی لوگوی روانشناسی

کاربرد رنگ های آرام در طراحی لوگو روانشناسی

رنگ آبی

آبی از نظر احساسات ایمن ترین رنگ است. رنگ آبی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا محبوب بوده و با اعتماد، اطمینان و آرامش همراه است. رنگ آبی روشن برای افرادی که اضطراب و استرس زیادی دارند مفید است. با رنگ آبی کسی را ناراحت نخواهید کرد.

رنگ سبز

رنگ سبز بسیاری از ویژگی های مشابه آبی را همراه با پیام زندگی و قدرت رشد و نمو دارد. شخصی که نسبت به طبیعت احساسات مثبتی دارد در برابر رنگ سبز واکنش مثبت نشان می دهد.

رنگ بنفش

بنفش تحریک کننده ترین رنگ آرام است. از آنجا که آبی و قرمز با هم مخلوط شده اند کیفیت هر دو رنگ را دارد. این رنگ نشان دهنده اقتدار و قدرت است. بنابراین اگر می خواهید اعتماد به نفس را تقویت کنید بهترین گزینه انتخاب رنگ بنفش است.

کابرد رنگ های تحریک کننده در طراحی لوگو روانشناسی

رنگ زرد

رنگ زرد برای تقویت اعتماد به نفس مفید است و حتی می تواند به افراد در مثبت اندیشی کمک کند. با این وجود از آن در طراحی لوگو روانشناسی کم استفاده کنید.
زیرا استفاده بیش از اندازه از رنگ زرد به علت خشونت حس منفی در مخاطبان ایجاد می کند. می توان زرد را با یکی از رنگ های آرامش بخش ترکیب کرد.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نیز می بایست در طراحی لوگو روانشناسی کم مصرف شود. از آن جا که مخلوطی از زرد و قرمز است با مثبت بودن، اشتیاق و انگیزه همراه است.

رنگ قرمز

قرمز با عشق و شهوت همراه است اما تفکر منطقی را نیز کاهش می دهد. بهتر است از رنگ قرمز در کنار رنگ های دیگر استفاده شود.

چطور از نمونه لوگو روانشناسی ایده بگیریم؟

در ادامه، 12 طرح لوگو مخصوص درمانگر، روانشناس و مشاور جهت راهنمایی شما در مسیر درست طراحی لوگو روانشناسی را به شما معرفی می کنیم.
از آنجاییکه، مشاوره و درمان در حیطه روانشناسی به افرادی که دارای درد عاطفی، آسیب پذیری بالا، درگیری و اختلالات روانی و ... هستند کمک می کند، مهم است که پزشکان و مشاوران یک طراحی لوگو روانشناسی را انتخاب کنند که باعث احساس امنیت و اطمینان در بیماران و افراد تحت مشورت آن ها شود.
قبل از شروع به ایجاد طرح نیاز به الهام گرفتن از طرح هایی در این زمینه کاری خواهد بود که بهتر است این قدم را به درستی و با دقت برداشت. الهام از طرح های مشابه در زمینه روان شناختی کمک شایانی به یک طراحی منحصربفرد و خلاق می کند.
ما در این مقاله قصد داریم منابع مناسبی را برای الهام گرفتن از آن ها به شما پیشنهاد دهیم.

استفاده از نمادهایی که شامل مناظر طبیعت هستند در طراحی لوگو روانشناسی

 

طراحی لوگوی روانشناسی طراحی لوگوی روانشناسی طراحی لوگوی روانشناسی

 

بسیاری از متخصصان در اقدامات درمانی خود طبیعت را عامل مهم در درمان می دانند. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید می توانید از تصاویر ارگانیک یا مبتنی بر طبیعت در طراحی لوگو روانشناسی خود استفاده کنید.
به استفاده از عناصری مانند برگ، پرنده یا کوه در طراحی لوگو روانشناسی خود بیندیشید.
بسیاری از این نمونه ها شامل درختانی هستند که استعاره از رشد و در عین حال ثبات دارند. اگر به قدرت های شفابخش طبیعت اعتقاد دارید از این آرم ها به عنوان الهام استفاده کنید!

کاربرد نمادهایی که احساسات را نشان می دهند در طراحی لوگو روانشناسی

در حالی که درختان استعاره از رشد دارند، استعاره های نمادین دیگری نیز وجود دارند که می تواند برای نشان دادن اهداف بیمار استفاده شود.
ققنوس می تواند نشان دهنده بیماری باشد که "از خاکستر برخاسته" یا قصد دارد زندگی خود را به روشی جدید آغاز کند. از این مثال ها می توان برای الهام بخشیدن به برخی ایده های جدید که نشان دهنده اهداف بالقوه بیماران است استفاده کرد.

 

طراحی لوگوی روانشناسی طراحی لوگوی روانشناسی


طراحی لوگو روانشناسی با استفاده از نمادهای آناتومی بدن انسان

استفاده از تصاویری از آناتومی بدن انسان مانند "سر" برای نشان دادن نوع درمان در طراحی لوگو روانشناسی کاربرد زیادی دارد.
گاهی مردم به یک پیام شفاف نیاز دارند تا راه درست را بیابند. در نمونه لوگوهای زیر، سر و یا سایر قسمت های دیگر بدن (مرتبط با قسمتی که تحت درمان قرار می گیرد) در آن ها پیاده سازی شده تا آنچه می بایست به طور واضح به مشتریان نشان داده شود را نمایان سازد.
در زیر، از دهان برای نشان دادن گفتاردرمانی استفاده می شود. و همچنین چندین نمونه لوگو که در آن از سر انسان برای نشان دادن عملکردهای ذهنی استفاده شده است.
برخی از تصاویر انتزاعی از مسیرهای عصبی، برای نشان دادن کارکرد مغز انسان در سطح علمی استفاده می شود.
حوزه کاری شما در خصوص روانشناسی روی چه جنبه هایی از ذهن یا بدن انسان کار می کند و چه نوع تصاویر همبسته ای می تواند به طور واضح با مشتری بالقوه شما ارتباط برقرار کند؟

 

طراحی لوگوی روانشناسیطراحی لوگوی روانشناسی  طراحی لوگوی روانشناسی

نمادهای ظریف در طراحی لوگو روانشناسی که باعث ایجاد آرامش در مشاوره می شود

مراجعه به روانشناس جهت درمان و مشاوره، در مورد احساسات می تواند یک قدم بزرگ برای بسیاری از افراد (به خصوص کودکان) باشد. به همین دلیل است که در نمونه لوگوهای زیر از طرح های زیبا برای پیشگیری از هرگونه دلهره و اضطراب استفاده می شود.
برای مشاوره با کودکان و نوجوانان استفاده از تصاویر حیوانات می تواند جذاب باشد.
برای مشاوره هایی که همه سنین را دربرمی گیرد، می توان از رنگ های ملایم مانند صورتی روشن و آبی برای به تصویر کشیدن یک انرژی آرامش بخش استفاده کرد.

 

طراحی لوگوی روانشناسی    طراحی لوگوی روانشناسی 

استفاده ار نمادهایی که نشان دهنده شخصیت روانشناس یا درمانگر است در طراحی لوگو

از آن جا که روانشناسی، درمان و مشاوره در فضایی شخصی و گاه صمیمی صورت می گیرند، بسیاری از پزشکان از نمادها و استعاره ها چشم پوشی می کنند و به سادگی از حروف اول نام خود در طراحی لوگو روانشناسی، به عنوان راهی برای جلوه دادن اعتبار خود استفاده می کنند.
این روش مناسبی برای بیمارانی است که به دنبال روانشناس و درمانگر معتبری در این زمینه هستند. اگر می خواهید نام و شهرت خود را بر روی لوگو ایجاد کنید؛ می توانید از این نوع نمونه ها الهام بگیرید.

 

طراحی لوگوی روانشناسی  طراحی لوگوی روانشناسی


انتخاب فونت در طراحی لوگو روانشناسی

برای انتخاب فونت در طراحی لوگو روانشناسی بهتر است از فونت های کلاسیک مثل سریف استفاده کنید تا حس اعتماد و اطمینان بیشتری را به بیماران منتقل کنید. البته انتخاب فونت تا حدود زیادی به نوع درمان شما و نمادهایی که برای طراحی لوگو روانشناسی خود به کار برده اید، بستگی دارد.
در برخی شرایط به عنوان مثال برای پزشکانی که در حوزه روانشناسی کودکان کار می کنند؛ انتخاب فونت های فانتزی هم می تواند گزینه مناسبی باشد.

جمع بندی

طراحی لوگو روانشناسی در شناساندن کلینیک یا مطب روانشناسان به عنوان برند خاص آنها به بیماران تاثیر قابل توجهی دارد. انتخاب نمادها در طراحی لوگو بیشترین تاثیر را در جلب توجه بیماران دارد و باید با دقت بسیار زیادی انجام گیرد.
از آنجاییکه روانشناسان با روح و روان بیماران در ارتباطند، طراحی لوگو روانشناسی نیز باید به گونه ای باشد که تاثیر کاملا مثبتی در روحیه بیماران گذاشته و اعتماد آنها را جلب کند.
اگر به درستی با نحوه تاثیرگذاری نمادها، رنگ و فونت در طراحی لوگو آشنایی ندارد، بهتر است به جای ساخت لوگو ارزان در لوگوسازهای آنلاین، کمی هزینه کنید و طراحی لوگو خود را به تیم طراحان گرافیک حرفه ای بسپارید.