لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/07/12

چطور یک آیکون زیبا برای اپلیکیشن موبایلی خلق کنیم؟

آیکون اپلیکیشن موبایل در جذب مخاطبین برای نصب کردن آن اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمند خود تاثیر قابل توجهی دارد. با توجه به اینکه هر ساله تعداد اپلیکیشن های اندرویدی رو به افزایش است و رقابت شدیدی بین اپلیکیشن هایی با کاربرد های مشابه برای جذب مخاطبین بیشتر وجود دارد، طراحی یک آیکون زیبا برای اپلیکیشن موبایلی مثل طراحی لوگو برای شرکت ها و برندهای مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار است.
اگر می خواهید اپلیکیشن موبایل شما یک قدم جلوتر از رقبا باشد، مطمئناً به یک طراحی آیکون حرفه ای نیاز دارید که بتواند مخاطب را به خوبی جذب کند. اما چطور باید یک آیکون زیبا برای اپلیکیشن موبایلی خود خلق کنیم؟ برای اینکه به درستی به این سوال پاسخ دهیم ابتدا باید با مفاهیم طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل آشنا شوید:

آیکون اپلیکیشن موبایل چیست؟

آیکون اپلیکیشن موبایل یک تصویر کوچک است که روی گوشی های هوشمند نمایش داده می‌شود تا مخاطبین یا کاربران با اپلیکیشن و کاربردهای آن در همان نگاه اول آشنا شوند. نیازی نیست بگوییم که آیکون، اصلی‌ترین تصویری است که هویت برند شما یا همان اپلیکیشن اندرویدی را نشان می دهد. این آیکون تضمین می‌کند که اپلیکیشن شما نسبت به سایر رقبا متمایز نظر برسد. پس برای طراحی اپلیکیشن موبایل نیز باید تمام اصول طراحی لوگو حرفه ای رعایت شود.
آمارها نشان می دهند که بیش از ۷۰ درصد از کاربران در اپ استور یا گوگل پلی از روی شکل آیکون، به دنبال اپلیکیشن موبایلی مناسب خود می گردند. البته این آمار در ایران تا حدودی شامل اپلیکیشن بازار نیز می شود. ۳۰ درصد باقی مانده اپلیکیشن های اندرویدی را از طریق تبلیغات، دوستان و آشنایان یا پست های موجود در شبکه های اجتماعی نصب می کنند.
وظیفه شما به عنوان یک سازنده اپلیکیشن اندرویدی طراحی آیکونی است که نه فقط برای جلب توجه مخاطب طراحی شده باشد بلکه بتواند مخاطب را تشویق کند که با تشخیص خدماتی که در این اپلیکیشن ارائه می‌شود، آن را دانلود و نصب کنند.

ویژگی های تخصصی آیکون اپلیکیشن موبایل اندروید و ios

آیفون اپلیکیشن موبایل در دو دسته اصلی طراحی می‌شود:
• آیکون های اپلیکیشن اندرویدی
• آیکون های اپلیکیشن ios
البته در نگاه اول هر دو نوع آیکون، یکسان به نظر می‌رسند اما در حقیقت تفاوت‌های زیادی بین طراحی این دو نوع آیکون وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت.

شکل آیکون اپلیکیشن اندروید

قرار گرفتن درون دایره مهمترین ویژگی است که برای طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل اندروید باید در نظر بگیرید. چون زمانی که اپلیکیشن خود را در گوگل پلی ثبت می کنید تا آن را به فروش برسانید، به طور خودکار آیکون ها به اندازه ۲۰ درصد سایز اصلی درآمده و به شکل دایره برش می‌خورند. یک سایه نیز برای آنها در نظر گرفته می شود.
آمارها نشان می‌دهد ۲۱ درصد از کاربران، اپلیکیشن اندرویدی را که از آیکون آن خوش شان نیاید به سرعت اپلیکیشن را از روی موبایل حجم می کنند. پس به خاطر داشته باشید که آیکون شما فقط نباید نشان دهنده خدماتی که ارائه می دهید باشد بلکه باید ظاهر جذاب و زیبایی نیز داشته باشد.

ویژگی های شکل آیکون اپلیکیشن اندرویدی

• سادگی تصویر اپلیکیشن

همانطور که برای طراحی لوگو حرفه ای اشاره کردیم، سادگی جزو اصول اساسی انتخاب آرم و نشانه برای طراحی آیکون یا لوگو است. بنابراین، برای انتخاب آیکون اپلیکیشن خود به دنبال طرح های پیچیده و درهم و برهم نباشید. هرچقدر آیکون شما جزئیات بیشتری را شامل شود، تشخیص دادن آن برای مخاطب سخت تر شده و در نتیجه، کاربر اهمیتی به لوگوی شما نخواهد داد.
کاربر دوست ندارد که با دیدن لوگو یا آیکون اپلیکیشن شما سردرد بگیرد و آنقدر دچار پیچیدگی شود که از خیر تشخیص آیکون شما بگذرد. بلکه کاربران ترجیح می‌دهند اپلیکیشن هایی را دانلود کنند که به سادگی قابل تشخیص باشد و در سایزهای مختلف یکسان به نظر برسد. بنابراین، آیکون اپلیکیشن موبایلی شما باید در منوی گوشی های هوشمند ،کنترل پنل و اپ استورها یکسان به نظر برسد.
تصاویر نمادین مناسب ترین انتخاب برای آیکون اپلیکیشن موبایلی هستند پس سعی کنید یک تصویر به یادماندنی انتخاب کنید. به عنوان مثال، آیکون اپلیکیشن اسنپ چت را به خاطر بیاورید که نماد روح آن کاملا قابل تشخیص است. در مورد اینستاگرام نیز تصویر دوربین به خوبی هدف اپلیکیشن را نشان میدهد. اگر در حال طراحی لوگوی شرکت تجاری به عنوان آیکون اپلیکیشن هستید، مینیمال بودن و تمیز بودن آن را در نظر داشته باشید.
برای انتخاب بهترین آیکون اپلیکیشن موبایلی بهتر است لیستی از اپلیکیشن های دلخواه خود را تهیه کرده و با دقت به آیکون هایی که برای آنها انتخاب شده نگاهی بیندازید. سعی کنید از برندهای موفق، ایده بگیرید.

رنگ آیکون اپلیکیشن موبایلی

رنگ های بکار رفته در آیکون اپلیکیشن برای بسیاری از کاربران یک عامل تعیین کننده برای دانلود کردن و نصب کردن برنامه اندرویدی هستند. برای انتخاب بهترین رنگ آیکون اپلیکیشن موبایلی نکات زیر را در نظر بگیرید:
حداکثر از دو یا سه سایه رنگ استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است طراحی آیکون شما بسیار درهم و برهم و شلوغ به نظر برسد. به عنوان مثال، به آیکون اپلیکیشن های زیر نگاهی بیندازید:
• Airbnb,
• Pandora,
• Dropbox.
به انتخاب برندهای مشهور اطمینان کنید. مطالعه ای درباره تاثیر رنگ اپلیکیشن موبایلی روی دانلود کردن آن نشان می دهد رنگ به کار رفته در برندهای مشهور از جمله آیکون های زیر آبی انتخاب می شود که با قرمز یا سفید ترکیب شده است:
• Google Calendar
• , Safari,
• Twitter
• , LinkedIn
در هر صورت رنگهای آبی، قرمز و سفید، متداول ترین رنگ ها برای طراحی آیکون اپلیکیشن اندرویدی هستند. معمولا از رنگ آبی و سفید برای اپلیکیشن های الکترونیکی یا دیجیتالی و از رنگ قرمز بیشتر برای اپلیکیشن های مرتبط با غذا و نوشیدنی استفاده می شود.
رنگ‌های انتخابی شما باید با نوع برند و تجارت تان مرتبط با.شد بنابرا،ین هویت برند خود را در انتخاب بهترین رنگ آیکون اپلیکیشن موبایلی در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که آیکون شما به وضوح در پس زمینه مشخص است. بهتر است از رنگ‌های مشکی یا سفید برای پس زمینه آیکون اپلیکیشن خود استفاده کنید.

هماهنگی اجزای مختلف آیکون

آیکون اپلیکیشن موبایلی به خوبی باید نشان دهد که چه خدمات یا محصولاتی در این اپلیکیشن ارائه می شود. ترکیب کردن محتوا و طراحی مناسب، مطمئن ترین راه برای خلق تصاویر بصری قدرتمندی است که بتواند با مخاطبین رابطه احساسی برقرار کند. آمارها نشان داده مشتریان، برند هایی را که به طراحی آیکون اپلیکیشن موبایلی خود اهمیت میدهند؛ بیشتر دانلود کرده اند.
در طراحی آیکون اپلیکیشن موبایلی باید از رنگ، شکل، فونت و به‌طورکلی سبک لوگو برند شرکت تان نیز الهام بگیرید. بهتر است مشخصات آیکون اپلیکیشن شبیه به لوگو طراحی شده برای برند تان باشد. سعی کنید عناصر موجود در لوگوی خود را وارد آیکون اپلیکیشن اندروید کنید.
اگر برند شما چندین اپلیکیشن دارد، بهتر است آیکون آنها در یک سبک خاص با یکدیگر مشابه باشند. به عنوان مثال، اگر به اپلیکیشن های Adobe نگاهی بیاندازید شباهت آنها را کاملاً مشاهده خواهید کرد:
• Photoshop Sketch,
• Illustrator Draw,
• Lightroom,
• Skan,
زمانی که کاربران به آیکون اپلیکیشن موبایل شما نگاه می‌کنند باید فورا آن را تشخیص بدهند و بتوانند از روی تصویر اپلیکیشن حدس بزنند که کاربرد آن چیست. به عنوان مثال ،اپلیکیشن اندرویدی Spotify برای طراحی آیکون اپلیکیشن خود نماد کلید صدا را انتخاب کرده است.

 

چطور یک آیکون زیبا برای اپلیکیشن موبایلی خلق کنیم؟

 

برای طراحی آیکون اپلیکیشن اندروید تصویر بهتر است یا متن؟

زمانی که قصد دارید یک آیکون بسیار کوچک را طراحی کنید نمی توانید از کلمات طولانی برای طراحی آن استفاده کنید. آیکون ها زمانی بهتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند که در آنها از تصاویر نمادین استفاده شده باشد.
تحقیقات نشان می دهد مغز انسان تصاویر را ۶۰ هزار بار سریع‌تر از متن پردازش می‌کند. پس نتیجه این تحقیق کاملاً واضح است: تصاویر تاثیر بیشتری روی مخاطبین در مقایسه با کلمات خواهند داشت.
پس اگر با خودتان درگیرید که یک نماد مناسب به عنوان آیکون اپلیکیشن موبایل انتخاب کنید بهتر است به جای اینکه به فکر پیدا کردن چند حرف یا کلمه باشید، به دنبال تصویر مناسب بگردید. شاید به نظر شما انتقال مفهوم از طریق کلمات راحت تر از تصاویر باشد اما این مسئله در آیکون اپلیکیشن اندرویدی کاملاً برعکس است.
اگر نام برند شما واقعاً کوتاه و اختصاری است مثل BBC می توانید از این حروف برای طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل خود استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که فقط حروف اول نام تجاری شما می تواند ایده مناسبی باشد. به عنوان مثال، فیس بوک برای طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل خود از حرف f استفاده کرده که انتخاب کاملا درستی بوده است.
برای انتخاب عکس آیکون نیز باید ساده بودن آن را در نظر داشته باشید و عکسی را انتخاب کنید که در سایزهای بسیار کوچک نیز به راحتی قابل تشخیص باشد.

منحصر به فرد بودن طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل

مهمترین نکته ای که در طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل باید در نظر بگیرید، انتخاب تصویری است که از میان هزاران تصویر موجود برای اپلیکیشن های مختلف بتواند مخاطب را جذب کند. به همین علت، شما باید بتوانید تصویری خلق کنید که مخاطبین شما را به سمت آنچه که اپلیکیشن به آنها ارائه می‌دهد، هدایت کند.
بررسی اپلیکیشن هایی که حوزه کاری آنها با شما یکسان است می‌تواند به شما کمک کند که از چه تکنیکی برای طراحی نماد آیکون اپلیکیشن خود بهره ببرید. به استفاده از رنگ ها، نمادهای گرافیکی، تصاویر فانتزی و غیره فکر کنید تا بتوانید یک نماد جذاب، به یادماندنی و قابل تشخیص را برای آیکون خود انتخاب کنید.
به این فکر کنید که کدام نوع تصویر می تواند مخاطبین هدف شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ بهتر است لیستی از سبک های طراحی که مشتریان شما علاقه‌ای به آن نخواهند داشت نیز تهیه کنید تا به اشتباه تصویری با این سبک را انتخاب نکنید.

چطور آیکون اپلیکیشن موبایل خود را بهینه سازی کنیم؟

آزمون A/B یکی از بهترین روشهای انتخاب آیکون اپلیکیشن موبایل است. اگر بین دو طراحی مختلف شک دارید بهتر است که یک تحقیق بازاریابی انجام دهید. آزمون A/B یک روش منطقی برای انتخاب بهترین آیکون اپلیکیشن موبایل موثر است.
سفارشی سازی از دیگر روش هایی است که می توانید با آن آیکون اپلیکیشن خود را به بهترین شکل در روزهای تعطیل، رخدادهای خاص مثل جشن نوروز یا ولنتاین تغییر بدهید تا مخاطبین بیشتری را جذب کنید. شما می توانید با سایه های رنگ جدید یا افزودن یک طرح گرافیکی به آیکون اپلیکیشن خود این تغییرات جزئی را ایجاد کنید.
سبک لوگوی خود را با توجه به سلایق و مد روز تغییر بدهید. به عنوان مثال، اگر در عصر دیجیتال کنونی، آیکون های سه بعدی طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند و آیکون اپلیکیشن شما همچنان مسطح و دو بعدی است باید تغییری در طراحی آنها بدهید و با بهینه سازی آن به شکل سه بعدی، مخاطبین بیشتری جذب کنید.

بهترین روش برای طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل چیست؟

به طور کلی سه روش اصلی برای طراحی آیکون اپلیکیشن وجود دارد که بر اساس نیاز و بودجه شما تعیین می شود. انتخاب بهترین روش برای طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل از بین سه روش زیر به خود شما بستگی دارد:

1.استفاده از نرم‌افزارهای طراحی گرافیک

اگر تاکنون تجربه طراحی تصویر با نرم افزارهای طراحی گرافیکی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور را داشته‌اید در طراحی آیکون اپلیکیشن خود شک نکنید. بهتر است از مهارت ها و توانایی های خودتان بدون اینکه هزینه ای برای طراحی لوگو اپلیکیشن موبایل بپردازید، بهره ببرید.

2. خدمات آنلاین طراحی لوگو

شما به راحتی می توانید از تمام نرم افزارهای طراحی لوگو یا لوگو ساز های آنلاین برای طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل خود استفاده کنید. این لوگو ساز ها هزاران تصویر و نماد مختلف را به طور رایگان در اختیار شما قرار می دهند و شما می توانید اندازه، فرمت و سبک آنها را به دلخواه خودتان تغییر دهید و یا حتی چند نماد را با یکدیگر ترکیب کنید و در نهایت آیکون مورد نظر خودتان را بسازید.
برخی از مشهورترین نرم افزارهای طراحی لوگو تحت وب را به شما معرفی می کنیم:
• Logaster.
Canva.
• Iconsflow.
• Appicon.
• logonomy

3. طراح لوگو

اگر بودجه ای برای طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل خود کنار گذاشته اید می توانید قیمت طراحی لوگو حرفه ای را به یک طراح گرافیک حرفه ای پردازید و خیالتان بابت خلق آیکون متمایز، به یاد ماندنی و منحصربه‌فرد راحت باشد. برای پیدا کردن طراح لوگو حرفه ای می توانید در وب سایت هایی که رقابت طراحی لوگو را برگزار می‌کند، ثبت نام کنید و یا در شبکه های اجتماعی به دنبال تبلیغات طراحان لوگو مشهور بگردید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

جمع بندی

در نهایت باید بگوییم طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل باید ساده، منحصر به فرد و قابل تشخیص باشد. در طراحی آیکون بهتر است از نمادها و تصاویری استفاده کنید که مخاطبین با آن ارتباط برقرار می‌کنند و پیام برند شما را به خوبی با دیدن آن تصویر درک می‌کنند.
اگر نمی دانید طراحی آیکون اپلیکیشن موبایل خود را از کجا شروع کنید بهتر است به آیکون اپلیکیشن های اندرویدی که بسیار مشهور شده‌اند، نگاهی بیندازید:
• Facebook Messenger
• Facebook
• WhatsApp
• TikTok
• Instagram
• SHAREit
• Likee
• Snapchat
• Netflix
• Spotify