لوگونومی
دسته بندی : ایلوستریتور | منتشر شده در تاریخ : 1400/01/16

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

در این قسمت از آموزش طراحی لوگو با ایلاستریتور (Illustrator) آموزش ابزارهای افکت 3D – Extrude & Bevel را برای شما در نظر گرفتیم که توسط استاد عیوض زاده به طور اختصاصی برای وبسایت لوگونومی تدریس شده است.

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

افکت 3D – Extrude & Bevel ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانید هر آبجکتی را به حالت سه بعدی در بیاورید و روی آن افکت های مختلفی را اجرا کنید. این افکت از مسیر زیر در دسترس شماست:

Effects > 3D > Extrude & Bevel

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

به عنوان مثال فرض کنید بخواهیم آپجکتی را که به ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ پیکسل و به شکل مربع در صفحه کاری رسم کردیم به حالت سه بعدی در بیاوریم.
برای این کار ابتدا آبجکت را انتخاب کرده و سپس از مسیر گفته شده افکت 3D – Extrude & Bevel را روی آن اجرا می‌کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

البته اجرای افکت 3D – Extrude & Bevel با باز کردن پنل اپیرنس (Appearance) و سپس رفتن به منوی Fx در قسمت 3D و انتخاب گزینه اکسترود اند بول (3D – Extrude & Bevel) نیز امکان پذیر است. 

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

وقتی که دیالوگ باکس 3D – Extrude & Bevel باز می شود، آبجکت را به صورت سه بعدی نمایش می دهد. در این پنل، سطح اصلی همان سطح آبی رنگ و سطوح برجسته شده یا عمق پیدا کرده که قسمت پشت یا اکسترود می شود با رنگ خاکستری نمایش داده می شود.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

برای اینکه تصویر سه بعدی را به حالت ایزومتریک مشاهده کنیم بهتر است سایز دقیقی در قسمت Extrude Depth به عمق کار بدهیم. چون پیش از این مربع را با ابعاد 100 در 100 پیکسل طراحی کرده بودیم اندازه عمق را نیز 100 پوینت محاسبه می کنیم.
به این ترتیب یک مکعب در اختیار خواهیم داشت که شکل های مختلف یک اندازه برای آن در نرم افزار ایلاستریتور (Illustrator) در نظر گرفته شده است.
در گزینه Position که در قسمت بالای پنل افکت 3D – Extrude & Bevel مشاهده می کنید، می‌توانید آبجکت سه بعدی را از نماهای مختلف و در حالت های متفاوتی روی صفحه کاری مشاهده کنید.
مثلا اگر حالت Front را انتخاب کنیم، نمای روبه رو نشان داده می شود. 

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

و اگر بخواهیم به صورت ایزومتریک دربیاوریم، حالت Isometric را انتخاب می کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

حالتهای مختلف ایزومتری مثل ایزومتریک تاپ (Isometric Top) یا ایزومتریک رایت (Isometric Right) نیز تفاوت چندانی ایجاد نمی کند، فقط آبجکت اولیه که ما ترسیم کرده بودیم در نماهای مختلف قرار می‌گیرد که به رنگ آبی برای ما مشخص می شود.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

تنظیم نور برای آیجکت سه بعدی در افکت 3D – Extrude & Bevel ایلاستریتور

یکی از جالب ترین ویژگی های افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلستریتور، تنظیم نوری است که روی نماهای مختلف آبجکت ما تابیده می شود. برای تنظیم نور می توانید روی گزینه More Options کلیک کنید.
سپس زاویه نور را تغییر دهید تا مشخص شود نور از کجا به سمت آبجکت بتابد.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

حتی شما می توانید هم زمان دو یا چند منبع نور ایجاد کنید. برای این کار، روی گزینه پلاس می‌زنیم و یک منبع نور جدید ایجاد می شود که می توانید از آن برای نورپردازی در سطح آبجکت استفاده کنید.
منبع نور را می‌توانید با انتخاب گزینه Move Selected به قسمت پشت آبجکت بتابانید و اگر منبع نور را نخواستید با زدن گزینه Delete آن را پاک کنید.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

تغییر رنگ آبجکت سه بعدی

تا اینجا متوجه شدید که با افکت 3D – Extrude & Bevel می توانید آبجکت را به صورت سه بعدی نمایش دهید. وقتی OK را بزنید دسترسی به این آبجکت، برای نمای 3d یا از قسمت Appearance یا Properties در ایلاستریتور فراهم است. 

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

برای تغییر رنگ نیز اگر به منوی رنگ (Swatch) برویم می توانیم به صورت لایو، رنگ آبجکت را تغییر بدهیم.

افزودن سیمبل (Symbol) به سطوح آبجکت سه بعدی(3D)

اگر بخواهیم در روی سطوح یک آبجکت سه بعدی، آبجکت های دیگری بیاوریم یا اگر بخواهیم نمایی را تغییر بدهیم، از طریق پنل سیمبل (Symbol) این امکان در ایلاستریتور (Illustrator) وجود دارد.
بنابراین، در قسمت سیمبل (Symbol) می‌توانیم نمادهایی را روی پوسته آبجکت سه بعدی بیاوریم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

همانطور که در شکل می بینید، در پنل سیمبل (Symbol) در قسمت 3D Symbol پنلی باز می شود که سمبل های مختلفی را می توانید به آن اضافه کنید تا روی آبجکت سه بعدی نمایش داده شود. 
به عنوان مثال، ما اعداد یک تاس را در این قسمت وارد کردیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

برای اضافه کردن اعداد ۱ تا ۶، به پنل افکت 3D – Extrude & Bevel مراجعه می کنیم:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

سپس به قسمت Map Art می آییم که یک دیالوگ باکس دیگر باز می شود و هر سطحی که انتخاب کنیم می توانیم به آن، یک سیمبل (Symbol) اختصاص دهیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

می‌دانیم که در مکعب، 6 سطح خواهیم داشت. سطح اول با کادر قرمز رنگ مشخص می شود که می‌توانیم با انتخاب نماد عدد یک از قسمت Symbol، عدد مربوطه را به آن سطح اختصاص دهیم:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

سپس با زدن فلش سمت راست، به سطح دوم رفته و مجددا از لیست باز شده جلوی گزینه سیمبل (Symbol)، عدد ۲ را وارد می کنیم به همین ترتیب تا عدد ۶ را روی سطوح مختلف وارد می کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

اگر گزینه Shade Artwork را فعال کنیم، آبجکت هایی که وارد کردیم سایه رنگ خاصی به خود می گیرد اما چون رنگ سیمبل های ما سیاه است خیلی خودش را نشان نمی‌دهد.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

با چرخش آبجکت، مشاهده می کنید که تمام سطوح، پر شده است و تاس به طور کامل شکل گرفته.

ایجاد پرسپکتیو (Perspective) در آبجکت سه بعدی

در پنل افکت 3D – Extrude & Bevel گزینه ای به نامPerspective  وجود دارد:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

اگر پس از فعال کردن Perspective، زاویه پرسپکتیو را تعریف کنیم، آبجکت کاملا در حالت پرسپکتیو تک نقطه ای تغییر شکل می دهد.  به این ترتیب می توانیم افکت های بسیار جالبی روی آبجکت ایجاد کنیم که هم در طراحی گرافیک و هم در طراحی لوگو کاربردهای زیادی دارد.

تغییر سایز آبجکت سه بعدی

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

اگر آبجکت سه بعدی را بزرگتر و کوچکتر کنیم، مشاهده می کنید که ابعاد آن به هم می ریزد و سایز آبجکت با یک مقیاس تغییر پیدا نمی کند.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

برای تغییر سایز آبجکت به صورت یکنواخت، باید در پنل Properties گزینه Scale Strokes & Effects را فعال کنیم تا آبجکت را با حفظ نسبت وجوه، بزرگتر یا کوچکتر کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

خارج کردن آبجکت از حالت سه بعدی در ایلاستریتور (Illustrator) 

اگر خواستیم در نرم افزار ایلستریتور، آبجکت را از حالت سه بعدی خارج کنیم، ابتدا باید آبجکت را در حالتی بچرخانیم که همان وجوهی که قرار است از حالت سه بعدی خارج شود را، روی صفحه کاری ببینیم.
سپس به منوی Objsct رفته و گزینه Expand Appearance را انتخاب می کنیم.
حالا که آبجکت سه بعدی تبدیل به آبجکت ساده شد می توانیم آن را UnGroup کنیم و اجزای آن را از هم باز کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

همانطور که می بینید فقط همان وجوهی که دیده می شود، بیرون می آید و وجوه پشت آبجکت در دسترس ما قرار نمی گیرد. 

طراحی لوگو با استفاده از افکت 3D – Extrude & Bevel

با استفاده از قابلیت 3D – Extrude & Bevel لوگوهای بسیار زیبایی در نرم افزار ایلاستریتور (Illustrator) طراحی می شود. مثلا اگر بخواهیم لوگویی به شکل زیر طراحی کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

به راحتی با افکت 3D – Extrude & Bevel انجام می شود. با ما همراه باشید تا مراحل ساخت لوگوی سه بعدی در ایلاستریتور (Illustrator) را مرور کنیم.

طراحی استوانه با افکت 3D – Extrude & Bevel

ابتدا، دایره ای رسم می کنیم.
در پنل اپرینس (Appeaarnce)، گزینه Fx و از قسمت 3d گزینه اکسترود اند بول (Extrude & Bevel) را انتخاب می کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

تصویر را در حالت ایزومتریک تاپ (Isometric Top) قرار می دهیم تا سطح دایره به سمت بالا و عمق قسمت پایین باشد.
عمق را روی ۳۰۰ می گذاریم تا آبجکت تبدیل به استوانه شود.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

اگر رنگ آبجکت، پله پله شد به علت استفاده از Blend است پس قسمت Blend Steps را تا 100 افزایش می دهیم تا رنگ یکنواخت تر شود.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

به پنل مپ آرت (Map Art) می رویم که در آن با سه سطح مواجه هستیم، سطح بالا، سطح پایین و بدنه استوانه که سطح سوم است.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

برای طراحی لوگوی مورد نظرمان یک آبجکت با خطوط موازی طراحی کرده و وارد پنل سیمبل (Symbol) می کنیم:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

سپس سیمبل، را با انجام مراحل زیر روی سطح سوم استوانه قرار می دهیم:

•    از Properties وارد افکت 3D – Extrude & Bevel می شویم.
•    به قسمت مپ آرت (Map Art) می رویم 
•    سیمبل را روی سطح سوم یعنی بدنه استوانه قرار می دهیم. 

زمانیکه، سیمبل روی سطح قرار گرفت، هر فرمی که بخواهیم می‌توانیم به آن بدهیم مثلا کوچک تر یا باریک تر کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

اگر گزینه Scale To Fit را بزنیم، سیمبل کاملا روی بدنه استوانه فیت می شود. هر فرم دیگری که بخواهید در این قسمت می توانید به آن بدهید حتی چرخش یا کشیدگی:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

اگر Shade Artwork را فعال کنیم، نور سیمبل با نور و سایه ای که روی این آبجکت تابیده شده هماهنگی خواهد داشت. 

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

اما نکته جالبی که در طراحی لوگوی سه بعدی با ایلاستریتور (Illustrator) نقش مهمی ایفا می کند، گزینه ی Invisible Geometry است:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

وقتی این گزینه را فعال می کنیم، سطح اصلی استوانه که ترسیم کردیم ناپدید می شود و با کلیک روی گزینه Ok این آبجکت در اختیار ما قرار می گیرد:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

حتی می توانیم فرم های مختلفی به آبجکتی که کشیده بودیم بدهیم شاید اگر می خواستیم خودمان چنین چیزی ترسیم کنیم، کار سختی در پیش داشتیم اما مشاهده می کنید که خیلی راحت با افکت 3D – Extrude & Bevel این ترسیم انجام شده و حتی منبع نور را می توانیم جا به جا کنیم که عمق بیشتری به آبجکت ما بدهد.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

می توانید در قسمت مپ آرت (Map Art) گزینه Shade Art Work را غیر فعال کنید تا آبجکت به صورت خیلی ساده در اختیار شما قرار گیرد، چون وقتی که نور به آن تابیده می شود به شکل گرادیان رنگ به نظر می رسد:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

همچنین اگر از Expand Appearance استفاده کنیم سپس آن گروپ (Ungroup) کنیم و در نهایت ریلیز کلیپینگ مکس (Release Cliping Max) را انتخاب کنیم، هر تکه از آبجکت از هم جدا می شود:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

این مجموعه آبجکت را می توانید به دلخواه کنار هم دیگر چسبانید یا گرادیان های رنگ مختلفی به آن بدهید:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

طراحی تایپوگرافی سه بعدی در ایلاستریتور (Illustrator)

فرض کنید بخواهیم یک متن را در وجوه مختلف مکعب بنویسیم. برای این کار، ابتدا با استفاده از ابزار تری دی (3D) و افکت اکسترود اند بول (3D – Extrude & Bevel) یک مربع را به یک مکعب سه بعدی تبدیل می کنیم:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

حالا مکعب را در حالت ایزومتریک تاپ (Isometric Top) قرار می دهیم و می خواهیم روی 3 سطح آن، متن نوشته شده را قرار دهیم:

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

برای این کار، ابتدا متن را وارد پنل سیمبل (Symbol) می کنیم، سپس به قسمت مپ آرت (Map Art) می رویم، سطح اول را با تایپوگرافی مورد نظر پر می کنیم. 
حالا به سطح بعدی می رویم و روی سطح سمت راست، این نوشتار را قرار می دهیم. دقت کنید که جهت نوشته ها برای خواندن درست باشد. اگر نیاز بود باید آنها را ۱۸۰ درجه بچرخانیم بعد به سطح بعدی برویم و دوباره نوشتار را وارد کنیم. 

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

در نهایت اگر شید آرت ورک (Shade Art Work) را فعال کنیم و Invisible Geometry را بزنیم، می بینیم که تایپو گرافی به صورت سه بعدی در آمده و حتی اگر در حالت پرسپکتیو قرار بدهیم، می توانیم حالت سه بعدی و پرسپکتیو را برای تایپو گرافی های لوگو ایجاد کنیم.

 

آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel در ایلاستریتور

 

افکت 3D – Extrude & Bevel کاربردهای بسیار متنوعی دارد و اکثر طراحان گرافیک و طراحان لوگو برای خلق آثار هنری برجسته از افکت های این پنل کاربردی در ایلاستریتور استفاده می کنند.
اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، در ویدئوی اموزشی طراحی لوگو با ایلاستریتور (Illustrator) – آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel، تمامی مراحل بالا را می توانید به صورت آنلاین در وب سایت لوگونومی با جزئیات کامل مشاهده کنید. 

لینک ویدئوی انلاین و آموزشی طراحی لوگو با ایلاستریتور (Illustrator) – آشنایی با افکت 3D – Extrude & Bevel