لوگونومی
دسته بندی : ایلوستریتور | منتشر شده در تاریخ : 1400/06/06

آموزش طراحی لوگو با برنامه لوگوساز حرفه ای

آیا تا به حال با ایلوستریتور کار کرده اید؟ با مبحث طراحی لوگو تا چه حد آشنایی دارید؟ در این مقاله قصد داریم تا در خصوص آموزش طراحی لوگو با یکی از حرفه ای ترین برنامه ها به نام برنامه "ایلوستریتور" توضیحاتی را ارائه دهیم. معرفی و توضیح برنامه لوگوساز حرفه ای، نحوه ساخت لگو و همچنین آموزش لوگو سازی نیز از دیگر مواردی است که طی این مقاله توضیح داده خواهند شد. 

برنامه لوگو ساز حرفه ای

ابتدا بهتر است در خصوص برنامه ها و پلاگین هایی که در حوزه لوگوسازی حرفه ای قرار می گیرند، صحبت کنیم. برنامه های لوگو ساز حرفه ای ویژگی ها و مختصاتی دارند که نمی توانید آن ها را در هر برنامه یا اپلیکیشنی پیدا کنید.
 با لوگو سازهای حرفه ای می توانید به سادگی طرحی که دوست دارید را با خلاقیت و تصورات خود آمیخته کرده و با استفاده از قابلیت هایی که در برنامه قرار دارد، بر روی صفحه پیاده سازی کنید. پالت های رنگی بسیار متنوع، فونت های گوناگون برای درج نام برند یا شخص، قابلیت تغییر اشکال و حروف و...همگی جز ویژگی هایی هستند که در یک برنامه لوگوساز حرفه ای همچون ایلوستریتور می توانید آن ها را پیدا کنید. 
یکی از این برنامه های حرفه ای طراحی لوگو همان برنامه معروف "ایلوستریتور" است. اگر گشت و گذاری در سایت های مختلف داشته باشید و لوگوهایی که با این برنامه خلق شده اند را ببینید، متوجه می شوید که لوگوهای طراحی شده با این برنامه متفاوت از یکدیگر هستند. این تفاوت ها به دلیل تفاوت در قابلیت های برنامه نیست، بلکه به دلیل تفاوت در مهارت های طراح لوگو، خلاقیت و همچنین قدرت تصور او در خلقه لوگو و همچنین سلیقه طراح در استفاده از رنگ ها، تعیین میزان رزولوشن و...است. 
البته به جز ایلوستریتور برنامه های دیگر نیز وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید به طراحی و خلق لوگو بپردازید. 

1. برنامه طراحی design evo

این برنامه مختص گوشی های تلفن همراه است و خوشبختانه هم نسخه ios و هم نسخه اندروید آن وجود دارد. البته ناگفته نماند که این برنامه طراحی چندین و چند مزیت و ویژگی مثبت دیگر نیز دارد. نخست آن که این برنامه کاملا رایگان است و می توانید از تمام امکانات آن به صورت کاملا رایگان استفاده کنید.
 دوما این برنامه کاملا حرفه ای است و طراحی لوگو را تا جایی که بخواهید می توانید ادامه دهید، در واقع می توان در خصوص میزان حرفه ای بودن این برنامه گفت که این برنامه در حد برنامه طراحی ایلوستریتور است و اگر طراح حرفه ای باشد می تواند طرح ها و لوگوهای جذابی را خلق کند. سومین ویژگی و مزیت مثبت این برنامه نیز در آن است که هم افراد مبتدی و هم افراد حرفه ای را می تواند راضی کند و برای هر دو گروه مناسب است. 

2. برنامه طراحی logo maker

دومین برنامه طراحی نیز برنامه logo maker یا لوگوساز است. برنامه طراحی لوگوساز نیز  برای گوشی ها طراحی شده است. اولین ویژگی مثبت این برنامه رایگان بودن آن است، پس می توانید به سادگی هر تعداد لوگویی که می خواهید را با استفاده از این برنامه بسازید. دومین ویژگی برنامه لوگو ساز مربوط به تعداد فونت ها و قالب هایی است برای طراحی لوگو دارد. این تعداد به بیش از 100 مورد می رسند که نشان می دهد شما می توانید به سادگی و راحتی طرح مورد نظر و دلخواه خود را بر روی لوگو پیاده سازی کنید.  
باوجود معرفی دو مورد از بهترین برنامه های ساخت لوگو می توان گفت که بهترین برنامه ساخت لوگو در اندروید، کامپیوتر و IOS، همان برنامه ایلوستریتور است. 

درست کردن لوگو

درست کردن لوگو می تواند در نگاه اول به قدری سخت و مشکل باشد که حتی نخواهید خودتان آن را امتحان کنید. در این مطلب قصد داریم تا به شما این حقیقت را یادآوری کنیم که با کمی پشتکار به علاوه دانش و مهارت می توانید خلاقیت و تصورات ذهنی خودتان را بر روی صفحه نمایشگر بیاورید و لوگویی که مدنظر دارید را بسازید. 
برای ساخت لوگو باید به چند عامل بسیار مهم توجه کنید. این عوامل و فاکتورها همگی جز مواردی هستند که اگر در ساخت و طراحی لوگو به آن ها توجه نکنیم، به احتمال بسیار زیادی لوگوی طراحی شده آن چیزی نخواهد بود که رضایت دیگران و حتی خودمان را جلب کند. 

1. شکل لوگوی طراحی شده

شکل لوگویی که طراحی می کنیم نباید زیاد پیچیده و یا زیاد ساده باشد. در صورت افراط و تفریط در بخش پیچش های اشکال لوگو ممکن است باعث شویم که لوگو در چشم مخاطب آن طور که باید و شاید شایسته و زیبا به نظر نرسد. 

2. فونت لوگو

دومین مورد فونتی است که در طراحی لوگو مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا فونت مورد استفاده در طراحی های لوگو با ایلوستریتور به گونه ای است که دارای پیچ و خم های زیادی است تا از حالت فونت عادی خارج شود. اگر در طراحی لوگو از فونت ساده استفاده کنید، احتمال شکست لوگو را افزایش داده اید. 

3. رنگ لوگو

سعی کنید در لوگو طراحی شده تا حد ممکن از دو الی سه رنگ استفاده کنید. استفاده بیشتر از رنگ ها می تواند لوگو را مضحک و حتی بچگانه جلوه دهد که مسلما اتفاق خوبی برای برندی که لوگو معرف آن است، نمی باشد. 

4. ارتباط لوگو و برند

سعی کنید لوگویی که طراحی می کنید، حتما مرتبط با برندی باشد که لوگو مربوط به آن است. این حس ارتباط و همبستگی یکی از موارد بسیار مهمی است که نیاز است توجه ویژه ای به آن شود تا ضمیر ناخودآگاه مخاطب را با برند و لوگوی مربوطه، ارتباط بخشد.

 

آموزش طراحی لوگو با برنامه لوگوساز حرفه ای

آموزش لوگو سازی

در خصوص آموزش لوگو سازی با برنامه ایلوستریتور بهتر است بدانید که یادگیری این موضوع صرفا موضوعی نیست که بتوانید در چند ساعت و یا چند روز فرا بگیرید. این کار حداقل نیاز به چندین ماه زمان برای یادگیری در کنار کار کردن و کسب تجربه دارد. در این قسمت می خواهیم به صورت کاملا مختصر، صرفا شما را با مراحل لوگو سازی با برنامه ایلوستریتور آشنا کنیم. 

قدم صفر آموزش طراحی لوگو

قدم صفر که باید پیش از شروع کار با این برنامه آن را بردارید، در خصوص پیش نیازها است. کار کردن با برنامه های دیگر آفیس ویندوز همچون ورد، اکسل و یا حتی فتوشاپ از جمله همان مواردی است که ممکن است چند ماه زمان نیاز داشته باشند. در صورتی که تمامی این موارد را بلد هستید، فقط کافی است تا چند ساعت زمان بگذارید و طراحی با ایلوستریتور را یاد بگیرید. 

قدم اول در طراحی لوگو حرفه ای

قدم بعدی در خصوص آماده سازی های اولیه فضای برنامه ایلوستریتور برای خلق یک لوگوی جدید است. این اماده سازی ها شامل انتخاب رزولوشن بالا برای تصاویر و لوگوها، انتخاب حالت عمودی برای لوگوی طراحی شده، انتخاب حالت رنگ بر روی حالت CYMK و تاثیرات رستار را نیز بر روی حالت high می شود. 

قدم دوم آموزش طراحی لوگو

تنظیم محیط کار دومین قدمی است که باید برداشته شود. بهتر است فضای ایلوستریتور را بر روی حالت painting قرار دهید. گزینه پنل های لایه ای نیز در همین مرحله باید انتخاب شوند. گزینه main toolbar نیز در همین مرحله در صفحه روبروی شما قرار دارد که از آن قسمت می توانید گزینه ها و ابزارهای لازم برای طراحی را پیدا کنید. 

قدم سوم آموزش ساخت لوگو

ابزارهای shape tools در قدم سوم وجود دارند. با این ابزارها می توانید شکل کلی لوگویی که می خواهید طراحی کنید را انتخاب کنید. به طور مثال می توانید از اشکال بیضی، دایره، مثلث و...استفاده کنید. شکل انتخاب شده را نیز می توانید بزرگ و کوچک کنید تا لوگویتان به اندازه ای که می خواهید شود. 

قدم چهارم برای ساخت لوگو حرفه ای

رنگی کردن دایره که همان بک گراند لوگو می شود، را می توانید در این مرحله به انجام برسانید. با استفاده از پالت رنگی که برنامه ایلوستریتور در اختیار شما قرار می دهد، می توانید رنگ مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.  

قدم پنجم در آموزش ساخت لوگو

ساخت لایه جدید برای لوگو می تواند در این مرحله انجام شود. به طور مثال این لایه ها شامل افزودن لوگو و یا یک طرح محو بر روی تصویر اصلی و...باشد. با اضافه کردن لایه جدید نیز می توانید عناصر مختلف مورد نیاز برای ساخت لوگو را بر روی آن استفاده کنید. 

قدم ششم آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور

ابزار مداد قدم ششمی است که برمیدارید. در این مرحله می توانید مداد ایلوستریتور را با توجه به طرحی که می خواهید پیاده سازی کنید، تنظیم نمایید و سپس تغییرات مورد نظر را در هر گوشه از لایه ای که در مرحله قبل ایجاد کرده اید، بسازید. 
در مراحل بعدی که به صورت تخصصی تری انجام می شوند، می توانید خطوطی نازک و یا ضخیم را در صفحه بکشید. با استفاده از این خطوط کار طراحی لوگو با ایلوستریتور بسیار ساده تر می شود. 
زمانی که طراحی لوگوی خود را به پایان رساندید بهتر است آن را ذخیره کنید. معمولا از لوگوی طراحی شده فقط در وب سایت استفاده نمی شود. این لوگو باید به قدری کیفیت داشته باشد که اگر خواستند آن را بر روی هر جنسی همچون پارچه، چوب، مقوا و...هم چاپ کنند، هیچ مشکلی پیش نیاید. بهترین کار آن است که لوگو را در فرمت png ذخیره سازی کنید تا بتوانید آن را در موارد مختلفی استفاده نمایید.  

جمع بندی

به منظور آن که بتوانید اطلاعات بیشتری را در خصوص آموزش طراحی لوگو با برنامه ایلاستریتور دریافت کنید، می توانید دوره آموزش طراحی لوگو با ایلوستریتور را در سایت لوگونومی دنبال کنید. 

تگ های مرتبط :