لوگونومی
دسته بندی : فتوشاپ | منتشر شده در تاریخ : 1401/05/01

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

یکی از بخش‌های بسیار قابل توجه هنرمندان فعال در رشته عکاسی، بخش HDR pothography است که در حقیقت مخفف همان High Dynamic Range می‌باشد. اگر جستجویی در اینترنت انجام دهید با تصاویری مواجه می‌شوید که از نظر رنگی Exaggerate هستند و جزییات بیشتری دارند. با دسته‌بندی‌های مختلف می‌توانید تصاویر اچ دی آر را سرچ کنید و می‌بینید که این عکس‌ها توسط اکثر عکاسان دنیا گرفته شده و به نمایش در آمده است. اما چگونه باید تصاویر HDR را در برنامه فتوشاپ (Photoshop) خلق کنید؟

 

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

 

در این مقاله که ویدئوی کامل آموزشی آن با تدریس اختصاصی استاد عیوض زاده در سایت لوگونومی در دسترس است به نحوه ایجاد تصاویر HDRدر نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) می پردازیم.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

روش‌های ایجاد تصاویر HDR در نرم افزار فتوشاپ

یکی از نکات مهم که باید برای خلق تصاویر اچ دی آر در برنامه فتوشاپ (Photoshop) به آن توجه کنیم این است که تصاویر مختلفی از یک صحنه با چند استپ نوری بالا و به پایین داشته باشیم. همانطور که در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید که از طیف نور تیره تا روشن در یک محیط عکاسی شده است.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

نکته مهمی دیگر این است که دوربین روی سه‌پایه باشد و  جابجایی یا لرزش دست نداشته باشیم وهیچ متغیری روی عکس نباشد. حتی اگر متغیرهایی هم در تصویر هستند هنگام برآیندگیری از بین می‌روند.
فقط نور و رنگ هست که برای ایجاد تصوی اچ دی آر، برای ما کاربرد زیادی دارد. 
البته گاهی اوقات فقط یک عکس داریم با همان یک عکس می خواهیم به HDR برسیم که در ادامه آموزش این روش نیز ارائه خواهد شد.
برای ایجاد تصاوی اچ دی آر، می‌توان از منوی image وارد گزینه automate و سپس HDR pro شد که این نرم افزار اختصاصی فتوشاپ (Photoshop) یا یک پلاگین است که روی فتوشاپ (Photoshop) نصب شده است‌.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

وقتی این گزینه را  میزنیم از ما آدرس فایلی که تصاویر از یک صحنه گرفته شده و در آن ذخیره شده را از ما می‌خواهد. وقتی آدرس فایل را انتخاب کرده و دسترسی به عکس‌ها داشته باشم میتوانم عکس ها را باهم دیگر انتخاب کنم مثلاً چهار عکس همزمان‌ و زمانی که OK بزنیم عکس‌ها در منوی HDR pro جمع می‌شوند.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

البته یک گزینه وجود دارد در مورد لرزش دست با نام attempt to automatically align surcre image که اگر دوربین روی سه پایه نباشد این گزینه حتما باید تیک خورده باشد و اگر سه پایه هنگام عکاسی وجود داشته باشد نیازی به تیک زدن این گزینه نیست که در اینجا نیازی به این گزینه نیست چون عکس‌ها روی سه پایه گرفته شده و لرزشی وجود ندارد. 
دقت کنید اگر جز عکس‌های انتخابی شما عکس دیگری در این باکس قرار داشته باشد باید پاک شود که با گزینه remove انجام می‌شود.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

در نهایت، Ok را زده و منتظر می‌شویم تا 4 تا عکس در نرم افزار وارد شده و بعد نرم افزار HDR pro باز می‌شود تا به مسئله اچ دی آر عکس بپردازیم. همانطور که می بینیدعکس‌ها به صورت چهار لایه باز شده و در پایین صفحه قرار گرفتند. هر کدام از این عکس‌ها را بخواهیم از این چرخه خارج کنیم می‌توانیم تیک روی عکس را برداریم که از چرخه خارج بشود و اگر تیک را بگذاریم عکس دوباره به صفحه اضافه می‌شود.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

در پلاگین HDR که باز می شود گزینه های مختلفی را می توان روی عکس تغییر داد که عبارتند از:

عمق رنگ

عمق رنگ در ایجاد تصاویر اچ دی آر بحث اول ما هست. از بیت حالت های 32 بیت، 16بیت یا 8 بیت، در حالت ۳۲ بیت، دسترسی به عمق رنگ بیشتری در 4 عکس داریم. اما در این حالت فقط با ۲ اسلایدر می توانیم  تغییراتی را روی عکس اعمال کنیم که خیلی حجم سنگینی را به سیستم تحمیل می‌کند و از عمق 32 رنگ تغییرات را محاسبه کرده و تغییراتی در تصویر به وجود می‌آورد.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

در حالت 16 بیت دسترسی به بخش‌های بیشتری داریم و سه سکشن مختلف در باکس سمت راست تصویر مشاهده می کنید که شامل موارد زیر می شود:
 equlalize histogram که روی HDR عکس کار میکند 
 exposure and Gamma که می توانیم تعیین کنیم میزان نور موجود در تصویر چقدر باشد 
 Gamma می‌توانیم تیرگی و روشنی تصویر را مشخص کنید 
 highlight compression خودش یک برآیند نوری بین 4 تا عکس داده و به ما نشان می‌دهد.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

Local adaptation

اگر بخواهیم تغییرات را خودمان اعمال کنیم باید از حالت Local adaptation استفاده کنیم که سه گزینه دارد:
Edge glow: که خود دو گزینه Redous و strength دارد. وقتی گزینه Redous را بیشتر می‌کنیم تاثیری که در تصویر می‌گذارد این است که پیکسل‌های لبه تصویر را برمی‌دارد. زمانی که روی گزینه edge glow قرار دارید اگر گزینه edge smoothness را بزنید یک مقدار تصویر نرم‌تر می‌شود و پیکسل‌ها اشتراک گذاری رنگ را بین خود بیشتر انجام می‌دهند.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

Tone and detail: در این قسمت سه گزینه در Gamma، exposure و detail را داریم. اگر گاما را افزایش بدهیم میزان خاکستری‌های رنگ را افزایش می‌دهد. گزینه دوم میزان نوردهی را تصویر را بررسی می‌کند و از برآیند نور چهارتا عکس‌های موجود نور بیشتری را ساطع می‌کند با این گزینه می‌توانید نوردهی را کم یا زیاد کرده که حالتی مثل نقاشی به تصویر میدهد و  در حقیقت عکس را از حالت عادی که متمایز می‌کند. گزینه سوم نیز تصویر را شارپ‌تر می‌کند و تأثیرگذاری زیادی روی تصویر دارد.  
Advance: در این قسمت چهار گزینه با نام‌های shadow، hilight، vibrance و saturation  وجود دارد. دو گزینه اول  شادو و هایلایت تیرگی‌ها و روشنایی‌ها هستند و دو گزینه بعد فام و عمق رنگ هستند. اگر گزینه vibrance را  که به حداقل برسانید رنگ به صفر نمی‌رسد. می‌شود گفت که به غلظت رنگ کاری ندارد و نقش کمرنگ‌ یا پررنگ‌تر شدن تصویر را به عهده دارد. دوستان می توانند به فایل آموزشی saturation و vibrance مراجعه و آموزش دقیق را مشاهده‌ کنند. درsaturation اما داستان فرق می‌کند. در واقع این بخش کاملا مرتبط با غلظت رنگ بوده  آن را به حالت صفر می‌رساند. می‌بینید که تصویر وقتی saturation را روی حداقل می‌گذارید به حالت سیاه و سفید در می‌آید.
در واقع اگر هنگامی که خروجی تصویر را گرفتیم بازهم تصویر، مشکلی داشته باشد می‌توانیم از طریق نمودار هیستوگرام با استفاده از Curve روشنایی را از قسمت‌های مختلف تصویر بگیریم یا به آن بدهیم. یا در input و output و حتی corner  تاثیرگذاری روی تصویر داشته باشیم. وقتی دکمه ok رو می‌زنیم دیگر خروجی محصول نهایی بوده و با control Z امکان برگشت به عقب وجود ندارد.

ایجاد تصاویر HDR از تک عکس 

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

گاهی اوقات برای ساخت تصاویر HDRفقط از یک عکس می خواهیم استفاده کنیم که که نورهای مختلف استپ بالا و پایین از آن وجود ندارد و فقط یک تک عکس می‌باشد. برای خلق تصاویر اچ دی آر در این حالت، در منوی image داخل قسمت Adjustments گزینه HDR Toning را انتخاب می‌کنیم.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

این گزینه اسلایدهایی برای حالت shadow و highlight دارد که روی تصویر اعمال می‌شود. در واقع یک دیالوگ باکس باز می‌شود که پیکسل‌های عکس به صورت مبنای ریاضی رنگ‌ها را در هم ضرب می‌‌کنند. باز هم حالت method را می‌توانیم روی گزینه Gamma and exposur بزاریم و یا حالت highlight compression and یا equlalize histogram قرار بدهیم. در واقع همان تغییراتی که در بخش قبل برای تصاویر چندتایی دیده‌ایم در این قسمت برای این تک عکس هم وجود دارد و می توانیم اعمال کنیم.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

استفاده از camera RAW برای ایجاد تصاویر HDR

از بخش Camera Raw هم می‌توانیم برای ایجاد تصاویر HDRاستفاده کنیم. به عنوان مثال وقتی پنج عکس زیر را از نرم‌افزار بریج انتخاب می‌کنم که فرمت dng دارند مستقیما وارد محیط Camera Raw می‌شوند. برای آگاهی بیشتر از بخش Camera Raw به ویدیو مربوطه مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

با استفاده از نرم افزار بریج اگر بخواهیم چند عکس را باز کنیم می توانیم ابتدا وارد منوی tools شده و گزینه فتوشاپ (Photoshop) را زده و درخواست بدهیم که عکس‌ها را در Camera Raw باز کند یا اینکه وقتی مستقیم به روی خود عکس‌ها enter می‌زنیم فرمت‌های dng مستقیم خودش در فتوشاپ (Photoshop) باز نمی‌شوند. با کمک نرم افزار اختصاصی Camera Raw که برای عکاسی طراحی شده است باز می‌شوند.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

نکته اینجاست که اگر پنج عکس را با هم انتخاب کنیم بخش‌های بیشتری را برای اعمال تغییرات روی آن در اختیار داریم که بتوانیم روی detail تصویر کاری انجام دهیم‌ یا میزان نور و  رنگ تصویر را به سمت دلخواه خود ببریم. برآیند نورها را نیز در اینجا بهتر می توان کنترل کرد و حالت کنتراست که برآیند نوری از این پنج عکس است را نیز به ما می‌دهد. در حالت Dehaze نیز می توان حالتی غبار گونه‌ای که  در تصویر است را افزایش یا کاهش داد.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

در اینجا هم vibrance و saturation را داریم که با فام و غلظت رنگ سروکار دارند. البته غلظت معمولاً در عکس‌های HDR بیشتر است. اگر بخواهیم رنگ بخشی را کم و زیاد کنیم به گزینه کالر میکسر یا بخش detail نیاز داریم و می‌توانیم حتی شارپ بودن تصویر را نیز بیشتر کنیم.  در نهایت وقتی گزینه Open  را بزنیم یا دو گزینه open as object یا open as copy را انتخاب کنیم، تصاویر را در محیط نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) باز کرده و در فتوشاپ (Photoshop) به صورت یک تک عکس مشاهده کنیم.

ایجاد تصاویر HDR در برنامه فتوشاپ

در این حالت شما نمیتوانید به صورت Smart object لایه‌ها را داشته باشید. به همین دلیل می‌توان گفت این بخش وقتی از حالت Camera Raw بیرون بیاید حالت مخرب دارد البته دیتا برای Camera Raw باقی می‌ماند و می‌توانید دوباره همه تغییرات را ریست کنید.

تگ های مرتبط :