لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/02/07

بهترین ایده ها برای طراحی لوگوی مهندسی برق

طراحی لوگو مهندسی برق می تواند کاری جالب و در عین حال خلاقانه باشد؛ پیش از پرداختن به لوگوی موجود در این زمینه بهتر است به خود مهندسی برق بپردازیم تا بهتر متوجه شویم که چگونه باید برای چنین موضوعی طراحی لوگو را انجام دهیم. 

 

بهترین ایده ها برای طراحی لوگوی مهندسی برق


همین که می توانید گوشی های تلفن همراه خود را شارژ کنید، از لپ تاپ و کامپیوترها استفاده کنید و در واقع به دنیای تکنولوژی و فناوری متصل شوید، همگی نشان دهنده آن است که شما به برق دسترسی دارید. این نیروی الکتریسیته قطعا نیازمند مجریانی است که آن را تولید و کنترل کنند، یعنی مهندسان برق. مهندسی برق گرایش های مختلفی همچون گرایش قدرت، گرایش کنترل جریان، گرایش الکترونیک و...را دارد که هر کدام هم وظیفه مخصوص به خود را دارند. 
برای آن که بتوان یک لوگو مهندسی برق انحصاری را طراحی و تولید نمود باید بتوان این رشته، شرح عملکردها و...را به خوبی درک کرد. در ادامه مطلب چند مورد از لوگوهای مربوط به مهندسی برق را که برای شرکت های بزرگ و مطرح انجام شده اند با هم بررسی می کنیم تا متوجه مولفه ها و موارد مهم و تاثیر گذار در چگونگی طراحی این لوگو شویم.

 

بهترین ایده ها برای طراحی لوگوی مهندسی برق

 

1-لوگو مهندسی برق شرکت کبیر نیروی کریمان

اولین لوگویی که می خواهیم مورد بررسی قرار دهیم مربوط به شرکت کبیر نیرو است. اگر به این لوگو توجه کنید متوجه می شوید که سادگی بیش از حد در طراحی این آرم مدنظر طراح و مشتری آن بوده است. استفاده از یک رنگ سفید و همچنین یک فونت کاملا ساده و کامپیوتری به منظور نوشتن نام شرکت در قسمت داخلی لوگو از جمله خصوصیات بارز این لوگو مهندسی برق است. 
در واقع می توان گفت که این لوگو سعی دارد تا با استفاده از علامت رعد و برق که چرخ دنده را نصف کرده است، کار و عملکرد شرکت را شرح دهد و به منظور رسایی بیشتر منظور این لوگو، نام کامل شرکت هم در لوگو درج شده است. اگر دقت کنید فونتی که برا نام شرکت استفاده شده است، کمی با فونت عادی تفاوت دارد و دارای زوایایی در حروف است. این نوع از فونت سختی و صلابت بیشتری را به نوشته می بخشد که با برق می تواند در ارتباط باشد.

 

بهترین ایده ها برای طراحی لوگوی مهندسی برق

 

2-لوگو مهندسی برق صاعقه نیرو الوند

این شرکت نیز یکی دیگر از شرکت های مطرح و به نام در زمینه مهندسی برق به شمار می رود. اگر به لوگو و آرم این شرکت توجه کنید متوجه می شوید که با چند فاکتور بسیار ساده توانسته است تا ذهن مخاطب را درگیر خود سازد. اولین مولفه ترکیب رنگ های متضاد طوسی، سفید و نارنجی رنگ است که باعث می شود پس زمینه از لوگو کاملا جدا شود.
 دومین مورد استفاده از حرف S است. این حرف را به گونه ای دارای زاویه کرده اند که علامت صاعقه را در ذهن مخاطب تداعی می کند. علامت صاعقه و یا همان رعد و برق نیز نشان دهنده برق است. بنابراین متوجه شدیم که به صورت کاملا هوشمندانه با ساخت یک لوگو به صورت غیر مستقیم موضوع مهندسی برق را مطرح ساخته اند. 
سومین مورد نیز نوشتار و فونتی است که با استفاده از آن نام شرکت را نوشته اند. این لوگو چیزی نیست که در نوشتار معیار دیده شود، بلکه دارای زاویه سازی هایی است که به اصطلاح سخت است و لوگو را بسیار جدی تر، رسمی تر و مهم تر نشان می دهد.

بهترین ایده ها برای طراحی لوگوی مهندسی برق

3-لوگو مهندسی برق پوریا ساسان فر

لوگو بعدی که کمی خلاقانه تر بوده و از لوگوهای قبلی موجود در حیطه مهندسی برق فاصله گرفته است، در خصوص لوگویی مربوط به آقای "پوریا ساسان فر" می شود. در طراحی این آرم برخلاف دیگر آرم ها که سعی شده است تا هم فونت و هم خود لوگو به صورت رسمی طراحی شوند، از اشکال و فونت هایی گردتر و بدون زاویه استفاده کرده اند. چنین طراحی باعث ایجاد صمیمیت بیشتر بین ذهن مخاطب و لوگو می شود. 
رنگ لوگو نیز همان طور که مشاهده می کنید ترکیبی از رنگ نارنجی کمرنگ و دودی رنگ است که تضاد زیبایی را به وجود آورده است. رنگ نارنجی که در طراحی اغلب انواع لوگو مهندسی برق دیده می شود، بیشتر مربوط به رنگ نارنجی لامپ های قدیمی است. این لوگو تشکیل شده از دو کالای مرتبط به هم است که یک مورد لامپ قدیمی و دیگری دوشاخه برق است؛ هر دو مورد نیز مرتبط با موضوع برق است. 
همان طور که مشاهده می کنید می توان با کنار گذاشتن سخت گیری و زاویه سازی لوگو و همچنین استفاده از طرح های فانتزی تر نیز در حیطه طراحی لوگو مهندسی برق فعالیت کرد و آرم های جذابی را طراحی نمود. برای اینکه به شما کمک کنیم یک لوگوی خلاقانه و در این حال به یادماندنی را طراحی کنید، ۵ قانون طلایی طراحی لوگو مهندسی برق را با شما در میان می گذاریم:

لوگوی شما باید به یاد ماندنی باشد

یکی از مهمترین جنبه های ساخت لوگو برای شرکت های مهندسی و به خصوص مهندسی برق به یاد ماندنی بودن آن است. گاهی اوقات شما سعی می کنید، لوگوهایی طراحی کنید که فقط برای مخاطبین تان جذاب باشد اما پیچیدگی این لوگوها باعث می شود که آنها نتوانند نام برند شما را به خاطر بیاورند و یا تصویری از برند شما در ذهنشان بسازند. بنابراین، برای اینکه بتوانید یک لوگوی به یاد ماندنی و تاثیرگذار داشته باشید حتماً باید از عناصر لوگو مثل فونت، رنگ و نماد به نحوی استفاده کنید که به راحتی به ذهن سپرده شود.

سادگی لوگو را حفظ کنید

ساده بودن لوگو یکی از عواملی است که موجب به یاد ماندنی شدن آن خواهد شد. اگر به چندین نمونه لوگوی شرکت مهندسی برق که با هم بررسی کردیم دوباره نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که آنها از نمادهای بسیار ساده‌ای برای طراحی لوگوی خود استفاده کرده‌اند تا قابل تشخیص و تاثیر گذار باشند. لوگو های ساده این ویژگی را دارند که به راحتی می توان از آن ها در پلتفرم های مختلف و در ابعاد گوناگونی استفاده کرد، بدون اینکه کیفیت خودشان را از دست بدهند. پس، در طراحی لوگو مهندسی برق ساده بودن آرم تجاری را فراموش نکنید.

نمادی انتخاب کنید که از مد نمی افتد

اگر برای طراحی لوگوی خود هزینه می‌کنید حتما دلتان نمی خواهد که بعد از چند سال مجبور شوید مجدداً برای بازطراحی آن، هزینه اضافی پرداخت کنید. پس بهتر است از همین ابتدا نمادی را انتخاب کنید که با گذشت زمان از مد نیفتد و تاثیرگذاری خود را حفظ کند. 
برای اینکه یک لوگوی تاثیر گذار که در سال های آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد، طراحی کنید باید در لوگوی خود نمادهای ساده که معنا و مفهوم خودشان را با گذشت زمان از دست نمی‌دهند، به کار ببرید. به خاطر داشته باشید که منحصر به فرد بودن نام تجاری شما موجب می‌شود، برندتان از سایر رقبا متمایز شود و در عین حال این نماد باید بازتابی از خدماتی که در شرکت مهندسی برق خود ارائه می دهید، باشد.

از فرمت وکتور برای طراحی لوگو مهندسی برق استفاده کنیم 

زمانی که طراحی لوگوی شما به پایان رسید مطمئن شوید که آن را در فرمت وکتور ذخیره کرده‌اید. تفاوت فرمت وکتور و رستار در این است که اگر شما لوگو هایی که در فرمت وکتور ذخیره شده اند را تغییر سایز بدهید، کیفیت آنها کاهش پیدا نمی کند. درحالیکه لوگوهای به فرمت رستار چون برمبنای پیکسلی طراحی شده اند با افزایش سایز کیفیت خود را از دست می‌دهند. شما باید بتوانید از لوگوی خود در هر پلتفرمی با کیفیت بالا استفاده کنید. فراموش نکنید که ذخیره کردن لوگو به فرمت وکتور و اهمیت بسیار زیادی دارد.

نماد مناسبی برای لوگو خود انتخاب کنید

کاملاً واضح است که شما باید یک نماد مناسب برای طراحی لوگوی مهندسی خودتان انتخاب کنید. لوگوی شما اولین نقطه تماس با مشتریان بالقوه تان است پس آنها باید به طور کامل تشخیص بدهند که قرار است چه خدماتی را از شرکت مهندسی شما دریافت کنند. این اشتباه را مرتکب نشوید که لوگو را مناسب با نیازهای خودتان طراحی کنید، شما باید طراحی لوگو مهندسی برق را به نحوی انجام دهید که مناسب با نیازها و خواسته‌های مشتریان و مخاطبین هدف تان باشد.

جمع بندی

به طور کلی در خصوص طراحی انواع لوگوی مهندسی باید چند مورد را به صورت دقیق و جامع در نظر داشته باشید. در طراحی های سابق این نوع از لوگو معمولا سعی می شد تا از اشکال و فونت هایی استفاده شود که یادآور نیروی برق، قدرت و...باشد؛ اما امروزه برخی از طراحان پا را فراتر گذاشته و با تغییر دادن تمام کلیشه های موجود چه در اشکال، فونت و یا حتی رنگ و ساختار لوگوها، سعی کرده اند تا به طراحی های این حوزه رنگ و بوی تازه ای ببخشند.
اگر ایده خلاقانه ای در ذهن دارید و فقط نمی دانید چطور آن را به فرمت دیجیتالی در بیاورید، بهتر است سری آموزش طراحی با نرم افزار ایلاستریتور را مشاهده کنید. این مجموعه آموزشی به شما کمک می کند که هر ایده ای را به صورت گرافیکی خلق کنید و با فرمت وکتور ذخیره سازی کنید.