لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/07/08

چطور لوگوی شرکت خودم را طراحی کنم؟

طراحی لوگو شرکت یکی از مهم ترین موضوعات دنیای طراحی است. یک لوگوی خوب معرف شرکت شماست و میتواند تا حد زیادی در جذب مشتری به شما کمک کند. برای طراحی لوگو شرکت میتوانید از طراحان حرفه ای زیادی کمک بگیرین تا بهترین لوگو را در اختیار داشته باشید.

لوگوی شرکت چیست؟

لوگو، ترکیبی از تصاویر، نوشته و سایر عناصر گرافیکی است که به ما در شناسایی هویت یک برند کمک می‌ کند. مشاغل زیادی هستند که از لوگوها برای موفقیت خود استفاده میکنند تا به راحتی توسط مشتریان خود شناخته شوند. 
بدون آنکه بدانید هرروز در معرض صدها، یا احتمالا هزاران لوگو قرار دارید که با رقابت های گسترده ای توانسته اند جایگاه و شهرت خوبی در دنیای کسب و کار های مختلف به دست اورند. به همین دلیل، شرکت ها برای ساخت یک لوگو سرمایه گذاری فراوانی میکنند. صاحبان مشاغل کوچک، هفته ها و ماه صرف ایجاد یک طرح تجاری و نام مناسب شرکت خود میکنند، اما مهم ترین مسئله آنها طراحی لوگو است. 
به علاوه شما میتوانید با استفاده از "لوگوساز آنلاین لوگونومی برای طراحی لوگو آنلاین، ساخت لوگو رایگان" به طراحی های متنوعی دسترسی داشته باشید.

وظایف یک لوگو چیست؟

وظایف لوگو بسیار بیشتر از آنچه که به نظر می‌رسد است. مهم ترین وظایف طراحی لوگو شرکت عبارتند از:

۱. لوگو واسطه‌ای است برای تمایز شما از سایر برندهای مشابه.

اساسی ترین عملکرد لوگو، ایجاد تمایز میان برند شما با سایر برندها است. این امر به ویژه برای بیزینس هایی مهم است که در رقابت شدید با دیگر برندها هستند. قبل از آن که دست به طراحی لوگو شرکت یا سفارش آن بزنید، باید درباره لوگوی رقبای خود تحقیق کنید. حواستان باشد، در هنگام طراحی یک لوگو بیش از اندازه به منحصر به فرد بودن آن فکر نکنید. 

۲. لوگو وظیفه انتقال اطلاعات کلیدی برند شما را بر عهده دارد.

یک لوگو، علاوه بر آن که بیزینس شما را متمایز می‌کند، به معرفی کلی برند شما نیز می‌پردازد. برای مثال، لوگو می‌تواند به صنعتی که در آن مشغول به کار هستید اشاره کند. یا نوع خدماتی که ارائه می‌دهید را برای مشتریان ملموس تر کند. و یا حتی بازتاب کننده جامعه هدف و مشتریان شما باشد.
برای مثال، می‌توان برای انتقال حس سلامتی و یا بهداشتی بودن از رنگ سبز در لوگو استفاده کرد. و یا از شکلی شبیه به دیسک برای مشخص کردن فعالیت در زمینه نرم افزار‌‌‌های کامپیوتری استفاده کرد. و یا شاید بتوان از فونتی کلاسیک و رنگ طلایی و درخشنده برای القای حس لوکس بودن استفاده نمود.

۳. لوگو سبب به یاد ماندن شما می‌شود.

لوگوی شما می‌تواند در ذهن مخاطبان باقی بماند. چنین اثری سبب به یاد ماندن شرکت و بیزینس شما خواهد شد. برای مثال، شرکت هایی مانند Nike، مک دونالدز، اپل، مایکروسافت و غیره، همگی جزو برندهایی هستند که بلافاصله بعد از شنیدن نامشان به یاد لوگوی آن‌ها می‌افتیم. بی جهت نیست که شرکت هایی مانند پپسی، هزینه هنگفتی برای طراحی لوگوشرکت خود پرداخت می‌کنند!

مهم ترین عوامل، طراحی لوگوی شرکت

وقتی مشاغل به طراحی لوگو شرکت، نماد تجاری و شعار های مختلف میپردازند، برای آنها مهم است که این خلاقیت ها برای کسب و کارشان سود داشته باشد. بدون یک لوگو خوب برای شرکت، رقبا میتوانند به راحتی محصولات خود را به بازار عرضه و مزایای زیادی به دست اورند. 

کلمات

مشاغل متنوعی هستند که برای طراحی لوگو شرکت از حروف و کلمات استفاده میکنند. این امر، بیشتر برای کسب و کارهایی استفاده میشود که لوگوی انها به صورت مخفف نیز به یاد می ماند. مثلا، کلمه "coke" برای " coca-cola" و " band-aid" برای " Johnson & Johnson" مثال هایی از این موضوع هستند. مخفف این کلمات مشهور تر است و رقبای انها به دنبال راه های دیگری برای جذب مخاطب هستند.

عبارات

مشاغل همچنین از عبارات مختلف برای معرفی برند خود استفاده میکنند. عبارات متنوع اعم از متون اهنگ های مشهور، تبلیغات و ضرب المثل ها بسیار کاربردی هستند. متن معروف " بیاید برای غوغا، آماده شویم" از مایکل بوفر، گوینده مشهور مسابقات بوکس و کشتی امروزه به عنوان برند تجاری استفاده میشود. عبارات مختلف زیادی هستند، که شما میتوانید برای طراحی لوگو شرکت خود استفاده نمایید.

نمادها

نماد های خاص نیز به عنوان لوگو شرکت استفاده میشوند. از جمله مثال های این نمونه لوگوی خال خالی بلک بری و سیب گاز زده برای برند اپل. شرکت ها همیشه برای به رسمیت شناختن نام تجاری خود تلاش فراوانی میکنند، چه بسا تلاش های ارزشمند اند که همیشه نتیجه میدهند.

طرح ها

طرح ها همیشه اخرین مرحله طراحی لوگو شرکت هستند. برای طراحی این موارد، میتوان از تصاویر کوچک با هر شکل و حالتی استفاده کرد به علاوه فونت و رنگهای خاص در طرح ها نیز بکار میروند.

 

چطور لوگوی شرکت خودم را طراحی کنم؟

انواع لوگوی شرکت

سه نوع اصلی لوگوها عبارتند از طراحی با فونت، تصویر و نماد های انتزاعی. برخی از لوگوها نیز ترکیبی از این موارد هستند. لوگوهای مبتنی بر قلم نیز هستند که تنها شامل نام شرکت اند که با فونت خاصی طراحی و برجسته میشوند. تصاویر واقعی، از هر بخش شرکت باعث میشوند تا مشتری شما به راحتی با محصولاتتان اشنا و به انها جلب شود.
نماد های انتزاعی اما به راحتی شناخته میشوند مثلا یک لوگو انتزاعی برای باشگاه شرکت، حتما پیام ورزش و سلامتی را به مخاطب می رساند. 
با مطالعه مقاله "چند ایده برای طراحی لوگو ارزان" میتوانید با انواع این لوگوها اشنا شوید.

مزایا طراحی لوگو شرکت

با استفاده از لوگو شما میتوانید به اهداف زیادی برسید، برخی از مزایای طراحی لوگو شرکت عبارتند از:

شناسایی برند و نام تجاری

یک برند نام و تعهدی پایدار برای هر مجموعه ایجاد می کند. 
ساخت برند به عوامل بسیاری بستگی دارد ولی یکی از آنها هویت برند و آگاهی از برند است  که برای ساخت آن نیاز به لوگو داریم تا مردم بتوانند ما را با تصویری و یا کاراکتری بشناسند، همانند زمانی که نام فست فود می آید، ما نا خودآگاه لوگوی مک دونالد را به یاد می آوریم.
لوگوها در آگاهی از برند به مصرف کننده کمک می کنند و اگر به شدت  و به طور پیوسته آن را در تبلیغات مختلف ببینند یک تصویر بصری از آن محصول و یا خدمت را در ذهن مصرف کننده ایجاد می شود.
البته نباید فراموش کرد که نام شرکت و یا احتمالا شعار بازاریابی را بهتر است به لوگوی خود اضافه کنید تا مشتریان بتوانند سریعا با شما ارتباط برقرار کنند و خیلی راحت بتوانند با نامی که از خود در لوگو یاد کرده اید شما را در اینترنت و یا در شبکه های اجتماعی بیابند.
لوگوی خود را ساده نگه دارید اما پیام خود را شفاف، ساده و  مختصر در نظر بگیرید.

شخصیت سازی

هر انسانی شخصیتی دارد و به همان نسبت هم هر شرکتی شخصیتی را برای خود ساخته است و یا در آینده می خواهد بسازد. طراحی آرم به همین دلیل یکی از سخترین انواع طراحی است و طراحان باید شخصیت مورد نظر کسب و کار شما را به تصویر بکشند.
می توانید در ابتدا برای نشان دادن شخصیت خود از لوگو استفاده کنید، آرم این شخصیت را با کمک اشکال و رنگ های مختلف  برای مصرف کنندگان به صورت جذاب نشان می دهد.

هویتی مجازی

هر لوگو ماهیت کار شما را نشان می هد، و به همین علت است که باید نماینده خاص و کلی از کار شما باشد. شما می توانید توانایی خود را برای حضور اینترنتی با یک آرم متمایز افزایش دهید. با تمام خلاقیت هایی که در طراحی یک وبسایت به خرج می دهید و آرمی چشم گیر، شناسایی سایت خود را از رقبا راحتتر کنید.
نباید فراموش کنید که با طراحی آرمی خوب، افراد را وفادار می سازید. همچنین در پایان ایمیل ها، حتما لوگو را به عنوان امضای خود قراردهید زیرا لوگو در پایان ایمیل بسیار در معرض دید افراد قرار می گیرد حتی اگر این ایمیل حال تبلیغاتی داشته باشد زیرا وجود لوگو امکان دارد باعث شود که به دنبال شما در دیگر شبکه و کانال ها و یا حتی محصولات شما در فروشگاه بگردند.

طراحی لوگو با گوشی

معمولا برنامه های طراحی لوگو با گوشی از برنامه های طراحی لوگو با کامپیوتر امکانات کمتری دارند و محدود هستند اما در مقابل مزیت های مختص به خود را دارند که چند مورد از آن ها را بیان می کنیم.

  • برنامه های طراحی لوگو با گوشی سریع تر هستند!

در آنها پیچیدگی خاصی وجود ندارد و هر کسی قادر است با صرف مدت زمان کمی طراحی لوگو با گوشی را یاد بگیرد!! که این مزیت بزرگی است مخصوصا وقتی شما از نظر زمانی مشکل دارید!

  • حجم پایینی دارند و زود نصب میشوند

معمولا نرم افزار های طراحی لوگو موبایل حجم پایینی دارند و زود نصب میشوند که در مقابل نرم افزار های کامپیوتری (در اینجا منظورمان از کامپیوتر، کامپیوتری با سیستم عامل های ویندوز یا مک است). حجم بالایی دارند و معمولا سنگین هستند! یعنی برای نصب و راه اندازی آنها باید چیزی حدود نیم ساعت صبر کنید.

  • قالب ها و اشکال آماده زیادی در دسترس دارید

 نکته ای که حائز اهمیت است اینکه در نرم افزار های طراحی لوگو موبایل شما قالب ها و اشکال آماده زیادی در دسترس دارید پس خیلی سریعتر میتوانید چیزی که در ذهن دارید را پیاده کنید!!

لوگو گرافیک

در طراحی لوگو گرافیک، مسئله منحصر به فرد و بصری بودن آن موجب شده تا کسب و کارهای استفاده کننده از آن برای همیشه در ذهن مخاطبان ماندگار شوند. لوگوها ترکیبی از حروف، نشانه‌ها و نمادهای مختلف هستند که به عنوان مشخصه و چهره اصلی یک برند همواره در یادها می‌مانند. در صورتی که کسب و کاری به طراحی لوگو گرافیک روی آورده و با صرف هزینه‌های نه چندان زیاد لوگویی زیبا و کارآمد را به خود اختصاص دهد، گامی مهم و محکم در راستای افزایش محبوبیت برند خود از دید مخاطبین برداشته است. به یاد داشته باشید که هویت بصری شما یکی از حائز اهمیت‌ترین قسمت‌های کسب و کار شما به حساب می آید. بنابراین سعی کنید از اهمیت بالای لوگو غافل نشده و هر چه سریع تر نسبت به طراحی لوگو گرافیک اقدام نمایید. طراحی لوگو گرافیک بسیار فراتر از این است که هویت بصری یک شرکت و یا کسب و کار را در یک قاب به نمایش بگذارد. 

جمع بندی

برای طراحی لوگو شرکت، باید بهترین هارا در نظر بگیرید. طبق نیاز و موضوع شرکت خود تصمیم بگیرید کدام بهتر است و همان را در لوگویتان پیاده کنید. از شلوغ کردن انها پرهیز کنید چرا که افراد جذب این گونه کسب و کار ها نمیشوند. اغلب، لوگویی به چشم می اید که در عین سادگی یک قدم از رقبای خود جلوتر باشد.

منابع


https://smallbusiness.chron.com/history-business-logo-266.html
https://smallbusiness.chron.com/company-logo-3479.html

تگ های مرتبط :