لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1402/01/18

چه ویژگی هایی طراحی لوگوی اینستاگرام را ماندگار می‌کند؟

طراحی لوگوی اینستاگرام با الهام از دوربین پولاروید دهه 1980 به صورت یک آیکون ساده اما واقعاً جذاب بین همه طرفداران این پلتفرم جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.
لوگوی اینستاگرام نمونه فوق العاده ای از یک طراحی حرفه ای است که توانسته پیام برند را کاملا با نماد آن مرتبط کند. این لوگوی ساده با ویژگی های کلیدی برند اینستاگرام کاملا هماهنگ است و تاثیر زیادی در ایجاد آگاهی از برند دارد. در واقع می‌توان گفت، هدف طراحی لوگو اینستاگرام دقیقاً همین بوده است!
عناصر طراحی لوگو اینستاگرام به خوبی متعادل شده و با هدف این پلت فرم رسانه های اجتماعی هماهنگ هستند. ما در این مقاله هر ویژگی را که لوگوی اینستاگرام را منحصر به فرد می‌کند بررسی خواهیم کرد. 

آمارها درباره اینستاگرام چه می‌گویند؟

طبق گزارش Bloggingwizard، اینستاگرام نزدیک به 1.4 میلیارد کاربر دارد. این شبکه اجتماعی تنها پس از سه پلتفرم دیگر، یعنی فیس بوک (2.8 میلیارد کاربر)، یوتیوب (2.3 میلیارد کاربر) و واتس اپ ( 2 میلیارد کاربر) قرار دارد.
آماری که سایت های مختلف شبکه های اجتماعی را بر اساس تعداد کاربران فعال رتبه بندی می‌کند، نشان می‌دهد بیش از 170 میلیون کاربر اینستاگرام از آمریکا هستند و دقیقاً پس از آن، هند با 180 میلیون کاربر از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. آمریکا شاهد افزایش چشمگیر تعداد کاربران در طول موج اول و دوم کووید-19 بین سال‌های 2019 و 2021 بود. 54 میلیون کاربر جدید در طول این دوره به این پلتفرم پیوستند. 
عوامل متعددی در تبدیل اینستاگرام به یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی نقش بسزایی داشته اند که برخی از آنها به شرح زیر است:
رابط کاربری بسیار آسان و فوق العاده جذاب
ساده ترین پلتفرم برای به اشتراک گذاری عکس  
بهترین بستر برای تبلیغات کسب و کار‌ها
علاوه بر این موارد، جایگاه برند و تصویر برند با طراحی لوگو حرفه ای اینستاگرام نقشی حیاتی در موفقیت آن داشته است. در حال حاضر اینستا به عنوان محبوب ترین شبکه اجتماعی بین نسل جدید و نسل قدیمی تر در ایران شناخته می‌شود.

تاریخچه مختصری از اینستاگرام

اینستاگرام که توسط کوین سیستروم و مایک کریگر تأسیس شد، یک پلتفرم رسانه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو است.
در سال 2010، کوین و مایک یک برنامه چک-این تلفن همراه به نام Burbn ایجاد کردند که بسیار شبیه به اپلیکیشن دیگری بود. زمان زیادی طول نکشید تا سازندگان برنامه متوجه شباهت بین این دو برنامه شوند. با این حال، آنها تشویق شدند که به این کار ادامه دهند زیرا کاربران از ویژگی اشتراک گذاری عکس این پلتفرم خوششان آمده بود. بنیانگذاران این اپلیکیشن را به اینستاگرام تغییر نام دادند.
دو سرمایه گذار ریسک پذیر، Andreessen Horowitz و Baseline Venturesحدود  500000 دلار سرمایه اولیه به اینستاگرام پیشنهاد کردند. این بودجه به شرکت اجازه داد تا مغزهای متفکر بیشتری را برای شرکت جذب کند. بدین ترتیب سفر هیجان انگیز این پلت فرم شبکه های اجتماعی آغاز شد.

طراحی لوگوی اینستاگرام

لوگوی اینستاگرام بیانگر هدفی است که این شبکه اجتماعی برای آن ساخته شده است - یک پلت فرم مخصوص به اشتراک گذاری عکس و ویدیو. بیایید بررسی کنیم که طراحی لوگو اینستا به چه معناست و چگونه طی سال‌ها تکامل یافته است.

مفهوم طراحی لوگو اینستاگرام

کوین سیستروم، بنیانگذار اینستاگرام، نماد اصلی اینستاگرام را طراحی کرد. طراحی لوگوی اینستاگرام از دوربین پولاروید دهه 1970 و 80 الهام گرفته شده است. نماد اینستاگرام نمایانگر دوران کودکی، خانواده و نوستالژی است. هرچند این شرکت در تاریخچه کوتاه خود چندین بار لوگوی خود را تغییر داده است، اما همیشه اصل نماد آن یعنی دوربین را حفظ کرده است.
بازطراحی لوگو هر چند وقت یکبار می‌تواند وسوسه انگیز باشد، اما زمانی که لوگویی مطابق با ماموریت و ارزش های برند خود دارید، باید سعی کنید آن را حفظ کنید. لوگویی که ویژگی های اصلی برند شما را به اشتراک می‌گذارد، ارزش بالایی دارد .
اینستاگرام از زمان تأسیس تاامروز چهار بار طراحی لوگو خود را تغییر داده است. بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک بیاندازیم.

طراحی لوگو اینستاگرام در سال 2010

لوگوی اصلی اینستاگرام دارای یک دوربین پولاروید با نوار رنگین کمان بود. دوربین‌های پولاروید یا دوربین‌های عکاسی فوری به طور گسترده در دهه 1980 برای گرفتن عکس‌های سریع مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نماد دوربین پولاروید برای این پلتفرم که مخصوص اشتراک‌گذاری عکس بود، کاملا مناسب به نظر می‌رسید. از طرفی، لوگوی طراحی شده توسط یکی از بنیانگذاران اینستا کاملا منحصر به فرد بود و در بین رقبا نیز متمایز دیده می‌شد.

طراحی لوگو اینستاگرام تا سال 2011

هر چند این لوگو برای پلتفرم شبکه های اجتماعی عالی به نظر می‌رسید، کوین تصمیم گرفت از یک طراح حرفه ای برای باز طراحی لوگو اینستاگرام کمک بگیرد. کول رایز، یک عکاس و طراح حرفه ای، برای باز طراحی لوگو استخدام شد. کول از دوربین Bell & Howell الهام گرفت و از آن در لوگوی اینستاگرام استفاده کرد. لوگوی جدید هم ساده و هم جذاب بود.

طراحی لوگو اینستاگرام تا سال 2016

لوگوی2011 نسخه به روز شده آرم تجاری سال 2010 بود. لنز براق تر شد و لبه‌ها گرد تر شدند. متن Insta اضافه شد و درست در زیر رنگین کمان عمودی قرار گرفت. نسخه 2011 بسیار تمیزتر و از نظر زیبایی شناسی دلپذیر بود.

طراحی کنونی لوگو اینستاگرام 

نسخه فعلی آرم تجاری اینستاگرام هیچ شباهتی به نسخه های قبلی ندارد. نماد جدید مسطح است و به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن روندهای مینیمالیستی طراحی شده است. سبک مینیمالیسم در طراحی لوگو در چند سال گذشته توسط بسیاری از برندهای معروف استفاده شده است زیرا به برندها اجازه می‌دهد تا با استفاده از عناصر طراحی کمتر، پیام بهتری را به مخاطب منتقل کنند. هرچند لوگوی جدید اینستاگرام به طور کامل بازنگری شده است، اما نمادی که اینستاگرام را معرفی می‌کند، یعنی دوربین، حفظ شده است.

بررسی لوگوتایپ اینستاگرام 

لوگوتایپ های مختلفی در طول سال‌ها توسط اینستاگرام به کار گرفته شده است.
اکنون که تمام لوگوهایی را که در طول سال‌ها توسط این شبکه اجتماعی منتشر شده را بررسی کرده‌ایم، زمان آن رسیده است که به لوگوتایپ هایی که اینستاگرام استفاده کرده، نگاهی بیندازیم.

2010

طراحی لوگوتایپ اینستاگرام از یک فونت شکسته دست‌نویس استفاده می‌کرد. حروف به خوبی هماهنگ بودند و حال و هوای سرگرم کننده ای داشتند.

2013

این پلتفرم شبکه اجتماعی در سال 2013 فونت و پالت رنگ را در طراحی لوگو خود تغییر داد. انحنای حروف I و G حذف شدند که باعث شد که لوگوتایپ حرفه ای تر به نظر برسد.

2015

نسخه 2015 تفاوت چندانی با نسخه 2011 خود نداشت. حروف بدون تغییر باقی ماند و تنها تغییر قابل مشاهده پالت رنگ بود. رنگ لوگوتایپ اینستاگرام از آبی دریایی به رنگی پررنگ تر از همان طیف تغییر یافت.

2016 - در حال حاضر

نسخه فعلی لوگوتایپ اینستاگرام مشابه لوگو قبلی است، با این تفاوت که نوشته این پلتفرم آنلاین به رنگ اصلی خود، مشکی تغییر یافته است. این رنگ لوگو را تحسین برانگیز می‌کند و ظاهر حرفه ای تری به آن می‌بخشد.

 

چه ویژگی هایی طراحی لوگوی اینستاگرام را ماندگار می‌کند؟

بررسی پالت رنگ در طراحی لوگو اینستاگرام 

اینستاگرام از رنگ های رنگین کمان برای به تصویر کشیدن شروع های جدید، وعده‌ها، امید، برابری، سرگرمی و شادی استفاده می‌کند. شیب رنگین کمان در آیکون اینستاگرام بلافاصله مخاطب را جذب می‌کند. رنگین کمان همیشه بخشی جدایی ناپذیر از لوگوی اینستاگرام بوده است. 

بررسی فونت لوگوی اینستاگرام 

اینستاگرام لوگوتایپ خود را با استفاده از حروف شکسته سفارشی طراحی کرده است. با این حال، فونت بسیار نزدیک به فونت Bluevinile معمولی به نظر می‌رسد. تایپ فیس در طراحی لوگو اینستاگرام به خوبی با شخصیت برند هماهنگ به نظر می‌رسد.

چه چیزی لوگوی اینستاگرام را متفاوت می‌کند؟

اگر به چند طراحی لوگو معروف نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که چند ویژگی مشترک دارند که آنها را از همتایان خود متمایز می‌کند. لوگوی فعلی اینستاگرام نیز دارای ویژگی های مشابهی است که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند. اجازه دهید نگاهی گذرا به عناصری بیندازیم که نماد اینستاگرام را واقعاً منحصربه‌فرد می‌کند.

مرتبط بودن طراحی لوگو اینستاگرام با پیام برند

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که همه لوگوهای معروف مانند طراحی لوگو کوکو شنل یا طراحی لوگو مرسدس بنز به اشتراک می‌گذارند، مرتبط بودن آنها با میام برند است. مهم نیست که چقدر لوگوی خوبی دارید، اگر طراحی آن با هدف برند شما مرتبط نباشد، تاثیری بر جلب توجه مخاطبین ندارد. یک لوگوی مرتبط به مخاطبان پیام برند را برساند تا بدانند چه انتظاری از آن برند داشته باشند.
طراحی لوگوی اینستاگرام کاملا با پیام برند آن مرتبط است زیرا به وضوح شخصیت برند را نشان می‌دهد. این پلتفرم آنلاین از شیب رنگین کمان و یک لوگوتایپ دوستانه برای آگاه کردن مخاطبان در مورد شخصیت دوست داشتنی خود استفاده کرده است. آیکون که به شکل دوربین انتخاب شده نیز عملکرد اصلی آن یعنی اشتراک گذاری عکس و ویدیو را به مخاطبان اطلاع می‌دهد.  

ساده بودن لوگوی اینستا

ویژگی اصلی بعدی که همه لوگوهای نمادین به اشتراک می‌گذارند سادگی آن است. مثل علامت تیک معروف نایک یا لوگو محبوب کوکاکولا : سادگی ویژگی است که لوگوها را نمادین می‌کند.
جهان امروز با سرعت پیش می‌رود: به این معنی است که مردم زمان کمتری برای تمرکز دارند. توجه‌ها کوتاه تر شده که در نتیجه برندها را به ایجاد لوگوهای ساده و در عین حال قدرتمند سوق داده که در ذهن مخاطب باقی می‌ماند.
طراحی لوگوی اینستاگرام یکی از این همین لوگوها است. نماد فعلی اینستاگرام دارای طراحی مسطح است و فقط جنبه های کلیدی شخصیت برند را برجسته می‌کند. نماد ساده و تایپوگرافی آن هرگز در جذب مخاطب کوتاهی نمی کند.

بیاد ماندنی بودن طراحی لوگوی اینستاگرام 

مطالعات نشان داده اند که مغز ما پیچیده ترین اطلاعات را برای حفظ آن ساده می‌کند. لوگوهای ساده از عناصر طراحی استفاده می‌کنند که مغز ما به راحتی می‌تواند آنها را به خاطر بسپارد. وقتی مشتریان بدون زحمت لوگوی شما را به یاد می‌آورند، ارتباط آن با برند شما برایشان آسان تر می‌شود.
طراحی لوگوی اینستاگرام بدون پیچیدگی و بی نظمی است و جنبه های اصلی برند را به اشتراک می‌گذارد، به همین دلیل است که مخاطب به راحتی می‌تواند نماد آن را با کاربرد این پلت فرم که اشتراک گذاری عکس و ویدیو است، مرتبط کند.
یکی دیگر از ویژگی های اصلی یک لوگوی به یاد ماندنی این است که آنها منحصر به فرد هستند. لوگوی اینستاگرام واقعاً منحصر به فرد است و به همین دلیل مردم آن را به راحتی به خاطر می‌آورند.

بدون محدودیت زمان بودن لوگوی اینستاگرام

لوگوهایی که در طول سال‌ها مرتبط باقی می‌مانند، محدودیت زمانی ندارند. در حالی که استفاده از آخرین ترندهای طراحی هنگام ساخت لوگو وسوسه انگیز است، اما همیشه بهترین کار نیست. در برخی شرایط، استفاده از ترندهای روز برای شیک نشان دادن طراحی لوگو ممکن است تصمیم اشتباهی باشد. 
لوگوی اینستاگرام از طرح های رنگی متعدد بدون پیروی از آخرین ترند روز در طراحی استفاده می‌کند. بسیاری از متخصصان طراحی بیان کرده بودند که این لوگو در جذب مخاطب خود شکست خواهد خورد. اما برخلاف تصور آنها، طراحی لوگو اینستاگرام توانست محبوبیت ویژه ای بین مخاطبین خود میدا کند.
بنابرابن، به نظر می‌رسد طراحی لوگوی فعلی اینستاگرام آنچه را که برای ماندگار شدن لازم است، در خود دارد.

جمع بندی

منحصر به فرد بودن طراحی لوگوی اینستاگرام در سادگی آن نهفته است. دوربین زیبا با یک رنگین کمان، نماد اینستاگرام را جذاب و قدرتمند می‌کند. شخصیت دوستانه پلتفرم و تمایل آن برای کمک به رشد کسب و کارها نیز در لوگوی آن قابل مشاهده است.
اگر شما هم می‌خواهید با طراحی لوگو حرفه ای برای برند خود به موفقیت بیشتری در بازاریابی و برندسازی دست پیدا کنید، همین امروز ساخت لوگو در لوگوساز آنلاین لوگونومی را شروع کنید.