لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1400/02/04

10 ایده برای باز طراحی لوگو مهندسی

اگر تصمیم به باز طراحی لوگو مهندسی خود گرفته اید، پیش از اینکه ایده های مختلفی را بررسی کنید باید علت این طراحی مجدد را مشخص کنید. 
آیا جهت جدیدی را برای خدماتی که در شرکت مهندسی خود ارائه می دهید، انتخاب کرده اید؟
آیا می خواهید طرح لوگو قبلی را که به نظرتان قدیمی شده به طور کامل تغییر بدهید؟ 
پیش از اینکه تصمیم بگیرید باید از خودتان سوال کنید: چه چیزی باعث طراحی یک لوگوی مهندسی حرفه ای می شود؟ چگونه لوگویی خلق کنید تا نه تنها نشان دهنده پیام برند شما باشد بلکه خدمات یا محصولاتی که ارائه می دهید را به خوبی نشان دهید؟
اگر نمی دانید از کجا شروع کنید می توانید به پست "برای طراحی لوگو مهندسی از کجا شروع کنیم؟"، مراجعه کنید. اما، اگر به دنبال ایده هایی برای طراحی لوگو های شگفت انگیز در طیف وسیعی از خدمات مثل مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی پزشکی یا حتی مهندسی نرم افزار می گردید، در این مقاله همراه ما باشید.

چرا طراحی لوگو مهم است؟

لوگو شما اولین نقطه تماس تجارتتان با دنیای خارج است. اگر افراد با مارک تجاری شما ارتباط برقرار کنند، احتمال اینکه در برابر هر چیزی که به آنها ارائه می شود، مشتاق تر باشند، بیشتر می شود. طراحی یک لوگو مهندسی حرفه ای، نیاز به ترکیبی پیچیده از مهارت های طراحی، نظریه خلاق و کاربرد ماهرانه نرم افزارهای گرافیکی دارد.
یک طراح ماهر و حرفه ای می تواند یک لوگو مناسب برای هدف شما خلق کند، اما تسلط بر تمام جنبه های خدمات شما به خصوص در رشته های مهندسی زمان زیادی می برد. بنابراین، اگر ایده خلاقانه ای دارید بهتر است با مشاهده ویدئوهای آنلاین آموزش طراحی لوگو با ایلاستریتور در وب سایت لوگونومی، خودتان دست به کار ساخت لوگو یا باز طراحی لوگو شرکت مهندسی تان شوید.
 لوگو یا مارک تجاری بخشی از یک هویت جدید است که توسط مشتریان هر کسب و کاری از جمله شرکت های مهندسی درک می شود.اگر می خواهید ببینید که چطور لوگوی شرکت مهندسی خود را به بهترین نحو باز طراحی کنید، بهتر است با 10 قانون طلایی طراحان گرافیک برای ساخت لوگو حرفه ای آشنا شوید.

10 ایده برای باز طراحی لوگو مهندسی

10 قانون طلایی طراحان گرافیک در طراحی لوگو

وقتی به کسب و کار یا تجارتی فکر می کنید که زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده، حتما می توانید لوگوی آن را به خاطر بیاورید. فقط با فکر کردن در مورد تجربیاتی که در خصوص استفاده از محصول شرکت یا خدمات آن داشتید به راحتی می توانید لوگو را تصور کنید.
شاید تا همین چند دهه پیش، فقط تعداد معدودی از شرکت ها در یک بازار خاص مثل مهندسی فعالیت می کردند اما اکنون صدها یا شاید هزاران شرکت مهندسی وجود داشته باشند که برای جلب توجه رقابت می کنند. همه می خواهند مشتریان ابتدا به آنها نگاه کنند. همین مسئله موجب شده طراحی لوگو مهندسی از اهمیت ویژه ای برخوردار شود تا هر شرکت بتواند از لحاظ بصری خود را از یکدیگر متمایز کند تا با رقبا اشتباه گرفته نشود.
این تمایز از طریق طراحی هویت برند حاصل می شود. طیف وسیعی از عناصر که همه با هم کار می کنند تا تصویری متمایز در ذهن ما تشکیل دهند. بسته به نوع شرکت مهندسی، این هویت در قالب لوگو می تواند در پلتفرم های مختلفی به نمایش گذاشته شود مثلا با چاپ شدن روی لباس، روی یک وسیله نقلیه، روی کارت ویزیت یا بسته بندی محصول. 
پس اولین نکته طلایی که در باز طراحی لوگو مهندسی باید در نظر گرفته شود، جلب کردن نظر بیننده در هر سایزی است. وقتی به چیزی نگاه می کنیم ابتدا آن را نمی خوانیم بلکه قبل از هر چیز دیگری، شکل و رنگ آن را می بینیم. اگر این جلوه های بصری برای جلب توجه ما کافی باشد، آن را می خوانیم. پس همین نکات باید در طراحی لوگو مهندسی نیز رعایت شود.
وظیفه یک طراح لوگو حرفه ای این است که لوگو را به شکل و رنگی که برای بیننده جالب توجه است خلق کند، زیرا ظاهر بصری، نقشی اساسی در ایجاد ارتباط با مغز و آنچه که بیننده یا مشتری از آن برند تجربه می کند، دارد. 
وقتی لوگو مناسب با یک محصول عالی مطابقت داشته باشد و وقتی برای مدت زمان قابل توجهی این دو عامل مهم با هم در ذهن مخاطبین شکل بگیرند، در نهایت می تواند به یک دارایی ارزشمند برای هر شرکت مهندسی تبدیل شوند.
اما نکته اینجا است که چگونه می توان چنین لوگوی حرفه ای برای شرکت های مهندسی خلق کرد؟ اگر قصد دارید به عنوان یک طراح لوگو، آرم تجاری یک شرکت مهندسی را بازطراحی کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید، ما در ادامه 10 نکته طلایی برای ساخت لوگوی مهندسی جذاب را با شما در میان می گذاریم:

1. زمینه سازی کنید

یکی از جالب ترین قسمت های طراح بودن این است که با هر پروژه جدید، چیزهای جدیدی یاد می گیرید. هر مشتری متفاوت است و حتی در یک حرفه مردم کار خود را به روش های مختلف انجام می دهند.
برای دستیابی به توافق بیشتر در مورد ایده طراحی شما باید از همان ابتدا سوالات صحیح را از مشتری خود بپرسید: چرا اینجا هستید؟ چه کاری انجام می دهید و چگونه آن را انجام می دهید؟ چه چیزی شما را متفاوت می کند؟ مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ چه چیزی برند تجازی شما را ارزشمند کرده است؟
این سوالات ممکن است کاملاً ساده به نظر برسد اما پاسخ دادن به آنها می تواند چالش برانگیز باشد و به سوالات بیشتری در مورد خدماتی که مشتری شما ارائه می دهد، منجر می شود. آنچه در این مرحله از یک پروژه کشف می کنید به تعیین قوی ترین جهت ممکن برای باز طراحی لوگو شرکت مهندسی کمک می کند.

2. صفحه طراحی خود را درست آماده کنید

استفاده از ورق کاغذ برای طراحی اولیه، فرصتی برای استراحت چشمانمان از تابش خیره کننده پیکسل های روشن است که تمایل به تسلط بر زندگی ما دارند. 
از طرف دیگر، ثبت ایده های مختلف طراحی می تواند روی یک ورق کاغذ، وقتی دستگاه دیجیتالی بین دست و مغز ما وجود ندارد، بسیار سریع باشد. بنابراین، اگر شب با ایده ای که نمی خواهید آن را از دست بدهید بیدار می شوید، قلم و کاغذ کنار تخت شما، ایده آل ترین روش برای به خاطر سپردن آن است. ترسیم همچنین قرار دادن اشکال را دقیقاً در مکانی که می خواهید آسان می کند - همیشه وقت دارید که در نهایت ترسیم های خود را به قالب دیجیتالی در بیاورید.
همیشه قبل از دیجیتالی کردن لوگو، ایده های طراحی را برای مشتری توصیف می کنید، به اشتراک گذاشتن یک یا دو طرح می تواند مفید باشد، زیرا تجسم آرم تجاری را بدون حواس پرتی ناشی از حروف چاپی و رنگ برای آنها آسان تر می کند. البته بهتر است ایده های زیادی را به اشتراک نگذارید - فقط بهترین ایده ها.

3. سیاه و سفید کار کنید

اضافه کردن رنگ را به مرحله آخر موکول کنید. این روش به شما کمک می کند تا توجه خود را بر روی اصول اولیه ایده متمرکز کنید تا چیزی که تغییر آن بسیار آسان تر است. یک ایده ضعیف را نمی توان با یک پالت رنگی جالب نجات داد، در حالی که یک ایده خوب بدون توجه به رنگ همچنان هم خوب خواهد بود. یک نماد شناخته شده را در ذهن خود به یاد بیاورید. این شکل و نماد آن برند است که ما قبل از پالت رنگی اش به یاد می آوریم. فرقی نمی کند یک سیب گاز زده باشد، سه نوار موازی، چهار دایره بهم پیوسته در یک خط افقی یا هر چیز دیگری. در حقیقت خطوط، اشکال و ایده برای ما جلب توجه کرده است نه رنگ آن. 

4. سبک لوگو را درست انتخاب کنید

سبک لوگو باید با ایده ها و فعالیت های برند خود مرتبط باشد. لوگو ماسکات بیش از آنکه برای طراحی لوگو شرکت مهندسی مناسب باشد، برای یک مهدکودک مناسب است. یک پالت صورتی و زرد فلورسنت به شما کمک نمی کند تا پیام یک شرکت مهندسی را به مخاطبینش برسانید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

5. سادگی لوگو را هدف قرار دهید

سادگی به شناخت کمک می کند، به ویژه هنگامی که بسیاری از مارک ها برای جلب توجه مخاطبین رقابت می کنند. شما می خواهید به مخاطبین فرصت دهید فقط پس از یک نگاه، سریعا لوگوی طراحی شده شما را به یاد بیاورند، و این با یک طراحی بیش از حد پیچیده امکان پذیر نیست. یک لوگو تجاری باید روی مفهوم متمرکز شود و در عین حال بسیار ساده باشد تا به یاد ماندنی شود.

6. لوگو را متمایز طراحی کنید

سعی کنید طرح متفاوتی را برای باز طراحی لوگو مهندسی در نظر بگیرید. اگر رقبای شما، همه از سبک تایپوگرافی خاص یا یک نوع پالت رنگ یا نماد برای نشان دادن نام تجاری خود استفاده می کنند، وقت آن رسیده که شما کار دیگری انجام دهید. این فرصت عالی، به شما کمک می کند تا مشتریان شما را از دیگر رقبا بهتر تشخیص بدهند.
یکی از راه های دستیابی به آرم های منحصر به فرد و متمایز، ساخت یک نوع فونت سفارشی است که نه تنها در طراحی لوگو مهندسی استفاده می شود، بلکه در عناوین بازاریابی آن برند نیز دیده می شود.

7. نمایش لوگو در پلتفرم های مختلف را در نظر بگیرید

به ندرت اتفاق می افتد که باز طراحی لوگو مهندسی فقط برای یک هدف انجام گیرد. معمولا، شرکت های مهندسی که نیاز به باز طراحی لوگو پیدا می کنند، طرح لوگوی قبلی خود را مناسب برای استفاده در وب سایت، شبکه های اجتماعی، کارت ویزیت یا حتی بیلبورد نمی دانند. به همین دلیل است که در طرح ارائه شده به مشتری باید به نحوی باشد که نشان دهد این آرم تجاری چگونه در سایزها و پلتفرم های مختلف در نظر مشتریان بالقوه ظاهر می شود. 

8. زیاد تحت اللفظی نباشید

نیازی نیست لوگو مهندسی به وضوح نشان دهد، آن شرکت چه کاری انجام می دهد، در واقع، اگر این کار را نکند بهتر است، زیرا هرچه لوگو انتزاعی تر باشد، ماندگاری بیشتری دارد. در حقیقت نمادی که انتخاب می کنید با مفهوم فعالیت ها و پیام برند را برساند نه اینکه مستقیما به آن اشاره کند. این نماد به مرور زمان وقتی بین فعالیت های شرکت مهندسی و شکل و رنگ لوگو تجاری، ارتباطاتی ایجاد می شود، در چشم عموم مردم معنی می یابد.

9. به یاد داشته باشید نمادها ضروری نیستند

باز طراحی لوگو مهندسی به سبک ترکیبی شامل نماد و تایپوگرافی می تواند بهترین ایده باشد در این شرایط نسخه ای از لوگو که در پلتفرم های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد می تواند فقط شامل  نماد باشد که به مخاطب کمک می کند نام برند را به خاطر بیاورد. این نماد ممکن است طرحی ساده از یک حرف نام شرکت مهندسی باشد یا ممکن است یک نماد را در خود داشته باشد که می تواند به عنوان یک عنصر طراحی ثانویه استفاده شود.
در هر صورت به خاطر داشته باشید که خوانایی هر لوگو، کلیدی طلایی جلب توجه کردن آن است و بنابراین طرح های شما باید در همه اندازه های بزرگ و کوچک به وضوح قابل تشخیص باشند.

10. مخاطبین هدف را در باز طراحی لوگو نظر بگیرید

اگر کمی هوش و ذکاوت در کار داشته باشید طراحی شما می تواند به مخاطبین هدف کمک کند که لوگوی برند را راحت تر به خاطر بیاورند. طرح های شما باید برای جلب توجه مخاطبین هدف ارائه شود. این ایده، برای باز طراحی لوگو مهندسی نیز باید در نظر گرفته شود. اینکه فعالیت های شرکت دقیقا با کدام دسته از مخاطبین مرتبط است اهمیت زیادی در ایجاد تعادل بین سبک، رنگ و طرح لوگو دارد. 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با 10 ایده برای باز طراحی لوگو مهندسی آشنا کنیم. این ایده ها به شما کمک می کند که لوگوهای جذاب و به یاد ماندنی خلق کنید که برای مخاطبین تان جلب توجه کند.