لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/08/12

طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW

طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW یکی از متداول ترین آموزش هایی است که در اکثر سایت هایی که نرم افزار های مختلف را آموزش می دهند به چشم می خورد. امروزه تمامی شرکت ها، موسسات و حتی انجمن ها و گروه های کوچک نه چندان رسمی برای معرفی خود به مخاطبان از یک نماد یا آرم استفاده می کنند که در دنیای مارکتینگ از آن با عنوان لوگو یاد می شود.
از این رو نرم افزار های مختلفی برای طراحی این نماد ها و لوگو ها از کمپانی های مختلف طراحی و عرضه شده اند. در این نوشتار ما قصد داریم معروف ترین این برنامه ها، یعنی کورل دراو CorelDRAW را مورد بررسی قرار دهیم. مزیت های این برنامه را نسبت به سایر برنامه ها بررسی کنیم و همچنین یک نمونه طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW را به شما آموزش دهیم.
مهم ترین موضوع قابل بحث در مورد برنامه های طراحی لوگو توجه به برداری و یا پیکسلی بودن خروجی آنان است. فایل های برداری این مزیت را نسبت به فایل های پیکسلی دارند که از پیکسل ها تشکیل نشده اند؛ و ما برخلاف فایل های پیکسلی اندازه فایل های برداری را هرچه قدر هم تغییر دهیم، دچار افت کیفیت نخواهند شد.
خبر خوب به شما این است که فایل های خروجی کورل دراو CorelDRAW از نوع برداری هستند؛ پس شما می توانید با خیال راحت، اندازه اشکال ترسیم شده را بدون کوچک ترین تغییر محسوسی بزرگ و یا کوچک نمایید.
موضوع حائز اهمیت دیگر در مورد این نرم افزار، فضای کامل و در عین حال ساده شده کورل دراو CorelDRAW است که باعث می شود یادگیری این نرم افزار بسیار ساده باشد. این موضوع رامی توان از مقایسه تایم فیلم های آموزشی طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW با آموزش های مرتبط با دیگر برنامه های طراحی متوجه شد.

مزیت های طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW نسبت به دیگر برنامه ها

به جرأت می توان گفت این نرم افزار اگر محبوب ترین نرم افزار طراحی گرافیکی در بین ایرانیان نباشد؛ یکی از محبوب ترین این تیپ از برنامه ها به شمار می رود. در ادامه این مطلب قصد داریم برنامه طراحی لوگو کورل دراو را به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و همچنین این برنامه را با سایر نرم افزارهای رایج مانند ادوبی ایلستریتور و ادوبی فتوشاپ مقایسه کنیم.

مقایسه CorelDraw با Illustrator Adobe و Adobe photoshop

مهم ترین مزیت کورل دراو CorelDraw و ایلستریتور Illustrator نسبت به فتوشاپ photoshop در نوع فایل خروجی آنان است چرا که برخلاف فایل های فوتوشاپ که از پیکسل ها تشکیل شده اند و در هنگام بزرگنمایی دچار افت کیفیت خواهند شد، از نوع برداری هستند که تغییر اندازه، کیفیت آنها را تغییر نخواهد داد.
هم چنین می توان کار تخصصی فتوشاپ را ادیت تصاویر معرفی کرد که با فلسفه ی دو برنامه دیگر که ایجاد تصاویر است مغایرت دارد. پس بهتر است به مقایسه کورل دراو و ایلستریتور بپردازیم.
همان طور که قبلا عنوان شد طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW برای افراد مبتدی بسیار آسان تر است چرا که فضای این برنامه به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده است.با این وجود حتی برخی از طراحان حرفه ای نیز کار با کورل دراو را به طراحی لوگو با ایلستریتور ترجیح می دهند.
علاوه بر این در کشور های خارجی که نسخه های کرک شده به راحتی در دسترس نیستند و و کاربران از طریق قانونی و پرداخت هزینه از برنامه ها استفاده می کنند، طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW بسیار به صرفه تر از استفاده از ایلستریتور است.
با این وجود اگر بخواهیم از نظرمشابهت فضای کاربری با سایر برنامه ها این دو نرم افزار را بررسی کنیم ایلستریتور برنده مسابقه است چرا که بسیاری از برنامه های مطرح دیگر با ایلستریتور خاستگاه مشترک دارند و توسط شرکت ادوبی منتشر شده اند.
مورد دیگر مقایسه کاربرد این نرم افزار ها است. از کورل دراو برای طراحی بروشور، بنر، لوگو، پوستر و... استفاده می شود در حالی که از ایلستریتور برای صنایع بسته بندی، ساخت بازی های گرافیکی، چاپ سه بعدی و.... استفاده می شود.
همچنین اگر بخواهیم از تفاوت تصویرپیش نمایش در مانیتور و تصویر چاپ شده در پرینتر سخن به میان بیاوریم می توان گفت که بین تصویر پیش نمایش و تصویر نهایی در نرم افزار ایلستریتور تشابهات بیشتری وجود دارد.
در پایان می توان گفت هر دوی این نرم افزارها برای طراحی بسیار مفید هستند و بین آن ها تفاوت های ناچیزی وجود داردکه معمولا این برتری ها ریشه در تفاوت نگرش های افراد به موضوعات مختلف دارد. اما اگر شما بتوانید به هر دوی این نرم افزار ها تسلط داشته باشید و در کنار آن از عنصر خلاقیت بهره بگیرید می توانید به یک متخصص در طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW یا ایلستریتور تبدیل شوید.

 

طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW

 

راهنمای طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW

1- ایجاد برگه جدید

برای طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW لازم است پس از باز کردن نرم افزار اقدام به ایجاد یک برگه جدید کنید. در این قسمت بسیاری از اندازه های استاندارد برای موارد چاپی، اندازه های استاندارد برای فرمت های مختلف تصاویر و... به صورت پیش فرض در نرم افزار تعبیه شده است که کار را برای شما آسان می کند. ضمنا دوباره یادآوری می شود که شما هرموقع بخواهید می توانید اندازه صفحه و تمام آبجکت ها را بدون تغییر کیفیت آنان تغییر دهید.

2- بهره گیری از شکل یا وکتور مناسب

پس از بازشدن صفحه جدید اکنون شما می توانید با استفاده از اشکال گوناگون نسبت به طراحی لوگوی خود اقدام نمایید. بسته به نوع فعالیت شرکت یا موسسه خود می توانید از اشکال و آبجکت های گوناگون مانند شکل های هندسی و یا حتی از وکتور ها و آیکون های خام بهره بگیرید. نقطه عطف ماجرا این است که حین طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW وکتور های پیش ساخته نیز به حالت برداری در خواهد آمد در نتیجه به راحتی اندازه آن ها قابل تغییر خواهد بود.

3- استفاده از رنگ متناسب با فعالیت

از آن جا که لوگوها جزو محتواهای بصری هستند توجه به این نکته ضروری است که لوگوی شما علاوه بر داشتن شکل مناسب باید دارای رنگی چشم نواز و البته متناسب با موسسه یا شرکت شما باشد.
در طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW علاوه بر انتخاب رنگ های متنوع برای آبجکت ها و دور آنها، می توان به این اشکال افکت های گوناگون داد، مثلا با افزودن سایه می توانید به لوگوی خود عمق دهید. نکته دیگر در مورد رنگ این است که می توان نوع رنگ را RGB یا CYMK انتخاب کرد که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارا هستند.

4-استفاده از عنصر متن

مزیت دیگر کورل نسبت به سایر برنامه ها در استفاده از عنصر متن است که فونت های فارسی را نیز پشتیبانی کرده و یکی از دغدغه های ایرانیان را مرتفع نموده است. پس شما می توانید با فونت های مورد علاقه خود از حروف لاتین و فارسی در لوگوی خود استفاده کنید.
در پایان یاد آوری این نکته ضروری است که خلاقیت نکته کلیدی در تمامی طراحی ها از جمله طراحی لوگو است و شما می توانید در صورت دارا بودن این استعداد به راحتی اقدام به طراحی لوگوهای باکیفیت نمایید.

آموزش طراحی لوگو املاک با کورل دراو CorelDRAW

در طراحی لوگو با کورل درا نکات زیادی وجود دارد که برای خلق لوگوی منحصر به فرد و متمایز باید در نظر بگیرید. مهمترین عناصری که در طراحی لوگو حرفه ای تاثیر گذارند، عبارتند از:

• رنگ لوگو
• تایپوگرافی لوگو
• شکل یا نماد به کار رفته در لوگو
• چیدمان عناصر مختلف لوگو

در طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW باید قابل تشخیص بودن، متمایز بودن و همچنین به کار بردن رنگ های مناسب با برند در نظر گرفته شود. برای آموزش طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW در این مقاله یک نمونه لوگوی املاک را با هم طراحی می‌کنیم تا با ابزارهای این نرم افزار حرفه ای طراحی لوگو آشنا شویم.
همانطور که در راهنمای طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW اشاره کردیم ابتدا باید یک سند جدید خلق کنیم. برای شروع کار، اندازه صفحه اهمیت چندانی ندارد چون قرار است یک لوگو با فرمت وکتور خلق شود که می توان هر زمانی اندازه آن را به سایز مطلوب بدون از دست دادن کیفیت، تغییر داد.
برای ایجاد سند جدید به مسیر زیر بروید:
(File > New)
سپس مقدار رنگ را روی Default RGB ست کنید. می توانید مقدار رزولوشن را روی 300 قرار بدهید و سپس با کلیک کردن روی گزینه OK، وارد محیط کار طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW شوید.

تایپوگرافی لوگو در کورل دراو

یکی از مهمترین عناصری که قصد داریم در طراحی لوگو املاک خودمان استفاده کنیم، عدد ۴ است. برای نوشتن این عدد از قسمت text tool ابزار نوشتن را انتخاب میکنیم. سپس روی صفحه کلیک کرده و عدد ۴ را تایپ می کنیم از قسمت Interactive Property bar می‌توانیم فونت را روی Arial MT Black 1000 pt تنظیم کنیم.
سپس متن بعدی که در این لوگو کلمه SALE در نظر گرفته شده را برای طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW تایپ کرده و فونت آن را روی Arial MT Black 260 pt تنظیم می کنیم.
در مرحله بعد طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW به منظور سفارشی سازی متنی که تایپ کردیم، به مسیر زیر می رویم:
(Object>Convert to Curves or Ctrl+Q)
خوب حالا باید حروف مختلف متنمان را از یکدیگر جدا کنیم برای این کار می توانیم مسیر زیر را طی کنید
(Objects>Break Curve Apart or Ctrl+K)
با نگه داشتن کلید shift و کلیک کردن روی عدد ۴ پس زمینه عدد، انتخاب شده و با فشردن دکمه delete نوشتار ما به شکلی که در زیر می بینید، تبدیل می شود. پس از اینکه حروف مورد نظر را به شکل دلخواه درآوردید می توانید آنها را در صفحه جابجا کنید و در کنار یکدیگر به شکل دلخواه خود بچینید.

 

طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW


وارد کردن نماد یا تصاویر به محیط کورل دراو

در مرحله نهایی شما باید نماد تصویر مورد نظر خودتان را به لوگو اضافه کنید. بهتر است تصاویر را از نوع وکتور انتخاب کنید تا کیفیت لوگوی شما پایین نیاید.
بسیاری از شکل ها و نماد هایی که در لوگو های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، در قسمت Get More در نرم افزار کورل درا در دسترس شما قرار دارد و می توانید یکی از آنها را انتخاب کرده و به لوگوی خود اضافه کنیم.

 

طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW


ویرایش رنگ لوگو

معمولاً زمانی که عناصر مختلف را کنار یکدیگر می چینید باید رنگ آنها را به شکل دلخواه خود در بیاورید تا هماهنگی لازم را داشته باشند. برای این کار می توانید از گزینه spot color در طراحی لوگو با نرم افزار کورل درا استفاده کنید. در این قسمت چند رنگ محدود و پرکاربرد در اختیار شما قرار می‌گیرد اما اگر دقت رنگ برای تان مهم است می توانید از پالت رنگ موجود، رنگ مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.
برای طراحی این لوگوی املاک ما دو رنگ PANTONE 108C و PANTONE Black 6C را در نظر گرفتیم. برای تغییر رنگ ابتدا باید عنصر مورد نظر را انتخاب کرده و روی Status bar کلیک کنید سپس با انتخاب Edit Fill از قسمت Palettes و در نهایت انتخاب Palette drop down list و اختصاص دادن Pantone Solid coated به عنصر انتخاب شده رنگ مورد نظر را برای آن به کار ببرید.
این روش را می‌توانید برای تمام عناصر موجود در طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW به کار ببریم.
لوگوی خلق شده در این نرم افزار به فرمت وکتور طراحی می شود پس می توانید آن را به سایز دلخواه خود در آورده و در تمامی پلتفرم ها از جمله کارت ویزیت، بروشور و حتی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

 

طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW


جمع بندی

کورل دراو Corel Draw یک نرم افزار مناسب برای طراحی تصاویر دوبعدی مانند لوگو، بنر، پوستر و.... است که نخستین بار در سال 1989 توسط شرکت corel corporation که در شهر اتاوای کانادا مستقر است، منتشر شد. از آن زمان تاکنون این برنامه به نوعی پرچمدار سایر نرم افزار های این شرکت است و بیشتر تلاش کارکنان آن در جهت ارتقای سطح کیفی این برنامه است. نتیجه این تلاش این بوده که این نرم افزار همواره در رقابت با نرم افزار های سایر کمپانی ها پا به پا پیش رفته است.
طراحی لوگو با کورل دراو CorelDRAW برای مشاغل بسیاری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه از نرم افزار کورل دراو در صنعت طراحی لوگو پوشاک، آژانس های تبلیغاتی طراح لوگو و بروشور، طراحان بنرها و پوسترها و .....استفاده می شود.