لوگونومی
دسته بندی : لوگو | منتشر شده در تاریخ : 1398/12/15

چگونه لوگوی خودتان را طراحی کنید

لوگو های موفق معمولا لوگوهای ساده هستند تا بتوانند به چشم مشتریان غیرحرفه‌ای نیست جلوه کنند. به نظر می رسد طراحی لوگو کار ساده ای باشد اما در حقیقت برای طراحی لوگو باید دید هنری خوبی داشته باشید و از طرف دیگر مهارت های لازم برای دستکاری کردن شکل ها، رنگ ها، طرح ها و دست نوشته ها را پیدا کنید. طراحی یک لوگوی خوب به صبر و حوصله و تلاش زیادی نیاز دارد.
برای طراحی لوگوی خودتان می توانید یک طراح لوگو را استخدام کنید تا کل فرایند را برای شما انجام دهد. اما اگر بودجه شما محدود باشد و ایده هایی نیز در ذهن خودتان داشته باشید می ‌توانید با فراگیری اصول طراحی، لوگوی خودتان را خلق کنید.

1. از طراحی های دیگر الهام بگیرید.

بررسی لوگو های دیگر شرکت ها با جزئیات کامل می تواند به شما ایده هایی مناسبی برای طراحی لوگوی خودتان بدهد. در بررسی لوگوهای دیگر شرکت ها باید سعی کنید عناصر جذاب آنها را پیدا کنید تا بتوانید سبک مناسب لوگوی خود را تشخیص دهید.
به لوگوی برندهای مشهور و موفق و نگاهی بیندازید و از آنها الهام بگیرید می توانید تصاویر آنها را پرینت بگیرید و آنها را روی صفحه کامپیوتر خود سیو کرده و آلبومی از لوگو ها تهیه کنید. سپس آنها را با یکدیگر مقایسه کنید و عناصر موجود در آنها را تشخیص دهید. به عنوان مثال سوالات زیر را از خود بپرسید:

• آیا خطوط شکسته یا منحنی و یا ترکیبی از هر دو در لوگوهای استفاده شده است؟
• آیا طراحی لوگو متقارن است؟ اگر نه چه عناصری در لوگو تعادل را ایجاد کردند؟
• نحوه قرارگیری این عناصر در لوگو به صورت مرکزی یا غیر مرکزی است؟
• شکل های مورد استفاده در لوگو چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
• آیا اشکال روی هم قرار گرفته‌اند به هم چسبیده اند یا در مرکز تمرکز دارند؟
• آیا لوگو ها تک رنگ هستند یا چند رنگ؟ کنتراست رنگ ها با یکدیگر چگونه است؟
• آیا فضاهای سفید در طراحی لوگو دیده می شود؟
• آیا خطوط شکسته یا شکل های ناقص در آن دیده می شود؟

پاسخ این سوالات موجب می‌شود بتوانید الگوهای موجود در لوگو های طراحی شده را تشخیص داده و بهترین آنها را برای صنعت خود انتخاب کنید. آنچه که مشتری از لوگوی شما درک می‌کند مهمترین بخش برندتان را تشکیل می دهد. به همین علت باید طراحی لوگو دقیقاً با محصولات و خدماتی که می خواهید به مشتری ارائه دهید همخوانی داشته باشد. لوگو های رنگی معمولاً برای جلب توجه قشر جوان مورد استفاده قرار می گیرند و اگر می‌خواهید اعتماد اقشار خاصی مانند بانوان را جلب کنید باید از رنگ های ملایم استفاده کنید. در هر صورت طراحی لوگوی خودتان باید بر اساس هویت برندتان باشد.

2. تصمیم بگیرید که طراحی مبتدی میخواهید یا حرفه ای.

برنامه های لوگوساز انتخابی هستند که می توانید با استفاده از آن ها لوگوی خودتان را طراحی کنید و نیاز به هیچ مهارت خاصی نیز ندارید. در این وب سایت ها یا اپلیکیشن های لوگوساز، تمپلیت هایی با تصاویر و فونت ها طراحی شده که می توانید با کمک آنها تغییراتی در لوگو ها ایجاد کرده و لوگو خودتان را با طراحی مبتدی بسازید. این نرم‌افزارها برای افرادی که تازه میخواهند تجارتی راه بیندازند کاملا مناسب است و با چند تغییر ساده می توانید به طراحی لوگوی خودتان دست پیدا کنید.
از طرف دیگر داشتن یک لوگوی حرفه ای و خاص می تواند برند شما را کاملا از سایر برندها متمایز کند. به هر حال برای طراحی چنین لوگویی باید مهارت‌های لازم را کسب کنید و با اصول طراحی لوگو آشنا باشید.
اگر تجارت موفقی دارید و مشتریان بسیاری که به شما وفادارند و با چند رقیب مستقیم نیز روبرو هستید و می خواهید برندسازی پایدار و مستحکمی داشته باشید؛ حتما باید یک لوگو حرفه ای طراحی کنید.
همچنین در صورتی که قصد دارید از طریق تجارت آنلاین، کسب و کار خود را گسترش دهید و بر روی مخاطبین مجازی تاثیر بگذارید باید یک لوگو حرفه ای و برجسته طراحی کنید.

3. یک تمپلیت را تبدیل کنید.

اگر می خواهید از یک اپلیکیشن یا وب سایت لوگو ساز استفاده کنید؛ بهتر است به دنبال برنامه هایی باشید که تعداد زیادی تمپلیت قابل ویرایش در اختیار شما قرار می دهند. هرچه بیشتر بتوانید طراحی خود را سفارشی کنید؛ نتیجه نهایی مطلوب تر خواهد بود. سفارشی سازی تمپلیت های ارائه شده شانس شبیه بودن لوگوی شما را به دیگر لوگو های تجاری کاهش می دهد.
برای طراحی لوگوی خودتان تمپلیتی را انتخاب کنید که نماد مورد پسند شما را دارد و سپس فونت ها و رنگ های آن را تغییر دهید تا طراحی لوگو خودتان به دست آید. زمانی که به نتیجه رسیدید سعی کنید نمادی که انتخاب کرده اید با نام برند و نوع صنعت شما همخوانی داشته باشد.
در مرحله بعد باید روی کلمات و فونت هایی که انتخاب می کنید کار کنید. یک روش ساده جا دادن نام برند ها با حروف و فونت های مناسب در مرکز نماد لوگو است که می‌توانند در اولین نگاه توجه مشتری را جلب کند. در ادامه چند روش تبدیل تمپلیت را به شما آموزش می دهیم تا لوگو خودتان را بسازید.
قاب گذاری: کلمات را اطراف نماد لوگو به صورت یک باکس یا دایره ای بچینید. نمونه هایی از این نوع لوگو شامل لوگوی استار باکس Starbucks و ان بی سی NBC است.
دو خطی: از کلمات با دو رنگ متمایز که تضاد کامل ایجاد می‌کنند؛ استفاده کنید. لوگوی بیتس آدیو Beats Audio از این نوع است.
به هم چسباندن حروف: حروف و کلمات را به صورت چپ چین، راست چین یا در مرکز به هم بچسبانید. لوگوی رنج روور Land Rover از این نوع است.
تغییر در زاویه نوشتن: طرز نوشتن حروف و کلمات را به صورت الگوی غیر خطی تغییر دهید می توانید از لوگوی شرکتهای هوم دیپات Home Depot و اوشن اسپری Ocean Spray الهام بگیرید.
اگر تصمیم گرفته اید از وب سایت های اپلیکیشن های لوگو ساز استفاده کنید باید نحوه انتخاب فونت و کلمات شما کاملا منحصر به فرد باشد.

 

چگونه لوگوی خودتان را طراحی کنید

 

4. از نرم افزار طراحی لوگو حرفه ای کمک بگیرید.

از نرم افزارهایی که تصاویر با کیفیت بالا دارند؛ استفاده کنید باید از برنامه هایی بهره بگیرید که با آنها آشنا هستید و می توانید از ابزار های آن ها به راحتی استفاده کنید. در صورتی که از نرم افزارهایی مانند میکروسافت پینت یا پاورپوینت استفاده کنید؛ لوگو بعد از تغییر سایز و ویرایش، وضوح خود را از دست خواهد داد.
برای رسیدن به بهترین نتیجه باید با فایل های وکتور که اندازه آنها قابل تغییر است کار کنید این فایل ها معمولاً با پسوند ai, eps and svg ایجاد می‌شوند و دارای پس زمینه های شفافی هستند که می‌توانید لوگو را در هر سایزی روی آن نمایش دهید. بنابراین برای طراحی لوگو خودتان حتما از نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند ادوبی ایلوستریتور Corel Draw ،Adobe Illustrator یا به وب سایت هایی با اپلیکیشن های رایگان مانند GIMP استفاده کنید.
اگر با طراحی در فرمت وکتور راحت نیستید می‌توانید فایل های دیگر را به فرمت وکتور در بیاورید فقط باید اطمینان یابید که طراحی اصلی به اندازه کافی بزرگ و واضح هست تا زمانی که به فرمت وکتور درمی‌آید؛ کیفیت آن حفظ شود.

5. ایده های خود را روی کاغذ بیاورید.

اگر می خواهید یک طراحی کاملاً جدید برای لوگوی خودتان داشته باشید از نسخه‌های دست‌نویس با مداد یا خودکار استفاده کنید و ایده های خود را با هر چیزی می توانید طراحی کنید. نگران مهارت نقاشی خود نباشید هدف این است که بتوانید یک ایده اولیه برای طراحی لوگو به دست آورید. کشیدن خطوط بر اساس آنچه که از ذهن تان بر می آید به شما قدرت می دهد تا طراحی های خلاقانه روی کاغذ داشته باشید. اگر با یک نرم افزار طراحی مبتدی شروع کنید به شکل ها و نمادهایی که در ذهن خودتان وجود دارد تکیه کرده و به همان ها محدود می شوید.
اگر ایده خاصی به ذهنتان نمی رسد می‌توانید با سرچ کردن در وب سایت ها چند طرح لوگو را به ذهن بسپارید و سعی کنید لوگو خودتان را از روی آنها خلق کنید. چند طرح را در یک صفحه بکشید و سعی کنید آنها را با هم مقایسه کنید. بهتر است نوشته ها و دست نویس هایی را نیز به آن اضافه کنید. سپس به لوگوهایی که کشیده اید نگاه کنید و سعی کنید تغییراتی در آنها ایجاد کنید تا بهترین تطابق را با خصوصیات مورد نظر برند شما داشته باشد.

6. از اشکال ساده استفاده کنید.

اجازه دهید اشکال مختلف شما را هدایت کند. طراحان معمولاً از شکلهای پایه برای خلق لوگوهای جذاب و کشیدن اشکال پیچیده تر استفاده می کنند. این روش برای ایجاد تقارن و تناسب بسیار مناسب است و موجب می شود از کشیدن خطوط اضافه پرهیز کنید. می توانید از روش های هوشمندانه زیر برای خلق اشکال خود استفاده کنید.
لایه گذاری: روی هم کشیدن اشکال می تواند در خلق یک شکل بزرگ تر به شما کمک کند. فرقی نمی‌کند که این اشکال برای شما مفهومی داشته باشند یا نه فقط کافی است از روی هم قرار گرفتن اشکال برای ایجاد یک شکل بزرگ تر را تمرین کنید. به عنوان مثال تصور کنید می خواهید لوگویی به شکل یک خرگوش بکشید سعی کنید خرگوش را با کشیدن اشکال ساده ای مانند دایره، بیضی مثلث و غیره خلق کنید.
حذف کردن: زمانی که شکل های اصلی را لایه گذاری کرده و بر روی هم قرار دادید باید برخی از خطوط را حذف کنید تا فضاهای منفی ایجاد کنید. برای راهنمایی بیشتر میتوانید به لوگوی محصولات مشهور مانند پپسی، آدیداس و میتسوبیشی توجه کنید.

جایگزین کردن: اشکال می توانند همانطور که شما دوست دارید به تقارن برسند و یک لوگوی جذاب را شکل دهند. به عنوان مثال به سیبی که در لوگوی اپل گاز زده شده فکر کنید. طراح احتمالاً در ابتدا از یک دایره ساده برای خلق لوگویی به شکل سیب استفاده کرده و سپس تکه ای از آن را با دایره های دیگر حذف کرده است. با وجود اینکه چنین دایره ای در طراحی اصلی دیده نمی شود اما تقارن و توازن مناسبی را در منحنی های موجود در بخش گاز زده شده در سیب لوگو اپل ایجاد کرده است.

طراحی لوگو یک چالش است به طوریکه ممکن است جای اینکه ایده های مناسبی برای خلق لوگو به ذهنتان برسد از ایده‌های نامناسب استفاده کنید اما نباید تسلیم شوید. اگر پس از طراحی یک لوگو متوجه شدید که هیچ تطابقی با مفهوم مورد نظر شما نداشته است و تمام عناصر موجود را حذف کنید و سعی کنید از دیدگاه دیگری به خلق شکل ها و ترکیب کردن آنها با هم بپردازید این روش به شما کمک می کند که بتوانید لوگو ها را مانند یک طراح حرفه ای شکل دهید.
اگر صبر و حوصله کافی ندارید و زمان شما نیز برای طراحی لوگو خودتان اندک است می توانید از نرم افزارها و وب سایت های رایگانی که برای این کار در دسترس شما قرار دارند؛ استفاده کنید. از میان هزاران طراحی متفاوت لوگویی که بیشترین تناسب را با تجارت شما داشته باشد؛ انتخاب کنید.
به یاد داشته باشید که طراحی لوگو یکی از الزامات برند و تجارت شماست که باید در مکان‌های مختلفی مانند وب سایت ها و صفحات اجتماعی بروشور ها و غیره به نمایش گذاشته شود. فرآیند طراحی لوگو در صورتی که به خوبی به آن فکر نکنید می تواند بسیار پیچیده باشد.
اگر واقعا تصمیم گرفتید لوگو خودتان را طراحی کنید به طور خلاصه باید هفت مرحله زیر را در نظر بگیرید و هر مرحله را با جزئیات کامل بررسی کنید تا بتوانید بهترین لوگو ممکن را خلق کنید با استفاده از ابزارهای طراحی آنلاین لوگو خلق کنید. سپس آپلود کردن لوگو خودتان در وب سایت وردپرس می توانید نمای کلی آن را بررسی کنید و طراحی نهایی را تایید نمایید.

هفت نکته طلایی برای طراحی لوگو خودتان

1. از لوگوهای دیگر الهام بگیرید
2. سه رنگ خاص که در وبسایت برند شما بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند؛ را انتخاب کنید.
3. سبک طراحی لوگوی خود را انتخاب کنید.
4. فونت مناسب با برند خود را پیدا کنید.
5. با استفاده از یک نرم افزار یا اپلیکیشن طراحی لوگو رایگان، لوگو خود را خلق کنید.
6. لوگو طراحی شده را در یک وب سایت مانند وردپرس آپلود کرده و نمای کلی آن را بررسی کنید.
7. چندین بار این مراحل را تکرار کنید تا به لوگو مطلوب و حرفه ای خودتان دست پیدا کنید.