لوگونومی
دسته بندی : فتوشاپ | منتشر شده در تاریخ : 1400/02/25

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ

تغییر زاویه تصویر (Image Rotation) در نرم افزارهای ویرایش عکس و طراحی لوگو از جمله فتوشاپ یا ایلاستریتور جزو ابتدایی ترین آموزش هایی است که باید با آن آشنایی داشته باشید و به همین علت موضوع این قسمت از آموزش فتوشاپ را که توسط استاد عیوض زاده به طور اختصاصی برای وب سایت لوگونومی تدریس شده به تغییر زاویه تصویر (Image Rotation) اختصاص دادیم.

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ

 

چطور می توانیم زاویه تصویر را در فتوشاپ تغییر بدهیم؟

فرض کنید تصویری مانند عکس زیر با چندین لایه شامل یک لایه نوشتار و یک لایه شیپ در اختیار داریم. مانطور که می بینید این لایه ها به طور مجزا در پنل لایه حضور دارند.

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


برای تغییر زاویه تصویر (Image Rotation) به نحوی که تمام لایه ها با هم تغییر زاویه بدهند، باید از ابزار Image Rotation  استفاده کنیم که در مسیر زیر به آن دسترسی داریم:

Image > Image Rotation   

در قسمت Image Rotation گزینه های زیر را می بینید:

•    180
•    90 Clockwise 
•    90 Counter Clockwise 
•    Arbitrary 
•    Flip Canvas Horizontal 
•    Flip Canvas Vertical

هر کدام از این فرمان ها، به نحوی در تصویر مورد نظر ما تغییر زاویه ایجاد می کنند. برای درک بهتر عملکرد آنها، بهتر است تغییرات هرکدام را روی همان تصویر با هم ببینیم:

چرخش ۱۸۰ درجه تصویر در فتوشاپ

با انتخاب گزینه ۱۸۰ درجه، تمام اجزا تصویر و لایه های موجود روی آن، به اندازه ۱۸۰ درجه دچار چرخش شده و برعکس می شوند اما چرخش ۱۸۰ درجه با چرخشی که از فرمان Flip Canvas یعنی قرینه کردن چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی، ایجاد می شود، کاملا متفاوت است.

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


برای مقایسه نحوه این چرخش ها، بیایید تصاویر مربوطه را با هم مقایسه کنیم:

Flip Canvas Horizontal

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ

 

همانطور که می بینید، تصویری که پس از اجرای فرمان Flip Canvas Horizontal ایجاد شده کاملا با تصویر چرخش ۱۸۰ درجه متفاوت است. مثلا در شکل زیر می بینید که پس از چرخش، تمام اجزا تصویر در همان جهت متقارن می‌شود و همین طور که مشاهده می کنید نوشتار را به صورت برعکس می خوانیم ولی در حالتی که ۱۸۰ درجه می چرخانیم، نوشتار سمت دیگر تصویر قرار می گیرد و جهت آن نیز متفاوت است.

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


Flip Canvas Vertical

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


چرخش ۹۰ درجه تصویر در جهت عقربه های ساعت (Clockwise 90 Image Rotation)

با انتخاب گزینه Clockwise 90 در جهت ساعتگرد می توانید تصویر را 90 درجه چرخش بدهید:

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


چرخش ۹۰ درجه تصویر خلاف جهت عقربه های ساعت (Counter Clockwise 90 Image Rotation)

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ

 

تغییر زاویه تصویر (Image Rotation) به دلخواه

گاهی اوقات نیاز داریم زاویه خاصی به تصویر بدهیم با توجه به اینکه ما همیشه در فتوشاپ با قاب چهار ضلعی سر و کار داریم، نمی‌توانیم به تصویر، چرخش ساختاری بدهیم اما با انتخاب گزینه Arbitrary می توانیم برای تصویر، زوایای مختلفی ایجاد کنیم.

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


 به عنوان مثال، اگر زاویه 45 درجه را برای تصویر تعریف کنیم و جهت نورد نظرمان را نیز به صورت ساعتگرد یا خلاف ساعتگرد انتخاب کرده و اکی را بزنیم، مشاهده می کنیم که تصویر د یک قاب مستطیلی تغییر جهت پیدا می کند:

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ

 

البته قاب مستطیلی دور تصویر در دوحالت زیر بوجود خواهد امد:

با بک گراند

اگر بکگراند تصویر اصلی قفل باشد با توجه به رنگ بکگراندی که انتخاب کرده اید، فضاهای خالی پس از چرخش تصویر با همان رنگ پر می شود:

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ

 

بدون بکگراند

اگر بک گراند قفل نباشد و شما دوباره در تصویر چرخش ۴۵ درجه به عنوان مثال در حالت Counter Clockwise ایجاد کنید، فضای اضافه شده به صورت ترنسپرنسی در می آید.

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ

 

چرخاندن صفحه کاری

اگر نیاز داشته باشید که صفحه کاری را بچرخانید تا تصویر را از زوایای مختلفی ببینید، می توانید از ابزار Hand Tool استفاده کرده و با ابزار Rotate view Tool، تصویر را با کلیک و درگ کردن دستی بچرخانیم:

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


البته چرخاندن صفحه کاری به معنی این نیست که تصویر برای چاپ تغییر زاویه پیدا کرده بلکه این چرخش فقط حالت نمایشی دارد و تصویر به این فرمت چاپ نمی شود. 

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


در قسمت Rotate Angle می توانیم زاویه خاصی نیز به صفحه کاری بدهیم و مثلا آن را با زاویه ۴۵ درجه مشاهده کنیم:

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


تغییر زاویه همزمان دو تصویر در صفحه کاری فوتوشاپ

اگر بخواهیم در دو تصویر به طور همزمان تغییر زاویه ایجاد کنیم، ابتدا باید هر دو تصویر را در کنار هم روی صفحه کاری فوتوشاپ ببینیم. برای اینکار مراحل زیر را طی می کنیم:
-    از تصویر یک Duplicate می گیریم
-    تصویر را با نام دیگری مجاور تصویر بالا باز می کنیم.

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ


-    اگر بخواهیم تصویر را به حالت سیاه یا سفید نمایش بدهیم، در قسمت پایین گزینه بلک اند وایت را انتخاب می کنیم تا تفاوتی با تصویر قبل داشته باشد.
-     به مسیر زیر می رویم:

Tile All Vertically Window > Arrange >

-    تصویر سمت چپ را Reset View می کنیم 
-    حالا اگر Rotate All Windows را بزنیم و تصویر سمت چپ را بچرخانیم، تصویر مقابل هم به همان ترتیب تغییر زاویه (Image Rotation) پیدا می کند. یعنی شما می توانید هم زمان چرخش در این 2 تصویر را مشاهده کنید.

 

تغییر زاویه تصویر در فتوشاپ

 

زمانیکه این گزینه فعال باشد، حتی جابجایی هر دو تصویر یا اسکرول کردن آنها هم همزمان با هم انجام می گیرد. بنابراین اگر ابزار زوم استفاده کنیم و هر دو تصویر را بزرگ کنیم، با نگه داشتن شیفت و اسپیس (Shift+Space) می توانیم هر دو تصویر را با هم جابجا کنیم.
برای مشاهده بهتر تغییر زاویه تصاویر (Image Rotation) با استفاده از ابزارهایی که به شما معرفی کردیم می توانید ویدئو آنلاین آموزش فوتوشاپ را در وب سایت لوگونومی ببینید.

ویدئوی آنلاین آموزش نرم افزار فوتوشاپ – تغییر زاویه تصویر (Image Rotation)