موضوع این قسمت از آموزش فتوشاپ (Photoshop) که ویدئو اموزشی آن را با تدریس استاد عیوض زاده در وب سایت لوگونومی می توانید دانلود کنید، اختصاص دارد به معرفی ابزارهای Puppet Warp .
از این ابزارها میتوانیم در جهت ثابت ماندن بخش هایی از Subject و حرکت دادن قسمت های دیگر استفاده می کنیم.
بهترین مثال برای آشنایی با عملکرد این ابزار، تصویر این آدمک چوبی است که در زیر مشاهده می کنید. بیایید ببینیم چگونه با استفاده از پاپت وارپ (Puppet warp) و پین گذاری بر روی قسمت های مختلف بدن ان می توانیم قسمت های دیگر را حرکت دهیم.
در ابتدا، حالت Background را برمی داریم و Background سفید را با رفتن به قسمت Properties و انتخاب گزینه Remove Background سوژه را از پس زمینه جدا می کنیم.
با توجه به این که Puppet Warp در حالت Smart Object بهترین عملکرد را دارد، لایه را در این حالت قرار میدهیم و سپس از قسمت Edit > Puppet Warp ، Puppet Warp را انتخاب می کنیم.
در ابتدا، آدمک چوبی را در حالت اول مشاهده میکنید که حالت Mesh دارد اگر بخواهیم Mesh را نمایش ندهیم از نوار ابزار بالا، تیک آن را خاموش کنیم.
اگر Expansion را افزایش و کاهش بدهیم، پیکسل هایی که از اطراف تصویر شناسایی می کند، تغییر می یابد. در حقیقت، میزان پیکسل هایی که نیازمند داریم به صورت Mesh دیده بشود را مشخص می کنیم.
پس از انتخاب ابزار پاپت وارپ، با کلیک کردن بر روی تصویر، یک پین به وجود می آید می توانیم روی قسمت های دیگر نیز کلیک کنیم و پین ایجاد کنیم.
پس از ایجاد پین روی مفاصل اصلی بدن آدمک چوبی پین می توانید توسط آنها، اعضای مختلف بدن را به روش های زیر حرکت بدهیم:
1. اگر دکمه Alt را نگه داریم می توانیم حالت چرخش به مفاصل بدهیم
2. اگر پین دیگری بین دو پین قرار بگیرد، فقط قسمت بین دو پین که به رنگ تیره در آمده و چرخش پیدا می کند.
3. اگر پین را کلیک و درگ کنیم می توانیم آن بخش را جابجا کنیم.
4. اگر بخواهیم بخشی را به سمت جلو یا پشت بخش دیگر ببریم، روی پین، کلیک سمت راست کرده گزینه Send Backward یا send forward را می زنیم.
5. اگر از کل کار رضایت داشته باشیم و Enter را بزنیم، در حالت Smart Object قرار گرفته و Smart Filter ظاهر میشود که شما میتوانید با دابل کلیک مجدد، دوباره به همان پین ها دسترسی داشته باشید.
6. اگر بخواهیم پین ها را پاک کنیم از دکمه بالای صفحه Remove All Pin را می زنیم تا همه پین ها حذف بشود.
همان طور که می بینید اگر روی نقاط اصلی بدن این آدمک چوبی این کار را انجام بدهم تغییر حالات مختلفی را میتوانم رقم بزنم یا با حرکت دادن همان پین مشاهده می کنید که منطق را رعایت میکند و از قسمت هایی که پین ندارد شکل باز می شود و شما می توانید با اضافه کردن پین حالت های مختلفی را در این حالات آدمک چوبی تکرار کنید.
یادمان باشد که اگر Layer در حالت Smart Object نباشد شما دسترسی مجدد به پین ها نخواهید داشت و پین را از دست می دهید.
تصویر سازی با ابزار پاپت وارپ (Puppet Warp)
در تمرین دیگری که برای تصویر سازی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، میخواهیم وضعیتی به وجود بیاوریم که امگتر قلاده سگ به چراغ بسته شده و چراغ حالت خمیده پیدا کرده است.
در نسخه های قبلی فتوشاپ (Photoshop) می توانستیم به روش زیر عمل کنیم:
1. لایه را Convert To Smart Object کنیم
2. Ctrl + T را بزنیم
3. را کلیک سمت راست، گزینه Warp را انتخاب کنیم.
4. Alt را نگه داریم و روی قسمتهای مختلفی از این تصویر گره گذاری کنیم
5. حالا با استفاده از قابلیت انتخاب این نقاط و حرکت داده و از قابلیت چرخش هم استفاده کنیم
همانطور که می بینید به شکل قابل قبولی تصویر مورد نطرمان ایجاد شد.
اما با استفاده از Puppet Warp در نسخه جدید فتوشاپ (Photoshop) ۲۰۲۰ به بعد می توانیم راحت تر تصویرسازی را انجام بدهیم. برای این کار ابتدا روی تصویر کلیک سمت راست کرده و Reset Transform را انتخاب می کنیم تا به حالت اول برگردد.
سپس با انتخاب Puppet Warp ، روی بدنه اصلی این چراغ، پین گذاری می کنیم.
قسمت های مناسب را با استفاده از پین ها جابجا کرده و می چرخانیم تا میله چراغ در جای مناسب خود قرار بگیرد.
Show Mesh را بر می داریم.
با کمی تلاش می توانید نتیجه را به شکلی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، ببینید.
جابجا کردن تصویر روی پس زمینه با ابزار پاپت وارپ (Puppe warp)
در تصویر دیگری می خواهیم پای دونده را با ابزار پاپت وارپ (Puppet warp) حرکت بدهیم اما مشکل اینجا است که وقتی یک پا حرکت کند جای خالی آن در تصویر باقی می ماند.
برای رفع این مشکل، در قدم اول اول از ابزارهای Select Subject، Subject را انتخاب میکنم که بتوانیم در لایه دیگری قرار بدهیم.
میانبر Ctrl + J را می زنیم و سوژه را در لایه دیگری قرار می دهیم.
با استفاده از Content Aware Fill جای خالی سوژه را پر می کنیم و برای اینکه ردپایی باقی نماند، با Expand اطراف سوزه را بزرگ تر می کنیم.
از Color Adaptation در حالت High استفاده می کنیم تا رنگ و نور به خوبی حذف شود و بالایه زیری یعنی Background به صورت یکپارچه در بیاید.
حالا سراغ Puppet Warp می روم و با پین گذاری و حرکت دادن مفاصل پا، شکل دویدن را تغییر می دهیم.
همانطور که می بینید، این کار خیلی طبیعی انجام میشود چون Subject مربوط به همین تصویر است و هیچ مشکلی هم پیش نمی آید حتی می توانید، محل آن را نیز تغییر بدهید.
جابجایی سوژه ها در یک لایه با ابزار پاپت وارپ (Puppet warp)
در تصویری که مشاهده می کنید تعداد زیادی پاپکرن وجود دارند که در یک لایه Background با هم قرار گرفته اند. می خواهیم بدون اینکه این پاپ کرن ها را در لایه های مجزا قرار بدهیم، هر یک از آنها را حرکت داده و تغییر وضعیت بدهیم.
در مرحله اول باید با Select Subject پاپ کرن ها را انتخاب می کنیم تا بتوانیم در لایه دیگری قرار بدهیم.
سپس Convert To Smart Object را می زنیم و با Puppet Warp روی هر یک از پاپ کرن ها، یک پین می گذاریم.
به این ترتیب، هر پین را بر روی هر کدام از پاپ کرن ها، حرکت بدهیم، فقط همان سوژه جابجا می شود.
البته اگر دکمه Alt را نگه داریم، خاصیت چرخش را نمیتوانم بدهیم اما با گذاشتن یک پین اضافه می توانیم حالت چرخش را ایجاد کنیم.
به این ترتیب می توانیم در یک لایه حتی با این که آبجکت ها در لایه های مجزا جدا از هم نیستند، از ابزار پاپت وارپ (Puppet warp) برای تغییر حالت هر کدام استفاده کنیم.
قابلیت های ابزار پاپت وارپ (Puppet Warp)
در تصویر بعدی، طنابی را انتخاب می کنم و پین های Puppet Warp را روی آن قرار می دهم.
همانطور که می بینید از حالت های دیگری در Mode می توانیم استفاده کنیم. مثلا اگر از حالت Distort که به صورت پرسپکتیو است استفاده کنیم، با جابجایی پین ها، صناب از حالت باریک به حالت پهنای می آید و به شکل های مختلفی می توانید آن را تغییر شکل دهید.
اگر حالت Rigid را انتخاب کنیم، به هم پیوستگی حالت تیز تری دارد.
ضمن این که در حالت Density می توانیم Fewer Points را به کاربر ببرید تا تعداد نقاط کمتری هنگام جابجایی هر بخش از تصویر، مورد استفاده قرار بگیرد و در حالت More Points پیکسل های بیشتری درگیر می شوند.
ویدیوی آموزشی این قسمت را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:
دانلود ویدیوی آموزشی پاپت وارپ (Puppet warp)