در این قسمت از آموزش فتوشاپ (photoshop) با تدریس استاد عیوض زاده که امکان دانلود ویدئو اموزشی آن نیز از وب سایت لوگونومی وجود دارد، به معرفی فیلتر های clouds, Difference cloud, fibers , lens flare بخش Render می پردازیم. برای اشنایی با سایر فیلترهای این مجموعه می توانید به فیلم های آموزشی مربوطه در سایت راجعه کنید و با کاربرد دیگر فیلتر هایی که در Render وجود دارند، آشنا شوید.
کاربرد فیلتر Clouds از مجموعه Render
با معرفی فیلتر Clouds شروع می کنیم که فیلتر بسیار جالبی برای ایجاد حالت ابر در برنامه فوتوشاپ است. این فیلتر، با استفاده از رنگ های Foreground و Background، بافت ابر گونه ای ایجاد می کند. به صورت پیش فرض همانطور که در تصویر زیر می بینید، حالت ابر به شکل سیاه و سفید است:
بسته به سایز و رزولوشن تصویر، فرم ابر کاملا تغییر می کند و هر بار که آن را استفاده کنید نیز شکل ابر تغییر پیدا خواهد کرد.
فرمت ابری کاملا به صورت رندوممایز انتخاب می شود و هیچ باری شبیه بار دیگر نخواهد بود.
در استفاده از این فیلتر می توانید از Smart Object استفاده کنید و همانطور که گفتیم ترکیب رنگی که در Foreground و Background وجود دارد، روی کار نهایی بسیار تاثیر گذار است. مثلا اگر رنگ قرمز تیره در Background و رنگ زرد در فورگراند، به کار ببرم فرم ابر به شکل زیر دیده می شود:
عامل بعدی که در حالت ابر تفاوت ایجاد می کند، رزولوشن است، رزولوشن تصویر بالا PPI72 بود اگر رزولوشن آن افزایش پیدا کند و برای مثال روی ۴۰۰ پیکسل بگذاریم، و دوباره فیلتر را به کار ببریم، حالت ابری، متراکم تر می شود.
هرچقدر سایز رزولوشن و ابعاد فایل افزایش پیدا کند، حالت ابری را متراکم تر می بینید.
گاهی اوقات کاری را با سایز خاصی برای طراحی وب انجام می دهید اما هنگام چاپ، به همان فرم ابری در نمی آید و شکل دیگری میشود که به علت همین تفاوت رزولوشن است.
اشنایی با فیلتر Difference Cloud از مجموعه فیلترهای Render در نرم افزار فوتوشاپ
فیلتر Difference Cloud مشتبه با فیلتر کلودز حالت ابری ایجاد می کند اما این فیلتر حالت تیره تری نسبت به فیلتر قبل دارد.
کاربرد فیلتر Fibers
فیلتر fibers باعث ایجاد بافت می شود و زمانیکه آن را اجرا می کنید پنلی باز می شود که گزینه های مختلفی در آن وجود دارد. مثلا با گزینه Randomize به شما بافت های عمودی می دهد که با اسلایدر variance می توانید شدت آن را بیشتر کنید.
در رزولوشن پایین می بینید که چقدر کیفیت پیکسلی است. برای از بین بردن پیکسل ها باید رزولوشن را بالا برده و مجددا فیلتر را اعمال کنید.
از این فیلتر برای نورپردازی نیز می توان استفاده کرد. برای مثال اگر آن را با Motion Blur ترکیب کنیم یک بافت درست می شود و اگر ان را با فیلتر دیگری مثل Gaussian Blur ترکیب کنیم، حالت متعادل تری پیدا می کند که به شکل های مختلف می توانید روی یک تصویر دیگرقرار دهید.
زمانیکه آن را روی تصویر دیگری قرار دهیم، می توانیم سایز آن را به ابعاد تصویر در بیاوریم و به گوشه عکس بیاوریم تا حالت شعاع نورانی ایجاد شود.
به اینکترتیب اگر mode را روی حالت Soft Light بگذاریم حالت شعاع نورانی را مشاهده می شود که البته برای این کار روش های بهتری هم وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.
کاربرد Lens flare از مجموعه فیلترهای فتوشاپ (photoshop)
برای ایجاد شعاع نور در این تصویر از یک روش دیگر استفاده می کنیم:
به قسمت Color Range می آییم
روی حالت Highlight می گذاریم و رنگ سفید را از روی عکس انتخاب می کنیم
قسمت های روشن تصویر را انتخاب می کنیم
دکمه Q را می زنیم که قسمت هایی که نمی خواهیم را پاک کنیم. می توانید برای اشنایی با این کاربرد، به فیلم آموزشی مربوط به Quick mask مراجعه کنید و اطلاعات آن را کسب کنید.
سپس نور را از مقاطعی که روی بدنه درخت یا زمین است و قرار نیست تابشی داشته باشد، پاک می کنیم تا فقط قسمت های روشن انتخاب شود.
دکمه Q و Ctrl + J را می زنیم تا بخش های روشن تصویر در یک لایه دیگر قرار بگیرند.
Layer 1 را در حالت Smart Object قرار می دهیم.
Radial Blur فیلتر اولی که می خواهیم به کار ببریم را روی حالت Zoom و Best قرار می دهیم و محل تابش را به سمت گوشه سمت راست می بریم. Amount را بالا می آوریم که همه نقاط به یک بخش می رسند. اگر جای آن خوب نبود مجددا جای آن را تغییر می دهیم.
در این فیلتر نمی توانیم مختصات بدهیم که محل تابش، در جای دقیق قرار بگیرد.
اما تابش کامل نشده است زیرا در لنز دوربین وقتی نور برخورد می کند، شکست نور باعث می شود که چند حلقه نور شکل بگیرد که درهمه عکس ها دیده ایم و به آن flare می گویند.
برای اینکه دقیق تر بتوانیم تابش را ایجاد کنیم، مختصات نقطه ای که می خواهیم تابش از آن نقطه ایجاد شود را با حرکت موس در قسمت Info به دست می آوریم.
سپس از مجموعه Render ، فیلتر Lens flare را اجرا می کنم.
برای ایجاد تابش دو روش داریم:
تعیین محل تابش به صورت دستی
ابتدا یک برآیند از تصویر می گیریم و آن را دوباره تبدیل به Smart Object می کنیم، وقتی به سراغ فیلتر Lens flare می آییم یک سر چشمه نور دارد که شما در هر جایی که بخواهید می توانید قرار دهید.
شدت نور را نیز می توانید افزایش و کاهش بدهید.
نوع تابش را می توانید روی حالات ۳۵ یا ۱۰۵ Prime قرار بدهید. چهار مدل Lens flare در این قسمت وجود دارد.
تعیین محل تابش با مختصات
اگر بخواهید محل تابش را با مختصات مشخص کنید باید به صورت زیر عمل کنید :
Shift + Ctrl + n را زده و روی حالت Over Lay قرار می دهیم گزینه Fill white Overlay را می زنیم و یک لایه ۵۰ درصد خاکستری ایجاد می کنیم.
لایه را روی حالت Smart Object می گذاریم
فیلتر lens flare را انتخاب کرده و دکمه Alt + Click را می زنیم. صفحه ای باز می شود که در آن می توانید مختصاتی را قبلا از info برداشته بودید وارد کنید.
اگر روی ok کلیک کنیم، کاملا منطقی نورپردازی بر روی یک تصویر انجام می شود.
جمع بندی
در قسمت فیلترهای Render ، چهار فیلتر برای ایجاد بافت یا حاله های نور روی تصویر در اختیار شما است که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
در ویدئوی آموزشی مربوط به فیلتر های Render میتواند مراحل نورپردازی و ایجاد بافت را به صورت مرحله به مرحله دنبال کرده و مثال های بیشتری را مشاهده کنید:
دانلود ویدئو آموزشی آشنایی با فیلتر های Render