لوگونومی
دسته بندی : ایلوستریتور | منتشر شده در تاریخ : 1400/09/01

آموزش طراحی لوگو در ایلوستریتور

طراحی لوگو در ایلوستریتور برای بسیاری از طراحان حرفه ای و حتی مبتدیانی که تمام تلاش خود را برای خلق یک هنر میگذارند، بسیار آسان است و همگی میتوانند با کمک این برنامه خیره کننده ترین لوگوهای دنیارا در هر سبک و برروی هر رسانه ای چه چاپی، چه ویدئویی و چه دیجیتالی طراحی نمایند. به علاوه شما میتوانید با خواندن مقاله "چطور لوگو بسازیم و شرایط ثبت لوگو رایگان چگونه است؟" اطلاعات حرفه ای تری برای طراحی لوگو کسب کنید.
مراقب باشید، لوگوها ارزش های برند هر کسب و کاری هستند که میتوانند از طریق رنگ و شکل خود ارتباط مستقیم تری با مشتریان شما به وجود آورند. دنیای امروز، مکانی برای بیان کلام های بصریست و هرچه عنصر شما قوی تر باشد در نتیجه پیام شما با صدای بلند تری به مخاطبان خواهد رسید. ما اینجاییم تا اطلاعات حرفه ای خود را برای تمام طراحان و حتی آنهایی که اولین کارشان با برنامه ایلوستریتور است، به اشتراک بگذاریم.

لوگو خام

لوگو یا نشانه، نماد هایی هستند که بصورت شکل یا نوشته میتوانند مفهوم یا پیام صاحبان مشاغل را به بینندگان برسانند.
فراموش نکنید شما میتوانید با کمک سایت ما لوگوهای خام زیادی را با کیفیت استاندارد دانلود کرده و در کسب و کارهای خود استفاده نمایید. به دنبال تولید یک لوگوخام حرفه ای هستید؟ میتوانید با شرکت در "دوره های جامع و حرفه ای آموزش کار با برنامه ایلوستریتور" ما بهترین لوگوهارا خلق کرده و منحصر به فرد شوید.

چطور یک لوگوی خوب طراحی کنیم؟

برای طراحی یک لوگوی خوب باید به چند نکته مهم توجه نمایید.

یک خلاصه ی کلی برای فرآیند طراحی لوگوی خود بسازید

قبل از طراحی لوگو در ایلوستریتور، خلاصه ی کلی از مشتری ها و فرایند طراحی لوگوی خود بسازید، همین کار به شما کمک میکند تا بدون سرگردانی در دنیای تاریکی ندانستن کار خود را بهتر پیش ببرید.
با پرسیدن چند سوال شروع کنید و به یاد داشته باشید ذهن خود را بیش از حد خسته نکنید. در اینجا تنها چند سوال حرفه ای است که به شما کمک خواهد کرد:
•    کسب و کار شما چه هدفی از فعالیت دارد؟ و برند مورد نظر شما چیست؟
•    فعالیت کسب و کار شما از چه تاریخی شروع شده و چه پیامی پشت نام اوست؟
•    مشتری شما به چه طرح و خدماتی بیشتر تمایل دارد؟

مطمئن شوید، تا آخر این مسیر ارتباط دوستانه خود را با مشتریان حفظ کنید. زیرا شما یک حرفه ای هستید و این وظیفه شماست تا مشتریان بیشتری را برای کسب و کار خود جذب نمایید.

بهترین کلمات کلیدی را برای خود لیست نمایید

هنگامی که تمام اطلاعات مورد نیاز را از مشتریان خود دریافت کردید، حال می توانید آنهارا به لوگویی کارآمد تبدیل کنید. 
با تهیه لیستی از تمام کلمات کلیدی مرتبط با پروژه طراحی لوگو خود، هر کلمه ای که به فکرتان میرسد را یادداشت نمایید و نگران پایان پروژه نباشید. به هرحال قرار نیست این لیست را به کسی نشان دهید یا دقیق طبق آن پیش روید.

ایده هایی که به ذهنتان خطور کرده است را ترسیم نمایید

اکنون، از کلمات کلیدی خود به عنوان الهام استفاده کرده و شروع به طراحی نمایید. درخواست های مخاطبان خود را در نظر بگیرید، اما اگر دلیل محکمی برای رد آنها دارید، از تغییر مسیر نترسید و چیزی متفاوت تر را امتحان کنید.
در این مرحله به نقاشی " عالی و زیبا" فکر نکنید و سریع طراحی خود را شروع کنید. تنها پیشنهاد ما برای انتقال ایده ها طراحی آن برروی کاغذ است. شما باید تا حد امکان ایده ها و موارد مورد نظر خود را ترسیم نمایید.
وقتی احساس کردید که تمام ایده ها به پایان رسیده اند، وقت آن رسیده تا کاغذ را کنار گذاشته و برای رسیدن فردا صبر کنید. گاهی لازم است یک قدم به عقب برگردید و طراحی خود را با چشمانی دقیق تر مشاهده نمایید. در اینجا ممکن است به چند اشتباه برخورده و با ایده های جدیدتری آنرا جایگزین کرده و نتیجه ی نهایی خود را بهتر کنید.

طرح های خود را اصلاح کنید

دوباره به تمام طرح های خود نگاهی بیندازید، این بار با نگاهی انتقادی تر. در اینجا تنها به دنبال اشتباهات باشید و راه هایی برای بهبود آن پیدا کنید. درنتیجه طرح های مورد علاقه خود را کنار گذاشته و بارها و بارها به بررسی آنها بپردازید. کشیدن چند مرتبه از یک طرح ممکن است به نظر اتلاف وقت باشد اما در واقع در کسب یک نتیجه بهتر به شما کمک میکند. با تلاش شما هر نسخه بهتر از دیگری خواهد شد و شما میتوانید نسخه کاملی از لوگوی خود در دهمین یا یازدهمین تلاش دریافت کنید.
در حین طراحی، هر موردی که دوست دارید را نگه دارید و موارد غیرضروری و آنهایی که موردعلاقتان نیست را اصلاح کنید. هدف تلاش های بیشتر خود را برای یک نتیجه ی بهتر بگذارید و در جزئیات بسیار کوچک گم نشوید. در هنگام طراحی لوگو در ایلوستریتور ایده های خود را میتوانید کامل تر کنید.

بازخورد نهایی دریافت کنید

بهترین طرح ها را برای دریافت نظر از مخاطبان یا نزدیکان خود انتخاب کنید. توصیه میکنیم دو تا سه طرح انتخاب نهایی شما باشند تا پروژه ی شما منحصر به فرد شود.
در مرحله اول تنها طرح های سیاه و سفید لوگوی خود را مقابل آنها قرار دهید، افزودن رنگ باعث تمرکز مخاطبنتان میشود و مفهوم اصلی کمتر به چشم خواهد آمد.
فراموش نکنید، در حین ارائه ی طرح خود شرح و توضیح مفصلی نیز آماده کنید. در اینجا بهتر است توضیحات، لیست کاملی از شرح مفاهیم، عناصر و ترکیبات بکار برده شما در لوگویتان باشد.

 

آموزش طراحی لوگو در ایلوستریتور

بهترین برنامه لوگوساز

طراحی لوگو در ایلوستریتور بدون شک یکی از حرفه ای ترین کارها به شمار میرود. زیرا ایلوستریتور به عنوان بهترین برنامه لوگوساز بیش از 30 سال است که هنوز به عنوان معروف ترین های دنیای طراحی، هربار با گسترش امکانات خود در موارد مختلف توانسته جایگاه خود را ثابت نگه داشته و کاربردهای فراوانی را برای استفاده کاربران قرار دهد. شما میتوانید با کمک برنامه ایلوستریتور کارهای با درآمد مناسب انجام دهید، به عنوان مثال:

نقاشی دیجیتالی

شما میتوانید با کمک ایلوستریتور نقاشی های دیجیتالی بکشید و استعداد خود را در این زمینه افزایش دهید. نقاشی دیجیتال همانطور که از نامش پیداست، نقاشی است که معمولا توسط موس یا قلم نوری کشیده شده و دو کاربرد مهم دارد. کاربرد اول آن در تجارت و برروی پوسترهای تبلیغاتی، همایش ها و کاور های موسیقی است. کاربرد دوم آن شخصی و عموما کاربرد تجارتی نداشته و در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پروفایل های کابران استفاده میشود.

طراحی لباس و محصولات چاپی

با کمک نرم افزار ایلوستریتور میتوانید تی شرت تنتان یا کاور موبایلتان را طراحی و پر از نقش و نگار زیبا نمایید. اکثرا طرح های روی محصولات چاپی مثل لباس، استیکر، پیکسل یا قاب تلفن های همراه با نرم افزار ایلوستریتور طراحی می شوند. این مرحله از جذاب ترین کاربرد های ایلوستریتور به حساب می آید.

طراحی جلد کتاب

گاهی ممکن است نویسندگان یا طراحان جلد کتاب طرح هایی را مد نظر داشته باشند که طراحی آنها تنها با نرم افزار ایلوستریتور ممکن است. به دلیل دستمزد بالای این کارها ممکن است علاقه مند به انجام این کار باشید.

بنر های تبلیغاتی

گاهی ممکن است صاحبان مشاغل به دنبال طرح هایی جذاب و متفاوت از سایرین باشند تا توجه های بیشتری را به کسب و کار خود جلب نمایند. اینگونه طرح ها به دلیل پیچیدگی بصری نیاز به چاپ در ابعاد بزرگ دارند و بدون ایلوستریتور عموما طرح بی کیفیت خواهد شد در نتیجه با انتخاب نرم افزار ایلوستریتور طرح های خود را منحصر به فرد کنید.

طراحی لوگو در ایلوستریتور چگونه است؟

پس از ترسیم لوگوی خود برروی کاغذ وقت آن رسیده تا به طراحی لوگو در ایلوستریتور بپردازید. برای این کار دو راه پیش رو دارید، راه اول ترسیم به صورت دقیق و طبق سلیقه ی شماست و راه دوم نقاشی کردن، است.
هیچ یک از دوراه پیشنهادی از دیگری بهتر نیست و فقط می توانید طبق پروژه فعلی خود یکی را انتخاب کنید.

ترسیم دقیق و مناسب با سلیقه

این مرحله به زبان ساده تر ابتدا طرحی است که شما به همراه نرم افزار مورد علاقیتان شروع و سپس آنرا در نرم افزار ایلوستریتور نهایی و منحصر به فرد می کنید. 
ابتدا برنامه طراحی مورد علاقه خود را باز کنید و با انتخاب قلم و جوهر مورد نظر آماده طراحی شوید. لوگوی خود را تا جایی که می توانید دقیق بکشید و از رنگ مشکی یا تیره برای نتیجه تمیز تر استفاده کنید. به یاد داشته باشید، این دیگر یک طرح نیست بلکه لوگوی واقعی شماست.
اینجا مرحله ایست که باید از تمام لیست کلمات کلیدی خود به صورت دقیق استفاده کرده و تا حد امکان سعی کنید، اشتباهات خود را اصلاح کنید.
وقتی از طرح خود راضی شدید، با بازکردن فایل جدیدی در نرم افزار ایلوستریتور، تصویر خود را با کلیک برروی file و سپس place به صفحه اصلی برنامه بیاورید. فراموش نکنید کلیک کردن برروی گزینه Image Trace ضروریست.
اکنون شما میتوانید با کمک پنل گزینه های ترسیم، از منوی مورد نظر ابزاری که بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید. از قسمت Threshold نیز میتوانید لوگوی خود را روشن تر، تیره تر و پررنگ تر نمایید.
از نتیجه ای که مشاهده میکنید راضی هستید؟ پس برروی Expand از نوار ابزار های بالای صفحه کلیک کنید. با این کار میتوانید جزئیات لوگوی خود را بهتر مشاهده کرده و تغییرات آخر را اعمال کنید.

نقاشی کردن

منظور از نقاشی کشیدن منظور طراحی لوگو با موس یا قلم های نوری است، فایل جدیدی در نرم افزار ایلوستریتور باز کنید و از پنل ابزارها pen tool را انتخاب کنید. این ابزار کمی متفاوت تر از قلم های معمولیست به این صورت که شما کافیست نقشه طرح یا نقات اصلی را دنبال کرده و لوگوی خود را نهایی کنید. 

به لوگوی خود متن و رنگ اضافه کنید

حال زمان آن رسیده تا لوگوی خود را با متن و رنگ مورد نظر زیباتر و حرفه ای تر کنید. هنگام انتخاب فونت، فونتی را پیدا کنید که با لوگوی شما مطابقت داشته و تکمیل کننده ی پیام کسب و کار شما باشد. سعی کنید برای لوگوی خود جدید ترین فونت های موجود را انتخاب کنید. تا حد امکان فاصله، ظرافت و بخش حذف و اضافه را رعایت کنید.
برای انتخاب یک رنگ مناسب، مطمئن شوید رنگی را استفاده کنید که برای برند شما منطقی باشد. با بکارگیری رنگ های مختلف، تئوری های جذاب و روند های پیشرفته شروع کنید تا ترکیبات مناسبی را برای لوگوی خود بکار بگیرید. بهترین رنگ ها برجسته ترین ها هستند، اما طبق سلیقه خود و با دانستن معنای پشت رنگ ها انتخاب درستی انجام دهید.

حال فایل نهای لوگوی خود را از ایلوستریتور دریافت کنید

طراحی لوگو در ایلوستریتور همه ماجرا نیست. یک لوگوی خوب در آخر باید کیفیت مناسبی داشته باشد، تا بتواند برروی هر فضایی به خوبی خود را نمایش دهد. نرم افزار ایلوستریتور فایل نهایی لوگورا با هر فرمتی که مورد نظر شما است ارائه میدهد. برخی از این فرمت ها شامل eps، svg و png است که شما می توانید هرکدام که مایلید دریافت نمایید.

نتیجه گیری

اگر غواصی برای شما سخت و دشوار باشد، قطعا از دوست حرفه ای خود برای کاهش اشتباهاتتان کمک خواهید گرفت، در فرایند طراحی لوگو در ایلوستریتور نیز باید با چالش آموزش آن رو به رو شوید تا در هنگام انجام پروژه های خود سرگرم شده و درنتیجه بهترین طرح هارا خلق کنید.
در فرآیند طراحی لوگو جسور بودن را فراموش نکنید، جرات امتحان طرح های مختلف را داشته باشید و از منطقه راحت و بی دردسر خود خارج شوید.
آیا میخواهید در مورد طراحی لوگو بیشتر بدانید؟ مقاله "بهترین برنامه لوگو ساز و ساخت لوگو با تایپ فارسی برای پیج" میتواند به شما کمک کند.
همچنین اگر برای طراحی لوگو با ایلوستریتور نیاز به آموزش بیشتری دارید می توانید ویدئوهای آموزشی طراحی لوگو با ایلوستریتور را از سایت ما دانلود کنید و به یک طراح حرفه ای تبدیل شوید.