لوگونومی
دسته بندی : عمومی | منتشر شده در تاریخ : 1399/08/20

طراحی لوگوی حسابداری

طراحی لوگو حسابداری برای طراحان لوگو و همچنین صاحبان بنگاه ها و شرکت های حسابداری که به دنبال برندسازی و بازاریابی برند خود هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
چرا که این شرکت ها و موسسات برای معرفی خدمات حسابداری خود به مشتریان شان که ممکن است شرکت های بزرگ و کوچک دیگر یا اشخاص حقیقی و حقوقی باشند، به یک لوگو یا آرم تجاری نیاز دارند که هم به خوبی معرف شرکت های آنان باشد و هم مشتریان را به سمت آنان جذب کند.
پیش از اینکه شما را با اصول اولیه و موارد قابل توجه در طراحی لوگو حسابداری آشنا کنم، لازم می بینیم توضیح مختصری در باره لوگو ها، عناصر تشکیل دهنده آن ها و فلسفه ی وجود آن ها بدهم.
در دنیای رقابتی کنونی که افراد زیادی قصد دارند کالای تولیدی یا خدمات ارائه شده مشابه با کار شما را در اختیار مشتری قرار دهند؛ و همچنین مشتریانی که خسته از تبلیغات متعدد و اکثرا به دور از واقعیت می خواهند بهترین کالا یا خدمت را برای خود انتخاب کنند، یک نشانه و آرم که فعالیت شرکت شما را در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل ممکن برای آنها به نمایش درآورد، تاثیر چشمگیری در افزایش مشتریان شما خواهد داشت.
از این رو شرکت ها با انتخاب بهترین و موثرترین لوگو ها می کوشند، در سریع ترین زمان ممکن شایستگی های خود را در قالب یک طرح کلی که از یک یا چندین شکل مرتبط با حوزه ی فعالیتشان، یک یا چندین حرف فارسی یا لاتین و رنگ بندی متناسب با حرفه آن ها تشکیل شده است و لوگو نامیده می شود؛ به نمایش بگذارند.
پیش از شروع طراحی لوگو حسابداری باید:

• اطلاعات کافی در این حوزه کاری داشته باشیم،
• شرکت مورد نظر را بشناسیم،
• به ویژگی های فرهنگی و جغرافیایی قلمرو فعالیت شرکت آشنایی داشته باشیم
• به سلایق و علاقه مندی های مشتریان احتمالی شرکتی که قرار است برای آن لوگو طراحی کنیم توجه نماییم؛

به عبارت دیگر چنانچه قصد دارید از طرح یک لوگوی خارجی بهره بگیرید که البته به هیچ عنوان توصیه نمی شود، بهتر است به بحث بومی سازی آن نیز توجه نمایید. لازم به یادآوری است توجه به اصول و مباحث مطرح شده در روانشناسی رنگ ها نیز خالی از لطف نیست.

اصول طراحی لوگوی حسابداری

قبل از هر چیزی گفتن این نکته ضروری به نظر می رسد که برای تحت تاثیر قراردادن مخاطبان با استفاده از لوگو نیاز نیست حتما از طرح های شلوغ و پرزرق و برق استفاده کنید. چراکه گاهی اوقات سادگی می تواند بهترین ویژگی و وجه تمایز لوگوی شما با لوگو های سایر رقبایتان باشد. پس شما می توانید به اصل ساده و در عین حال کامل بودن در طراحی لوگو حسابداری توجه نمایید.
علاوه بر این، آنچه در طراحی لوگو حسابداری ضروری به شمار می رود، شیوه ی صحیح نیازسنجی از مشتریان است. چون لوگو ها برای صاحبان کسب و کار ها ساخته نمی شوند؛ همان طور که در بالا اشاره شد لوگو ها شناسنامه ی این شرکت ها برای دیده شدن توسط مشتریان شان هستند.

 

طراحی لوگوی حسابداری

عناصر اصلی برای طراحی لوگوی حسابداری

در این بخش مهم ترین و اساسی ترین اجزا و المان های قابل استفاده در طراحی لوگو حسابداری را به شما معرفی می کنیم و در مورد هرکدام توضیحاتی ارائه می کنیم که به شما در طراحی لوگو ارزان با لوگوسازهای آنلاین یا نرم افزارهای طراحی لوگو مثل فوتوشاپ یا ایلاستریتور کمک می کند.

1- تایپوگرافی در طراحی لوگوی حسابداری

امروزه کمتر لوگویی را می توان یافت که در طراحی آن از عنصر متن استفاده نشده باشد. حتی بسیاری از لوگو ها در ساختار خود فقط حروف لاتین را در بر می گیرند. با این وجود در کشور ما با توجه به پیوستگی حروف فارسی که اکثرا به یکدیگر پیوند خورده و دست طراح را کاملا باز نمی گذارند، استفاده از لوگو هایی که عناصر دیگر مانند اشکال را در بر می گیرند و به نوعی ترکیبی محسوب می شوند، مرسوم تر است.
امروزه هزاران فونت مختلف که زبان های لاتین و یا فارسی را پوشش می دهند دست طراحان را برای بروز خلاقیت شان از همیشه بازتر کرده است. همچنین چنانچه شرکتی مبلغ در خور توجهی را به عنوان بودجه برای طراحی لوگوی خود اختصاص داده باشد، می تواند یک فونت اختصاصی را برای خود سفارش دهد. که البته این حرکت هرچند ممکن است هزینه های کلانی را به آنها تحمیل کند اما یک تبلیغ پراثر و بلند مدت به شمار می رود.

2- نماد ها و اشکال در ساخت لوگوی حسابداری

برای طراحی لوگو در هر زمینه شغلی از چندین سمبل و نماد می توان بهره گرفت که به نوعی معرف و نماینده ی آن شغل به حساب می روند.
در طراحی لوگو حسابداری دست طراح بسیار بازتر است چون این علم را می توان با چندین نماد مختلف نشان داد. ساده ترین این نمادها چرتکه و یا چهار عمل اصلی هستند که البته به خوبی معرف این شغل به شمار نمی روند.
برای القای پرستیژ شغلی خود به مشتریان تان می توانید از نشانه های پیشرفته تری مانند انواع نمودار ها در صفحات مانیتور ها استفاده نمود.
در کل می توان گفت برای طراحی لوگو حسابداری باید از ابزار ها و نماد هایی استفاده کرد که تصویر کاملی را از این شغل و موارد پرکاربرد آن به مخاطب تقدیم نمایند.

3- رنگ ها در خلق لوگوی حسابداری

سومین و شاید مهم ترین جزء تشکیل دهنده ی یک لوگو رنگ یا ترکیب رنگ هایی است که در آن به کار رفته اند. می توان گفت بدون شک مهم ترین مقیاس در زیبایی شناختی یک طرح یا اثر هنری یا گرافیکی رنگ بندی و نحوه ی چینش رنگ های آن است.
علاوه بر این کسانی که با روانشناسی رنگ ها آشنایی دارند به خوبی به این نکته واقف اند که هر رنگ علاوه بر این که جلوه ای خاص به اجسام و اشکال می دهند در بردارنده یک پیام مخفی است و حس خاصی را در مخاطب القا می کند.
حالا این سوال مطرح می شود که

در طراحی لوگوی حسابداری بهتر است از چه رنگ هایی استفاده کنیم؟

در جواب این سوال می توان گفت اگر نگاهی گذرا به لوگو های شرکت های مختلف که در زمینه حسابداری به فعالیت مشغولند داشته باشیم، متوجه می شویم که رنگ های پرکاربرد در این لوگو ها دو رنگ آبی و سبز هستند.
البته با توجه به روانشناسی رنگ ها این یک امر قابل قبول است، چرا که یکی از پیام هایی که رنگ سبز در خود دارد ثروت است و کار اصلی یک حسابدار نیز بررسی میزان دارایی، هزینه، سود و...یک شرکت یا بنگاه اقتصادی است.
رنگ آبی نیز پیام هایی مختلفی درخود دارد که از میان آنان می توان به صداقت و امانت داری اشاره کرد که دوشرط اساسی برای تصدی گری شغل حسابدار به حساب می آیند.
البته این موضوع به این معنی نیست که در طراحی لوگو حسابداری حتما باید از این دو رنگ بهره گرفت. انتخاب رنگ برای طراحی لوگو هر شرکت باید با توجه به زمینه کاری، رنگ های به کار رفته در تبلیغات یا شبکه های اجتماعی آن انتخاب شود.
رنگ ها ارتباط احساسی عمیقی با مخاطب برقرار می کنند و جزو یکی از عناصر مهم در طراحی لوگو به شمار می آیند که می توانند لوگو را به یاد ماندنی کنند.
در حقیقت، بسیاری از شرکت های حسابداری فقط با توجه به رنگی که در لوگو، تبلیغات، صفحات اجتماعی و بازاریابی برندشان استفاده کرده اند، شناخته می شوند. بنابراین، انتخاب رنگ باید هوشمندانه و متناسب باشد.

4- سبک لوگو

انتخاب سبک لوگو شاید مهمترین مرحله در طراحی لوگو حسابداری باشد. پیش از اینکه درباره عناصر به کار رفته در لوگو به یک تصمیم قطعی برسید بهتر است لوگوهایی در سبک های مختلف مثل لوگو تصویری، لوگو نوشتاری یا لوگو ترکیبی طراحی کنید.
سپس می توانید بازخورد دوستان و آشنایان یا حتی برخی از مشتریانتان را درباره آنها جویا شوید به این ترتیب بهتر می توانید بهترین سبک را برای طراحی لوگو حسابداری انتخاب کنید.
به خاطر داشته باشید که لوگو شما باید تا مدت های طولانی ماندگار باشد پس سبک لوگو را به نحوی انتخاب کنید که در طول زمان کارایی خود را حفظ کند و از طرف دیگر امکان باز طراحی آن در صورت نیاز وجود داشته باشد.

بررسی لوگو های چند شرکت بزرگ در زمینه حسابداری

1- طراحی لوگو شرکت KPMG

 

طراحی لوگوی حسابداری


این شرکت چند ملیتی که دفتر مرکزی آن در هلند مستقر است و یکی از چهار شرکت بزرگ حسابداری به شمار می رود در لوگوی خود به سادگی بسیار اهمیت داده است و در طراحی آن از چهار حرف لاتین و چند مستطیل که می توانند نشان دهنده ستون های یک نمودار ستونی باشند، بهره برده است. همچنین لوگوی خود را با تک رنگ آبی طراحی کرده است که با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد می تواند انتخاب مناسبی باشد.

2- طراحی لوگو شرکت ارنست اند یانگ

 

طراحی لوگوی حسابداری


این شرکت بریتانیایی که تعداد نمایندگی های آن در کشور های مختلف به 140 عدد می رسد، در طراحی لوگوی خود به هدف اصلی شرکت توجه داشته است. در لوگوی ارنست اند یانگ علاوه بر دو حرف E و Y یک مثلث زرد رنگ دیده می شود که اگر براساس خط لاتین از چپ به راست آن را ببینیم روند رو به رشد را نشان می دهد. و این موضوع با شعار کلی شرکت که بیان می کند هدف ما ساختن دنیای کاری بهتر است، کاملا منطبق است.
شاید تعجب کنید که چرا در طراحی لوگو این شرکت حسابداری از رنگ زرد استفاده شده اما این انتخاب با توجه به ارتباطی که رنگ زرد با مخاطب برقرار می کند و حس توانمندی و ثروت را به او القا می کند کاملا هوشمندانه بوده است.
رنگ زرد یاد آور رنگ طلا یکی از باارزش ترین و گرانبهاترین فلزاتی است که می تواند به پول، حساب و کتاب و ثروت مرتبط باشد. بنابراین، انتخاب رنگ زرد برای طراحی لوگو حسابداری به جذب مخاطبین بیشتر کمک می کند.

3-طراحی لوگو شرکت دیلویت

 

طراحی لوگوی حسابداری


این شرکت انگلیسی که شرکتی خصوصی به شمار می رود سعی می کند در سیاست گذاری های خود در خارج از انگلستان به این نکته توجه کند که تابعیت بی چون و چرا از قوانین محلی کشور مبدا را اجرایی کند.
به همین دلیل در طراحی لوگوی خود از شکل دایره در کنار حرف D استفاده کرده است که نشان دهنده اتحاد و همکاری است.
همچنین رنگ سبز دایره نیز نشان دهنده این موضوع است که حوزه فعالیت این شرکت امور مالی هستند.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا تعریفی کلی از لوگو را برای شما بیان نمودیم، سپس اصول طراحی لوگو حسابداری برای شما را بیان کردیم و مواردی که در طراحی لوگو باید به آن توجه کنیم را برشمردیم. درنهایت با معرفی عناصر اصلی لوگو ها سعی کردیم این عناصر را برای ساخت لوگو حسابداری همگام سازی نماییم.
سپس به بررسی المان ها و عناصر تشکیل دهنده ی چند شرکت بزرگ که در زمینه ی حسابداری فعالیت دارند پرداختیم تا بتوانید از آنها برای طراحی لوگوی حسابداری شرکت خود ایده بگیرید.
هرچند به نظر نمی رسد بتوان تمام جزئیات و ریزه کاری های طراحی لوگو حرفه ای را در یک مقاله گنجاند اما اگر مقالات قبلی ما را در خصوص اصول طراحی لوگو، روانشناسی رنگ ها، نحوه انتخاب بهترین فونت و انواع سبک لوگو مطالعه کرده باشید در کنار توضیحاتی که در این متن ارائه دادیم می توانید بدون پرداخت هزینه خودتان اقدام به طراحی لوگو کنید.

منبع:
https://www.outsourcinginsight.com/top-accounting-firms-list/
https://www.onlinelogomaker.com/blog/accounting-firm-logo-says/